Pagini

2023-08-09

Bauxita, aluminiul, poluarea

Atunci când – la doi, trei ani – cei mai mulți cumpără un telefon mobil mai performant decât ultimul, când folosim vase din plastic, când aruncăm dozele din aluminiu la un loc cu deșeurile menajere, când schimbăm mașina și/sau electrocasnicele etc. după câțiva ani de folosire, dar și atunci când n-avem idee ce materii prime se folosesc pentru toate cele enumerate (și multe altele) și în ce condiții se obțin, consider că nu putem afirma că avem grijă de mediu.

stive cu lingouri de aluminiu
Deoarece jocul Transformări creative la care particip este despre refolosire / reciclare (și în luna martie au fost fost ca temă cutiile metalice), profit de ocazie să scriu câte ceva despre producția de aluminiu, despre impactul acesteia asupra mediului și despre marii jucători pe piața bauxitei și aluminiului.

Ce este aluminiul și pentru ce este folosit

Pe scurt: aluminiul este un element chimic, notat cu simbolul Al.

Pe lung. Aluminiul e o resursă care formează circa 8% din scoarță Pământului, fiind al treilea cel mai răspândit element chimic, după oxigen și siliciu. Este al doilea cel mai popular metal (după fier/oțel) folosit în fabricarea diverselor obiecte - este un metal moale, ușor, rezistent la căldură și foc, ușor de prelucrat în diverse forme; reflectă lumina (se folosește la producerea oglinzilor metalice) și căldură eficient, nu ruginește, e non-magnetic, non-toxic.

Utilizare. E folosit de la foliile alimentare și cutiile de unică folosință pentru îmbutelierea băuturilor, vase de bucătărie până la electrocasnice, componente auto, componente pentru avioane, nave război, dar e folosit și în industria construcțiilor, în industria electrochimică (sub formă de sârmă, înlocuind conductoarele electrice din cupru), în industria alimentară (pentru ambalarea unor produse), în industria farmaceutică.

Reacționează ușor cu alte elemente chimice, în special cu oxigenul – reacționând rapid cu oxigenul se formează stratul protector de oxid de aluminiu.

Fiind rezistent la coroziune (datorită stratului protector de oxid) rezistă și la acțiunea chimică a acidului azotic diluat sau concentrat (canistrele în care se transportă acid azotic sunt din aluminiu).

Caracteristicile aluminiului se îmbunătățesc atunci când e combinat cu alte metale pentru a realiza aliaje de aluminiu – adică, un material cu proprietăți îmbunătățite, care ar putea fi mai rezistent sau care ar putea fi topit la o temperatură mai ridicată (punctul de topire pentru aluminiu este de 660 grade Celsius (1220 grade Farenheit) iar punctul de fiebere este 2467 grade C (4473 grade F). În funcție de utilizare, aluminiul poate fi combinat cu bor, cupru, litiu, magneziu, mangan, siliciu, staniu, zinc s.a.

Aluminiul rezistă zeci de ani și este complet reciclabil - poate fi reciclat pe termen nelimitat fără a-și pierde proprietățile.

Aluminiul nu există în stare naturală, fiind întâlnit numai în combinații, sub formă de minereuri cum ar fi: silicații și silicoaluminații – argila și feldspatul, albită, mică etc.; criolitul; oxidul de aluminiu (corindon, topaz, rubin, safir, ametist, smarald, șmirghelul); oxizi micști, crisoberil; bauxită.

Bauxita este minereul din care se extrage peste 95% din producția mondială de aluminiu.


Cum se produce aluminiul și riscurile pentru mediul înconjurător

Pe scurt: se produce dificil; consum enorm de apă și de energie electrică, iar riscul de poluare este foarte mare.

Pe larg. Este nevoie de aproximativ 2-3 kg de bauxită (minereu de aluminiu) pentru a produce doar 1 kg de aluminiu pur. Patru tone de bauxite conțin două tone de aluminiu care generează o tonă de aluminiu valoros. Lingourile comerciale din aluminiu cântăresc aproximativ 16 tone.

La nivel mondial sunt extrase anual peste 130 de milioane de tone de bauxită (specialiștii sunt de părere că rezervele de bauxită ne ajung vreo 400 de ani).

În general, producția de aluminiu din bauxită brută este un proces care consumă foarte multă energie, care utilizează multă apă, electricitate și alte resurse. Fiind necesară o cantitate extrem de mare de electricitate sunt construite, uneori, centrale electrice care sprijină exclusiv industria aluminiului (este extras din minereul de bauxită prin procesul Bayer). Cărbunele (poluator de top) furnizează jumătate din energia pentru topire, și este considerat a fi unul dintre cei mai poluanți combustibili.

Pentru a extrage aluminiu, minereul de bauxită este mai întâi zdrobit, apoi amestecat cu var, apă fierbinte și cenușă. Acest amestec este plasat într-un digestor, unde este încălzit sub presiune de abur. Se adaugă sodă caustică, care dizolvă alumina din minereu.

Perfluorocarburile eliberate în timpul procesului de topire a aluminiului sunt mult mai dăunătoare pentru încălzirea globală decât dioxidul de carbon.

Procedurile de rafinare consumă cantități variabile de apă și energie, ceea ce poate duce la creșterea emisiilor de carbon, poluarea aerului și a apei, precum și poluarea fonică și termică. Minereul extras este sfărâmat (până la circa 2 mm) cu mașinăriile numite concasoare (și fac astea un zgomot de-ți vibrează dinții în gură).

Atunci când bauxita e scoasă din pământ, prin procedura strip-mine, este eliminată toată vegetația din zona minieră, ceea ce conduce la dispariția hranei și habitatului speciilor din apropiere, dar conduce și la eroziunea solului.

Resturile de steril, periculoase, și noroiul roșu caustic sunt aruncate frecvent în gropile miniere care au fost excavate, de unde ajung în acvifere și contaminează sursele de apă din apropiere.

Dioxidul de carbon, perfluorocarburile, fluorura de sodiu, dioxidul de sulf, hidrocarbura aromatică policiclică și o listă lungă de alte gaze cu efect de seră sunt emise în timpul topirii și procesării și s-a dovedit că acoperă regiunile înconjurătoare cu vapori otrăvitori.

Produsele secundare ale arderii, aerosolii caustici, praful din bauxită, calcar, var ars, alumină și sare de sodiu sunt câteva dintre particulele generate în timpul procesării despre care se știe că degradează calitatea aerului.

Problemele de mediu care sunt implicate în fabricarea aluminiului sunt emisiile mari de carbon, aerul poluat, apa contaminată, zgomotul și poluarea termică. Aceste probleme de mediu sunt asociate cu toate procesele de rafinare implicate în fabricarea aluminiului care utilizează niveluri ridicate de electricitate și apă.

Fapt divers. În 2010, octombrie, în urma unei defecțiuni la barajul pentru deșeuri al unui rezervor de la o fabrică de aluminiu a fost inundată cu noroi alcalin o zonă largă, inclusiv trei sate – efectele acestei grave scurgeri toxice nu sunt prea clar cunoscute pe termen lung.


Cei mai mari producători de bauxită și aluminiu

Altfel spus, cam pe unde-i mare poluarea din cauza exploatării minelor de bauxită. Poluare mare, dar și profituri mari.

Asia (inclusiv China și India), America Centrală și de Sud (inclusiv Venezuela, Brazilia, Jamaica, Guyana și Surinam), Rusia, Africa, Islanda și Australia. Australia satisface circa o treime din totalul nevoilor globale.

În Guineea – producător major de bauxită – în urma loviturii de stat din toamna 2021, ofițerii din forțele speciale au dizolvat principalele instituții acestui stat vest-african. Turbulențele au sporit temerile privind furnizarea de bauxită și prețul a crescut până la cel mai înalt nivel de până atunci (din ultimii 10 ani).

Guineea nu are rafinării proprii, rocile fiind expediate spre rafinării din China, în special. Minele de bauxită din Guineea sunt, toate străine. La începutul anului 2022 Guineea a anunțat că va interzice exportul de bauxită dacă deținătorii minelor nu vor construi rafinării pe teritoriul țării. A crescut exportul de bauxită din Brazilia spre China... „Traseul” bauxitei pare să se tot schimbe în ultimii câțiva ani...

China – cel mai mare producător mondial de aluminiu - importă din Guineea mai mult de jumătate din bauxită. Cotația aluminiului pe bursă crescuse foarte mult (și continuă să crească, dar mai lent).

Alt mare producător de aluminiu este Rusia – statele din Occident cam sunt dependente în acest sens.

