Johannes Honterus (născut Holler) moare la 23 ianuarie
1549, în Braşov, şi este înmormântat în Biserica Neagră.
Johannes Honterus a fost o
personalitate culturală a secolului său, care a schimbat istoria
învăţământului în Transilvania.
Se naște în anul 1498, pe str. Neagră la nr. 40 (azi Nicolae Bălcescu), într-o
familie de pielari înstăriți și tatăl său a dorit să îi ofere o educație
aleasă, primită, la început, de la călugării dominicani. Mai apoi a studiat
(sub numele de Johannes Aust) la Universitatea din Viena, înfiinţată în 1365,
unde dobândeşte titlul de
Baccalaureus
în 1522 şi de
Magister artium
în 1525, sub numele de Johannes Holler Coronensis, după denumirea oraşului
natal. Aici e atras către umanism*, mai întâi dintr-o sursă catolică, apoi în
versiunea anticatolică a lui Erasmus (primul european conștient, cum l-a numit Stefan Zweig), pentru a se alătura în cele din urmă mişcării
luterane, pe care o introduce şi la Braşov pe la 1542. Programul lui a fost
avizat de însuşi Luther.
A fost profesor la Universitatea din Cracovia, a tipărit lucrări de gramatică
latină şi geografie care i-au adus faimă europeană.
Cărţile lui erau atât de bune încât au fost reeditate de circa 150 de ori
în 100 de ani, explică Thomas Şindilariu.
Rudimenta Cosmographica
(1530) era manual de geografie de căpătai în Germania şi în sud-estul Europei.
În Basel (centru umanist elvețian) a învăţat gravura în lemn şi arta
tipografiei. Aici a tipărit în 1532 cunoscuta reprezentare cartografică a
Transilvaniei.
În anul 1533 Johannes Honterus se întoarce la Braşov, unde se dedică
reorganizării învățământului; se căsătoreşte în anul 1535, este ales în
Adunarea celor o sută
(Sfatul Orașului), iar în anul 1536 devine Consilier Comunal.
Reuşeşte să înfiinţeze
Schola Coronensis,
primul gimnaziu umanist din Europa de sud-est
și îi convinge pe conducătorii Braşovului să construiască o clădire nouă
pentru această şcoală care data din anul 1388. În anul 1541, se construieşte o
nouă clădire pentru şcoală, în locul unei mănăstiri (claustrum sororum in Corona
- o mănăstire de surori - unde azi e corpul B al liceului), iar un an mai
târziu, clădirea unei biblioteci proprii a şcolii. În anul 1542, are loc, în
cadrul şcolii, prima reprezentaţie teatrală din regiune.
Honterus a fost promotorul noii concepţii creştine în Braşov, Ţara
Bârsei şi toată Transilvania. Astfel, Braşovul a fost, în 1542, primul oraş al
Transilvaniei în care s-a introdus slujba evanghelică în limba germană
(maternă). În anul 1543 sfatul oraşului Braşov îl însărcinează cu redactarea
unui raport în care să prezinte măsurile luate pentru introducerea Reformei.
În anul 1544 a fost ales prim-preot al bisericii evanghelice din Braşov, iar
în 1547 şi-a adus contribuţia la crearea
Regulamentului bisericesc al tuturor germanilor din Transilvania.
Honterus este cel care cere şcolarizarea fetelor, aflate pe atunci în afara
învăţământului.
Pe aceeași linie cu tendința europeană, Gimnaziul lui Honterus era de
orientare umanistă, printre principalele materii fiind
Triviumul
(Gramatica, Retorica, Dialectica) și
Quadriviumul
(Artimetica, Geometria, Muzica, Astronomia), precum și Greaca și Latina.
Johannes Honterus elaborează un regulament de funcţionare a şcolii,
Constitutio Scholae Coronensis (1543) - considerat
primul regulament școlar - şi pune bazele unei organizaţii a elevilor,
Coetus
(ceata studenților, prima organizație de elevi), unde elevii aveau multă libertate de
decizie şi acţiune, cu scopul dezvoltării şi pregătirii lor pentru viaţa în
societate. Una din datoriile elevilor era şi aceea de a prezenta anual piese
de teatru. Astfel, Johannes Honterus
este iniţiatorul teatrului şcolar din ţara noastră.
Constitutio Scholae Coronensis
(Constituția Școlii Brașovene)
Voi, cei care veniți aici să deprindeți obiceiuri și discipline,
Și de dragul studiilor artelor frumoase,
Faceți de bună voie ceea ce se cuvine celor cuminți
Astfel încât bătaia să nu fie necesară!
Căci fiecăruia, care-și pune la suflet aceste lucruri
I se va părea destul de ușor,
Iar munca sa îi va aduce roade frumoase.
Leneșul, însă, care nu trage niciun folos din aceste învățăminte
Va fi aspru pedepsit cu nuiaua.
Cel care nu-și respectă învățătorul,
Și nu ascultă de ajutoarele sale,
Cel care întârzie des la lecții,
Cel care nu este atent la predare și cu gândurile în altă parte,
Cel care nu-și notează ceea ce se cere,
Cel care nu vrea să învețe lecția din ziua precedentă,
Și neglijează ceea ce trebuie învățat pe dinafară,
Cel care la școală vorbește germana în loc de latină,
Cel care nu stă liniștit în bancă,
Cel care seamănă ceartă și dușmănie între colegi,
Cel care aude de neascultarea altora și ascunde aceasta,
Cel care chiulește de la lecții și de la biserică,
Pe stradă se comportă necivilizat
Și celor adulți nu le arată respectul cuvenit,
Cel care lovește un coleg nevinovat,
Cel care dă cu pietre în om sau animal,
Cel care ia ce nu-i aparține și păstrează lucruri furate,
Acela va fi pedepsit cu nuiaua,
Pentru că vinovații se pedepsesc cu astfel de sabie.
