Mihail Sebastian, pseudonimul lui Iosif Mendel Hechter, s-a născut în 18 octombrie 1907, la Brăila, în familia unor intelectuali. Alt pseudonim: Victor Mincu.
Intrarea în literatură i-a făcut-o Nae Ionescu, cel care a fost președintele comisiei sale de bacalaureat. Debutează în publicistică la ziarul Cuvântul (în redacția căruia lucrează mai mulți ani); publică în majoritatea revistelor importante ale vremii: România literară, Revista fundațiilor regale, Viața românească etc..
Debutează editorial cu volumul de proză Fragmente dintr-un carnet găsit (1932). Opere principale: Orașul cu salcâmi (1935), Accidentul (1940) – influențate de Marcel Proust, Gustav Flaubert și alți romancieri francezi; Jocul de-a vacanța, Steaua fără nume (considerată a fi capodopera sa), Ultima oră s.a.
Piesele Steaua fără nume, Ultima oră și Jocul de-a vacanța au fost ecranizate – prima a fost coproducție româno-franceză, cu Marina Vlady în rolul principal.
În 1934 publică romanul De două mii de ani: Texte, fapte, oameni – despre ce înseamnă să fii evreu în România. Prefața (antisemită) pe care a scris-o Nae Ionescu aduce cărții o celebritate nedorită (Mihail Sebastian a acceptat să fie publicată acea prefață).
În 1935 publică și Cum am devenit huligan, carte în care adună articolele apărute în presă, un dosar despre cum a fost primită opera sa – la vremea aceea procedeul era foarte modern (André Gide îl folosise în romanul Falsificatorii de bani).
E un scriitor total: a cultivat cu strălucire publicistica, pamfletul, eseul, genul epic, teatrul. Ca dramaturg – personalitate cu totul distinctă în întreaga istorie a artei dramatice românești – este maestrul de necontestat al teatrului poetic.
Din articolele lui Sebastian din Cuvântul se construiește o imagine veridică a lumii interbelice, dar și una atemporală a societății românești din secolele XX și XXI – înlocuind nume și ani, articolele sale sunt valabile și astăzi, dovadă a talentului său scriitoricesc și a capacității sale de a pătrunde esența lucrurilor.
La 7 septembrie 1940, în baza Decretului-lege din 9 august 1940, Mihai Sebastian este licențiat din serviciu, fiind evreu: i se interzice să mai profeseze ca jurnalist şi i se retrage şi licența de avocat pledant. Predă literatura română la Liceul Evreiesc din Bucureșți. În perioada războiului nu are drept de semnătură. Piesa Jocul de-a vacanţa este interzisă. Pentru a face posibilă reprezentarea, la 1 martie 1944, a piesei Steaua fără nume, un fost coleg de liceu, avocatul Ștefan Enescu, acceptă rolul de autor al piesei, sub pseudonimul Victor Mincu.
La începutul anului 1945 este numit consilier la Ministerul Afacerilor Externe. În același an, ia fiintă Universitatea Liberă Democratică, unde urmă să tină cursuri și Mihail Sebastian. Dar în ziua de 29 mai 1945, în drum spre Universitate, este lovit de un camion și moare, la vârsta de 37 de ani.
La aflarea veștii, Mircea Eliade, aflat încă în Lisabona (consilier cultural), este copleșit...
Îl iubeam așa de mult... Mihail Sebastian își păstrase o minte lucidă și o omenie autentică. Era acum un frate, un prieten. Se maturizase. Devenise grav, profund.
În jurnalul său (1935 - 1944), Mihail Sebastian îl amintește pe Eugen Ionescu abia în 1940, când acesta s-a întors de la Paris, agitat, tiranizat în fața antisemitismului vremii. Se teme enorm, pentru că mama lui era evreică și el sigur c-ar fi avut neplăceri – se destăinuise prietenului:
Da, era evreică din Craiova, bărbatul ei a părăsit-o cu doi copii mici, în Franța, a rămas evreică până la moarte. (...) Aș fi vrut să-i spun cât îmi devenise de drag – dar era prea beat ca să fiu sentimental cu el.
Într-o altă pagină, ceva mai târziu, Mihail Sebastian scria despre Eugen Ionescu disperat din cauza războiului și a ascensiunii cămășilor verzi:
(...) Eugen Ionescu, a venit din nou ieri-dimineață la mine, disperat, fugărit, obsedat, neputând suporta gândul că poate îl vor da afară din învățământ. Un om sănătos care află că are lepră poate înnebuni... Eugen Ionescu află că nici numele de Ionescu, nici un tată incontestabil român, nici faptul că s-a născut creștin – și nimic, nimic, nimic nu poate acoperi blestemul de-a fi avut în vinele lui sânge evreiesc.
