Adevărul nu este un produs al minții umane. Într-o civilizație tradițională e de neconceput ca un om să revendice o idee ca fiind a sa; și, in orice caz, dacă ar face acest lucru, ar priva-o de orice credit și autoritate, reducând-o la nivelul unei fantezii lipsite de sens: dacă o idee e adevărată aparține în mod egal tuturor celor care sunt capabili să o înțeleagă; dacă e falsă, nu există niciun merit în a fi inventat-o. (René Guénon: Criza lumii moderne, Ed Humanitas, București, 1993)
René Jean-Marie-Joseph Guénon s-a născut în 15 noiembrie 1886 la Blois, Franța. Este considerat întemeietoriul Școlii Tradiționaliste (sau perenialiste) în gândirea occidentală.
Prin Tradiție, René Guénon înțelege filonul de înțelepciune primordială care transcende din vremuri imemoriale prin manifestările spirituale ale tuturor popoarelor din toate timpurile și poate fi recunoscut ca fiind același, indiferent de particularitățile culturale din diversele zone geografice. Acest filon e de origine divină, consideră René Guénon, și ajunge la oameni prin revelație, putând fi înțeles prin cunoaștere intelectuală, cunoaștere care e diferită de cea discursivă, specifică rațiunii care stă la baza istoriei cunoscute a filosofiei și științei occidentale.
O idee adevărată nu poate fi nouă, pentru că adevărul nu este un produs al minții umane; există independent de noi și tot ceea ce trebuie să facem este să luăm cunoștință de el; in afara acestei cunoașteri nu poate exista decât eroare: dar oare modernii, in general, se preocupă prea mult de adevăr sau chiar știu ei ce este?
Și aici cuvintele și-au pierdut adevăratul sens, întrucât unii oameni (de exemplu, pragmatiștii contemporani) merg atât de departe încât folosesc in mod greșit cuvântul adevăr pentru ceea ce este pur și simplu utilitate practică, adică ceva complet străin ordinii intelectuale.
Rezultatul logic al abaterii moderne este tocmai negarea adevărului, precum și a inteligenței al cărei obiect este adevărul.
Omul modern, in loc să încerce să se ridice la adevăr, caută să coboare adevărul la propriul său nivel.
Matematician, filosof, metafizician, mare iniţiat - cunoscător al diferitelor doctrine esoterice - francmason și creștin implicat, René Guénon va milita toată viața pentru o trezire spirituală a omenirii, aflată într-o profundă criză. A avut o contribuție importantă în studiul mentalității tradiționale, metafizicii, esoterismului, simbolismului și ritualurilor de inițiere.
Sfârșitul unei lumi este și nu poate fi niciodată altceva decât sfârșitul unei iluzii.
Am intrat, de fapt, in faza finală..., perioada cea mai întunecată a acestei epoci întunecate, starea de disoluție din care nu există nicio ieșire decât printr-un cataclism, deoarece nu mai e necesară o simplă renaștere, ci o renovare completă.
În 1921 publică lucrarea Introducere generală in doctrinele indiene, unde expune teoria ciclurilor: lumea actuală străbate kali-yuga (epoca întunecată*) și se va distruge înainte de a renaște.
René Guénon considera că Occidentul trece, mai mult decât oricând, printr-o criză cauzată de ruptura de Tradiția întruchipată de valorile autentice ale creștinismului. Între 1909-1912 ia contact cu doctrinele orientale a căror coerență și unitate de principii cu creștinismul va încerca să le pună în evidență în dorința de a trezi în Occident forțele capabile să se opună decăderii acestuia.
Critica Occidentului modern atinge concepte precum umanism, democrație, individualism, desființând fără rezerve ceea ce numim filosofie tradițională, științe tradiționale, sistem filosofic etc.
Tradiționalist, Guénon, prieten cu Léon Daudet (regalist, figură importantă a extremei drepte, fiul lui Alphonse Daudet), scria: Istoria arată clar că necunoașterea ordinii ierarhice (ordine bazată pe supremația autorității spirituale asupra puterii vremelnice) duce pretutindeni și totdeauna la aceleași consecințe: dezechilibru social, dominație a elementelor inferioare și degenerescență intelectuală. Guénon dorește restaurarea "elitelor". Extrema dreaptă încearcă să-i recupereze scrierile, opera lui părând a fi o gândire totalizatoare și, scoțând din context anumite idei și/sau compilându-le, ar putea fi aplicate în "argumentarea" doctrinei extremei drepte - ceea ce ar fi fals, nu doar greșit. O analiză a scrierilor lui Guénon impune o precauție metodologică; scrierile lui trebuie citite cu prudență.
Postarea e in memoria metafizicianului René Guénon și o înscriu în tabelul jocului Citate favorite, joc găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț, dar nu înainte de a nota și câteva date biografice.
René Guénon, câteva date biografice
În 1909 devine membru al Bisericii Gnostice a Franței fondată de Leonce Fabre des Essarts, devenind fratele Palingenius. Fabre îi îngăduie să scoată o revistă, La Gnose (Gnosa), unde își face cunoscute ideile ce se vor regăsi mai apoi în două cărți ale sale: Omul și viitorul său potrivit Vedanta (1925) și Simbolismul Crucii (1931); in aceeași perioadă aderă și la francmasonerie. Părăsește și acest ordin, orientând-se spre studiul tradițiilor orientale. Ajunge inițiat în hinduism și daoism.
În 1912 se căsătorește și tot în același an se orientează spre sufism, sub conducerea pictorului suedez John-Gustaf Agueli, convertit la islam și devenit Abdul Hadi. Esoterismul musulman va deveni pentru René Guénon ultima verigă a lanțului inițiatic.
Din cauza problemelor de sănătate nu va participa la primul război mondial, dar în această perioadă studiază filosofia la Sorbona și după finalizarea studiilor, în 1917 e profesor de filosofie la Setif, in Algeria, timp de un an, la un colegiu francez, predând filosofie.
În 1928 rămâne văduv și trece printr-o stare depresivă; in 1930 se îmbarcă pentru Cairo unde, in 1934 se convertește la Islam, se căsătorește cu fiica unui conducător spiritual, Karima.
După convertirea la islam va avea ca nomen Abd el Wahed Yekin (Yahya, in alte surse) - "Slujitorul celui Unic"; se va atașa ramurii shadite a sufismului.
Deși se stabilise în Egipt, a continuat să exercite influență asupra Occidentului prin articolele lunare care apăreau într-o revistă pariziană, Etudes Traditionnelles, corespondența extraordinar de vastă și cărțile scrise în perioada celui de-al doilea război mondial.
Punând bazele Școlii Tradiționaliste a influențat pe mulți prin opera sa. Ananda Coomaraswamy (istoric, metafizician și filosof al artei indiene și al istoriei artei și simbolului în cultura asiatică) și-a schimbat întreaga viață și operă datorită lui Guénon - scrierile acestuia, după ale lui Guénon, sunt cele mai puternice și mai sincere din domeniul tradițional și pot fi luate ca referință fără ezitare. Frithjof Schuon (filosof și metafizician elvețian de origine germană), convertit la islam, a instituit o cale inițiatică pentru Europa - pe această cale au pășit și Mihail Vîlsan, Vasile Lovinescu; pe lângă aceștia doi, Guénon a întreținut o vastă corespondență și cu gânditorul Marc-Mihail Avramescu. Scrierile lui Guénon au influențat și pe alții, între care Mircea Eliade, logicianul Anton Dumitru și teologul Andrei Scrima.
Mihail Vîlsan, convertit la islam, devine, după moartea lui Guénon, redactorul șef al revistei Etudes Traditionnelles și începe publicarea operei postume a acestuia.
Între mulți alții, Andre Gide și Andre Breton au reflectat și ei asupra operei lui Guénon.
René Guénon s-a stins din viață în 7 ianuarie 1951, la Cairo, după o suferință fizică intensă; corpul a fost așezat în mausoleul familiei soției.
Despre cum a descoperit islamul René Guénon: https://www.islamweb.net/en/article/29386/how-rene-guenon-discovered-islam
René Guénon și catolicismul: http://traditioetrestauratio.blogspot.com/2012/04/william-h-kennedy-rene-guenon-and-roman.html
* Kali Yuga conform Ramayana: În Kali Yuga, focarul păcatului, bărbații și femeile sunt cu toții cufundați in nelegiuire și acționează contrar Vedelor... fiecare virtute a fost înghițită de păcatele din Kali Yuga; toate cărțile bune au dispărut; impostorii au promulgat o serie de crezuri, pe care le-a inventat propria lor minte. Toți oamenii au căzut pradă iluziei și toate actele pioase au fost înghițite de lăcomie.

Invito incisivo a riscoprire la verità, come realtà universale, e non come proprietà individuale, denunciando con lucidità la deriva moderna che la riduce a utilità o opinione personale.
RăspundețiȘtergereBuona domenica
Grazie per il tuo interesse. Hai riassunto perfettamente l'idea alla base di questi frammenti. Vorrei riuscirci anch'io. 😊
ȘtergereBuona domenica anche a te.
Muy interesante. Te mando un beso.
RăspundețiȘtergereGracias por su interés! Te mando un beso.
ȘtergereMulțumim pentru această prezentare atât de bogată și clară. Ideile lui Guénon rămân mereu actuale.
RăspundețiȘtergereCuvintele tale redau cu forță și sensibilitate profunzimea gândirii lui Guénon. O lectură care inspiră.
Multumim mult, Diana draga! Pupici si imbratisari, de la trio pentru quattro 😘🐾💞🌹💕🍀💗☕💖 O duminica faina!
Îți mulțumesc și eu, Carmen dragă, pentru interes și apreciere! 🌹
ȘtergereNu am citit prea multe din cele scrise de el, dar ceea ce am citit "vibrează" in creierul meu. 😃
Cu multă plăcere! Îmbrățișări, pupici și gânduri bune de la quattro pentru trio 😘🐾💞🍀💕💐💗☕💖 Duminică faină și pentru tine!
Mereu ma surprinzi cu aceste alegeri. Nu am citit ceva de René Guénon si, sperand totusi sa gasesc ceva pe net, am descoperit totusi asta:
RăspundețiȘtergerehttps://archive.org/details/reneguenonromana/Ren%C3%A9%20Gu%C3%A9non%201929-Autoritate%20spirituala%CC%86%20s%CC%A7i%20putere%20temporala%CC%86/
Scuze ca nu mai stiu unde am scris regula de a pune linkul pe un cuvant...
Are un traseu al vietii extrem de interesant, ca si cum ar fi vrut sa sintetizeze cat mai multe filozofii. Nu stiu daca in final a gasit ceea ce cauta. Poate transpare din scrierile lui ceva.
Mi s-a parut deosebita abordarea: 'O idee adevărată nu poate fi nouă, pentru că adevărul nu este un produs al minții umane'.
Totusi el este redat de niste minti inspirate din sferele inalte.
Stii ce e ciudat? Nu puteam explica in cuvinte de ce nu as fi ales niciodata facultatea de filozofie. Acum sunt tentata sa spun ca din putinul citit, simteam ca nu descopar solutii la problemele lumii. Mai mult constatari inteligent elaborate. Corecte probabil pentru momentele respective. Insa fiind o fire mai practica, mereu am apreciat solutiile!😊
Multumesc pentru aceasta intrare deosebita. O sa mai rasfoiesc din ceea ce am descoperit.
Pupici, seara buna si o saptamana usoara, Diana draga!❤️😘
Suzana dragă, îți mulțumesc pentru link! 🌹Din punct de vedere al "siguranței" (și nu numai) pentru mine e ok fără link activ în mesaje.
ȘtergereChiar că a avut un parcurs interesant în viață... Cred că a găsit ce căuta și, pe câțiva, se pare că i-a "câștigat" pe o cale asemănătoare. Probabil că a reușit și să dovedească faptul că toate religiile au același "izvor" și aceeași "finalitate".
În concepțiile lui detest ideea "ierarhiei" pe care o susține - pe scurt, "elitele" (de preferință religioase) să conducă destinele oamenilor.
Filosofia e fascinantă! Filosofii caută (inventează) întrebări, mai întâi, apoi încearcă să răspundă la ele. Filosofii nu rezolvă problemele lumii, le complică. 😊
Metafizica - tratând despre lucrurile separate de materie și despre atributele "intelectului activ" - este o ramură a filosofiei și a existat cu mult înainte de fizică. Se "ocupă" cu principiile și cauzele primordiale, fiind dincolo de obiecte (fizice).
Cu plăcere! Mmmm. 😊 Ceea ce postezi tu din când in când mă mai întoarce către anumite idei, căi. Uneori am tendința să "comentez" la postările tale printr-o postare. 😃 Adică, ai unele postări incitante pentru mine.
Săptămână minunată îți doresc! 😘💞 Pupici! Seară frumoasă și pentru tine!
Am auzit despre el in almanahurile comuniste, care erau un fel de internet avant-la-lettre. Culmea ca l-au promovat, el fiind un elitist si un om preocupat de religie. Dar evident ca au selectat doar ce le-a convenit.
RăspundețiȘtergereApropo de ce zice Suzana, eu am facut filosofie in facultate in anii I si II si mi-a placut foarte mult, chiar daca si parerea este ca sunt doar discutii sterile. Dar Guenon nu a fost amintit in acele cursuri. Eu sunt un amestec ciudat de fire visatoare cu fire practica, asa ca imi plac si teoriile filosofice chiar daca nu ofera solutii, din contra, deschid noi intrebari.
Și eu am avut ore de filosofie, și la liceu, dar in anii de liceu erau in manual numai anumiți filosofi, și textele erau selectate "pe linie de partid"; mai târziu am aflat "adevarata" filosofie, chiar dacă, in anii de liceu, am avut acces și la unele cărți care nu erau accesibile nici la biblioteca județeană. Și mie îmi place filosofia, mult - e, într-un fel, "exercițiu pentru minte". De acord: filosofia nu oferă soluții, dar găsind întrebări noi e distractiv. Îmi place să cred că și eu sunt destul de conectată la "realitate" și pot păstra o doză sănătoasă de pragmatism împletită cu o doză sănătoasă de... spiritualitate. 😊
ȘtergereOh, de filosofia marxista din clasa a XII-a am uitat complet. Dar facultatea a fost dupa 1990 si am facut filosofia cu rectorul de atunci al UBB, a fost o placere. Asa te vad si eu, conectata la realitate, dar si cu o doza de visare.
Ștergere