Printre căutările online care au condus spre acest blog am
aflat întrebarea “De ce omul conduce animalele?”
Omul conduce numai acele animale pe care le înhamă la căruţă
sau in jug, le călăreşte, le dresează, le plimbă in lesă sau altfel etc.. Există ideea că omul stăpâneşte peste
tot pământul, deci şi peste ape şi toate vietăţile de acolo, şi peste vegetaţie,
cu tot ce înseamnă asta, peste păsări stăpâneşte omul ş.a.m.d..
Pe scurt, pentru credincioşi: omul stăpâneşte animalele din voia unei divinităţi. Să însemne aceasta că omul are dreptul să ucidă sau să chinuie animalele după bunul său plac de “stăpân”?
Pe scurt, pentru credincioşi: omul stăpâneşte animalele din voia unei divinităţi. Să însemne aceasta că omul are dreptul să ucidă sau să chinuie animalele după bunul său plac de “stăpân”?
Omul, practic, controlează
anumite specii de animale.
Creştinism
In ziua a cincea Dumnezeu a făcut animalele cele mari din
ape şi toate fiinţele vii, care mişună in ape şi toate înaripatele. In a şasea
zi a făcut animalele sălbatice şi pe cele domestice şi toate târâtoarele pământului
şi l-a făcut pe om, ca să stăpânească
pe tot pământul, peste tot ce trăieşte şi creşte pe pământ.
Dumnezeu a zis oamenilor: Creşteţi şi vă înmulţiţi şi
umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările
cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi
peste tot pământul! (Facerea / Geneza 28)
Biblia mai spune: Cel drept se îndură de vite, dar inima
celui rău este fără milă (Proverbele 12:10).
Islam
In islam, animalele (şi toate vieţuitoarele) sunt create de
şi se supun lui Allah, aşa cum şi musulmanii se supun. De exemplu, se consideră
haram (interzis) vânătoarea ca sport - omul nu are voie să ucidă un animal dacă
nu etse intr-o nevoie importanta, iar cei care chinuie animalele (dar si alte
vietuitoare) ajung in iad. Conform Coranului, viaţa nu trebuie distrusă mai
mult decât e necesar - poţi ucide şarpele,
dar numai dacă face rău omului; la fel şi in cazul păianjenilor, muştelor, ţânţarilor
etc.. Animalele au fost date in folosul omului. Spre
deosebire de Biblie - poate nu am găsit eu), in Coran scrie: Nu este vietate
pe pământ, nici pasăre care zboară cu aripile ei, decât în neamuri, ca şi voi.
Nu am lăsat nimic nepomenit în Carte. Apoi,
la Domnul lor vor fi adunaţi. (Sura Al An'Am:38)
Iudaism
Şi in tradiţia iudaică e interzisă uciderea unui animal
altfel decât pentru o nevoie umană importantă. Oamenii trebuie să fie blânzi şi
să arate compasiune pentru animale. Animalele ucise prin vânătoare sunt
interzise ca hrană iar sporturile in care sunt folosite animale sunt împotriva
eticii iudaice (lupte de cocoşi, lupta cu taurii, rodeo etc.)
In secolul XVIII, rabinul Yehezkel Landau, rabinul oraşului
Praga, a spus următoarele despre vânătoare: Cum poate un evreu să omoare un
animal viu fără vreun alt scop decât satisfacerea dorinţelor timpului său? In
conformitate cu Talmudul, ne este permis să ucidem animale sălbatice numai
atunci când invadează aşezările umane, dar să le urmărim in pădure, propria lor
locuinţă, atunci când nu invadează locuinţele umane, este strict interzis. O
asemenea urmărire nu înseamnă decât ascultarea unor dorinţe nesăbuite.
Hinduism
Hinduismul este cea mai veche religie practicată şi azi.
Conform doctrinei, viaţa omului este ciclică (la fel ca cea a universului): după
moarte, sufletul părăseşte trupul şi e renăscut in trupul altei persoane, într-o
plantă, într-un animal sau minereu - e una dintre puţinele religii in care se
mai venerează animale (de vaca sfântă a hinduşilor cred că a auzit toată
lumea). Din acest motiv (al posibilei reîncarnări într-un animal)
credincioşii nu chinuie şi nu ucid astfel de vietăţi.
Pitagora avea şi el astfel de credinţe şi de aceea nu
consuma carne: să nu mănânce vreun strămoş.
Buddhism
Conform doctrinei buddhiste, animalele - la fel ca omul - au
capacitatea de a experimenta fericirea şi suferinţa; dorinţa de a trăi bine şi
de a evita durerea nu e specifica doar omului. E de la sine înţeles că un
credincios buddhist nu va chinui animalele şi nu-i va da prin minte să le
conducă.
In tradiţia religioasă a multor popare oamenii sunt
responsabili pentru animale şi divinitatea pedepseşte pe cei care chinuie
animalele sau le ucide din plăcere, şi iartă păcatele celor care sunt buni cu
animalele, iar ceea ce se aminteşte in textele religioase despre “stăpânirea
animalelor” de către om cred că se referă la faptul că omul este răspunzător şi
pentru animale, aşa cum este răspunzător pentru tot ceea ce a creat divinitatea
- in sensul că "le are in îngrijire" le stăpâneşte, nu in sensul: "le face ce vrea".
***
Totuşi, s-ar putea vorbi despre oameni care conduc animale
dacă iau in calcul teoria darwinistă şi… organizarea oamenilor in triburi, oraşe,
state... Astfel, singurul animal pe care îl conduce omul este… omul: conducători
politici, conducători militari, directori, şefi de toate nivelurile etc. ş.a.m.d..
Leonardo da Vinci spunea că omul nu este “regele animalelor”,
ci doar “regele fiarelor”. Altfel spus: faptul că oamenii sunt mai puternici
decât alte creaturi nu îi face să le fie şi superiori acestora din urmă.
Ce nu înţelege omul e că a controla nu înseamnă să fii stăpîn şi indiferent că eşti stăpîn sau nu n-ai drept de viaţă şi de moarte.
RăspundețiȘtergerePe unele le creşte pentru a le exploata, iar pe cele pe care nu le creşte el, le vînează şi le ucide din plăcere.
Nu degeaba s-a ajuns la concluzia ca omul este cea mai cruda creatura care a existat vreodata... Numai omul e capabil sa-si tortureze inclusiv semenii, sa-i tarasca in sclavie s.a.m.d..
ȘtergereOricine intelege vanatoarea "din necesitate", dar vanatoarea "de placere" n-o inteleg nici eu...
Intr-un articol publicat în revista americana "Medical Counter Point", Williams S. Collius scria: "omul este înzestrat în mod evident cu o dantura care se aseamana mai mult cu cea a ierbivorelor decat cu cea a carnivorelor: acestea au incisivii ascutiti pentru a taia iarba, molarii cu suprafata plata pentru a zdrobi legumele si fructele, iar caninii scurti si rotunjiti inapti sa sfasie si sa striveasca carnea."
RăspundețiȘtergereDin multe rezultate ale cercetarilor oamenilor de stiinta, se pare ca cea unanim acceptata este aceea ca omul este un omnivor ovo-lacto-vegetarian.
Totul a fost stabilit de D-zeu pentru a se stabili un echilibru ecologic!
Exista însa şi unele situaţii când intervine factorul uman, perturband această minunata ordine şi echilibrul existent, în astfel de situaţii simţim şi mai mult distanţa dintre înţelepciunea lui Dumnezeu şi nepriceperea noastra. In pădurile Americii de Sud trăiau destul de multe pume care omorau un numar din ce în ce mai mare de cerbi. Nişte vanatori s-au gandit ca aceasta stare de lucruri nu trebuie sa continue, asa ca au început să extermine pumele. Astfel au aparut efecte nedorite asupra echilibrului ecologic, fiindca cerbii, care acum nu mai erau vânaţi de pume. au început să se înmulţească în număr prea mare, ameninţand vegetaţia existentă. Padurea risca să dispara. Atunci s-au trezit vânătorii şi-au priceput cât de necesare erau pumele. Apoi au fost nevoiţi să vaneze cerbii, pentru a preveni distrugerea padurii.
Deci....D-zeu a stiut exact de ce a lasat animalele carnivore. dar ce facem noi acum sfideaza legile naturii si ale bunului simt.
Cum vom trata animalele daca avem respect fata de viata? Viata animalelor este sacra în ochii Creatorului. Dumnezeu le permite oamenilor sa sacrifice animale pentru hrana şi îmbracaminte sau pentru a-si ocroti viaţa în caz de pericol (Geneza 3:21, Exodul 21:28) Insă este gresit sa maltratam animalele sau să le omoram doar pentru a ne distra (Tiriac de exemplu, sper sa nu ramana nepedepsit pentru baile de sange care le face omorand mistretii), deoarece aceasta ar demonstra o totala lipsa de respect fata de caracterul sacru al vietii (Proverbele 12:10)
Na, ca am mai facut o postare, dar tu m-ai provocat ... Sorry, daca am scris prea mult!
Sa ai o zi vesela si luminoasa! Pupici!