Eugen Ionescu îi arată prietenului sau o pagină din Jurnalul lui Gide despre literatura evreilor, de un perfect antisemitism și mai apoi, în Cișmigiu la o terasă, aud la un aparat de radio discursul lui Hitler. Eugen Ionescu, palid, se ridică și fuge, spunând că nu mai rezistă. În 21 iunie 1942, Eugen Ionescu pleacă în Franța.
Mihail Sebastian a fost unul dintre cei mai importanți discipoli ai lui Nae Ionescu... Prin Nae Ionescu l-a cunoscut pe Mircea Eliade, de care l-a legat o lungă prietenie. A fost prieten bun și cu Eugen Ionescu, care se desprinsese de grupul de la Brăila (al lui Nae Ionescu, să zic așa) din motive de percepție religioasă, mai întâi, apoi din considerente ideologice. Mihail Sebastian, cu o percepție mai acută a prieteniei, deși dezamăgit de mentorul său Nae Ionescu, încă îl mai voia lângă suflet, la fel ca și pe bunul său prieten Mircea Eliade.
Nae Ionescu urmărise să întemeieze religia politica a ortodoxismului românesc, o filosofie colectivistă ostilă liberalismului, parlamentarismului, socialismului (fie acesta și democratic) și oricărei forme de raționalism considerat emasculant și lipsit de viață (...) a avut o viziune totalitară despre fenomenele politice, etice, și religioase, iar tânărul Sebastian a sprijinit această perspectivă anti-pluralistă. Modernitatea era pentru Nae Ionescu prin excelență decadentă, coruptă și corupătoare. Statul burghez era unul fals, artificial, lipsit de legitimitate. Libertățile civile erau mofturi derizorii. Se impuneau decizii rapide, necruțătoare, luate de un Conducător blagoslovit cu providențială carismă. (...) Nu era un ideolog atras de elucubrațiile rasiste.
A fost acuzat ba că-i „de dreapta, ba că-i de stânga, și a ajuns să fie marginalizat și de ideologii de dreapta și de cei de stânga – și nici evreii nu l-au iertat din cauza unor scrieri care i-au adus acuzația de a fi antisemit. El ar fi vrut să aibă dreptul să fie un prozator de limba română și să i se recunoască privilegiul de a fi danubian – ceea nici Nae Ionescu nu i-a permis (Amintește-ți că ești evreu! Ești Iosif Hechter, un român din Brăila, de la Dunăre? Nu, ești un evreu din Brăila, de la Dunăre) și nici alții nu i-au permis.
Mihail Sebastian le-a răspuns tuturor în eseul Cum am devenit huligan:
M-am ferit mereu de adevărurile absolute, pe care le pui în buzunar ca pe un permis de armă. Am încercat să-mi păstrez dreptul modest, dar tenace, de a înțelege lucrurile în nuanțe și în distincții. Nu sunt un partizan, sunt mereu un dizident.
Iată o noțiune care lipsește total vieții noastre publice, pe toate planurile ei: incompatibilul. În cultură, ca și în parlament, oamenii se înjură la tribună și se împacă la bufet. Compromisul este floarea violenței. Avem de aceea o cultură a brutalității și tranzacții.
Este aici o flagrantă confuzie de planuri și puncte de vedere, care nu surprinde și, cu atât mai mult, nu indignează pe cine cunoaște legile simple ale culturii românești. Confuzia este în discuțiile noastre publice aproape metodă.Pentru un spectator calm, felul în care o dezbatere de idei se degradează la noi, pierzându-și liniile directoare și agățându-se de două-trei fleacuri incidente, este o distracție curentă.Nimic nu e stringent pentru intelectualul bucureștean. El nu judecă pe probleme definite, ci pe oarecari dispoziții personale, lirice și confuze. În genere, de oriunde ar pleca, îi este foarte ușor să ajungă acolo unde are chef. Nici o problemă nu este destul de strictă, pentru a-l opri să evadeze. De la o teorie de matematici superioare, va trece în linie directă la schimbarea guvernului.
