Buddha a petrecut în contemplație, în solitudine, 49 de zile înainte de a reveni printre oameni pentru a le dezvălui secretul Eliberării. In aceste șapte săptămâni, Buddha a fost ispitit de spiritele rele in incercarea lor de a-l face să renunțe la răspândirea Învățăturii. Și-a atins țelul, de ce să mai zăbovească pe acest pământ și să predice un mesaj de eliberare?
El, personal, atinsese Nirvana. Buddha nu ascultă aceste voci și se întoarce între oameni - la cei care-i fuseseră discipoli și până atunci, dezvăluindu-le Cele Patru Nobile Adevăruri, Nobila Cale Octuplă și înlănțuirile cauzelor și efectelor. Zi și noapte, fidelii se grăbesc să asculte acest mesaj eliberator. Buddha e urmat acum de șaizeci de discipoli - aceștia devenind tot mai numeroși cu fiecare an. Buddha, din sat în sat, din oraș în oraș, din miracol in miracol și din vindecare in vindecare, îi conduce pe oamenii care îl ascultă către viziunea vacuității eului, către viziunea vacuității fenomenelor.
Buddha nu a căutat niciodată o adeziune bazată pe credință în Doctrina sa. Din contră, a subliniat întotdeauna că o aderare la Doctrină nu poate fi făcută decât pe realizarea Învățăturii sale.
Buddha s-a străduit să arate omului necesitatea de a fi propriul său artizan in a găsi starea fără suferință, starea în care eul nu mai există:
Ceea ce văd apărând și dispărând (buddhistii cred în reîncarnare, pe care o consideră un fel de pedeapsă) și care, datorită caracterului său trecător, îmi aduce suferința, nu poate fi eul meu.
Or, corpul meu, în ansamblul său, apare și dispare fără încetare și, datorită caracterului său trecător, îmi aduce suferința. Deci nu corpul este eul meu.
Or, văd tot ceea ce se poate cunoaște în mine și în afara mea, apărând și dispărând, și, datorită caracterului lor trecător, îmi aduce suferința. Deci nimic din ceea ce poate fi cunoscut nu este eul meu.
Ceea ce buddhistii numesc karma este înlănțuirea cauzelor și efectelor care poate fi descrisă ca succesiune a douăsprezece legături. Abolindu--le, cel ce meditează atinge Iluminarea. Această lege acționează în întreg universul, și, cât timp karma există, nașterea este fructul ei, iar durerea, consecința. Pentru a aboli suferința, Buddha a urcat până la originile ei, parcurgând apoi drumul invers și arătând Calea Eliberării.
Transmigrarea continuă de renașteri printr-un ciclu recurent de existență condiționată e numită samsara.
Întreaga doctrină a lui Buddha, în realizarea ei, se leagă de problema înlăturării ignoranței. Prin Nobila Cale Octuplă, Buddha propune o metodă precisă de realizare: Vedere corectă; Vorbire corectă; Acțiune corectă; Mod de viață corect; Efort corect; Voință corectă, Atenție corectă; Meditație corectă.
Vedere și vorbire corecte
A vedea corect înseamnă a înțelege Cele Patru Nobile Adevăruri enunțate de Buddha: Adevărul despre Rău; Adevărul despre Originea Răului; Adevărul despre încetarea Răului și Adevărul despre căile care conduc la încetarea Răului (Calea Octuplă).
Vederile juste nu privesc o credință, ci o transformare totală a ființei, în profunzimile sale.
Cuvântul corect este abținerea de la cuvânt de fiecare dată când scopul căutat nu e înalt.
Trebuie sa ne amintim că, vorbind, trezim senzații, bune sau rele, care irită sau tulbură. Trebuie, in plus, să ne amintim că personalitatea care vorbește n-are nicio aparență vizibilă și că ea e la fel de zadarnică cum sunt toate procesele care depind de actul vorbirii.
Acțiune și mod de viață corecte
Acțiunea corectă este abținerea de la orice acțiune care nu e întreprinsă cu un scop înalt.
Prin mod de viață corect, trebuie înțeles un fel de a trăi care să fie în acord cu căutarea spirituală și care să nu aducă prejudicii nimănui.
Efort și voință corecte.
Efortul și voința corecte constau din cea mai fermă hotărâre de a atinge Starea fără Suferință.
Există patru feluri de eforturi:
Efortul de a evita - te străduiești ca ideile nesănătoase sau false pe care nu le-ai avut niciodată să nu intre în mental; să eviți să comiți actele rele pe care încă nu le-ai comis.
N.B. Conceptul de idee nesănătoasă/falsă, când e vorba despre doctrine, trebuie pus în relație cu respectiva doctrină (la care a aderat unul sau altul). In cazul celor are nu au aderat la o anumită doctrină și consideră că au concepții proprii despre lume, viață etc. - pot considera o idee ca fiind falsă numai raportând-o la propriile concepții.
Efortul de a domina - te străduiești să anihilezi tendințele nefaste pe care le simți în tine, nu le lași să prindă rădăcini. Efortul de a domina înseamnă a combate lăcomia, invidia, mânia; a le învinge și a le respinge. Există cinci moduri de a te debarasa de gândurile nefaste: a înlocui gândurile rele cu cele bune; a nu le acorda nicio atenție; a analiza; a descoperi elementele care le constituie și a descoperi cauzele care le-au generat.
Efortul de a dobândi. Străduința de a face să răsară in tine toate tendințele înalte pe care încă nu le ai. Dobândirea calităților necesare pentru a ajunge la Cunoaștere: atenție, putere de a discerne, energie, interes, liniște, concentrarea și egalitatea de spirit.
Efortul de a menține. Străduința de a păstra tendințele înalte pe care le ai, de a nu le lăsa să slăbească, de a te strădui să se dezvolte și să ajungă la perfecțiune.
Atenție corectă
Atenția este una dintre fazele cele mai importante în realizarea marilor progrese spirituale. (...) e poarta de acces spre meditație. E pregătirea, baza, și fără ea nicio practică contemplativă nu poate da rod. Pornind de la ea au fost elaborate numeroase tehnici care constau în observarea și stăpânirea a tot ceea ce se petrece în noi, atât pe plan fizic, cât și pe plan mental. Ele constau deopotrivă în a discerne ceea ce ne înconjoară și a pătrunde semnificația profundă a mișcărilor și a lucrurilor. Acest efort de observare și cunoaștere se împarte în patru părți: observarea corpului; observarea senzațiilor; observarea gândurilor; observarea fenomenelor interne și a efortului spiritului.
Meditația corectă
Prin meditație, buddhistii ating Starea fără Moarte, Iluminarea, Nirvana. (...) Meditația permite experimentarea și realizarea vacuității eului (a egoului) și a vacuității fenomenelor printr-o succesiune de clarificări care dizolvă lumea fenomenelor. Orice dualitate, orice concept, sunt atunci suprimate, discipolul scăldându-se in Starea Pură, eliberat de orice plăsmuire. Nu este prizonierul nici al ființei, nici al neființei. Acesta e rezultatul Învățăturii lui Buddha. Este ceea ce el însuși a numit Nirvana.
Buddha s-a născut în anul 556 i.e.n. într-un sătuc nepalez din regiunea Terai, Kapilavasatu; aparținea unui trib numit Sakya, al cărui suveran era tatăl său. La naștere a fost numit Siddhartha.
Evitați să discutați despre practicile efectuate, sau să descrieți altora experiențele trăite; contactul cuvintelor le întinează și le limitează.
Din cartea Nirvana, editată de Societatea Informația, București, 1993; coordonator ediție: Titi Tudorancea, pentru Citate favorite, joc găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț.