Pagini

2015-04-20

Despre gara din Brasov

obeliscul din fata garii Brasov
sursa foto: Brasov, orasul sufletului meu

De-a v-ati ascunselea! Asa se joaca soarele cu noi, de la inceputul lunii: cand e cald si senin, cand e frig si innorat. Si pentru ca fotografia aceasta mi se pare ca se potriveste cu jocul sorelui m-am apucat sa scriu despre gara, evitand si detaliile istorice, bombardamentul vechii gari, in al doilea razboi mondial, si altele de gen.

Obeliscul din faţa garii

In foto, Soarele se cam da pe dupa… praz – asa numesc unii localnici monumentul din faţa garii, care exista inca dinainte de a fi construita gara noua. Nu are nume si nu se cunoaste autorul (sau, poate, stie cineva ce-i cu el, dar nu stiu eu cine stie). Dateaza din perioada comunista si este o stilizare a vechii steme a orasului; varfurile indreptate in sus reprezinta coltii coroanei, iar picioarele infipte in pamant reprezinta radacinile.

Despre cladirea garii

O gara provizorie, a treia a orasului, a fost o constructie executata de Regionala CFR Brasov intre anii 1945 – 1947. Era o cladire tip baraca, ridicata pe amplasamentul garii distruse in 1944 (in bombardamentele americanilor), din care s-a mai pastrat, totusi, o parte din etaj. La 1 august 1959, in gara Brasov au circulat primele locomotive Diesel - electrice. Aceasta gara a functionat pâna in august 1962.

gara Brasov vazuta dinspre Bd. Victoriei
sursa foto: Brasov, orasul sufletului meu

Gara de azi a fost construita intre anii 1960 si 1961, dupa un proiect al arhitectilor Florin Ionescu si Theonicu Savulescu.(inaugurata in 19 august 1962), fiind a patra gara pe care a avut-o orasul de-a lungul timpului, din 1873 incepand. La 1 august 1963, a fost inaugurata festiv circulatia primei locomotive electrice, pe tronsonul Brasov - Predeal, prima cale ferata electrificata cu ecartament normal din Romania.

Cladirea a fost construita in zona uzinei Tractorul, pe un amplasament aflat la cca. 800 de metri de liniile vechii gari si la 1,5 km de gara veche in care, in zilele de 28 - 30 mai 1873, a intrat primul tren, care venea de la Sighisoara pentru a marca finalizarea portiunii de cale ferata dintre cele doua localitati, ultimul tronson al magistralei Oradea-Brasov. Intre 1873-1879 s-au terminat lucrarile la tunelele de la Predeal si astfel s-a facut legatura intre Brasov si Bucuresti pe calea ferata.

La acest moment este una dintre cele mai tranzitate gari din România. In Brasov mai sunt trei gari: Bartolomeu (zona unde, in octombrie 1916 , a avut loc un adevarat masacru), Dârste si Triaj.

Sunetul care precede anunturile efectuate prin statia de amplificare a garii reprezinta cateva note din Crai Nou de Ciprian Porumbescu.

Fapte diverse

Un tren de lux (al companiei britanice Danube Express), care strabate in trei zile traseul Budapesta - Istanbul sub denumirea Transylvania East (in sens invers cu denumirea Transylvania West), are numai doua opriri pe teritoriul Romaniei: la Sighisoara si Brasov.

Am uitat esentialul… prezentului! Gara arata cam prafuita, cam darapanata… Cei de la Regionala zic ca n-au bani, primarul zice ca ar vrea sa o treaca in administrarea primariei… Cand s-or hotari ce sa faca sper sa nu trecem la gara (principala) numarul 5.

