De
câţiva ani au început să apară şi in România semoaferele cu buton pentru
pietoni.
Sistemele
de semaforizare a trecerilor de pietoni cu buton sau temporizare le consider
foarte utile, pentru că se evită multe accidente sau aglomerări in zonele
intens circulate şi unde un semafor obişnuit ar încurca mai mult decât ar
ajuta. Problema – un fel de a spune – este cu unii cetăţeni care nu ştiu
principiul de funcţionare şi apasă cu
disperare pe buton sau se sprijină, efectiv, de el. Nu se va face verde mai repede! Aceşti oameni vor reuşi doar să
distrugă butoanele.
Dupa
apăsarea butonului nu se face verde imediat – culoarea verde întârzie
câteva secunde, pentru a se evita eventuale accidente prin frânări bruşte sau
altele de gen. Pe de altă parte, aceste semafoare funcţionează, in general, după
o diagramă prestabilită şi, in unele cazuri, fie că apeşi sau ba butonul, aştepti
să treaca N maşini sau aştepţi să
treacă N minute. Personal, noaptea,
când trec o trecere de pietoni semaforizată astfel nu apăs butonul pentru a
trece “pe verde” – mi se pare aiurea să fac asta pentru ca mai apoi, eventual,
un întârziat motorizat să apară şi să stea ca păcăliciul să se facă verde
pentru el când pe o raza de zeci de metri nu e niciun pieton. De exemplu, dacă
timp de două ore niciun pieton nu a apăsat butonul semaforul va rămâne verde pentru
maşini in tot acest timp.
De
unde ştii că cineva a apăsat butonul? Mesajul inscripţionat cu roşu e aprins şi
clipeşte.
Aceste semafoare trebuie coordonate (sincronizate)
între ele pentru ca autovehiculele să aiba “undă verde” – dacă se poate, dintr-un capăt in celălalt al oraşului,
micşorându-se astfel (şi) gradul de poluare. Deocamdată, din câte am înţeles, in Braşov nu e chiar aşa,
dar sistemul colectează date din trafic astfel încât să se poată adapta
nevoilor şoferilor. In timp, efectul de optimizare a traficului se va observa.
Nu
ştiu cum e prin alte părţi, dar in Braşov sunt
cele mai multe sensuri giratorii din ţară
şi in cazul unor străzi cu trei-patru benzi de circulaţie pe sens pietonii sunt
in pericol de a fi loviţi de şoferii grăbiţi şi neatenţi. Pentru că in unele
locuri s-au întâmplat multe accidente au fost montate, in final, semafoare cu
buton. E drept că nu e tocmai convenabil pentru şoferi – mai ales că există şi
giratoriile, cu regulile lor – dar şi pietonii trebuie să treacă pe undeva, in
siguranţă, şi degeaba aşteapta ei bunăvoinţa şoferilor, să oprească la trecerea
pentru pietoni când îi văd pe aceştia inşiraţi pe bordură aşteptând să treacă.
Apoi, se mai întâmplă ca cel de pe banda de lângă bordură să oprească iar cel
de pe banda a doua să treacă in viteza… peste pieton.
Trebuie
să recunosc că in Braşov ,
cei mai mulţi şoferi opresc la trecerile pentru pietoni nesemaforizate şi aşteaptă. Cei care încalcă
această regulă au, in general, maşini cu număr din alt judeţ sau cu număr străin
(şi sunt aproape sigură că cei din maşinile cu număr străin sunt români);
sigur, sunt şi unii braşoveni care nu opresc… ba mai şi vorbesc la telefonul
mobil in timp ce fac slalom printre pietoni.
In
10 mai 2017 a fost instalat in Braşov primul sistem de semaforizare cu două
componente principale: creşterea fluxului luminos din dreptul trecerii in
momentul in care senzorii detectează un pieton, şi o componentă de semnalizare cu
leduri, care delimitează trecerea pe ambele sensuri şi care funcţionează tot in
cazul in care sunt pietoni.
Unele
semafoare au şi semnale acustice, pentru ca şi nevăzătorii – sau cei care nu
disting culorile - să ştie că pot trece in siguranţă.
