Cuprinsul articolului:
- Rasputin era supranumit, între altele, ”Călugărul nebun”
- În copilărie și-a pierdut și fratele și sora
- La vârsta de 18 ani a petrecut 3 luni intr-o mănăstire
- În anul 1905 a avut prima întâlnire cu familia imperială rusă
- Rasputin a avut mai multe conflicte cu guvernantele familiei imperiale
- Rasputin afirma că omul trebuie să păcătuiască pentru a ajunge să obțină harul divin
- Moartea lui: otrăvit, împușcat, bătut, înecat
- Maria, una dintre fiicele lui Rasputin, s-a refugiat un timp la București
Rasputin s-a născut într-o familie de țărani, în micul sat Pokrovskoye, situat pe
lungul râului Tura în gubernia Tobolsk (acum Tyumen Oblast), în Siberia.
Data nașterii a fost estimată căndva
între 1863 și 1873, dar unele documente
descoperite recent ar atesta ca dată a nașterii
10 ianuarie 1869 (echivalent cu 22 ianuarie 1869, stil nou) și a murit în 16 decembrie (stil
vechi)/29 decembrie (stil nou) 1916) – cercetătorii nu par a fi in
consens cu privire la aceste date.
Numele real al lui Rasputin a fost Grigori Efimovici Novik.
Lui Rasputin i se mai
spunea și "Călugărul Nebun", "Călugărul Negru" sau
”Călugărul diavolului”
Există mai multe puncte de vedere în ceea ce privește activitatea lui Rasputin, unii numindu-l
stareț, alții pustnic sau vindecător/vraci.
În anul 1902 a vizitat oraşul Kazan, din apropierea răului
Volga. Aici şi-a format un grup de discipoli, al căror număr creştea rapid,
aducăndu-i tot mai multe cunoştinţe în răndul aristocraţiei. Fără a ţine cont
de barba lungă şi murdară sau de deprinderile dubioase de igienă personală,
oamenii îl considerau pe Rasputin un ”stareţ“ (om sfănt). Cu toate acestea, era
aproape analfabet şi avea greutăţi în exprimare. Îşi făcuse intrarea în înalta
societate în momentul când St. Petersburg era cuprins de o adevărată frenezie
pentru misticism şi sex.
Prima dovadă a puterilor speciale pe care se presupune că le
avea Rasputin a fost identificarea autorului furtului unor cai aparținând tatălui său.
Grigori și-a
pierdut în copilărie atăt sora cât și fratele
A avut o soră și un
frate, care au murit: Maria înecată, Dmitri de pneumonie - ambele morți au marcat personalitatea lui Rasputin.
Într-o zi, Grigori și
fratele său se jucau pe malul râului Tura; fratele mai mare, Dmitri, a alunecat
în apa rece a râului și Grigori a sărit
să îl salveze. Dmitri (Mihail, în alte surse) a murit de pneumonie, la scurt
timp. Grigori a scăpat ca prin minune. În timpul bolii, el le-a povestit părinților că a văzut în vis o doamnă frumoasă,
îmbrăcată în albastru și alb, care i-a
poruncit să se însănătoșească. Preotul
din sat a stabilit că băiatului i s-a arătat Maica Domnului. Vestea s-a
răspândit repede.
În jurul vârstei de
18 ani, Rasputin a petrecut 3 luni într-o mănăstire ca pedeapsă pentru furt
Pentru a scăpa de acuzaţia că ar fi fost hoţ de cai, a fugit
din sat la o mănăstire, unde s-a convertit.
Această perioadă precum și
cea petrecută alături de cel care avea să îi devină model în viață, un pustnic pe nume Makarie, care locuia într-o
colibă din apropierea mănăstirii, i-au influențat
puternic viața și l-au îndreptat pe tânărul Grigori către partea spirituală.
Adolescentul şi-a câştigat numele de Rasputin (care înseamnă
„dezmăţat“) din cauza comportamentului său sexual imoral.