P.S. daca scriu prea mult în comentarii te rog trage-ma de maneca si ma coretez data viitore, ok?
Imi plac postarile lungi si imi plac si comentariile lungi. Atunci cand un comentariu e lung aduce (si) completari unei postari, informatii noi si chiar... idei pentru alte postari. :) Multumesc, Ella draga.
ȘtergereS-ar putea ca omul sa fi fost "vegetarian" la origine - chiar daca ma gandesc numai la faptul ca n-a avut arme de vanatoare de la inceput, deci e indoielnic ca ar fi vanat "cu mainile goale". Azi au ajuns, unii, sa-si transforme si cainii in vegetarieni - deh! :)
Tiriac, din ce-am inteles, s-a nascut intr-o familie nu tocmai instarita si vrea sa para ceea ce nu este: un nobil - (si) in ideea ca, pe vremuri, nobilii erau cei care vanau pe vastele lor domenii. No! Tocmai mi-ai adus in memorie un "episod" cu un "vanator".
Toate vietatile au un rol anume, chiar daca oamenii nu au descoperit (inca) acest rol in cazul unora. Totul a fost in echilibru, dar a venit... "stapanul" si-a distrus acest echilibru pentru a obtine profituri (si confort) fara a se sinchisi ca distrugerile sunt pe termen foarte lung – dar ce-i pasa lacomului ca generatiile viiitoare vor avea de suferit? :(
Doar in Ro daca privesc, observ usor cum au disparut lupii, in primul rand. Acum, vor sa faca disparuti ursii, râsii si altele. Pentru a convinge lumea ca trebuie vanate aceste animale se intocmesc statistici si se dau publicitatii stiri despre "turbarea vulpilor", "atacul ursilor" s.a.m.d. Sunt cazuri de turbare, sunt atacuri, dar nu cred ca asa dese cum le dau ei sau... daca chiar sunt asa de dese nu se spune exact cum se intampla. Imi amintesc doua cazuri care au fost prezentate fals: un tip a fost ucis de urs sub Tâmpa – n-au scris / spus ca tipul era beat si a provocat ursul. In al doilea caz, ursul a ranit un individ – in alta zona – dar stirea era ca a fost atacat in curtea sa, cand individul, de fapt, era in padure cu un carucior si rupand el lemne a speriat ursul care era prin tufe...
Pentru a face loc asezarilor umane - sau pentru a spori profiturile unora - se defriseaza in draci (in prea multe state din toata lumea) si, evident, salbaticiunile ajung sa fie prea multe pe o suprafata prea mica... Fireste ca ataca asezarile umane, in cautare de hrana...
Iti doresc, cu drag, sa ai o zi minunata! Pupici! <3
P.S. Imi place sa citesc ceea ce scrii. Nu te corecta. :)
O adevărată istorie a religiilor ai reuşit să aduni aici, privitor la ceea ce spun saqu cred acestea despre animale.
RăspundețiȘtergereDar eu am o mare dilemă... M-am abonat de vreo 2-3 ori la blogul tău şi tot nu îmi apar articolele tale în reader... O seară faină să ai!
Multumesc pentru apreciere. :)
ȘtergereAm constatat ca, din punct de vedere al religiei, animalele se bucura de oarecare ocrotire si, cu toate acestea, prea multi oameni care se considera credinciosi (indiferent de religie) par a nu da doua parale pe animale, oricare ar fi acestea...
Nu stiu ce sa zic despre abonare si imi pare rau ca nu apar... Poate e din cauza ca blogul acesta e pe platforma Blogger si al tau pe Wordpress... Sunt afona in astfel de chestiuni. :(
Multumesc, Dana. Noapte buna iti doresc, si zi frumoasa! :)
Mi-a placut mult aceasta postare, Diana. Despre religii mai bine nu-mi dau cu parerea, doar ca multi se folosesc de ea pentru a-si justifica anumite actiuni, in general rele, ceea ce nu mi se pare deloc ok.
RăspundețiȘtergereBuddhismul mi-a placut inca de cand eram adolescenta. Oamenii aia chiar au o logica, pentru mine. :))
Multumesc pentru apreciere, Evelyn.
ȘtergereCredinta e dreptul fiecaruia si nu e de comentat; fiecare are dreptul sa adere la o religie si nu comentez, dar despre unii oameni care apartin unor religii mai comentez uneori (atunci cand comportamentul mi se pare exagerat sau persoana... ipocrita). :)
Nu cred ca poate exista un om cu adevarat credincios si care sa nu aiba simpatie (macar mila) pentru toate fiintele create de divinitatea in care crede. :)
Si mie mi se pare (mai) logic buddhismul. :)