Fapt
divers
Omuleţul
de pe semafor, Ampelmännchen, a fost
inventat de psihologul german Karl Peglau, în 1961, el dorind să fie in siguranţă
şi acei oameni care nu pot distinge culorile.
Primul
oraş din lume care a avut o reţea de semafoare computerizată a fost Toronto (Canada ),
in 1963.
In
lume, se pare că primul semafor cu numărătoare inversă ar fi fost introdus la
Paris (Franţa), in 1998.
Istoria semafoarelor este destul de veche,
dar când a apărut in Braşov
primul semafor nu ştiu.
Very interesting post about cars stopping at the traffic lights!
RăspundețiȘtergereAnd lovely information about other countries dear Diana!
Thank you for sharing! Wishing you a lovely weekend!Hugs!
Dimi...
Hello dear DImi!
ȘtergereThank you! With pleasure!
I like to know when and how and where... :)
I wish you a wonderful day! Hugs!
Ce interesant este subiectul ales. Desigur că ne priveşte pe toți, pentru că vrem să ne deplasăm în siguranță. Mersi de informare! Zi frumoasă să ai, Diana! 😊
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere si urare, Dana draga!
ȘtergereCu placere. :)
Zi minunata iti doresc sa ai si tu! :)
Bună Diana!
RăspundețiȘtergereInteresant subiectul,numai că în București șoferi sunt cam grăbiți!
Un weekend excelent vă doresc!
Vă pup,vă îmbrățișez și îți mulțumesc de vizită și urări!
Buna, Elena draga!
ȘtergereOooo... soferii bucuresteni sunt "celebri" in toata ţara! :)) Cei mai multi sunt nu doar grabiti, ci si nepoliticosi - nu se deranjeaza prea multi sa respecte regulile. :)
Multumim! Zile senine iti dorim sa ai si tu!
Imbratisari si pupici, cu drag! <3
Cele cateva pe care le stiam cu atingere s-au defectat repede. Am constat cu imensa surpriza, ca nimeni nu era atent la semnale si nu citeau nimic din info. adiacente.
RăspundețiȘtergereConcluziile le-am tras, dar mi-e tare jena sa le spun! Asa ca, cel putin pe traseul meu actual, nu au mai fost reparate, dupa cateva defectiuni succesive! :(
Ce sa-i faci, poate noile generatii vor fi mai receptive la nou!
Multumesc de informatii, Diana draga! Constat ca ai devenit chiar vioaie! Pupici si weekend placut!
Cred ca unii considera a fi... sub demnitatea lor sa citeasca niste instructiuni, si sa le respecte. Inteleg "rebeliunea" :) dar nu in toate cazurile. :)
ȘtergereLa noi, inca nu s-au defectat butoanele (sau nu stiu eu) pe traseele mele obisnuite, cel putin.
Care noi generatii?! :) Sunt si pustani care apasa de zor! :)
Cu multa placere, Suzana draga!
Vioaie?! :) Eeeee! Cred ca-s doar... spasme! :)) Am multe texte scrise, dar nu le-am postat pentru ca nu as avea timpul necesar sa raspund la eventuale comentarii si nici sa trec pe la toti cei care au rupt din timpul lor pentru a trece pe aici.
Multumesc. Zile senine iti doresc sa ai! Pupici! <3
La noi in oras...nu sunt sigura ca functioneaza.
RăspundețiȘtergereE posibil sa functioneze. :) Depinde cum sunt "programate". :)
Ștergeretare interesant articolul tau, Diana draga!
RăspundețiȘtergereLa noi in oras toate semafoarele au buton pentru pietoni si semnal audio. Dar ceva ce nu are niciun oras din lume, Augsburg are în centrul orasului, in apropiere de teatrul de papusi (celebru in intreaga lume) "Augsburger Puppenkiste" un semafor pentru pietoni care în loc de Ampelmänchen are Kasperl-Ampel ☺☺☺☺ Dar numai pt culoarea verde. Pentru cea rosie, a ramas "omuletul". Kasperl este celebra papusa din lemn, marioneta.
