Pagini

2013-03-14

Raliul Brasovului sau “Micul Monte Carlo”

Raliul Brașovului este cursa care deschide, în mod tradițional, sezonul competițional în materie, din România. Este întrecerea cea mai longevivă și cea mai apreciată, victoria aici fiind în mod deosebit dorită de cei care se aliniază la start.

Raliul Brașovului este spectaculos pentru fani și provocator pentru piloți deoarece traseul este sinuos, sunt diferențe de altitudine dar și vremea este foarte capricioasă - pleci din oraș pe timp de vara și în Poiana dai de vânt și ploaie - cele mai spectaculoase și consacrate fiind traseele Babarunca și Poiana. Vicecampionul mondial de raliuri, Francois Delecour, a declarat la raliul din anul 2012, la sfarsitul primei probe, dupa ce a iesit in décor, că Raliul Brașovului se află la nivelul unei etape din Mondialul de Raliuri, din punct de vedere al dificultății probelor.

Între favoriţii competiţiei sunt Francois Delecour, campion en-titre, Vali Porcişteanu, Gergo Szabo, braşoveanul Dan Gîrtofan. La etapa de la Braşov va participa şi David Botka, unul din cei mai rapizi piloţi de la Raliul Aradului de anul trecut.

Actualizare din 25 Martie 2013
Raliul Brașovului a fost câștigat de echipajul Francois Delecour - Dominique Savignoni care au participat cu Peugeot 207 S2000, urmați de echipajul David Botka - Pater Mihalik cu Mitsubishi Lancer EVO6 IX R4 și de Gergo Szabo - Karoly Borbely cu Mitsubishi Lancer EVO6 X.
Pilotul francez a câştigat întrecerea în ultima probă în care Vali Porcişteanu, cel care se lupta pentru victorie şi care deţinea un avans de patru secunde la start, a ieşit în decor.
Primii trei în clasament
1. Francois Delecour - Dominique Savignoni - Peugeot 207 S2000, 1:21:39.9
2. David Botka - Peter Mihalik - Mitsubishi Lancer Evo IX R4 +1:28.7
3. Gergo Szabo - Karoly Borbely - Mitsubishi Lancer Evo X +1:44.1
Între cei care au abandonat sunt și Dan Gîrtofan - Adrian Berghea, cu Skoda Fabia S2000.

Raliul va rămâne în memoria celor implicați ca fiind unul dintre cele mai dramatice din ultimii ani, aceasta având în vedere și clima, care a fost de-a dreptul capricioasă, pentru ca ba a plouat, ba a nins și s-a așternut un strat de zăpadă destul de mare și pe un astfel de teren piloții au avut nevoie de toată îndemânarea lor. Dar, așa cum spun profesioniștii, în cazul unora dintre raliuri e nevoie și de mult noroc, nu doar de îndemânare.

Cursa din acest an se va desfășura între 21 și 23 Martie, pe un traseu mai lung de 140 km, sub titulatura Tess Rally Dunlop.
Etapa de asfalt de la Braşov, faimoasă pentru încercările diverse la care îi supune pe participanţi, va avea startul primei probe speciale la Pârâul Rece și va include și specialele “Poiana Mărului” și “Șinca Nouă”, care revin în Campionatul Național de Raliuri al României după o pauză de 3 ani.
Superspeciala “Poiana”, în lungime de 10,34 km, va avea startul pe Șirul Livezii, la Biblioteca “George Barițiu” și sosirea în parcarea Poiana Mică. Această probă are loc pe traseul care leagă Livada Poștei de stațiunea Poiana Brașov (altitudine 1020 m) și va fi și o cursă “de noapte” - Vineri, 22 Martie, începând de la ora 20:00, piloții vor demara de la linia de start la interval de un minut. Va fi o noapte a “cuțitelor lungi” - așa scânteiază în noapte fazele farurilor autovehiculelor.
Păstrând proporțiile, cursa e comparată cu raliul Monte Carlo, numărul spectatorilor care vor să vadă această clasică probă specială, indiferent de sensul de parcurgere, este comparabil cu numărul spectatorilor care se înghesuie la “Col de Turini” - o etapă a acestui raliu, un drum strâmt cu numeroase curbe periculoase care străbate o porțiune a Munților Alpi, la o altitudine de 1607 metri.
Raliul se încheie cu ”Poiana la vale”, un alt test pentru curajul şi priceperea piloților.

Din istoria curselor auto brașovene (foarte pe scurt)
Din iniţiativa Clubului Sportiv Steagul Roşu, s-a desfăşurat în ziua de 28 noiembrie a.c. prima competiţie turistică de automobile (Rallyu) deschisă tuturor conducătorilor auto din Regiunea Braşov, nota publicaţia Steagul Roşu în numărul său de Miercuri, 15 decembrie 1965.
A fost, în fapt, “Cupa Steagul Roşu” la automobilism, iar raliul a avut următorul traseu: Braşov - Sfântul Gheorghe - Miercurea Ciuc - Sfântul Gheorghe - Braşov. Acest raliu a avut loc şi în următorii ani, până la înfiinţarea Raliului României.

