Pagini

2014-01-29

Primul automobil cu motor pe benzină

Primul automobil din lume apare în anul 1769, când inginerul francez Nicolas Joseph Cugnot a construit un autovehicul cu motor cu aburi. Motorul dezvolta 2 CP şi o viteză de 9 km/h. Automobilul a fost comandat de Ministerul de Război al Franţei şi la prima cursă s-a oprit într-un zid explodând, generatorul de aburi producând spargerea geamurilor multor clădiri din Paris, fapt care a dus la amânarea apariției automobilului.
În 1806 apar vehiculele dotate cu motoare cu ardere internă care funcționau cu combustibil lichid (petrol). În jurul anului 1900, apar și vehiculele cu motor electric.
1885
Paternitatea primului automobil motorizat pe benzină a fost disputată de cei mai redutabili ingineri ai secolului. Istoria îl consacră drept părinte al primului automobil - în accepțiunea modernă a termenului - alimentat cu benzină pe inginerul german Karl Benz, care a montat pe un triciclu un motor în patru timpi de 958 cmc, care dezvolta 0,75 CP şi dispunea de aprindere electrică şi răcire cu apă, obținând un patent în 29 ianuarie 1886. Un patent similar obține și americanul George B. Selden în 1879 și încă unul în 1895 pentru diverse îmbunătățiri aduse automobilului său.

Karl Benz a primit un brevet pentru Motorwagen; brevetul era DRP-37435: automobile fueled by gas.
Versiunea Motorwagen din 1885 era greu de controlat, automobilul intrând în coliziune cu un perete în timpul demonstrației publice. Anul următor, Benz a creat Motorwagen Model 2 care avea câteva modificări, iar în 1887, a apărut modelul definitivat, Model 3, care avea roți din lemn, și a fost expus la Paris anul următor. Benz a început să își vândă produsul și în vara anului 1888 a făcut din aceasta primul autommobil disponibil pentru vânzare din istoria automobilului.
Karl Benz - 1869
Karl Benz s-a născut la 25 noiembrie 1844 în Mühlburg, Germania și a murit în 4 aprilie 1929, în Ladenburg. La naștere, numele său a fost Karl Friedrich Michael Vaillant, având numele de familie al mamei lui, Josephine Vaillant. Tatăl să, Johann George Benz, era mecanic de locomotivă. Părinții s-au căsătorit la căteva luni după nașterea lui Karl. Când avea vârsta de doi ani, tatăl a murit într-un accident ferovpar și numele băiatului a fost schimbat în Karl Friedrich Benz, în amintirea tatălui său.
Deși foarte săraci, mama a făcut toate eforturile pentru ca fiul ei să aibă parte de cea mai bună educație. [...] În 30 septembrie 1860, la vârsta de 16 ani, promovează examenul pentru inginer mecanic la Universitatea din Karlsruhe, pe care o termină cu succes în 9 iulie 1864.
În 20 iulie 1872 s-a căsătorit cu Bertha Ringer și au avut cinci copii. Ea a fost cea care și-a finanțat soțul la începutul activității.
În 1879 obține brevet pentru un motor cu combustie internă, fezabil de a fi utilizat pe un automobil și apoi, în 1886, obține brevetul pentru primul său autoturism.
Model 3
Un capitol important în istoria automobilelor Benz este prima călătorie efectuată cu automobilul pe distanțe lungi. În dimineața zile de 5 august 1888, Bertha Benz - fără știrea soțului și fără aprobarea autorităților - a plecat cu autoturismul cale de 106 km, de la Mannheim până la Pforzheim, unde locuia mama ei, însoțită fiind de cei doi fii. Pe drum, pe lângă faptul că a identificat toate farmaciile de unde putea fi cumpărat combustibil (atunci farmaciile vindeau benzina (benzen), în cantități mici, ca produs de curățenie), Bertha a rezolvat câteva probleme tehnice și mecanice și a inventat o garnitura de frână. Au ajuns la căderea nopții în Pforzheim și l-au anunțat pe Karl printr-o telegramă. Ea i-a sugerat lui Karl să mai adauge o viteză pentru ca mașina să poată urca un deal în mod independent. Acest traseu a fost făcut cu intenția de a dovedi că automobilul Benz Patent Motorwagen (Model 3) se pretează pentru călătorii lungi - un fel de marketing direct. Acest eveniment este azi sărbătorit la fiecare doi ani cu un raliu al mașinilor de epocă.
Bertha Benz - 1871
Bertha Benz s-a născut în 3 mai 1849 și a murit în 5 mai 1944; a fost nu doar soția inventatorului, ci și partenera de afaceri. A fost prima persoană care a condus un automobil pe o distanță lungă, aducând în atenție internațională automobilul Benz Motorwagen - datorită gestului ei compania a făcut primele vânzări din istoria automobilului.