Din 10 martie a.c. este in vigoare, în SUA, tariful de 200% asupra aluminiului și derivatelor produse în Rusia, iar din 10 aprilie sunt impuse tarife de 200% la importurile de aluminiu primar din Rusia. Măsura nu e cine știe ce, pentru că SUA importă un procent mic din Rusia (nici bursa nu prea s-a deranjat), dar se elimină (într-o oarecare măsură) concurența de pe piața SUA. Aluminiul rusesc e produs de Rusal și reprezintă circa 6% din livrările globale.

În Europa, o firmă din Germania a anunțat că va închide porțile fabricii de aluminiu din cauza crizei energetice.

Pandemia, războiul comercial dintre SUA și China, invadarea Ucrainei, criza energetică și altele, au dovedit fragilitatea lanțurilor globale de aprovizionare în mai toate domeniile.


Reciclarea aluminiului

Cu toate că producția de aluminiu din mină poate fi periculoasă pentru mediu (aer, apă, sol), acest metal este unul dintre cele mai ecologice metale de pe Pământ și acest lucru se datorează faptului că aluminiul poate fi reciclat de mai multe ori pentru a crea același produs.

Reciclarea aluminiului consumă doar 5%-8% din energia necesară extragerii sale din minereu, care e (cum scrie mai sus) un proces complicat, relativ costisitor și care consumă cantități enorme de energie electrică.

Ce se reciclează: doze de la băuturi, flacoane de deodorant, flacoane de fixativ și alte cosmetice, cutiile din aluminiu, foliile, veselă și vase din aluminiu etc.

Ce nu se reciclează: dozele care au încă produs, recipientele din aluminiu pentru vopsea și cele care au conținut substanțe toxice periculoase, folia de la unele alimente (ciocolată, chips, că exemple).


Opinie de sceptic

Dacă vom recicla mai multe cutii putem reduce cantitatea de materii prime necesare pentru a produce noi produse? Permiteți-mi să rămân sceptică: nu vom salva mediul de la distrugere prin exploatarea pământului pentru extragerea bauxitei. Cererea în industria de război, în producția de autoturisme și în multe alte industrii este tot mai mare.

Sigur! Măcar nu se vor mai produce noi doze/ambalaje din aluminiu proaspăt extras...

Cetățenii se ceartă între ei pe motiv că unii nu reciclează suficient, iar marii șmecheri ai lumii își construiesc fel și fel de bazaconii pentru război. Cetățenii își desființează aragazele cu gaz, mașinile pe benzină etc, iar șmecherii se plimbă cu avionul dintr-o cameră în alta și fac aplicații de război (de războaie nu mai zic!) folosind la greu aluminiu si kerosen.

Mi se pare doar mie sau ipocrizia chiar e ridicată la rang de responsabilitate? Pentru a nu avea mustrări de conștiință reciclez – pe cât posibil – dar și numai o juma’ de creier de-aș avea și tot aș înțelege ce se întâmplă cu adevărat în chestiunea protejării mediului înconjurător prin diferite moduri. Prea multă propagandă și prea puține fapte din partea celor care chiar ar putea face o diferență notabilă, reală.

Surse info:

https://www.metal-online.ro/informatii-despre-aluminiu-24.html
https://www.reynaers.ro/inspiratie/povesti/cum-se-produce-aluminiul
https://economedia.ro/cotatia-aluminiului-a-urcat-luni-la-cel-mai-ridicat-nivel-din-ultimii-zece-ani.html
Image by Florian Pircher from Pixabay

13 comentarii:

  1. Ai mare dreptate in tot ce spui... Sistemul in cre traim este bolnav! Toate masinile electrocasnice sunt construite in asa fel incat sa nu mai poata fi reparate. Crezi ca eu nu am incercat sa repar cuptorul de la sauna, inainte sa il arunc si sa cumpar altul? Trebuia inlocuita doar rezistenta, dar una cu asa o forma cuidata, pe care doar la aceeasi firma am fi avut sansa sa o gasim. Problema cea mare a fost ca nu am reusit sa contactam telefonic serviciul vanzari-clienti externi. Am scris email, fara reactie.. intr un final, am reusit sa vorbim cu centrala telefonica si ne a spus ca serviciul relatii cu publicul este ingropat in cereri, raspunsul la email urile trimise se face cu un defazaj de un an!!!! Atunci am cautat o oferta de cuptor nou si pe vechiul l am aruncat!
    Masina automata de espresso... O iubeam! Dar cand s a defectat, dupa 8 ani, am fost la reprezentanta sa o reparam si ne a spus ca rasnita e defecta, s a ars motorul. Ne am gandit, ok, inlocuim motorul, cat ar putea sa coste?! Nuuu, nu se poate pentru ca mecanismul este turnat si nu poate fi inlocuit decat cu totul. Reparatia ar fi costat jumatate din pretul unei masini noi.... Am analizat si ne am spus, daca reparam, exista sansa sa se strice alta piesa, pentru ca avem un aparat vechi, cârpit. Asa ca am decis sa cumparam un nou automat de cafea.
    Luna asta s a stricat uscatorul de rufe.... Crezi ca mai exista undeva serviciul de reparatii?! Nuuuu! Piesele sunt atat de speciale, incat chiar si un electrician bun, si ar incurca urechile! Si de unde sa faci rost de piesa?! Orele de lucru sunt atat de scumpe, ca te costa cat jumatate de masina noua! Asa ca... Am cumparat una noua! De reparat, nu se merita doar daca te pricepi tu singur si ai norocul sa gasesti piese de schimb.
    Sistemul incurajeaza unica folosinta! Daca toti oamenii si ar repara vechiturile, cum ar mai putea marile firme sa vanda produsele pe banda?! Ne furam unul altuia caciula! Daca o firma de masini de spalat se inchide, ca nu mai are vanzari, somerii reduc la randul lor din cumparaturi. Se va inchide si restaurantul din cartier si brutaria din coltul strazii....Suntem un lant cu verige slabe... mereu e inflatie, oamenii muncii fac greva pentru majorare de salariu, apoi toate preturile cresc din nou si.... ciclul se repeta....
    Europa nu mai face comert cu Rusia, din cauza razboiului, acum face doar cu SUA, care are soldati in toata lumea!
    Politicienii de la "verzi" beneficiaza de limuzinele cu cele mai puternice motoare si cel mai mare consum, zboara cu avionul de la o sedinta la alta si.... ne impune noua, oamenilor de rand, sa nu mai folosim centrala termica pe gaz, sa ne racordam la sistemul de termoficare și răcire centralizată, alti bani alta distractie! Dar ce de bani!!!! Si centrala noastra de gaz este in perfecta stare de functiune!!!! Ah da, si semineul sa il sigilam.... ramane doar decor.... ca poluam! Deci intreaga lume e cu fundul in sus! Suntem tot mai dezorientati, nemultumiti, saraciti!...

    Te pup draga mea. Ganduri bune si imbratisari, de la Trio pentru Quattro 🐾😘🤗💞

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Carmen draga, pe masura ce citeam stomacul mi se strangea tot mai mult... Atat de bine ai punctat ceea ce se intampla - de fapt - in "programele" unora, menite sa "salveze" Planeta, incat... mai ca-mi vine sa "dau cu cutitu-n chiatra". 😊
      Politicienii de aici... la fel. Dau din gura despre "masuri pentru reducerea poluarii" si ei se deplaseaza cu elicopterul pentru ca soselele sunt aglomerate.
      Circula o fabula (zic ca e adevar, totusi) 😊 despre Mercedes (marca/"fabrica")... Cica, pentru a face fatza concurentei au fost, practic, siliti sa faca autoturisme de slaba calitate cei de la Mercedes - altfel ar fi dat faliment. Acum... cred ca e ultima pe lista investitorilor problema calitatii la Mercedes (bani sa iasa!) - la sfarsitul anului 2020 cel mai mare actionar singular la Daimler (/Mercedes-Benz) era un chinez (care a cumparat marca Volvo in 2010), apoi un fond din Kuweit, Renault-Nissan au si ei cateva "bucati" si inca o companie chineza (restul, diferiti investitori privati si institutionali). In 2022 compania a vandut un pic peste jumate din actiuni grupului Volkswagen AG, devenind parte dintr-un gigant.
      Ceea ce s-a intamplat cu Mercedes-Benz se intampla cam cu toate celelalte marci de electrocasnice, electronice si ce-or mai fi, iar pentru a fi satisfacut zeul Profit produsele trebuie sa aiba "termen limita de viata" si sa nu poata fi reparate (cam la fel e cu telefoanele mobile de azi: ca sa desfaci anumite piese - care se mai pot desface inca - ai nevoie de surubelnite speciale si, desigur, sa gasesti piese).
      Autoturismele "automatizate" nu mai pot fi reparate in orice atelier... si tot asa. Totul e gandit sa ia bani de la cei multi pentru a imbogati pe cei putini - pe motiv ca "protejeaza mediul". Inclusiv "standardele" astea "Euro x" par a fi vrajeli menite sa forteze oamenii sa-si cumpere alte autovehicule... Oare avioanele militare care au survolat saptamana trecuta orasul ce Euro aveau? Cata ipocrizie...!!!
      Sigur, e cert ca aerul e un pic mai curat, dar tot e poluat, la greu, din alte surse care aduc bani multi unora... E asa o mare porcarie!
      Aici, doar noile constructii trebuie prevazute cu centrale fara gaz, si, evident, daca o centrala pe gaz se strica oate fi inlocuita numai cu una "e condensare"... Nici cu aragazele nu ne lasa... dar tot asa: constructiile noi si/sau inlocuirea celor care s-au stricat.
      Pe la inceputul anului americanii iesisera in strada impotriva ideii de a interzice aragazele cu gaz.
      Isi bat joc de oameni si oamenii... doar ca nu zic "multumesc". La ce pret are energia electrica... Pfoa! Prietenul unui verisor, cazand in plasa "electric" e cool pentru mediu, si-a construit (cu vreo 10 ani in urma) casa si absolut totul este electric... Din noiembrie anul trecut si pana in iunie a.c. s-a inghesuit cu familia in apartament cu parintii, pentru ca nu facea fatza "cheltuielilor electrice" (si are venituri peste medie).
      Si acest cerc vicios pe care l-ai amintit: cresc salariile, cresc automat si preturile... Cresc taxele, cresc si preturile... Chiar ca suntem saraciti... :(( Suntem ca... hamsterii in roata...
      Iti multumesc pentru acest mesaj, Carmen draga! 🤗 Imbratisari, pupici si ganduri bune si de la noi pentru voi! ❤ 💕 💞 💖 🐾

