Pagini

2014-06-22

Jos textila! Raze X in aeroport

După tragedia care a avut loc în SUA, în septembrie 2001, cei însărcinați cu securitatea - în cam toată lumea - pare că au luat-o razna, trecând peste orice în numele securității - altfel spus: securitate cu orice risc, cu orice preț.

Gurile rele afirmă că se urmărește controlul populației, în general, și îmbogățirea producătorilor anumitor tehnologii dar și multe experimente care să testeze limita rezistenței cetățenilor la intruziunea in viața privată dar și la efectele anumitor tehnologii, medicamete etc. Ce-or urmări e mai greu de susținut cu probe și cam trebuie să-i credem pe cuvânt - speculațiile rămân speculații, de aceea trebuie să ne rezumăm la fapte. Una dintre aceste fapte este și existența scanerelor cu raze X de prin unele aeroporturi.

Bineînțeles, ca o regulă generală, există cetățeni care afirmă că nu au nimic de ascuns și totul e în regulă - oare și iradierea lor o fi in regulă? Probabil că nu, dar nu ei sunt cei care fac, zilnic, naveta cu avionul. De asemenea, alți cetățeni - sau aceiași - afirmă că le convine să le fie urmărit orice gest, să fie iradiați în aeroport, să fie fotografiați și filmați pe te miri unde etc decât să… existe un atentat terorist care să le curme viața. Între altele, dacă le-o fi dat să moară într-un astfel de atentat așa vor muri, oricâte măsuri de precauție și-ar lua sau ar accepta să se ia în numele lor.

Teroriștii nu se încurcă în bagatele precum dronele care supraveghează spațiul și tot ce mișcă sub ele, în scanerele cu raze X din aeroporturi, în detectoarele de metale de la portarii diferitelor instituții etc.. Și nici nu avem nevoie de prea mulți neuroni pentru a înțelege asta. Orice reușesc autoritățile să inventeze după un timp infractorii găsesc metoda de a contracara efectele care le-ar afecta interesele.
Revenind la scanerele cu raze X din aeroporturi, numite scanerele care dezbracă. Când au fost montate s-a strigat că nu sunt periculoase pentru sănătatea cetățenilor care trec pe acolo, dar gravidele au fost sfătuite să le evite. Până și medicii radiologi trebuie să lucreze cu protecție, chiar și pentru radiografia dentară de ansamblu corpul e acoperit cu o folie care să te protejeze, deci și cei care fac zilnic naveta cu avionul - nu la noi, pe alte meleaguri - ar trebui să fie scutiți de la un astfel de tratament.
În anul 2013 existau 174 astfel de scanere, instalate pe 30 de aeroporturi americane, dar în curând vor fi înlocuite - fapt care dovedește că toți cei care au strigat, încă de prin anii 2005-2006, că astfel de tehnologii nu sunt o.k. aveau dreptate. Noul soft va evidenția eventuale arme, droguri etc. dar conturul corpului uman va fi neclar. Oare ceilalalți le vor înlocui pe ale lor?
Scanerele sunt niște cabine transparente în care intră pasagerul și care emit unde milimetrice, care trec prin materiale textile și identifică metale, ceramică, plastic, materiale chimice sau explozive. Au fost cazuri în care și transpirația sau cuta unei haine a declanșat alarma.
Cei de la TSA (Transportation Security Administration  - Administraţia (americană) de Securitate a Trasporturilor) au declarat că vor înlocui aceste scanere cu altele, care respectă mai bine dreptul la imaginile private. În cea mai mare parte, scanerele Rapidscan vor fi înlocuite cu scanere fabricate de L-3 Communications, scanere care sunt deja folosite pe unele aeroporturi americane și care folosesc o tehnologie bazată pe unde radio (radiaţii non-ionizante). Aceste unde radio, cu lungimea de undă de un milimetru, sunt emise de două antene rotative pe suprafaţa corpului pasagerului, iar energia reflectată este analizată. În cazul în care sunt detectate elemente suspecte, personalul aeroportului vede pe monitor un semn portocaliu suprapus peste un desen generic al unui contur de corp uman. Zona unde apare semnul peste conturul corpului uman este o indicaţie pentru personalul de securitate privind regiunea corporală unde trebuie să controleze mai amănunţit pasagerul.

În tehnologia Rapidscan, radiaţiile reflectate de suprafaţa corpului sunt analizate de scaner, care creează o imagine alburie ce seamănă cu imaginea pasagerului în pielea goală.
Barry Stenhardt, directorul programului tehnologii si libertati al asociației pentru apărarea libertăților, ACLU, a declarat ca oamenii nici nu au idee cât de grafice sunt imaginile și a dat asigurări că se pot distinge formele pasagerului, în special sexul.

Scanerele corporale cu raze X, folosite pe unele aeroporturi din lume, în special în Statele Unite, pot fi periculoase pentru sănătate, au avertizat unii oamenii de ştiinţă, citaţi de AFP.
Scanerele pot vedea prin hainele pasagerilor, descoperind eventualele arme și bombe, dar și implanturi mamare, proteze sau cercei, urmele unei mastectomii, pungile pentru colostomie, implanturile de penis, tuburile catetere, mărimea sânilor sau a aparatelor genitale. Aceste scanere afișează pe ecrane o imagine destul de detaliată a zonelor intime, scrie The Telegraph. Imaginile tridimensionale, alb-negru, trec în timp real prin fața unui singur ofițer însărcinat cu securitatea aeroportului, aflat într-o cameră izolată, și nu vor putea fi stocate sau copiate. Pentru a păstra onoarea pasagerilor intactă, fețele celor scanați sunt blurate, dar nu și părțile lor intime, unde ar putea fi ascunse arme sau explozibili. Agentul care vizionează imaginile nu are posibilitatea să vadă și personajele reale, pentru a nu putea asocia trupurile cu chipurile lor - cel puțin aceasta e varianta autorităților.
Pasagerii, în general, pot refuza (în statele U.E., în special) să treacă prin scannerul cu raze X dar acest refuz ar presupune în schimb percheziția clasică, ceea ce poate însemna dezbrăcarea în fața personalului de pază (care trebuie să fie de același sex cu pasagerul).