Si ce mai are orasul meu asa, iesit din comun, este în zona Universitatii, exista doua treceri pietonale numite „Bodenampeln" ☺ adica aici pe lânga semaforul pietonal clasic, exista si marcajul pe caldarâm - liminite verzi ce traverseaza peste 6benzi de circulatie - pentru a veni in ajutorul celor care merg si sunt cu ochii pe telefonul mobil! O investitie a primariei, lung criticata de cetatenii "normali"
Mda... putem avea o mie de semne bine gândite si totusi/ din pacate, exista înca accidente, atâta vreme cât amenzile pentru abaterile de la regulile de circulatie nu sunt usturatoare! Daca amenda e mare, cine greseste, greseste o singura data! La noi sanctiunile pentru folosirea telefonului in timpul condusului sunt foarte mari, însa ce sa spunem de cei care manânca in timpuk sofatului si intr-o mana tin un sandwich din care poate curge mustarul sau ketchup-ul spre exemplu, sau unul care bea cafea, sau altul care schimba manual adresa de destinatie a navigatorului mobil (nu ma refer aici la automobilele care au sistem de navigare incorporat), etc, etc ?! Sunt atatea cazuri care distrag atentia de la sofat mai tare decat telefonatul, insa nu exista nicio lege de interzicere, decât pentru telefon...
Acum doi ani, frumusetea noastra de masina, a fost facuta praf de catre un sofer de TIR, care "nu a observat" semaforul rosu si a intrat peste Helmut! Noroc ca Helmut a fost inconjurat de airbags si a scapat doar cu ceva vanatai produse din impact. Daca era si eu in masina, probabil ca nu mai traiam - locul de langa sofer a fost turtut de tot! Tja... asigurarea ne-a platit pretul masinii in functie de anii ei, cu alte cuvinte, ca sa cumparam masina actuala, care nu are toate performantele celei avariate, a trebuit sa mai punem din buzunarul nostru 6 mii de euro! Asa sunt legile! :( Cat regretam masina anterioara!... Dar iata, iar m-am lungit la povesti si cumva, m-am abatut de la subiect. E weekeeeeeend! Savureaza fiecare clipa, te pup Diana draga! :-*
Imbratisari de la trio pentru trio <3
Multumesc pentru apreciere, Carmen draga!
ȘtergereCe fain! :) Deh, Germania l-a "nascut" pe "tatal" omuletilor de pe semafor. :) Kasperl-Ampel... "solidaritatea intre oras si papusa" (am gasit pe net ceva despre marioneta) :) E vesela! :)
:) Limitele verzi sunt utile doar daca soferii sunt atenti. :) Ii inteleg pe soferii care se enerveaza cand vad pe cate unii cum traverseaza cu nasul in telefonul mobil de parca ar fi o chestiune de viata si de moarte! Hm... Ar putea fi, dar nu cum si-o imagineaza cei care nu vor sa-si ridice nasul din telefon! :(
Exact asa m-am gandit si eu! :) Si am ridicat problema la o sedinta unde se discuta despre marirea amenzilor pentru anumite fapte (inclusiv utilizarea telefonului in timp ce conducem)... Ce ne facem cu cei care mananca la volan (sau altele de gen)? Chiar si fumatul in timpul condusului e periculos... Azi, fumatul in masina de serviciu e interzis in Ro, dar nu doar cei care folosesc masina de serviciu sunt fumatori... :)
O, Doamne! :( Soferii masinilor mamut sunt, in general, cam neatenti - cred ca merg pe "principiul": ma vezi cat sunt de mare, ai grija, regulile de circulatie nu sunt pentru mine! :(
Multumesc pentru "povesti". :) Din orice intamplari invat ceva, aflu ceva... Bine ca sunteti sanatosi!! <3
Weekendul a fost asa si asa dar, "per total", a fost bine! :) Multumesc!
Zile senine va dorim sa aveti! Imbratisari si pupici, cu drag, de la trio pentru trio! <3
Ce interesant :D! Apropo de semafoare - am vauzt la un moment dat un filmulet cu un sistem ca un fel de ”perdea” luminoasa rosie ce aparea in fata pietonilor, respectiv a masinii. E posibil sa fie in Japonia dar nu sunt sigura.