      Ștergere
    2. Iti multumesc pentru apreciere, Luiza!
      Chiar aveau viata lunga electronicele si electrocasnicele! Noi mai avem - in buna stare de functionare - un robot de bucatarie Moulinex, adus din Italia la mijlocul anilor 1990, iar masina automata de spalat marca Bosch am avut-o de pe la sfarsitul anilor 1980 pana prin 2018... A! Si mai avem "eterna" masina de spalat "AlbaLux". Inca functioneaza, dar n-o mai folosim, evident (zace intr-un garaj) - si daca asta n-a fost forjata...! 😊 (doar furtunul de evacuare a trebuit sa fie schimbat la un moment dat).
      Erau, cu adevarat, bunuri "de folosinta indelungata". De-ar mai face astfel de bunuri azi... mai mult de jumate din fabrici ar inchide.
      Nici noi nu cumparam lucruri de care nu avem nevoie... si nu schimbam un aparat doar pentru ca "e la moda" un altul.
      Cat de multi am fi cei care ne straduim sa alea-alea... tot nu facem diferenta... Miliarde de oameni, sa zicem, ajuta natura 1% intr-o luna iar cateva sute poluaeaza in 5 minute 10 %...
      Daaa...! Sunt sigura ca aia cu iahturi fel de fel, cu mobila din lemn "ieftin", cu elicopter "atasat" nu dorm noaptea de grija mediului! 😃 Oile strang cureaua pentru ca lupii sa se poata desfasura in voie. Ipocrizie crasa, mai ales ca unii proprietari de iahturi si avioane personale dau din gura despre necesitatea protejarii mediului...

      Ștergere
  2. Hay que cuidar nuestro planeta. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cierto, pero algunos, los mayores contaminadores, no se molestan, le exigen a la mayoría y viven su vida como quieren.
      Te mando un beso.

      Ștergere
  3. Exact cum spune si Carmen... cea mai recenta faza: parintii au facut pana. Nu au putut inlocui roata cu una de la o masina acelasi model, dar diferenta intre ele de cativa ani (nu multi). Deci nu doar aceiasi marca de masina .. acelasi model. Ne ajuta de numai pot de grija noastra. Le-am zis bine ca nu s-a stricat altceva - ca va luati alta masina.. facem haz de necaz..
    Este mai mult decat frustrant. Sa nu poti repara ceva... dar noi am prins alte vremuri - de aceea am vrea sa reparam. Cred ca generatia tanara ar si rade la o asemenea insinuare. :)). Eu cred ca am fost cam ultima generatie care a prins ceva atelier (si Ralu, dar mai putin). Deci mai stiu ca baietii invatau sa repare motoare ...
    Mie imi place cum scrii si sintetizezi foarte mult - noi mai invatam si la scoala despre aluminiu (pe la geografie cred ca am invatat ceva la industrie - :)))). Nu doar la chimie. Evident ca nu atat e multe date.