A plecat şi de la mănăstire pentru a deveni un ”stranink“
(hoinar). A umblat prin toată Rusia, dar şi alte ţări. Călătorea luni de zile
fără să se spele şi fără să îşi schimbe hainele. Purta cătuşe de fier pentru
a-şi spori chinurile. Aceste pelerinaje l-au purtat până la Muntele Athos, în
Grecia, şi l-au ajutat să obţină protectori influenţi precum Hermogen,
episcopul de Saratov. Rasputin a fost influenţat de o sectă eretică proscrisă,
„Khlysty“, care practica flagelarea şi orgiile sexuale. Pe această combinaţie
stranie de pietate şi promiscuitate sexuală şi-a fondat întreaga practică
religioasă. El credea că acela care comite în mod deliberat păcate trupeşti şi
apoi se căieşte amarnic, se va apropia mai mult de Dumnezeu. Pe măsură ce faima
lui creştea, avea viziuni din ce în ce mai intense. La un moment dat, i s-a
înfăţişat Fecioara Maria, care l-a îndemnat să se ducă la St. Petersburg,
pentru a ajuta familia imperială.
Primul contact al lui
Rasputin cu familia imperială rusă a avut loc în anul 1905
În 1905, Rasputin a cunoscut un teolog care conducea o
academie religioasă şi era confesorul ţarinei Alexandra Feodorovna. Astfel, la
vârsta de 35 de ani, călugărul a fost prezentat la Curte sub protecţia unor
înalţi oficiali ai Bisericii. Familia imperială a Rusiei obişnuia să consulte
asemenea oameni sfinţi, pentru a afla despre naşterea unui moştenitor de sex
bărbătesc pentru tronul Rusiei.
In anul 1905, îngrijorată de starea de sănătate a fiului ei
(prințul Alexei suferea
de hemofilie, boală care afecteazâ coagularea sângelui și în urma căreia pot apărea hemoragii fatale
uneori), țarina Alexandra a decis să
apeleze la Rasputin, cunoscut vindecător în Sankt Petersburg pe atunci.
Țarul Nicolae al
II-lea a consemnat în jurnalul său prima întâlnire cu Rasputin, pe data de 14
noiembrie 1905. ”Am cunoscut un om al lui Dumnezeu, Grigore, care vine din
provincia Tobolsk.“ Bucurându-se de mare succes în rândul doamnelor, Rasputin a
făcut o impresie puternică asupra țarinei
Alexandra Feodorovna. Ea a fost pe deplin convinsă de puterile lui miraculoase
când călugărul a reușit să îi aline
suferințele și să îi oprească hemoragia moștenitorului
tronului, Alexei Nicolaevici, bolnav de hemofilie. După ce i-a dovedit
Alexandrei că are puteri sfinte, Rasputin, devenit în scurtă vreme confidentul și sfătuitorul ei personal, o vizita la palat
în fiecare săptămână. Influența lui
asupra țarinei a crescut după plecarea țarului la război și sfaturile lui au cam adus necazuri familiei, și nu numai.
Pe 27 iunie 1914, Rasputin s-a întors în satul său din
Siberia. A doua zi a primit o telegramă. În timp ce se ducea să trimită
răspunsul, a fost atacat sălbatic, cu un cuţit, de Chionia Gusieva, o fostă
prostituată, diformă, fără nas, care fusese trimisă de Illiodor să îl ucidă. În
timp ce Rasputin se refăcea în spital, ţarul Nicolae îşi mobiliza trupele.
Începuse primul război mondial. Reîntors în St. Petersburg, în absenţa ţarului,
Rasputin ajunsese chiar să se implice în numirea şi destituirea miniştrilor.
Când ţarul Nicolae (ultimul din dinastia Romanov) a preluat personal conducerea
trupelor ruse, în 1915, Alexandra şi sfetnicul ei, Rasputin, au rămas practic
singurii care conduceau guvernul în baza „iluminărilor“ pe care le avea
misticul din Siberia.
