Denumirea lunii septembrie provine din cuvântul latinesc „septem”, pentru
că era a șaptea lună în calendarul roman.
Are 30 de zile și e numită
popular Răpciune,
Brumar cel mic, Vinicel, Viniceriu, Vinișel, Vinițel (luna
vinului, pentru că începe culesul și stoarcerea strugurilor pentru
vin).
Calendaristic, septembrie e prima lună de toamnă. Astronomic, în 22 septembrie a fost
echinocțiul de toamnă, când Soarele s-a aflat pe ecuatorul ceresc
- ziua a fost aproximativ egală cu noaptea din 26 septembrie; în
emisfera nordică durata zilei a scăzut și în cea sudică a
crescut. În tradiția populară, toamna începe de la Sfânta Maria
Mică (8 septembrie) și durează până la Sfântul Nicolae
(6 decembrie). În
fiecare an, luna septembrie începe în aceeași zi a săptămânii
ca și decembrie.
Septembrie
este timpul de recoltat și de pregătit provizii pentru iarnă.
Sărbători
religioase mari
În
luna septembrie sunt două sărbători religioase importante pentru
creștinii ortodocși: Nașterea Maicii Domnului (Sfânta Maria Mică)
și Înălțarea Sfintei Cruci.
În
8
septembrie e ziua Nașterii
Maicii Domnului.
E primul praznic din anul bisericesc, care începe la 1 septembrie.
Ziua e numită în popor Sântămărie Mică și e perioada care
marchează sfârșitul verii și începutul toamnei. „A trecut
Sânta Mărie;/Spurcă câinii-n pălărie” - zice-o vorbă din
popor, cu sensul că se renunță la pălării și se trece la cușme.
Tot în această perioadă încep să plece rândunelele. La biserică
se fac praznice pentru răposați.
O
zi înainte și una după 8 septembrie se spune că sunt „Cercurile
Sfintei Marii” - cine lucrează în aceste zile ar putea avea
neplăceri: loviri, dureri circulare în jurul capului, accidente
casnice, ca exemple.
Perioada
dintre cele două Sântămării (15
august
- 8 septembrie), numită „Între Sântămării”, e optimă pentru
semănăturile de toamnă. În această perioadă se încheie văratul
oilor la munte, se interzice scăldatul în apa râurilor și
dormitul pe prispă.
În
14
septembrie este ziua Înălțării Sfintei Cruci.
Popular, sărbătoarea e numită Cârstovul viilor, începutul
culesului viilor și „bătutul nucilor” la români. Alte
denumiri: Ziua Crucii, Crucea Mare, Ziua Șarpelui. Cârstovul
viilor e denumirea dată sărbătorii mai ales în zonele deluroase
și sudice, în zonele viticole.
În
această zi preotul sfințește via și butoaiele de vin pentru ca și
în viitor gospodarul să se bucure de recoltă bogată. Există
obiceiul ca din primul must stors să se facă ofrandă și să se
dea de pomană, în ulcele noi. Din primul must se aruncă și pentru
morți, să se bucure și ei de recoltă
și
să fie împăcate cele două lumi. Strugurii din ultimul butuc nu
trebuie culeși - sunt păstrați ca ofrandă pentru păsări
(„strugurii lui Dumnezeu” sunt numiți).
Din
această zi și până la Sfânta Parascheva (14 octombrie) au loc,
în funcție de zonă, ceremonii numite ostrovul (cârstovul)
viilor, un fel de clacă, prilej de socializare, de veselie - oamenii
culeg viile, iar seara se fac focuri din viță uscată în jurul
cărora podgorenii petrec cu mâncare, băutură
și
muzică, se organizează jocuri, se spun povești.
Denumirea
„Ziua Șarpelui” e legată de credința că din această zi
șerpii și alte reptile, insectele încep să se retragă în
ascunzișuri subterane, unde hibernează până în primăvară.
Bătutul
nucilor e prilej de petreceri mai ales pentru cei tineri. Consumul
fructului nu era indicat în această zi pentru că se consideră
având formă de cruce.
Sărbătoarea
marchează
două evenimente din istoria creștinismului:
Aflarea Crucii pe care a fost răstignit Isus Hristos (înălțarea
ei în fața poporului, de episcopul Macarie al Ierusalimului) și
aducerea Sfintei Cruci de la perși, în anul 629 d.H., în vremea
împăratului bizantin Heraclius. Totodată, sărbătoarea amintește
un moment din viața Sfinților Împărați Constantin și Elena. În
ajunul unei lupte, împăratul Constantin a avut o viziune în care
pe cer a apărut o cruce formată din stele și pe care scria „Prin
acest semn vei învinge”. Constantin a fost victorios, motiv pentru
care mama lui a poruncit să fie găsită Sfânta Cruce. Pe Golgota
au fost găsite trei cruci identice; pentru a afla care e crucea pe
care a fost răstignit Isus, Macarie, patriarhul Ierusalimului, a
apropiat fiecare cruce de o fată care tocmai murise; când a fost
atinsă de crucea căutată tânăra a înviat.