    te pup... :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Grija lor e ca noi sa fim "ecologisti" pentru ca ei sa aiba mai mult "spatiu pentru a polua" - chestia aia cu vandutul de "aer curat" pe bursa...
      Da, e tot mai complicat. Sunt multi oameni care au auto mai vechi, functionale, si isi fac "rezerve" de piese de pe unde gasesc... pentru a le putea repara in caz ca. Dar, cu standardele astea privind emisiile... va fi tot mai aiurea. Si cu masinile tot mai "automatizate"... Maine-poimaine, daca se arde becul de la un semnalizator o sa fie nevoie sa cumparam alta masina! 😃
      In Ro se reparau la greu multe, dar in tarile capitaliste (cand pe noi incercau sa ne transforme in "oameni de tip nou"), nu era chiar asa.
      La liceele de profil invatau si fetele sa bobineze/rebobineze motoare, si sa faca fel de fel, dar in scoala generala nu erau asa de complexe cursurile pe care le urmau baietii: traforaj si alte maruntisuri de gen. Poate in generatia voastra... care-i net mai tanara.
      Iti multumesc pentru apreciere, Rux! Textul e depaaaarte de a atinge toate aspectele privind aluminiul si poluarea pentru obtinerea acestuia.
      Imi namintesc ca si noi am invatat la geografie unde erau minereuri de alea-alea, ce industrie era dezvoltata unde... Dar mie-mi pareau inutile informatiile, pentru ca erau prea amanuntite pentru cineva are n-avea niciun gand sa urmeze calea... industriei, de exemplu. Personal, nu m-am deranjat sa invat (oricum, as fi uitat mare parte, in timp), stiind ca de ma va interesa in amanunt am de unde lua informatii.
      Pupici cu drag! 💗

      Ștergere
  4. Daca ceea ce am scris aseara s-a evaporat, voi reveni spre amurg!
    Daca nu, te rog sterge acest mesaj!
    Pup. ❤🙋

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe aici nu e mesajul tau. Imi pare rau pentru neplacere... ❤
      Pupici! ❤ 🙋

      Ștergere
  5. Nice post Diana...
    Have a nice day 😊

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu reusesc sa gasesc linkul de ieri. Am gasit altul. Subiectul tau este chiar important. Pe langa multe altele, toate cosmeticele sunt problematice. Foarte rar gasesti un deo cu afirmatia 0% aluminiu, daca asa o fi.
    Este o carare ce trebuie analizata!
    Pupici si noapte buna, Diana draga!❤️😘
    O sa lipsesc o perioada! Poate mai vb. la telefon.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru articol! In mare parte am cunostinta despre ce si cum cu Al in cosmetice, alimente s.a.; mi-am completat/amintit "info" despre, cu aceasta ocazie. Nu stiu daca am vazut pe vreun deodorant spray sa scrie Al la ingrediente (m-am uitat chiar si acum, la cele pe care le am - sunt scrise o multime de "bla-bla metil" si alte bazaconii (care, probabil, doar bine nu fac) dar Al nu apare...
      In urma cu multi ani - cand aparusera vasele din aluminiu s.a. - era laudat peste tot Al pentru proprietatile sale extraordinare (cica si ceaiul are gust mai bun facut in astfel de vase!) Apoi, peste ani: "vaaaai, ce nenorocit e aluminiul, in toate".... 😃 Oricum, sucurile/berea din cutie de aluminiu nu-mi plac la gust si extrem de rar am baut ceva din cutie de tabla. Nici sucul imbuteliat in plastic nu e cine stie ce, dar nu fac atatea mofturi ca la tabla. 😊 Acum e bun Al, acum nu mai e - cred ca e in functie de interesele financiare ale unora sau altora. :-( Un lucru e cert: si pentru obtinerea Al, ca si pentru litiu si multe alte "ingrediente" necesare in special "inaltelor tehnologii" sunt distruse panza freatica, vegetatia, fauna, aerul... Si n-o sa inteleg prea curand de ce sa am masina electrica daca pentru litiu (si altele) sunt distruse mii de ha de pamant, cu tot ce e in si pe acel pamant...
      Multumesc, Suzana draga! ❤ Noapte buna! Sa-ti fie bine oriunde vei fi! Pupici! 😘 Ok! 🙋

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.