16 comentarii:

  1. daaaaaaa.... ce dor imi este de gara din Brasov! Bunicul meu a fost tehnician pe santierul garii (si nu doar a garii Brasovului), de aceea el a iubit atmosfera garilor. Când pleca in vreo calatorie, era în gara cu doua ore inainte de placarea trenului! :) Copil fiind am petrecut multe vacante pe Bulevardul Garii si ultima lui locuinta stii unde a fost, vizavi de gara. Când hranea porumbeii in balcon, privea gara si auzea probabil "Crai nou"...
    Te pup, Diana draga. O saptamâna cu soare iti doresc! imbratisari x3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ii inteleg dragostea pentru gari! :) Tata a facut naveta cu trenul din primul an de liceu; ii placeau garile. Despre gara din BV stia aproape totul, cunostea multi dintre angajati... Ii placea, pur si simplu, sa faca naveta.
      Cand merg la prietena mea aud trenurile hurducaind pe şine - imi place sa le aud dar cand e vorba de calatorie... zic pas (poate pentru ca sunt cam urate majoritatea treburilor - desi in tinerete nu-mi pasa!) :)
      Multumesc, la fel, Carmen draga! Imbratisari de la noi pentru voi!

      Ștergere
  2. Am trăit în Brașov trei ani, între 1986-1989. Am multe amintiri legate de această gară .... :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Te cred! :)
      In anii '990 au renovat-o, modernizat-o, au schimbat dale etc. si arata super, stralucitoare... Acum are un aspect prafuit, dar e destul de curata (la o prima vedere, cel putin); inclusiv peroanele sunt curate (desi scaunele din plastic... hm...) :)

      Ștergere
  3. Se spune ca cele mai multe povesti de dragoste se petrec in gara, cred ca si asa este,frumoasa gara din orasul vostru, si la noi soarele se joaca cu noi, avem o primavara nastrusnica.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt multe filme cu si despre oameni care s-au indragostit in vreo gara, cu si despre oameni care se intalneau, pe furis sau nu, in vreo gara, altii s-au indragostit in timpul navetei, in timpul vreunei calatorii… :) Si filmele, in general, “imita” realitatea, mai mult sau mai putin… ;)

      Ștergere
  4. Daca e vorba de Orient Expres , trenul acesta face opriri si la Sinaia si in Bucuresti , sau o fi fost o calatorie mai mult simbolica a trenului , eu stiu ca s-a reluat trecerea lui prin Romania o data pe an , dar nu am gasit informatiile dorite :" Devenită legendară prin călătorii celebri și romanul Crima din Orient Express de Agatha Christie, numele acestui tren a devenit sinonim cu călătoria luxoasă. Cele două orașe de la capetele liniei erau Paris și Istanbul, orașe legate la început."
    Toti oamenii care lucreaza intr-o gara au o minte agera .
    Sunt si controlori de bilete care chiar au un suflet bun , dar sunt si dintre cei care te apostrofeaza pana ajung sa si lovesca pe cei fara bilet , am intalnit un caz cu un "domn" mai invarsta .
    Am auzit o data cum unul probabil de-al locului , erea batut de politia garii , a comunei de-acolo .
    Mi-am convins mai "multi" prieteni sa mearga cu mine in necunoscutul tarii , intr-o calatorie cu trenul .
    Mi-am invitat prietena sa ma viziteze atunci cand eream singur si departe de casa ( trenul ) .
    Imi asteptam prietenele venind la mine cu trenul .
    Ai un moral in plus , o ratiune mai crescuta , poti sa te indragostesti ca pasarile calatoare .
    Am iubit , m-am despartit in preajma garilor , sunt amintiri de neuitat .
    Toti simtim asta , as vrea sa spun , pentru toti viata e mai fericita odata cu aparitia trenurilor .
    Trenurile ne metamorfozeaza pe toti , devenim mai buni , ne cunoastem din priviri in timpul calatoriei si adoptam atitudinea cea mai prietenesca care ne sta in fire . Cand stam in compartiment e o atitudine sah-mat . A jocului de sah cand purtam conversatii sau tacem din gura . Si realmente cand putem rade o facem foarte sanatos .
    Sunt si hoti pe tren , asa ca sa nu spun ca trebuie vorbita numai de bine calatoria cu ? trenul !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Orient Express e altul, si nu opreste in BV. Transylvania opreste.