Există numeroase legende privind modul cum călugărul îl
ajuta pe Alexei să se simtă mai bine
În unele se afirmă că Rasputin folosea hipnoza, în altele că
utiliza lipitori (deși acestea secretă
un anticoagulant) în timp ce majoritatea indivizilor, inclusiv familia imperială,
credeau că Rasputin reușea să îi
amelioreze starea de sănătate lui Alexei prin rugăciuni și forță divină. Cert
este că ameliorând starea lui Alexei a câștigat
încrederea țarinei și chiar pe cea a țarului, mai apoi.
Deși
relațiile
lui cu familia imperială rusă erau foarte apropiate, Rasputin a avut mai multe
conflicte cu guvernantele familei
Mai întai Sofia Ivanovna l-a acuzat pe Rasputin că face
parte din secta creștina Khlysty (interzisă atunci; se afirma că
manifestările lor religioase se sfârșeau
cu orgii sexuale) iar ulterior Maria Ivanovna l-a acuzat pe Rasputin că ar fi
violat-o. Țarul și țarina au fost de
partea călugărului iar cele două guvernante au fost concediate.
În acelaşi timp, creştea şi numărul duşmanilor săi.
Principalii oameni politici ai statului au cerut ca poliţia secretă să îl
urmărească. Ţarul Nicolae a primit rapoarte care relatau acţiuni dezgustătoare
ale lui Rasputin. Guvernanta familiei imperiale a susţinut chiar că Rasputin
abuzase de copiii ţarului. Doi dintre foştii susţinători ai lui Rasputin, Illiodor,
un călugăr fanatic de dreapta, şi Hermogen, episcopul de Saratov, erau convinşi
că Rasputin este însuşi Diavolul întrupat. În 1911, l-au ademenit într-un beci
unde l-au acuzat că s-ar fi folosit de puterile diavolului pentru a face minuni
şi l-au bătut cu un crucifix. Rasputin i-a povestit totul ţarinei, spunând că
cei doi au încercat să îl ucidă. Clericii au fost exilaţi.
Între Rasputin și
biserica ortodoxă rusă au existat relații
tensionate. Sfântul Sinod l-a atacat frecvent pe Rasputin și, din cauza acestui fapt, au fost lansate o
mulțime de zvonuri neadevărate despre
viața sa. De aceea, o mulțime de povești
despre isprăvile lui trebuie privite cu o doză de scepticism. Datorită faptului
că Rasputin era un oficial al curții
imperiale, apartamentele sale erau supravegheate neîncetat, așa că există și
dovezi credibile despre modul său de viață.
Una dintre cele mai importante credințe și învățături ale lui Rasputin către adepții lui era aceea că omul trebuie să păcătuiască pentru a ajunge să obțină
harul divin
Rasputin a vorbit și
despre salvarea sufletească în găsirea spiritului lui Dumnezeu din fiecare om și nu prin clerici, considerănd că păcatul și căința
sunt interdependente și necesare
salvării. Căderea în tentație era
necesară pentru ca mai apoi să se ajungă la umilință, căință și salvare. Grigori s-a transformat odată cu
creșterea influenței sale, căzând în promiscuitate sexuală,
alcoolism și luarea și darea de mită. Și-a constitutit propriul cerc de femei de societate cu care se
distra și cărora le predica salvarea
prin păcat.
Ochii starețului,
de un albastru deschis, erau extrem de strălucitori, emanănd raze fosforescente
în fața
cărora nu rezista nimeni. Femeile cădeau ușor în brațele
ademenitorului cu privirea pătrunzătoare, devastatoare. Călugărul începe să fie
celebru pentru viciile sale și orgiilor pe care le organizeaza în
apartamentul său. Curg în neștire râuri de vodtcă. În spiritul doctrinei
sale, pentru vindecarea trupească și sufletească invita în patul lui toate
femeile frumoase. Acestea dădeau năvală în camera prelatului, considerându-l un
trimis al lui Dumnezeu, un exorcist care aplica metode alese de desfătare. Prin
calitățile
sale miraculoase, Rasputin asigura că păcatul adulterului se poate ierta numai
prin săvârșirea altui pacat similar. Rețeta a avut mare succes.
