2017-01-19

Scara măgarului - originea expresiei

Mi-ar plăcea să știu care este originea expresiei “scara măgarului”. Pentru că nu știu, doar îmi imaginez că ce-am găsit pe ici-colo a dus la popularizarea expresiei.

Unii, când aud de “scara măgarului”, se gândesc la capacitatea de a înfrunta dificultățile ce apar în drumul lor - la propriu sau la figurat - spre undeva, dificultăţi pe care trebuie să le depășească pentru a ajunge, victorioși, la capătul unui drum dificil. Un traseu anevoios al devenirii, pe care vor dobândi experiența necesară supraviețuirii sau doar câștigarea unei competiții?

Sau, poate, “scara măgarului” își are originea în multiplii și submultiplii metrului? Al metrului ca unitate de măsura a lungimii, adică acel un metru care reprezintă distanța parcursă de lumină prin vid într-un interval de timp de 1/299.792.458 dintr-o secundă (scrie pe wikipedia, nu-i din capul meu).
Cam așa:
                                    km                 
                              hm|
                      dam|
                  m|
            dm|
       cm|
 mm|
|
Sau ca în imaginea:
La un moment dat am auzit expresia pe stradă, adresată de niște puștani unor femei care le-ar fi putut fi mame (dar n-au vrut tații lor, ai puștanilor). Toate patru mergeau una lângă cealaltă (nu tocmai politicos, pentru că ocupau mai mult de jumătate din trotuarul pe care circulau la acel moment). Mergeau una lângă cealaltă și erau așezate în ordinea crescătoare a înălţimii - sau descrescătoare (după gust). Unul din puștani le spune, râzând, și mândru ca de-o mare realizare:
- V-ați așezat în “scara măgarului”!
La care una dintre doamne are o replică pe măsura (în opinia mea):
- Numai măgarii observă!
Și replica aceasta l-a “umilit” pe tânarul care a vrut să facă pe deșteptu’, pentru că prietenii lui râdeau cu poftă și-i tot strigau, râzănd răutăcios: “Ți-ai luat-o, măgarule!”

De ce scriu aici despre această întâmplare? Pentru că mi-a plăcut prezența de spirit a femeii.

Sursa imagine: capisci.ro

7 comentarii:

  1. Hahaha! I-a zis-o!
    Cică expresia s-ar referi la ”capacitatea de a înfrunta anumite dificultăţi, pentru a ajunge, victorios, la capătul unui drum dificil. Este un test de pricepere, răbdare, umilinţă… Pe traseul anevoios al devenirii, se dobândeşte experienţa necesară supravieţuirii şi chiar câştigării unei competiţii.”

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da! :))
      Exact aceasta a fost prima explicatie de care am dat cand am cautat originea expresiei... O fi vorba despre dificultati pentru ca magarul nu se pricepe sa urce scari? :) In fond, nici taurul nu urca scari; sau urca?! :)

      Ștergere
  2. :)) Eu o stiu din copilarie - inca de la gradinita, la "ora de educatie fizica", ne alinia educatoarea in "scara magarului". Abia la batranete mi-a venit ideea sa caut originea expresiei. :)
    Multumesc, Luiza. Noapte buna! Pupici! Multumesc de vizite. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. I-ha ... I-ha... cred ca eu ma 'încadrez' în 'm'! ☺ hahahahaha....
    pupici Diana!

    RăspundețiȘtergere
  4. Ce interesant! Nu m-am gandit nici eu la originea expresiei... Intr-adevar, o asociez cu alinierea persoanelor, in functie de inaltime! Amuzanta intamplarea!
    O seara faina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De la gradinita stiu expresia pentru ca educatoarea ne spunea chiar asa: "acum facem scara magarului" - si ne ajuta sa ne aliniem. :)) Ar fi trebuit sa ne spuna si de ce se zice astfel. :)
      Multumesc, Alexa! Noapte buna! <3

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.