Ce satisfacţie îţi dă solizarizarea oamenilor in eroare! De
cele mai multe ori, această solidarizare se face fără voia lor şi împotriva
voinţei lor. Ei înşişi sunt stingheriţi, sau de-a dreptul ruşinaţi, de oamenii
pe care sunt nevoiţi să-i aibă la dreapta sau la stânga lor. Este suficient să
cazi victimă unei singure, fundamentale, erori - cea a confuziei planurilor, bunăoara - ca să te simţi solidarizat cu o infinitate
de oameni care practică aceeaşi eroare iniţială pe niveluri din ce in ce mai
joase. Este suficient, de pildă, să negi divinitatea lui Isus şi să afirmi că a
fost numai un Om Mare; dar alături de tine, un altul spune ca Isus a fost numai
un profet social, un revoluţionar; un al treilea crede că Isus a fost un
sentimental; un al patrulea, un Binet-Sanglé*, afirmă ca Isus a fost un nebun;
alţii, mai jos, neagă însăşi existenţa lui Isus.
Toţi aceştia se deosebesc între ei prin nuanţe - importante in ochii lor, dar fără prea mare însemnătate
dintr-un punct de vedere obiectiv; pentru că toţi se aseamăna printr-o mare,
iniţială, eroare: negarea divinităţii - a realităţii,
deci a autonomiei - lui Cristos. […]
Mai există, fireşte, o solidarizare prin lupta politică, pe
care o cer, uneori, împrejurările. Bunăoară, de când este comunist, André Gide
vorbeşte alături de Aragon** […] André Gide este silit să lupte alături de
imbecili - împotriva unor oameni de altă credinţă politica, printre care se află,
fireşte, ca in orice grup, numeroşi imbecili, dar printre care sunt in orice
caz un Charles Maurras*** şi un Thiery Maulnier****. Sentimentul acestei
solidarizari cu mediocri şi imbecili este, fireşte, dramatic - dar sentimentul
luptei, care înfrăţeşte pe oameni de valori diferite, biruie aproape întotdeauna.
In timp de război, un savant care se află pe front luptă alături şi primeşte
ordine de la imbecili sau mediocri - si luptă, poate, tocmai împotriva unui
grup inamic in mijlocul căruia se află câţiva din prietenii sau egalii săi in ştiinţa
respectivă. Solidarizarea prin luptă - fie războiul, lupta unei naţiuni întregi,
fie acţiunea politică - este o mare dramă a personalităţii umane, dar este
fatală, ireductibilă, şi este in acelaşi timp o asceză. Te sileşte să renunţi
la meritele tale, la criteriile tale personale, la mântuirea ta - devenind un
număr, un instrument in mâna destinului, un element fără mare importanţă in
colosala încleştare între două neamuri sau două partide politice.
Solidarizarea aceasta in timp de luptă şi numai in timp de luptă nu trebuie
confundată cu solidaritatea prin eroare.
In timp de luptă, nu mai eşti liber să alegi, destinul a ales pentru tine. Dar
acest interval de luptă, dramatic şi ireductibil, nu poate fi, sub nici un
motiv, permanentizat. Orice altă solidarizare in afară de solidarizarea prin
luptă se datoreşte ignoranţei sau nevredniciei umane. Căci, in toate celelalte intervale,
omul este liber să aleagă, să judece, să înţeleagă. In timp de război, Tudor
Arghezi poate scrie la aceeaşi masă cu Vasile Lupu Dumbrăveanu***** - şi s-ar
putea ca şeful biroului să prefere paginile acestuia din urmă, care eventual ar
putea fi mai eroice. In timp de pace, orice alăturare şi orice confuzie între
aceşti doi scriitori se datoreşte numai ignoranţei, erorii profane şi
nevredniciei.
=====================================================================
Postare pentru jocul Citate favorite găzduit de Zina şi pornit împreună cu Ella. Se pot
alătura in joc toţi cei care doresc să împărtăşească ceea ce le-a atras atenţia
într-o carte sau in altă parte, la un moment dat. Click&Comment Monday! e sloganul acestui joc.
=====================================================================
* Charles
Binet-Sanglé (n. 04.07.1868 - 14.11.1941, medic militar francez şi psiholog,
considerat a fi primul care a pus la îndoială sănătatea mintală a lui Isus, in
cartea “La Folie de Jésus”.
** Louis Aragon (n. 03.10.1897, Paris - d. 24.12.1982, Paris) a fost pseudonimul literar al lui Louis-Marie
Andrieux, poet şi scriitor francez. În 1927 aderă
la mişcarea comunistă.
***Charles-Marie-Photius
Maurras (20.04.1868 – 16.11.1952) a fost autor francez, politician, poet şi
critic. A fost unul dintre cei mai importanţi şi principalul filosof al mişcării
politice monarhice, antisemite, antiparlamentare şi contrarevoluţionare numită
“Action Française” (au avut şi un ziar, cu acelaşi nume, prin care influenţau
opinia publică spre naţionalism), cu o influenţă intelectuală majoră in Europa
secolului XX, opunându-se universalismului repubican şi liberalismului. Era de
părere că un adevărat naţionalist îşi consideră ţara
mai presus de orice; opiniile lui au influenţat mai multe ideologii de extremă
dreaptă şi unele idei ale fascismului.
**** Thiery Maulnier
(născut Jacques Talagrand, in 01.10.1909 - d. 09.01.1988), jurnalist francez,
eseist, dramaturg şi critic literar, a colaborat constant la ziarul Action
Française până in 1938, continuând să scrie şi după ocuparea Franţei de nazişti
(1940). Începând cu a Patra Republică (1946-1958) nu se mai angajează policitc,
ci doar scrie.
(sursa info wikipedia)
***** Vasile Lupu Dumbrăveanu (nu am găsit informaţii despre
el) scriitor român moral, unul dintre cei opuşi de un critic lui Tudor Arghezi,
Hortensia Papadat-Bengescu şi Perpessicius - scrie M.Eliade in “Solidarizare
prin eroare” din Fragmentarium, referindu-se la faptul că trebuie să se simtă
penibil acei scriitori adevăraţi când sunt comparati - de vreun critic moral - cu
cei ca V.L.Dumbrava, Dumitru V.Caiu ş.a. de gen.