Formele de manifestare ale acestei credințe (consumul excesiv de alcool, promiscuitate
sexuală etc) i-au atras lui Rasputin suficiente critici din partea clericilor
Bisericii Otodoxe Ruse.
Pe măsură ce faima lui Rasputin creştea, atrăgea tot mai
mulţi adepţi care se ofereau de bunăvoie „să păcătuiască pentru a alunga
păcatul“. În intimitatea băilor publice din St. Petersburg se aplica „doctrina
religioasă” a lui Rasputin, aflat în compania aristocratelor şi prostituatelor.
Aici îşi derula ritualurile de exorcizare prin bătăi violente aplicate femeilor
cu care, ulterior, făcea sex. Una dintre doamnele din înalta societate, Olga
Lokhtina, ajunsese să considere că Rasputin era Hristos, iar ea Sfânta
Fecioară. Şi-a părăsit soţul şi copiii. Martorii povesteau că Rasputin o bătea
cu violenţă.
După ce mai multe desene pornografice înfățișându-l
pe Rasputin împreună cu țarina
Alexandra, cele patru fiice și
confidenta țarinei în ipostaze sexuale
au început să circule în Rusia, Rasputin a fost forțat să plece într-un pelerinaj în Palestina.
Se presupune că Rasputin le-a sedus atât pe țarina Alexandra cât și pe cele patru fiice ale ei, marile ducese Anastasia, Olga,
Tatiana și Maria.
Acesta le vizita în camera lor pe cele patru fete iar ele îi
scriau numindu-l "dragul, scumpul, unicul meu prieten".
Moartea: otrăvit,
împușcat,
bătut, înecat
Conform mărturiei general acceptate a principalului asasin
al lui Rasputin, acesta nu a murit decât după ce a fost aruncat în apa înghețată a unui râu deși înainte de aceasta el fusese, în ordine, otrăvit, împușcat de patru ori și bătut crunt – coincidență: a
murit ”din cauza apei”, ca sora sa Maria și
fratele său Dmitri.
Prințul Iusupov,
liderul grupării care a planificat și a
pus în practică uciderea lui Rasputin, era reprezentantul uneia dintre cele mai
bogate și influente familii de nobili
din Imperiul Țarist al acelor vremuri.
La vremea când a făcut profeţia despre asasinarea familiei
imperiale, Rasputin ajunsese să îl cunoască pe prinţul Felix Iusupov, soţul
bisexual al Irinei, nepoata ţarului. Iusupov dorea ca Rasputin să moară. La fel
şi vărul ţarului, Marele Duce Dimitri Pavlovici, şi politicianul Vladimir
Purişkevici. Împreună, cei trei au pus la cale uciderea lui Rasputin. În seara
zilei de 16 decembrie 1916, Rasputin a fost invitat de Iusupov la palatul
Moika, sub pretextul că Irina, despre care se spunea că era cea mai frumoasă
femeie din St. Petersburg, dorea să îl cunoască. Bărbaţii l-au îmbiat pe
Rasputin cu vin şi prăjituri presărate cu cianură. Spre uimirea
conspiratorilor, Rasputin părea imun la otravă. Cuprins de disperare, Iusupov
şi-a scos pistolul şi l-a împuşcat pe Rasputin.
În mod miraculos, Rasputin a reuşit să se târască până în
curtea palatului, unde Purişkevici şi Pavlovici tocmai se pregăteau de plecare.