Marca Mercedes a fost comercializată pentru prima dată în anul 1901, de compania Daimler-Motoren-Gesellschaft, a lui Gottlieb Daimler. Primele mărci de vehicule Mercedes-Benz au fost produse în anul 1926, ca urmare a fuziunii companiilor Daimler-Motoren-Gesellschaft și Benz Patent Motorwagen. Sloganul mărcii Mercedes-Benz este Das Beste oder nichts (The best or nothing).

Mercedes-Benz azi (intre altele)
Photo: Steve Lyon
Surse: acr.ro, istoricauto.ro, wikipedia.org

12 comentarii:

  1. Tare curajoasa soata lui Benz, nu degeaba se spune ca in spatele unui barbat puternic sta o femeie si mai puternica. Astfel de minti luminate ma fac sa ma inclin cu respect.Totusi au trait intr-o era lipsita de tehnica si totusi mintea lor a depasit orice obstacol.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Multe alte femei au scris istorie! Doar ca-si aminteste lumea de ele mai rar... :)

      Ștergere
    2. Eva lui Adam

      Ștergere
    3. Comparatia e simpatica. :-)

      Ștergere
  2. Da,ai abordat o tema mai barbateasca.Femeile nu sunt mai prejos dupa cum ai aratat.Aceasta e marca de marca,dar eu am condus si mai conduc , Dacii,de 36 de ani.Multe femei sunt grozave in domeniul tehnic.O seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Conduci, deci tema e si pentru femei! :) Daciile sunt masini bune, usor de intretinut (intr-un fel). Pe Dacia am invatat sa conduc si m-am distrat foarte bine! :) Apasam acceleratia si motorul dadea tot ce avea el mai bun! :) Cu Dacia am calatorit in diverse zone ale tarii (desi atunci nu conduceam). Cat a mai carat Dacia unui unchi! :)
      Azi, mai mult ca alta data, femeile se descurca bine in domeniul... tehnicii!
      Multumesc. Ziua minunat sa o petreci!

      Ștergere
  3. acest prim automobil se gaseste în Deutsches Museum, München. Eu l-am vazut :)
    Minunat articol! felicitari Diana draga!
    pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Trebuia sa ma gandesc ca l-ai vazut! :) Am omis sa scriu unde e expus! Multumesc, pentru aprecieri si pentru completare.
      Pupici cu drag!

      Ștergere
  4. Excelent articol. Cu toata pasiunea mea pentru masini, nu stiam istoricul primelor masini pe benzina. Un mare inventator acest Karl Benz, ca si sotia lui cea curajoasa si talentata la tehnica. Nici nu-i de mirare. Daca barbatii privesc la masini de multe ori ca la niste "jucarii" mai mari, cu care se lauda sau se distreaza, femeile vad mult mai bine partea practica a acestor lucruri utile.
    Foarte interesanta metamorfoza in timp de la "caruta" fara cai, la limuzinele din zilele noastre.
    Weekend frumos, draga Diana! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc.
      O, crezi ca le putem sti pe toate? Si mie-mi plac masinile - mult, dar nu pot spune ca ma si... pricep... Asa, cu teoria, e mai simplu. Tu, probabil, nu ai stiut asta, dar stii chestiuni care chiar conteaza. :)
      As zice: Bertha a avut noroc cu asa un sot! La vremea aceea femeile erau "menite" sa... aiba grija de casa, nu sa conduca masini si sa mai si inventeze una-alta! :)
      :)) Acum, ca nu mai am avem masina inteleg si eu - foarte clar - cat de practica este!
      Multumesc. O saptamana minunata iti doresc!

      Ștergere
  5. Interesante informatiile. Nu stiam mai nimic despre. Dar cum eu nu-s prea pasionata de masini e de inteles, cred :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc.
      :) Categoric ca nu e interesant pentru nepasionati! Punctul de interes l-am vrut a fi participarea femeii in domeniul acesta care, candva, era... apanajul barbatilor. :) Prima persoana care a parcurs un traseu lung cu primul auto pe benzina a fost o femeie. Nu-i de ici de colo; nu? :) Datorita gestului acestei femei Benz a produs primele auto pentru vanzare.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.