Dacă dispoziţiile OUG 13 nu se aplică (încă) in ceea ce
priveşte abuzul in serviciu se aplică dispoziţiile cu privire la celelalte
modificări.
O modificare importantă – şi deloc de dorit, si din punctul meu de vedere – este şi cea cu
privire la denunţ, art 290 din codul
de procedura penală: (1) Denunţul este încunoştinţarea făcută de către o
persoană fizică sau juridică despre săvârşirea unei infracţiuni. (2) Denunţul
se poate face numai personal […]
Acest articol a fost modificat
astfel prin ordonanţa in discuţie:
După alineatul (2) al articolului 290 se introduce un nou
alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) Denunţul se depune la organul de urmărire penală competent in termen de 6 luni de la data săvârşirii
faptei prevăzute de legea penală."
Această modificare însemnă că toţi acei infractori denunţaţi
la mai mult de şase luni de la fapta penală pe care au săvârşit-o au mari şanse
să scape. Aici intră şi infractori de genul traficanţilor de persoane, de
droguri şi altele asemenea, care au fost denunţaţi mai târziu, poate şi din
cauză că denunţătorul se temea să facă, atunci când a aflat despre faptă, un
denunţ sau – din motive diverse – nu putea să-l facă mai devreme.
De bun simţ, pentru cei care dau din gură că vor binele oamenilor,
ar fi ca denunţul să poată fi făcut oricând in termenul de prescripţie al răspunderii
penale pentru o faptă sau alta.
O să ajung să umplu blogul cu texte despre abuzul in
serviciu! Pe zi ce trece tot aud câte o aberaţie dată pe gură de câte unul pe vreun
post de televiziune…
Azi, de exemplu, am auzit alta – nu direct, pentru că nu urmăresc
ştirile in general: “Abuzul in serviciu a
fost abrogat oricum, prin decizia Curtii Constitutionale” (ar fi zis-o
cineva cu numele de Savaliuc). O fi altă decizie, pentru că in Decizia nr 405
din 2016 nu scrie aşa ceva, ci:
Curtea decide: […] dispoziţiile […] art.297 alin.(1) din
Codul penal sunt constituţionale în
măsura în care prin sintagma „îndeplineşte în mod defectuos” din cuprinsul
acestora se înţelege „îndeplineşte prin încălcarea legii” […]
N-a fost abrogat.
Abuzul in serviciu nu a fost dezincriminat. Articolul privind neglijenţa in
serviciu a fost abrogat, deci neglijenţa in serviciu nu mai este infracţiune.
Scrie in OUG 13: Articolul 298 se abroga.
Articolul analizat de Curte (privind abuzul in serviciu) e aşa:
Art.297 alin.(1) din Codul penal: „Fapta funcţionarului public care, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte
în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a
drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei
persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea
exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.” […]
Conform deciziei ar fi trebuit doar înlocuită sintagma “îndeplineşte in mod defectuos” cu “îndeplineşte
prin încălcarea legii” – şi atât! Cum arată, însă, dispoziţiile publicate in
Monitorul Oficial, Partea I nr. 92 din 1 februarie 2017? Astfel:
Art. 297 (1) Fapta funcţionarului public care, in exercitarea
atribuţiilor de serviciu, cu ştiinţă, îndeplineşte un act prin încălcarea unor
dispoziţii exprese dintr-o lege, o ordonanţă sau o ordonanţă de urgenţă a
Guvernului sau nu îndeplineşte un act prevăzut de dispoziţiile exprese dintr-o
lege, o ordonanţă sau o ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi prin aceasta
cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 lei ori o vătămare gravă, certă
şi efectivă a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau
juridice, astfel cum sunt prevăzute şi garantate de legile in vigoare, se
pedepseşte cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Modificarea este esenţială. Trecând peste modificare, vocile
care susţin că abuzul in serviciu e o faptă dezincriminată mint – sau nu ştiu
ce zic. Şi de-ar fi fost dezincriminată cândva azi fapta există ca infracţiune,
prin OUG nr. 13 publicată in miez de noapte. A! S-ar putea spune că a fost
“dezincriminată parţial”, adică… nu constituie infracţiune fapta funcţionarului
public care produce un prejudiciu mai mic de 200 mii lei.
Fapt divers.
Legislaţia României este îngrozitor de stufoasă! Cele mai multe legi au nevoie
de “norme de aplicare”, adică… un fel de manual pentru cum trebuie aplicată o
lege sau alta, cum trebuie interpretate dispoziţiile cuprinse in aceste legi.
Pe lângă legi sunt o mulţime de ordine şi hotărâri date de
miniştri şi altii… E un haos legislativ!
Şi când te gândeşti că există un principiu in drept: nemo censetur ignorare legem, care înseamnă că
“nimeni nu se poate apăra invocând necunoaşterea legii”!! In Ro e
aproape imposibil sa cunosti legea! Sistemul de legiferare e haotic! Apar, uneori peste noapte,
fel şi fel de modificări la modificarea modificării! Legi importante sunt
modificate şi remodificate, uneori (sau cel mai adesea, in ultimul timp), prin
ordonanţe simple sau de urgenţă care sunt şi ele modificate mai apoi de legile
de adoptare, in termene de doi ani şi uneori chiar mai scurte. Ca exemplu,
numai codul fiscal s-a modificat in 10 ani (de la intrarea in vigoare, 2004) de
100 de ori; a fost apoi republicat şi iar au urmat zeci de modificari! Codul
penal, in vigoare din 2009 a suferit zeci de modificări până azi; la fel şi
codul civil, intrat in vigoare in 2009 şi republicat in 2011 din cauza a
numeroase modificări, a continuat să fie modificat.
Pe aceeasi tema:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.