În vremea când Mihail Sebastian era atacat din toate părțile (din dreapta și din stânga, de legionari și de comuniști, de prieteni și de dușmani, de români și de evrei – era prea evreu pentru naționaliștii români si prea român pentru naționaliștii evrei) Mircea Eliade l-a susținut, mai mult sau mai puțin, deși mai apoi s-a cam distanțat...
Sebastian a apreciat enorm faptul că prietenul său a fost unul dintre foarte puținii (dacă nu chiar singurul) care i-a luat apărarea. Pe pagina de gardă a volumului Cum am devenit huligan, Sebastian i-a compus o dedicație din care rezultă gratitudinea sa: Lui Mircea, care nu mi-a dat dreptul să disperez în suportarea acestor mizerii aici [în carte] povestite - și care nu vor supraviețui, dacă vor supraviețui, decât pentru că și el a spus un cuvânt - cel mai frumos. Mihai, 1935.
Dar lucrurile au evoluat cu repeziciune. În anii 1936-’39, prietenii lui Sebastian erau stingheriți de prezența lui și tăceau atunci când el intra în încăpere.
În decembrie 1937, Sebastian simte că e pe cale să-și piardă toți prietenii, inclusiv "prietenul cel dintâi și cel din urmă, Mircea" (19 decembrie 1937). Într-adevăr, atunci, cu câteva zile înainte de alegerile din 20 decembrie 1937, apăruse faimosul text nefast De ce cred în biruința mișcării legionare, semnat de Eliade în publicația de extremă dreaptă Bună Vestire. Poate neamul românesc să-și sfârșească viața… surpat de mizerie și sifilis, cotropit de evrei și sfârtecat de streini?, transcrie stupefiat Sebastian în Jurnal un fragment din textul publicat de Eliade (17 decembrie 1937)
Fără ezitare, pe față, se arată de partea lui in momente de cumpănă doar patru confrați: Perpessicius, Petru Comarnescu, generalul N.M. Condiescu, Al. Rosetti. Discret, se pronunță în sprijinul său Eugen Ionescu, Radu Cioculescu, Tudor Teodorescu-Braniște, Mihai Ralea. Privilegiul de a fi evreu e ocolit de cei mai mulți deoarece un efect pervers al momentului elimină suflul de umanitate din conturul seismografic al celor repede contaminați de umoarea antisemită.
Peste timp, cartea De două mii de ani a fost tradusă pentru prima dată în limba engleză de Philip Ó Ceallaigh. Scriitorul britanic Paul Bailey, publică în The Guardian, sub titlul Îmi este rușine să fiu trist: remarcabila poveste a unui student evreu în România anilor 1920, o cronică amplă a volumului lui Mihail Sebastian De două mii de ani:
Făcând parte din ceea ce românii identifică drept "generația de aur, interbelicii", Sebastian avea prieteni care vor deveni faimoși la vârsta maturității: Mircea Eliade, "expertul subtilelor diferențe între religiile lumii", Emil Cioran, "filosoful rebel", care s-a mutat la Paris și a devenit unul dintre marii stiliști ai limbii franceze, și Eugène Ionesco, cel care va deveni "marele dramaturg al teatrului absurd" și care a înlocuit vocala "u" cu "o" pentru a-și face numele francez.
După moartea violentă și nu tocmai elucidată, în primele zile ale instaurării comunismului, Mihail Sebastian a intrat într-un con de umbră. Faptul că el este considerat azi unul dintre cei mai buni cronicari ai epocii de început al nazismului se datorează fratelui sau Benu, care a reușit să strecoare jurnalul nepublicat în valiza diplomatică a Ambasadei Israelului la București, când a emigrat, în anul 1961.
Manuscrisul a rămas la familia Hechter până după anul 1989. A fost publicat în 1996 la Editura Humanitas. Jurnalul a fost tradus şi editat în mai multe tări: Franța, SUA, Olanda, Cehia, Marea Britanie și Germania (ediția germană a primit, în 2006, Premiul "Geschwister Scholl"). E momentul în care Mihail Sebastian devine faimos, într-un fel în care nu a reușit în timpul vieții.
Câteva citate
Imbecilitatea îndoctrinată e mai greu de suportat decât imbecilitatea pură și simplă.
Fericiți oamenii cu idee fixă! Ei, cel puțin, își mai pot păstra calmul și mai pot crede că înțeleg.
