Avem în municipiul Brașov primar progresist – unii zic că-i neomarxist, dar rămân la progresist, conform „doctrinei” partidului din care emană.
„Progresism” sună bine – ca orice teorie – dar cu aplicarea practică e ceva mai greu (pentru unii).
Progresismul s-a conturat în așa-numita Epocă a Luminilor, a Rațiunii (Iluminism), undeva între secolele XVII-XIX. Iluminismul a fost o mișcare intelectuală, culturală, filosofică, antifeudală, care avea ca scop crearea unei societăți „raționale”, prin răspândirea culturii, a „luminilor” în mase (susține Carp Maxim).
Adepții progresismului susțin că acesta are aplicație universală și că este posibilă îmbunătățirea societăților umane prin acțiune politică. Progresismul urmărește – ca mișcare politică – să îmbunătățească/avanseze condiția umană prin reforme sociale bazate pe pretinse progrese în știință, tehnologie, dezvoltare economică și organizare socială.
Între altele, progresismul este un fel de politică bazată pe progresul social.
Ce legătură au Iluminismul și progresismul cu taxiurile și primarul?
Păăăiiii... cum să vă explic? Pe scurt: un progresist care nu-și folosește rațiunea și îmbunătățește viața oamenilor făcând-o mai dificilă când e vorba de-o parcare la ce ne putem aștepta în chestiuni extra importante?
Despre ce e vorba... Modernizarea zonei gării, pe scurt. Fostul primar n-a apucat să-și definitiveze opera cu „terminalele” de prin stațiile autobuzelor din oraș, așa că o continuă cel de acum. Să nu fiu înțeleasă greșit! E cazul să se facă ceva, dar să fie ceva făcut cu... rațiune.
Prin proiectul „Terminal transport urban gara Brașov” se urmărește, între altele, mobilitatea urbană cu mijloacele de transport în comun în locul autoturismelor proprii. Vor fi vreo 12 peroane, autogara va avea acoperiș acoperit cu gazon, copertina peroanelor va fi prevăzută cu panouri fotovoltaice. Se va amenaja și spațiu verde cu gazon, vor fi plantați 70 de arbori și 20 arbuști decorativi și alte bla-bla-bla-uri care sună frumos. Sunt curioasă ce se va întâmpla cu toți oamenii care azi își fac veacul prin zona gării.
Altfel spus, când ieși din gară cari după tine valizele, printre peroane, autobuze, oameni, și iei un taxi. Dacă vii cu autobuzul în oraș trebuie să parcurgi circa 200 de metri pentru un taxi. Oh! Am uitat: primarul progresist vrea să îmbunătățească viața oamenilor: mersul pe jos face picior frumos! Căratul bagajelor dezvoltă anumite grupe de mușchi... Dar ce fac persoanele cu dizabilități când ajung la gară pentru că vor să plece sau au venit? Pentru că trebuie să parcurgă o întreagă întortocheală până la clădirea gării.
Fapt. În dimineața zile de 29 decembrie 2022 am ajuns în oraș pe la ora 5, cu trenul. Ieșim în fața gării... niciun taxi! Foarte rar, în mulți ani, la acea oră nu am găsit acolo măcar o mașină. Sunăm la firmă și solicităm o mașină la gară. Dispecerul ne spune că nu poate trimite acolo pe nimeni pentru că oprirea e interzisă, dar găsim un taxi de la firma lor la circa 100 metri distanța (unde va fi amenajată parcarea, după cum am dedus ulterior). Am privit movila de valize, am privit în zare, spre parcare... și-am zis pas. Am avut noroc că cineva venise la gară cu un taxi, șoferul ne-a văzut și a venit la noi, oprind aiurea, în mijlocul drumului. Cred că dispecerul de la cealaltă firmă a urmărit să nemulțumească intenționat clienții pentru a-i determina să se revolte împotriva ideilor crețe ale primarului progresist. Ne revoltăm! Vorba taximetristului care ne-a dus la destinație: „degeaba” .
Sper, totuși, că vor regândi aberația asta de „terminal”. E inadmisibil să fie stație de taxi la distanță de 100-200 de metri de o gară! Despre locurile de parcare destinate persoanelor cu dizabilități la acea distanță ce să mai zic?!
Amănunte despre proiect, și imagini, aici:
Yo a veces creo que todos los politicos son iguales unos brutos con gran labia y deseo de robar y poder. T u estación me recuerda a la estación del metro de mi país lleva años de construcción y cuando se inauguro al otro día tuvo problemas. Te mando un beso.
RăspundețiȘtergereUm. Da un poco de miedo ver que los políticos en todas partes son igualmente incompetentes y codiciosos de dinero! Se gastan el dinero de todos sin importarles si lo que se logra con ese dinero es útil, está bien hecho...
ȘtergereTe mando un beso.
N-am inteles mare lucru din proiect. Eu inca sunt „traumatizata” de oroarea facuta la Pitesti si mai ales de fapt ca au demolat gara, cladire istorica, a doua parca (sau ceva de gen) ca vechime.. cand ar fi putut gasi o cale sa o incorporeze fie si doar ca muzeu in ce s-a facut... Gara noua, apropo este o PORCARIE in stilul asta care se vrea modernist.. Bleah!!!!
RăspundețiȘtergereAsa ca nici nu vreau sa ma gandesc ce mosntruozitati se mai intampla. Privind comparativ... parca ce s-a facut pana in 89 e opera de arta (si in unele cazuri, chiar este, ca mai sunt si chestii indoielnice.. or fi - dar ca dupa .... pf...).
Si nu, nu sunt deloc „nostalgica”, vorba aia, da poate ca imi lipsesc lucrurile bune, dar cele rele deloc, ca sunt prezente sub o copertina de aparente.. Doar constat.
Sper totusi ca proiectul sa fie unul fericit... si vizual si functional. :) Stu am asteptari mari ce sa-i faci. :))))
Pup cu drag!!
ps: mi-am amintit de o intamplare din copilarie, cand am luar trenul din gara noaptea - mergeam la Covasna... Stau insa si ma intreb daca, in afara de mine (lol), parintii aveau si bagaje atunci.. ca, nu imi vine in minte nicio valiza, doar noi grabidnu-ne sa urcam (eu undeva le purtator) - pentru ca trenul se punea in miscare.
Ideea cu "terminalul" nu e rea, dar modul in care pare ca vor s-o puna in practica e... tampit. Unii care se pricep au spus ca autobuzele cu burduf (in special) dar si cele lungi fara burduf nu vor putea intoarce printre acele peroane; probabil ca vor fi pe liniile respective doar dintre cele mai scurte, ceea ce va crea probleme calatorilor - traseele unora dintre autobuzele ce vor avea acolo "un capat" sunt foarte lungi si vor fi arhipline la un moment dat, zilnic.
ȘtergereAu mai zis "edilii" si c alte ocazii ca planteaza copaci... Ahaaaa...
Pe mine ma seaca faza cu taxiurile si locurile de parcare pentru persoanele cu dizabilitati. In ce loc din lume taxiurile sunt la sute de metri de-o gara?! Poate acolo unde nu sunt gari.
Am aruncat o privire pe net, la gara de le voi... Am vazut si cateva foto din incinta - mi se par prea jos plafoanele, in pozele disponibile pe net cel putin (e, cumva, "claustrofobica"). In ansamblu, imi pare total nearmonioasa cladirea si, cumva, fragila... Dar taxiurile le-am observat stationand in fatza garii! 😊
A imbina, intr-un oras, trecutul cu prezentul necesita spirit de artist, spirit fin... Altfel, tot "modernismul" va fi ca nuca-nfipta in perete. :(
In era comunista s-au construit monstruozitati incepand cam cu al doilea an de domnie a lui Ceausescu... In Bv, cel putin, pe vremea lui Dej era "deschidere spre Occident" ceva mai mare ca ulterior, iar arhitectii erau scoliti prin strainatate si chiar stiau ce fac. Apoi... s-a schimbat domnitorul si au fost "epurati" cei mai multi arhitecti, luandu-le locul unii care voiau sa impresioneze prin "proiecte megalomanice" si au inceput sa se construiasca la greu cutiile de chibrituri numite apartamente si totul a devenit o varza.
Hahaha! Daca erai in bratele vreunuia dintre ei, noapte fiind, poate ca nu ai observat bagajele - putin probabil ca parintii responsabili sa plece in alta localitate fara bagaje (macar cu lucrurile necesare copilului). 😊
Pupici cu drag! ❤
Horror subiect! Nu stiu cu ce parte anatomica gandesc subiectele orasului,
RăspundețiȘtergeresau daca! Nu mi-e clar: subiectul este in 'discutie' publica?
Oricum, pare o chestie unde se vor pradui bani fara numar!
Anul asta chiar e musai sa ajung pe la tine. Oricum nu cred ca voi mai recunoaste ceva dupa atat de multi ani!
Nu fi suparici, poate apare si vreun cap limpede.
Pupici! 😘❤️
Nu se mai discuta despre proiect, gata, au inceput sa "lichideze" afacerile din zona, taximetristii parcheaza, de cateva zile, intr-o parcare cu plata din apropiere (parcare care intra in "proiect", deci va fi desfiintata). Sper ca nu ne vom chinui 100 de ani cu taxiurile, parcatul si autobuzele - in zona garii. Sper ca le-a trecut cu subteranele prin zona (in Oradea pare ca sapa cartitele pe sub oras!) si cu podul hobanat!
ȘtergereSi eu sper sa ajungi! Nu stiu de cand nu ai mai fost, dar s-a schimbat enorm incepand cu anii 1990.
Suparici e putin spus! 😄 Sunt destule capete limpezi care au incercat sa le explice de ce e prosteste ceea ce vor (daca ramane ca-n plan)... dar n-avem cu cine. Daca e "frumos"... cui ii trebuie sa-i fie util? Aluia de-a vrut sa inchida o strada - circulatiei rutiere - doar pentru ca acolo era ridicat duplexul lui?!
Pupici! ❤ 😘
Sunt multe disfuncționalități, dar cu cine să te iei la harță?! Te enervezi și cam atât. Ai descris frumos, dar politicienii noștri nu stăpânesc gramatica limbii române. Cu atât mai puțin, doctrinele și ideologiile politice...
RăspundețiȘtergereAproape totul e disfunctional, dar... vorba ta: cu cine sa te iei la harță?! Cu cei a caror unica doctrina, ideologie e profitul cu orice pret, banii...?
ȘtergereIti multumesc pentru apreciere.
PArca mai reabilitaseră odata zona gării, cand au făcut cele doua benzi pentru autobuzele care aveau stație în fata gării și cand au demolat piata de langă gară. Studentă fiind mi-a plăcut piata aia, dar recunosc că incepuse să devina...ceva nu tocmai frumos.
RăspundețiȘtergereChestia asta cu taxiurile departe .... chiar e horor cum zice Suzana.
Au tot reabilitat, si modernizat, de cand au desfiintat bazarul (chiar ca devenise ciudat!) si au construit My Place, apoi - aproape lipit de acest "mall", hotel Kronwell (sinistra constructie, din punctul meu de vedere); si dupa ce a ars (providential, ar zice unii) "mall-ul" s-a "latit" hotelul si are parcare subterana...
ȘtergereIn statia de la gara a autobuzelor e inghesuiala, pentru ca acum au aparut si "autobuzele metropolitane" si e cam aglomerat...
Modernizarea e buna, dar cand e facuta cu cap.
Îmi pare rău că sunt probleme pe la voi. Sigur se vor rezolva. Scrie primarului.
RăspundețiȘtergereEu am trecut de zeci de ori prin gară cu trenul. (plus opririle pentru spectacole cu pionierii sau olimpiade regionale, căci sibiul era raion)
Nu i-am uitat pe cei care (mai târziu în timp, prin studenție și după) veneau la geamuri cu mici obiecte sculptate în lemn. Pitoresc peisaj.
Dar cel mai mult și mai mult îmi amintesc de o oprire cu schimbare prin 1955, pe când locomotivele erau cu aburi și nu rezistau pe distanțe lungi, cred.
Am încă in minte imaginea unui cuplu îmbrățișat. Stăteau așa și nu vorbeau. Pentru copila care eram și care nu văzuse filme, nici TV(căci nu exista), a fost ceva copleșitor. Trist și frumos simultan. Dovada că îți povestesc.
Să fii bine.
In 1955 era, inca, gara veche functionala (cea de azi a fost data in folosinta in 1962). Gara veche era plasata intr-o zona mai pitoreasca - la acel moment; cea noua avea "in spate" teren viran, in cea mai mare parte.
ȘtergereImaginea cuplului despre care zici chiar poate ramane in amintire! A existat, candva, puritate in gesturile de iubire in public (ce exprimare am gasit!) 😊
Iti multumesc pentru ca ai impartasit aceasta aminitire - imi completeaza puzzle-ul despre "orasul de altadata".
Multumesc! Sa fii bine si tu! ❤
P.S. De cand am vazut comentariul tau (si nu numai) am tot incercat sa-l public, dar blogger nu-l publica - nu a functionat "butonul" pentru mai multe dintre mesajele primite... In alte cazuri nu am putut sa plasez un raspuns la mesaje primite si publicate... Pfuuu!
Cred că este distanță mare de la idee la practică !
RăspundețiȘtergereCred că m-am obișnuit cu multe ...prin ținuturile noastre !
Asta e !
Pupici ❤️
Cred ca aceasta e "greseala" noastra esentiala: ne-am obisnuit cu ciudateniile si ne miram cand ceva e "firesc". 😊 Iar unii profita din plin de lipsa noastra de reactie.
ȘtergerePupici! ❤
ȘI eu urmăresc modernizările pe unde umblu. Unele sunt reușite. Mă gândesc la Terminalul multimodal Străulești (Bucurestii Noi).Se pare că a fost finanțat din bani europeni, deci au fost mai mulți supervizori...
RăspundețiȘtergereAm cautat pe net despre Terminal. Constructia e interesanta. Acolo sunt locuri de parcare numai pentru cei care ajung in Bucuresti si vor sa foloseasca mijloacele de transport in comun?! Am citit si un articol de prin mai 2021, unde scria ca parcarea va fi gratuita pentru cei care au... abonament la metrou (intre timp s-o fi schimbat ceva).
ȘtergereBanuiesc ca e utila in zona, constructia respectiva... Cine ar vrea taxi ar trebui sa comande?! Sigur, sunt intrebari la care nu astept, neaparat, :) raspuns - pot gasi info pe net, ma gandesc.
Multumesc pentru ca ai amintit aici despre acest terminal.