Purişkevici l-a împuşcat încă o dată pe Rasputin, apoi cei doi l-au bătut cu
bâtele şi l-au legat înainte de a-l arunca în Neva. Două zile mai târziu, când
cadavrul a fost descoperit, autopsia a dezvăluit că în plămânii lui Rasputin se
afla apă, deci era încă în viaţă atunci când a fost aruncat în râu. Vestea
morţii lui Rasputin a fost sărbătorită, iar ucigaşii săi au fost consideraţi
nişte eroi care au salvat Rusia de sub puterea Alexandrei şi a călugărului
nebun Rasputin. Cadavrul lui Rasputin a fost exhumat şi incinerat de mulţimea
dezlănţuită, în timpul revoluţiei ruse din februarie 1917.
Aceasta este doar un dintre versiunile care circulă în jurul
morţii lui Rasputin, pentru că, se pare, în urma ultimelor cercetări asasinul
ar fi fost cu totul altcineva, mai exact un ofiţer englez ataşat staţiei SIS
din Petrograd. Deşi există câteva dovezi, ofiţerul ar fi distrus orice
însemnări înainte de moartea sa, lăsând un semn de întrebare asupra
morţii lui Rasputin.
Maria, una dintre
fiicele lui Rasputin, s-a refugiat un timp la București
După ce bolșevicii
au preluat puterea în Rusia fiica lui Rasputin, Maria, împreuna cu soțul ei (Boris Soloviev) s-au refugiat în
București
Matryona Grigorievna s-a născut la 26 martie 1898 și a murit la Los Angeles, în septembrie
1977. A scris cartea intitulată Rasputin,
tatăl meu.
Cercetarile au mai scos la iveală și faptul că, puțin
înainte de moarte, au fost transferate în Occident mari sume de bani pe numele
fiicei lui Rasputin, Maria - cum i-a fost schimbat numele când a ajuns la Sankt
Petersburg fiind copilul favorit al lui Rasputin.
Matryona (numele de la botez al copilul favorit al lui
Rasputin), în București lucrat pentru o
perioadă ca dansatoare de cabaret însă familia a emigrat din nou, de data
aceasta în Paris, unde soţul ei, Boris Soloviev, un admirator al lui Rasputin,
a lucrat într-o fabrica de automobile şi a murit de tuberculoză in anul 1926,
iar Maria lucra ca guvernantă pentru a-şi întreţine cele două fiice. In anul
1937 s-a stabilit in U.S.A. şi a devenit cetăţean american in anul 1945.
Şi-a trăit ultimii ani din viaţă in Los Angeles, California.
Una dintre fetele Mariei s-a căsătorit cu un ambasador al
imperiului german in Grecia şi mai târziu s-a împrietenit cu fiica lui Iusupov,
Irina Iusupova.
Fapt divers. În
numărul din 30.04.2004 al ziarului Evenimentul Zilei apărea
informaţia că penisul lui Rasputin va fi expus la Moscova, la primul muzeu
erotic din Rusia. Medicul Igor Kniazkin, fondatorul muzeului, speră ca
impresionantul organ, ce măsoară 30 cm, să atragă o mulţime de vizitatori. Pe
de altă parte, Kniazkin spune că, după înfiinţarea acestui muzeu, ruşii nu mai
au de să îi invidieze pe americani, care au expus penisul lui Napoleon
Bonaparte, organul sexual al acestuia fiind ca o "păstaie de fasole"
în comparaţie cu al lui Rasputin.
Afirmaţia contrazice faptul că trupul lui Rasputin ar fi
fost exhumat şi incinerat sau... organul din muzeu nu e al lui. ;)
Notă: sursele
cuprind informații contradictorii în
anumite puncte ale biografiei acestui personaj și
ar fi prea lung textul pentru a evidenția
fiecare diferență, deci vă rog să
completați informațiile, să cercetați, pentru a vă apropia de adevărul istoric cât de mult posibil.
Pe lângă diversele surse de pe web am spicuit spicuit şi din
cartea “Moartea lui Rasputin”, de Axentie Sandomirsky, Editura “Bună Ziua”,
Bucureşti, iulie 1990.