Orbecăim cu toții într-o imensă, tristă, întunecată mulțime - milioane, milioane, milioane - și moartea nu alege, nu așteaptă. (sâmbătâ, 12 iulie 1941)
Să fugi de tine o zi, două, douăzeci nu e ușor, dar nici imposibil. Faci matematici sau marxism ca S.T.H., faci sionism ca Winkler, citești cărți ca mine, umbli după femei sau joci șah, sau te dai cu capul de pereți. Dar într-o zi, într-un minut de neatenție, te întâlnești cu tine însuți la un colț de suflet, cum te-ai întâlni la un colț de stradă cu un creditor de care te-ai ferit zadarnic. Dai ochii cu tine și atunci înțelegi cât de inutile sunt toate evadările din această închisoare fără ziduri, fără porți și fără gratii, din această închisoare care este însăși viața ta.
Dumneata ești tot ce am detestat mai mult în viață. O fată deșteaptă. Groaznică specie.
Un text interesant despre prietenia dintre Mihail Sebastian și Mircea Eliade:
Alte trei articole despre Mihail Sebastian
- https://historia.ro/sectiune/portret/moartea-lui-mihail-sebastian-lovit-de-un-camion-2209913.html
- https://www.artline.ro/Mihail-Sebastian-30052-1-n.html
- https://www.contributors.ro/mihail-sebastian-o-biografie/
No lo conocía. Te mando un beso.
RăspundețiȘtergereNo es un escritor muy conocido en el extranjero.
ȘtergereTe mando un beso.
Ce articol frumos! Ai transpus biografiei o tenta calda, emotionanta...
RăspundețiȘtergereImi plac atat M. Sebastian cat si M Eliade ... Ce vremuri faine, cand i-am descoperit, in liceu.
Minunate romane au scris ambii.
Mihai Sebastian... doar 37 de ani! Ce pierdere mare pentru omenire!
Un start bun in weekend. Pupici Diana draga, ganduri bune si imbratisari de la Trio pentru Quattro 🐾😘🤗💞
Multumesc pentru compliment, Carmen draga! 💕 De-a lungul timpului am citit mai mult despre viata lui Mihail L., decat i-am citit opera. Mi-a placut mult "Accidentul", dintre cele citite si foarte tare m-a impresionat "Jurnalul" - acum mi-a trecut 😊 dar am fost foarte "suparata" pe Mircea E. (si pe altii). Ceea ce a scris Mircea E. am citit cat am putut. 😊 Eee... Eu i-am "cunoscut" mai bine abia dupa terminarea liceului - faina vreme, tineretea! 😊
ȘtergereAm corectat varsta in textul citat; daca s-or supara autorii, treaba lor: in fapt, Mihail S. a murit inainte cu aproape 5 luni inainte de a implini 38 de ani. 😊
Multumesc! Start bun in weekend si pentru tine! ❤ Imbratisari cu drag si pupici o mie si de la noi pentru voi! 😘 💕 🍀 💖 🐾 🤗
Nu stiu daca celalalt comentariu a intrat, insa tot la tristetea vietii ca inchisoare ma gandesc si chiar nu imi place, pentru ca suntem experti in a crea astfel de izolari.
ȘtergereAm descoperit o carte despre dansul energetic si ma gandeam ca orice gand neplacut poate disparea prin miscarile trupului, singura care poate fluidiza energiile blocate.
Multumesc pentru noutatile din postare. Pupici si un final de saptamana pe gustul tau
❤
E aici mesajul, si iti multumesc pentru interes, Suzana draga! 💕
ȘtergereFoarte adevarat ce scrii! Dansul e recunoscut de mii de ani ca fiind "o cale spre armonie" (si nu numai) 😊 Pare ca a aparut in diferite ritualuri, mai intai - adica... e ceva "magie" in dans. A fost dezvoltata asa-numita "terapie prin dans care nu doar ajuta oamenii sa-si armonizeze energiile, dar e recomandata inclusiv in boli precum Parkinson (sigur, tot un fel de armonizare, doar ca am vrut sa accentuez ca e buna terapia si pentru oameni cu boli grave - boala, se spune, e o "dizarmonie" la nivel energetic).
Cu placere! Weekend minunat iti doresc sa ai si tu! ❤ 😘
Ce surpriza aceasta postare. Mereu ne aduci detalii despre scriitori deosebiti.
RăspundețiȘtergereCred ca cel mai trist lucru este sa ajungi la concluzia vietii - inchisoare.