În
septembrie sunt și unele sărbători
mai mici;
unele par că țin mai mult de tradiție decât de religie:
1
septembrie - Indictonul,
începutul Anului Nou bisericesc. Data anului nou bisericesc a fost
hotărâtă de cei prezenți la Sinodul I de la Niceea (anul 325) în
baza ideii că Isus a intrat în sinagoga din Nazaret în luna a
șaptea (Tişri), după întoarcerea din pustia Carataniei - această
luna din calendarul iudaic corespunde lunii septembrie din calendarul
actual.
Ziua
se ținea pentru roadele pământului. Se spunea că așa cum era în
această zi era tot anul: dacă dimineața ploua, primăvară era
ploioasă; dacă la amiază era soare, anul era unul bun; dacă toată
ziua era ori numai soare ori numai ploaie, tot anul era secetos sau
ploios. Dacă ziua era posomorâtă era semn că toamna va fi rea și
oamenii nu-și vor putea aduna recoltele. Dacă în această zi tuna
era semn de toamna lungă.
22
septembrie - Măcinica
Foca,
a treia sărbătoare a sfântului Foca, nume asociat cu focul
devastator pe care l-ar putea trimite acest sfânt. Era bine ca în
această zi să nu se muncească, pentru a nu avea parte de foc
nedorit.
24
septembrie - Teclele
Berbecilor,
o sărbătoare consacrată lupilor; e o zi care trebuie respectată
pentru a nu da lupii iama la oi și la berbeci. Era considerată
și o zi „rea de foc”.
26-28
septembrie - Filipii
de toamnă.
29
septembrie - Nunta
oilor,
când berbecii (arieţii) sunt lăsați în turma de oi pentru
reproducere. Ziua este numită și Vara
lui Mioi (Sân-Mihai).
Dacă
ghinda cădea înainte de 29 septembrie era semn că iarna venea
curând.
Superstiții
de Ziua Crucii
Dacă
tuna de Ziua Crucii toamna avea să fie lungă.Dacă ciorile se
adunau pe gard cădea brumă.
În
această zi nu se tăiau lemne, de teamă că va veni șarpele la
casă. Nu se muncea în general, pentru a nu fi atrase primejdiile.
Un
om poate scăpa
de spaimă, se zice, dacă își amintește repede în ce zi a
săptămânii a fost sărbătorită Ziua Crucii în anul precedent.
Pe
la munte există superstiția că fragii găsiți după Ziua Crucii
să nu fie mâncați, aceștia fiind dedicați morților.
E
ultima zi în care se mai pot culege ierburi
pentru leac și ritualuri.
Se credea că florile și ierburile de pe crucea sfințită la
biserică sunt benefice pentru spălatul părului și puse la
streașină feresc casa de tunete și fulgere. La biserică se
sfințeau busuiocul, menta, măghiranul și cimbrul - considerate
plante magice care apară pe credincioși de diverse boli, dar
protejează și păsările și animalele din ogradă. Busuiocul
sfințit, se crede, oprește căderea părului când e pus în apa de
spălat. Flăcăii puneau în buzunare busuioc ca să-l joace la
horă, să le poarte noroc, să fugă răutățile de ei și cinstea
să-i încununeze.
Nu
se mânca nimic din cele ce se aseamănă cu o cruce: usturoi, nucă,
perjă (prună), pește (că are cruce în cap) - ca și de ziua
Sfântului Ioan Botezătorul,
nu se mânca ceea ce are cap.
Despre
monedele sfințite în această zi, ținute în portofel alături de
o cruciuliță, se credea că aduc spor în muncă și belșug.
Superstiții
privind șarpele, în legătură
cu denumirea
Ziua
Șarpelui
Se
spunea că șerpii care au mușcat un om sunt „pedepsiți pentru
fapta lor” și nu pot intra în pământ - pământul nu-i
primește; șerpii ar fi meniți să fie uciși de om, pentru a li se
șterge greșeala ancestrală, dar după Ziua Crucii nimănui nu îi
mai este îngăduit să ucidă șerpi.
Cine
prindea și omora un șarpe în această zi trebuia să-i pună în
gură o sămânță sau un cățel de usturoi și să pună șarpele
sub pragul ușii; când usturoiul încolțea erau luate frunzele și
puse la pălăria unui om; acest om urca un turnul bisericii și -
datorită „puterii” frunzelor de usturoi - putea distinge
eventuali strigoi printre oamenii care mergeau la biserică.
O
legendă
arată că șerpii, înainte de a intra în ascunziș până la
primăvară, se adună la aluniș - unde se încolăcesc mai mulți
la un loc - pentru a face „piatră scumpă”. Cine se nimerește
acolo e bine să ia o nuia de alun, să o agite spre aluniș rostind
un descântec și repede mai apoi să se dea deoparte pentru că
șerpii, înșirându-se
unul după altul, pornesc din aluniș. Omul trebuie să ucidă
șarpele din frunte și pe cel din urmă; căutând în gușa
ultimului va găsi piatra scumpa tămăduitoare de multe boli.