În luna iunie 2011 (1), Comisia Europeana a emis un raport referitor la evaluarea științifică a posibilelor riscuri asupra sănătății, raport necesar anterior instalării acestei tehnologii pe teritoriul statelor membre. Însă Uniunea Europeană nu impune folosirea acestor aparate de scanare în aeroporturile din statele membre, fiecare țară din U.E. fiind liberă să aleagă dacă va folosi sau nu aceasta tehnologie. Raportul confirmă că aparatele de scanat prezintă un risc grav de violare a drepturilor fundamentale ale cetățenilor U.E..
În Dubai, oficialii responsabili cu securitatea au declarat că aparatele nu vor fi folosite din cauza preocupărilor pentru detaliile cu caracter personal și pentru că riscurile pentru sănătate, pe care le prezinta acestea, sunt necunoscute.

Se zvonește că în următorii ani, Homeland Security (un fel de C.I.A. care poate acționa și pe teritoriul Statelor Unite), va avea un scaner care poate citi o persoană la nivel molecular. Tehnologia poate scana și identifica fiecare moleculă de pe corpul uman: reziduurile de cocaină de pe bancnote, medicamentele din geantă, marijuana din buzunar și chiar și urmele de praf de pușcă de la antrenamentul de tir - detectate invizibil, în tăcere, de la o distanță de 50 de metri - fiecare substanță fiind înregistrată. Aceste dispozitive laser (Laser Programabil Picosecond) ar urma să fie instalate în aeroporturi, puncte de control rutier, stadioane și orice alt loc în care se va considera necesar, unde sunt aglomerări de persoane, iar înregistrările vor fi asociate identității fiecaruia.
Dispozitivul funcționează prin bombardarea țintei cu raze laser care provoacă vibrarea moleculelor, permițănd apoi citirea lor de către dispozitiv și determinarea substanțelor la care a fost expusă persoana: praf de pușcă, droguri sau zahărul pudră de pe gogoașă.
Cetățenii nu vor mai fi dezbrăcați fizic ci chimic, la fiecare punct de control.

Viitoarele puncte de control vor fi dotate cu scanere pentru iris, care vor spune dacă identitatea persoanei corespunde cu cea din paşaportul ce are implantat un cip. Scanerul respectiv va detecta nivelul de risc şi va îndruma pasagerul către una dintre porţi: călător cunoscut, securitate normală sau securitate sporită. Metoda scanării irisului a fost utilizată de cei de la Departamentul de Securitate Internă care au lansat un program pilot (în anul 2010) care utiliza scanarea irisului şi care a fost folosit de grănicerii din McAllan, Texas.
**
(1) În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L 294 din data de 12 noiembrie 2011 a fost publicat Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1147/2011 al Comisiei din 11 noiembrie 2011 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 185/2010 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației în ceea ce privește utilizarea scanerelor de securitate în aeroporturile de pe teritoriul U.E..
Regulamentul stabilește condiții de operare specifice pentru utilizarea scanerelor de securitate în aeroporturile UE, oferind, totodată, pasagerilor posibilitatea de a opta și pentru alte metode de control de securitate.
Regulamentul asigură libertatea fiecărui stat membru sau aeroport de a decide asupra folosirii scanerelor de securitate, însă atunci când este utilizată această tehnologie este supusă unor standarde privind performanțele de detectare și condiții de operare minime.
Pentru a impiedica orice efecte negative asupra sănătății și siguranței cetățenilor, pe lista metodelor autorizate pentru controlul de securitate al pasagerilor în aeroporturile din U.E. sunt incluse numai scanerele de securitate care nu utilizează radiații ionizante, dar numai pentru pasageri, nu și pentru bagaje, evident.

Surse
- http://www.juridice.ro/175906/ue-a-interzis-utilizarea-aparatelor-de-scanare-cu-raze-x-in-aeroporturi.html
- http://www.direct-aeroport.ro/blog/da-prin-aparatele-cu-raze-x-ray-din-aeroport-poti-fi-vazut-nud/#sthash.d4A05jS4.dpbs
Un fost ofițer de la secuitatea unui aeroport cu scaner care nu înregistrează, a declarat, se zice: În 2009, unul dintre prietenii mei şi-a pus un coleg în aparatul cu raze X. (Era o noapte înceată.) Când imaginile înregistrate au ajuns la management, amândoi au fost concediaţi.
- http://www.tititudorancea.ro/z/controversatele_scannere_care_dezbraca_vor_fi_inlocuite.htm

2 comentarii:

  1. N-am mers niciodata cu avionul, deci am scapat de iradiere. Pana la urma, nelinistea americanilor e de inteles, prea multi fanatici arunca in aer avioane, centre comerciale doar de dragul unei ideologii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Nelinistea tuturor este de inteles. Atacurile au loc motivate fiind de... mai multe ideologii: religie, ecologie s.a.
      Americanii au liber la arme, pot procura mai usor fel de fel... Avioanele, garile, statiile de metrou, centrele comerciale etc. pot fi usor aruncate-n aer chiar daca celor mai multi cetateni le sunt radiografiate corpurile.
      Securitatea e buna, dar nu stiu daca si atunci cand drepturile cetatenesti incep sa fie limitate si ajungem sa traim ca... in stare de razboi.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.