Pupici si un final de saptamana cu bucurii, Diana draga! ❤️😘
Iti multumesc pentru compliment, Suzana draga! 💕
ȘtergereDa, e foarte trist. Viata e data pentru a fi traita, nu pentru a... evada din ea. 😊 Totusi... unii dintre oamenii care au trait / traiesc zile cumplite ajung sa considere viata o inchisoare... pare ca nimic nu are sens (nu doar ei considera viata o inchisoare)
Pe de alta parte, din punct de vedere religios, trupul e "inchisoare" pentru suflet; viata "aceasta" e... iluzie, si tot asa, in functie de religie. 😊 Sigur, Mihail Sebastian nu era religios.
Multumesc! Weekend cu bine si pentru tine! Pupici! ❤ 😘
Merci, pentru toate articolele care scot la iveala firimituri de adevaruri istorice, tinute ascunse zeci de ani de papusarii planetari. Chapeau!!!
RăspundețiȘtergereCu placere! Multumesc si eu, Iosif, pentru interes si compliment.
ȘtergereToate cele bune!
Dragă Diana 🤗
RăspundețiȘtergereIti doresc toate cele bune și la mulți ani Multă fericire, succes, bucurie, soare și sănătate pentru noul an de viata! 🍀🐞☀️
Sper sa ai o zi minunată, sa sărbătorești alaturi de cei dragi, sa te lasi rasfatata de toti, macar urmatoarele 24 de ore 🥰🎂🍾☀️ Pupici si imbratisari, de la trio 🐾🤗😘🐾🤗😘🐾🤗😘
Carmen draga! 💕 Ce surpriza frumoasa! 🤗 Iti multumesc tare mult! 😊 ❤ Va multumesc, tare mult! 💖 M-ai cam lasat fara cuvinte, pentru ca nu ma asteptam sa fii aici la ore tarzii - desi ar fi trebbuit sa nu uit ca esti mereu atenta la cei din jurul tau. 🤗
ȘtergereOh, da! Ii voi lasa sa ma rasfete! 😊 Am de gand sa nu misc un ac. 😃 Si ei... nu ma vor ruga sa mut ace. Glumesc! Putine au fost exceptiile cand am avut "zi" nu tocmai placuta. Acum e o furtuna serioasa! Se zbat copacii de numa'! Imi plac furtunile, recunosc. A inceput pe la ora 23:50 (acum a 1:30). Sper, totusi, sa se domoleasca pentru a nu provoca daune. Noh! Uite ce scriu! Ti-am zis ca m-ai lasat fara cuvinte, asa ca a trebuit sa gasesc unele. 😊 Culmea e ca si-au revenit si tastele! (deocamdata, le stiu eu!)
Si pentru voi sa fie ziua superba!
Am inteles ca azi e petrecerea pentru... noul an. 😊 ❤ Distractie frumoasa!
Sa fii alaturi de cei dragi multi, multi ani si sa va intalniti cat de des posibil pentru a sarbatori! 💕 🤗
Va imbratisez cu drag! 🤗 🤗 🤗 Pupici! 😘 😘 😘
Ce postare frumoasă, cu multe informații valoroase pentru cultura generală! Mulțumesc!
RăspundețiȘtergereO sâmbătă frumoasă să ai! Pupici
Iti multumesc, Mihaela, pentru compliment si urare!
ȘtergereZile senine iti doresc! Pupici! ❤
Tot stau si ma gandesc care a fost piesa (Sa fi fost chiar Accidentul? - parca era ceva cu un tramvai) despre care se spunea ca ar avea legatura cu moartea sa (despre care se spunea ca nu a fost intamplatoare). Stiu ca am vazut o piesa de-a lui (cred ca era candva prin 2004... si in ea juca Claudiu Bleont ) dar nu imi mai amintesc decat ca era ceva cu niste ciolane.. :))) Sa nu razi. Teoretic ar trebui sa am carticica dar nu am acces acum la locul unde ar trebui sa fie.
RăspundețiȘtergereMi-a placut mult articolul :) Iti multumesc! pupici:)
Nu-mi amintesc de "ciolane" in scrierile lui 😃 dar piese de teatru (ale lui, sa zic asa) nu am vazut.
ȘtergereAccidentul e roman de dragoste, cu Nora care calca gresit cand coboara din tramvai si Paul, care o ajuta... si asa mai departe. 😊
Un timp, am pastrat si eu "pliantele" de la teatru (pe vremuri 😊 am avut abonament).
Cu placere! Iti multumesc si eu, Rux! Pupici! 💗