      In gari, in trenuri, multe se intampla - cei care lucreaza pe acolo si / sau cei care fac zilnic naveta nu prea se pot palnge de plictiseala. :)

      Cand obisnuiam sa merg cu trenul erau cozi lungi la casierii si cum mi-era lene sa stau la cozi (si nu erau calatorii programate, sa iau bilet in agentie) urcam si-l cautam pe "naş" si-mi luam bilet de la el - era ceva mai scump, dar merita - decat sa stau la coada...

      Nu stiu daca avem o viata mai fericita de cand au aparut trenurile, dar mai simpla e!
      Imi place expresia "atitudine sah-mat"! :)) Ma gandesc de cate ori am fost nevoita sa ascult discutii sterile, discutii despre oameni pe care nu-i cunosteam, despre copii minune care manca gem si "fac" prune...

      Mai ales in trenurile internationale sunt hoti (sau erau, 'ca i-au mai rarit acum).

      Ștergere
  5. Firma Venice Simplon Orient Express organizează în fiecare an, începând din 2000, călătoria cu acest tren special, pe ruta: Paris - Viena - Budapesta - Sinaia - Bucureşti - Varna - Istanbul - Bucureşti - Sinaia - Budapesta - Viena - Veneţia.

    O călătorie cu Orient Express pe segmentul Istanbul - Veneţia costă, anul acesta, 10.540 de euro, iar în 2013 va ajunge la peste 14.000 de euro, potrivit preţurilor afişate online.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si calatoria cu Transylvania costa cateva mii de euro - doar e tot tren "de lux". :)

      P.S. Site-ul pe care-l amintesti (indirect) n-are info actualizate: anul 2013 a trecut de ceva timp. :) Dar am prins ideea.

      Ștergere
    2. Nu gasesc zbeigul asta de tren de care vorbesti , decat pe ruta Brasov - Budapesta , nu am citit eu, referirea ta la trenul cu numele Transylvania , cu "y" cum scri tu !
      Repet , nu am vazut , ai sa-mi scoti unul dintre ochii ?

      Ștergere
    3. Poate il gasesti ca Golden Eagle Danube Express? De-a v-ati ascunselea si cu trenurile… :)

      Ștergere
    4. Imi pui spui si tara (?) , macar prefixul telefonic (?) :)))
      - asa-i cu investitorii astia nu mai stim de ce origine sunt , dar toti scriu in engleza :)
      - credeam ca o sa-mi raspunzi in albaneza :) , sau japoneze , stii (?) painicile ale mici :)
      - imi pare rau cu lupul si pentru tine , nu pentru mine care am citit :(
      - incerc sa te inteleg si doresc daca tu poti , sa nu pui totul la suflet, poti ?! multumesc :)
      - sa rasara soarele si pe strada ta !

      Ștergere
    5. Scuze! Ma grabeam. A fost mai scurt sa scriu initialele (in engleza) sub care eram sigura ca e cunoscut Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland)

      Ștergere
  6. În zona fostei gări centrale a înființat și o hală în care se recondiționau vagoanele de călători care a funcționat și după anul 2000 (treceam pe acolo și prin anii '90 ), când era deja gara centrală cea nouă. După aceea după ce a fost desființat linia de acolo, multă vreme a rămas în ruină. Din 2018 încoace se demolează bucată cu bucată (când postez comentariul doar una din clădiri mai exista... și tot în ruine unde își făceau veacul vârcolacii), pe viitor făcând probabil un proiect imobiliar. În schimb,la containerele de gunoi de lângă,erau (poate mai sunt) niște indivizi mai țigănoși care le cereau locatarilor taxă de aruncat gunoiul menajer la tomberonul de acolo (genul taxatorilor ilegali de parcare din zona hotelului Aro).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu despre hala respectiva... Incerc sa-mi dau seama unde ar putea fi zona despre care zici... Poate dincolo de calea ferata ce pare "destinata" trenurilor de marfa...
      E prima data cand ma gandesc unde / daca in Bv se repara / reconditioneaza vagoane...
      Acum nu cred ca mai e careva sa ceara taxa :-) dar in zona garii... ca in zona garii (mai ales noaptea si pana incepe sa se lumineze).

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.