Superstiții
despre vreme în septembrie
Dacă tună în septembrie e semn că
în februarie va fi zăpadă multă și recolta din anul viitor va fi
bogată. Dacă bate vântul în septembrie va aduce bucurie.
Migrarea rândunelelor în această
perioadă prevestea o iarnă timpurie.
Dacă înfloreau ciulinii, toamna urma
să fie una frumoasă.
Perioada
dintre Ziua Crucii și Alexii (17 martie) era cunoscută că „vremea
când toate gângăniile,
jigăniile stau ascunse prin borți, văgăuni
și alte ascunzișuri”, iar păsările migratoare plecau. Pământul
se închidea și pentru plante în această perioadă și toate
florile vorbeau, manifestându-și părerea de rău că se usucă;
plantele care înfloreau erau considerate necurate sau menite altor
scopuri decât nevoilor și bucuriei omului (brândușa de toamnă,
de exemplu, era socotită floare a morților).
Din
calendarul zilelor dedicate internațional
1
septembrie - Ziua fără rimă și motiv (pentru
amuzament)
8 septembrie - Ziua mondială a
alfabetizării, ONU
28 septembrie - ziua întrebărilor
stupide (pentru amuzament)
29
septembrie - Ziua internațională a inimii
De-a lungul timpului în septembrie
1
septembrie 1920. Prin decretul semnat în această zi de generalul
francez Henry Gouraud, înalt comisar pentru Levant, e creat Statul
Marelui Liban, împărțit administrativ în 4 districte: Libanul de
Nord, Muntele Liban, Libanul de Sud și Bekaa. La 26 noiembrie 1943
Libanul își proclamă independența de Franța.
2-5 septembrie 1666: 13 mii de clădiri
și 89 de biserici cad pradă incendiului izbucnit în zona Pudding
Lane (Londra), în prăvălia lui Thomas Farynor, brutarul lui Carol
al II-lea. După marele incendiu, arhitectul Christopher Wren
reconstruiește capitala.
4
septembrie 1781. Guvernatorul spaniol al Californiei, Felipe de Neve,
întemeiază o nouă așezare, cu 44 de coloniști: El Pueblo de
Nuestra Señora la Reina de los Angeles de Porciuncula (Orașul
Doamnei Noastre Regina Îngerilor din Porciuncula), orașul Los
Angeles de azi.
9 septembrie 622 - începutul
calendarului islamic. Fuga lui Mahomed (570-632) de la Mecca la
Medina. În anul 639, califul Omar a legiferat Hegira (Fuga) ca
momentul zero al erei musulmane.
13 septembrie 1848. Confruntarea
dintre trupele otomane conduse de generalul Kerim-Pașa și pompierii
căpitanului Pavel Zăgănescu, din Dealul Spirii, reprezintă
sfârșitul revoluției din țara Românească. În luptă își
pierd viața 50 de pompieri. După 12 ani, Cuza îl va decora pe
Zăgănescu și îl va ridica la rang de colonel. 13 septembrie a
devenit Ziua Pompierilor din România.
15
septembrie 1864 - se realizează modernizarea sistemului de măsuri
și greutăți din România. Legea decretată de domnitorul Alexandru
Ioan Cuza introduce sistemul metric începând cu 1 ianuarie 1866,
înlocuind măsurătorile medievale (stanjenul, piciorul, ocaua etc.)
15
septembrie 1928. Medicul scoțian Alexander Fleming (1881-1955)
descoperă penicilina, medicamentul care a salvat milioane de vieți
în timpul celui de-al doilea război mondial și i-a adus medicului
Premiul Nobel (1945). „Natura a creat penicilina, eu doar am
găsit-o”, obișnuia să afirme medicul.
16
septembrie 1437. La Căpâlna se încheie o alianța a păturilor
privilegiate (nobilimea maghiară, patriciatul săsesc și fruntașii
secuilor) din Transilvania împotriva țărănimii răsculate. Vreme
de secole, această Unio Trium Nationum a dus la excluderea românilor
din viața politică a principatului.
23
septembrie 1846. În această noapte, pe baza calculelor efectuate de
astronomul francez Joseph Le Verrier (1811-1877), Johann Gottfried
Gallé (1812-1910) și Heinrich D’Arrest (1822-1875) de la
Observatorul Regal din Berlin descoperă, după o cercetare de 30 de
minute a boltei cerești, planeta Neptun.
25
septembrie 1818. Medicul obstetrician James Blundell (1791-1878) de
la Guy’s Hospital din Londra, efectuează prima transfuzie de
sânge. Deși nu știa nimic despre compatibilitatea grupelor
sanguine, îi reușesc cinci dintre primele sale zece experimente de
gen.