RăspundețiȘtergereCred ca prima data am vazut butoane in Praga si era absolut oribil. Apasai se facea verde si trebuia sa alergi ca nebunul pana in partea cealalta ca se schimba in cateva secunde ;))). Tot ceva de gen era si in Paris.
lol
pupici
:) Cred ca azi au rezolvat problema alergatului! Si-or fi amintit ca mai exista pe lume si batrani care traverseaza strada, si orbi, si oameni in caruciorul cu roti. Or fi fost la inceput, si nu se descurcau sa programeze! :) Hm! Mi-a zis cineva ca undeva in Bucuresti (nu mai stiu in ce intersectie foarte lata) tot cam asa se petreceau lucrurile: pietonii erau nevoiti sa alerge pentru a ajunge pe partea cealalta. :( La noi, in intersectiile late, unde sunt un fel de scuaruri, soferii (in cea mai mare parte) asteapta sa treaca pietonii "prinsi la mijloc". :) O bila alba pentru soferi! :)
ȘtergerePupici! <3
Zi faina sa ai! :)
Sunt si la Brasov? foarte bine!!!! daca se respecta si regulile, si mai bine!
RăspundețiȘtergereacu nu stiu cum functioneaza semafoarele brasovene, insa aici, in zonele mai importante, daca apesi mai des pe buton culoarea se schimba mai repede, fara sa se intample accidente, pt ca oricum in zona trecerilor de pieton semaforizate viteza masinii tb sa fie redusa.
Oh, da, sunt! Nu stii ca Brasov e primul "smart city" din Romania?! :) Avem si panouri electronice in statiile de autobuz - sa stim ora exacta la care vin mijloacele de transport in comun; sunt adevarate "autogari" la capat de linie, iluminat public "destept" - cu senzori - butoane de panica prin oras si... o multime de camere de filmat!!! :)) Wireless in autobuze, camere de filmat, rampe si locuri speciale pentru cei cu probleme locomotorii s.a.m.d. (se grabesc sa ne "ajunga din urma" si alte orase) :)
Ștergere*
Categoric ca in apropierea trecerilor de pietoni soferii trebuie sa reduca viteza, dar cred ca aceasta regula nu prea e respectata in Ro. In BV am observat ca, in general, se respecta. :)
Cred ca schimbarea "in verde" pentru pietoni se produce in functie de cum sunt programate semafoarele - trebuie sa fie corelate cu semafoarele ce urmeaza mai apoi, altfel s-ar crea ambuteiaje. Schimbarea "mai repede" poate fi doar o iluzie - in sensul ca "trece timpul" si semaforul se "incadreaza in program" - si aici, celor care apasa de mai multe ori, li se pare ca se schimba pentru ca au apasat ei, dar se schimba pentru ca asa trebuie sa fie... :)
"Unda verde" e o idee gandita pentru diminuarea poluarii (la nivel international) iar daca semafoarele nu sunt corect corelate (programate) nu se rezolva nimic - soferii isi vor tura motoarele la fiecare trecere de pietoni.
Hi Diana!
RăspundețiȘtergereCurious story about the semaphores.
I wish you happy week!
Hi Tania!
ȘtergereThank you for your visit!
I wish you too a happy week! :)
Am venit sa apas pe buton pentru unda verde! :)
RăspundețiȘtergereLa mine semafoarele au si indicator. Arata cat timp ai de asteptat pana se face verde. Foarte la îndemânã, nu mai tot stai sa apesi ca disperatul! hahahaha ...
Saptamana fantastic de faina sa ai! Pupici!
p.s. Voi reveni miercuri la mine pe blog cu fleurs and couleur! <3
Unda verde sa ai, pentru bine, Ella draga! <3
ȘtergereCe fain! Aici, semafoare cu numerotare inversa au fost (poate mai sunt pe undeva, nu stiu) numai pentru soferi - era bine! pentru ca, fiind in autobuz, de exemplu, stiam cat timp mai trebuie sa dau marunt din buze de cate ori se oprea autobuzul la un semafor. :)
Multumesc! La fel!! <3 Zile senine!
Pupici!
Ooo, da! Ai revenit cu veselie! O imensa gradina cu lalele si - oh, daaaa! :)) - o multime de dulciuri! :)