Prima ediţie a competiţiei organizată de braşoveni a fost înscrisă în chiar ediţia inaugurală a campionatului naţional, cea din 1969. Competiția s-a numit inițial “Raliul Narciselor”, după numele florilor din poiana cu narcise de lângă Făgăraș, de unde s-a și dat startul - de la cabana Sâmbăta. Întrecerea se întindea pe 525 km și traseul trecea prin localitățile Șinca Nouă, Râșnov, Pârâul Rece, Predeal, Onești, Comănești, Bacău, Măgura, Oituz, cu sosirea la Brașov.
În 1970 raliul lipsește din calendarul competițional dar revine în 1971 ca singura cursă ce are loc pe timp de iarnă. Această caracteristică a dus şi la adoptarea unui nume care să se potrivească cu tonul cursei: Raliul Zăpezii. Din anul 1972, timp de trei ani, nu s-au mai organizat campionate în specialitatea raliuri.
Portiune din traseul din 1934
Jean Calcianu, născut în anul 1893 în Dobrogea, ajuns la București în 1909, să învețe mecanică este cel care în anul 1934 organizează, împreună cu cei de la fabrica de avioane IAR Brașov, prima cursă pe circuit închis din țară: Marele Premiu al Brașovului - azi "Drumul Vechi" spre Poiana Brașov, cu startul la Pietrele lui Solomon.
Este cel care, in anul 1930 aduce in România primul autoturism Bugatti. În anul 1931 stabilește recordul București-Paris, parcurgând distanța în 50 de ore pe un Buick.
Până la începutul celui de-al doilea razboi mondial, Calcianu câștigă majoritatea curselor naționale.
Din anul 1973 se acorda Cupa Jean Calcianu, însă trofeul dispare odată cu desfășurarea curselor din București. Jean Calcianu a fost automobilist de performanță, cunoscut ca atare în spațiul european, foarte apreciat ca pilot și - mai ales - ca mecanic de către proprietarul firmei Bugatti, care l-a angajat pentru a îmbunătați performanțele mărcii produse de el. Bugatti, deci, se poate spune că e ceea ce este azi și datorită unui inginer român.

La capitolul “Campioni” brașovenii sunt cei care au obținut cele mai multe trofee în materie de automobilism sportiv românesc.

De-a lungul anilor, în județ au fost organizate diverse acțiuni între care pot fi remarcate:
- Etape în Campionatul Național de Raliuri: Raliul Zăpezii (1971-1989), Raliul Brașovului (1990- 2003).
- Etape în Campionatul Național de Viteză pe Traseu Montan: Pietrele lui Solomon (1935), Poiana Brașov, Râșnov, Pârâul Rece (1974-2003).
- Concursuri pentru amatori: Raliul Steagul Roșu (1967), Raliul Narciselor (1969), Raliul Economiei (1983-1990), Raliul Polițiștilor (2001-2003), Raliul Frumuseții (1967-2003).
- Etapa în Campionatul European de Raliuri: Raliul României (2000-2003).
- Etapa în Campionatul Național de Viteză pe Circuit la Karting: Brașov (1975).
- Turism internațional în ”Caravane ACR“ (era și un mod, pentru unii - în perioada regimului comunist - de a vedea alte state - n.m.)

Surse online:
Autoturism: http://autoturism.rdslink.ro/ist.htm
ACR Brasov: http://www.acr.ro/filiala-acr-brasov.html
Vezi si:
Raliul Brasovului 2014

9 comentarii:

  1. Bună Diana!
    Interesant,succes participanților!
    Îți doresc o zi splendidă!
    Cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna!
      Poate anul acesta reusesc sa ii sustin "la fața locului", 'ca in ultimii ani nu prea mi-a iesit! :)
      Multumesc! O zi minunata sa ai si tu!
      Cu drag!

      Ștergere
  2. De când - în urmă cu patru ani - am avut un cumplit accident de maşină, raliurile nu mă mai pasionează, dar traseele fixate sunt o splendoare, mai ales că îmi sunt foarte cunoscute.
    M-ai topit cu cât de frumos ai vorbit despre mama ta la mine pe blog. Orice mama ar fi fericită să ştie că odorul ei gândeşte aşa cum gândeşti tu. Transmite-i te rog toată preţuirea mea pentru felul în care a ştiut să sădească iubire în sufletul tău. Tot binele din lume vi-l doresc la amândouă.

    RăspundețiȘtergere
  3. bafta si distractie maxima!
    mi-as dori s avad un raliu adevarat dar de motociclete...cand eram mica mergeam cu bunica mea in poligonul tunari,acolo se tineau raliurile de moto-cros...

    RăspundețiȘtergere
  4. pozeeeee, vrem pozeeeee "de la fata locului"! :))

    RăspundețiȘtergere
  5. Felicitari organizatorilor E de admirat modul in care organizeaza in fiecare an aceasta competitie.

    RăspundețiȘtergere
  6. Iti doresc sa poti sa sustii participantii si poate faci si ceva fotografii. Noaptea "cutitelor lungi" cred ca ar fi interesant de fotografiat!

    RăspundețiȘtergere
  7. Iti doresc sa iti indeplinesti dorinta :)
    Eu, una, nu ma pricep deloc la asa ceva. Nu-mi plac masinile aproape deloc :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Aşteptăm să revii cu impresii de la faţa locului. Eşti reporterul nostru special pe teren :)

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.