(Regulamentul e copiat de pe site-ul Liceului
Honterus)
În anul 1547 a pus bazele uneia dintre cele mai importante biblioteci din
Europa de sud-est (celebră în acea perioada). Din păcate, la incendiul din
1689, cea mai mare parte din cărţile valoroase ale acestei biblioteci au ars,
iar ce a scăpat în acele timpuri a fost distrus în 1944, sub ocupaţia
rusească.
Clădirea în care a funcţionat prima bibliotecă a Braşovului există şi
astăzi, în faţa Bisericii Negre, iar pe frontispiciul ei pot fi citite
cuvintele:
Hic Fuit Bibliotheca Scholae Coronensis – Johannes Honterus – 1577. Biblioteca a fost
deschisă publicului încă din anul 1543.
Se precizează că, pentru biblioteca gimnazială, s-au alocat 312 florini
pentru achiziţionare de carte, într-un an. Este o dovadă că oficialităţile
cetăţii au înţeles valoarea formării şcolare din moment ce au alocat
pentru cărţi o sumă cu care îţi puteai cumpăra o casă. Această sumă a fost
suplimentată de mai multe ori, dar nu se ştie cu cât, spune Thomas Şindilariu, şef de birou la Arhiva Bisericii Negre şi cel în
grija căruia au ajuns puţinele cărţi de pe vremea lui Honterus.
Biblioteca gimnaziului era una publică, braşovenii puteau citi la sala de
lectură cărţi de teologie, medicină, jurisprudenţă, filosofie
şi tot ce-am mai putut aduna valoros, în limita posibilităţilor, după cum nota chiar umanistul. Fondul de carte cuprindea circa 600 de
volume. Acestea proveneau, probabil, din fondul vechi al şcolii, dar erau şi
cărţi noi, aduse prin tinerii braşoveni plecaţi la studii în Vestul Europei
sau prin comercianţi. Se spune că Honterus a făcut rost de cărţi şi de la
Constantinopol. Cel mai vechi catalog păstrat în arhiva bibliotecii datează
din 1575. Cărţile erau aranjate pe secţiuni, în ordinea alfabetică a
titlurilor. În 1689 au ars toate tipăriturile şi manuscrisele, odată cu
Biserica Neagră. În 1705, Martin Ziegler, rectorul gimnaziului, a întocmit un
catalog cu 270 de cărţi, dintre care 26 erau cărţi salvate din flăcări, iar
celelalte, donaţii particulare ale cetăţenilor care au ajutat la refacerea
fondului de carte al bibliotecii publice, mutată în actualul corp B al
Liceului
Johannes Honterus. Printre donatori s-a numărat şi muzicianul braşovean Daniel Croner,
compozitor de opere pentru orgă.
Renumele bibliotecii braşovene trecuse graniţele cetăţii.
În Braşov a înfiinţat, în anul 1539, cu banii lui,
una dintre
primele tipografii din
Transilvania (începând cu anul 1529 a funcţionat o tipografie la Sibiu,
concomitent cu tipografia lui Gaspar Heltai de la Cluj-Napoca). Au fost
tiparite foarte multe manuale și alte cărți pentru școală. Printre altele,
Johannes Honterus tipăreşte, în anul 1543
Cărticica de reformă pentru Braşov şi Ţara Bârsei
şi
Apologia, iar în anul 1547
Regulamentul bisericilor tuturor germanilor din Transilvania
– cărți care cuprindeau principalele teze ale reformei evanghelice a bisericii
saşilor din Transilvania, de inspiraţie luterană.
Tot aici este reeditată
Cosmografia lui Honterus
(apărută prima dată la Cracovia în 1530), cea mai răspândită lucrare a unui
autor transilvănean. Aceasta era folosită şi în ţările germane, mai ales ca
îndreptar pentru terminologia geografică, astronomică, matematică şi chiar
medicală. Din tiparniţa lui Honterus au ieşit şi unele scrieri gândite pentru
români, deoarece acesta era promotor al vechii prietenii şi alianţe cu
românii. Mişcarea pornită de Honterus a influenţat dezvoltarea şi modernizarea
bisericii ortodoxe din Braşov şi Valahia, prin
tipărirea primelor cărţi religioase în limba română
(catehismul pentru români din 1544).
Între anii 1556-1583 în tipografia lui Honterus a funcționat Diaconul Coresi,
care a scos de sub acest tipar majoritatea cărților românești și slavone
pentru uzul bisericii ortodoxe, activitatea lui fiind sprijinită și de juzii
Brașovului, în special de Lukas Hirscher și Johannes Benckner.
În anul 1546 a fost înfiinţată la Braşov, la insistenţele lui Johannes
Honterus,
prima manufactură de hârtie
din regiune, care va livra hârtie şi în Ţara Românească şi Moldova, în special
pentru cancelariile domnești. Moara de hârtie de la Brașov a deservit atăt
tipografia cât și școala.
În cinstea învățatului umanist, în anul 1898, la 400 de ani de la naștere, s-a
ridicat monumentul din bronz al lui Johannes Honterus în faţa Bisericii Negre,
opera sculptorului berlinez Haro Magnussen. Cu mâna dreaptă ridicată, Honterus
arată spre şcoala care îi poartă numele; în mâna stângă ţine o carte deschisă,
în care sunt gravate titlurile acelora dintre lucrările sale care au avut cea
mai mare însemnătate pentru Braşov:
Cartea Reformei
şi
Regulamentul Şcolar.
Pe soclul monumentrului se află două basoreliefuri din bronz: unul îl
reprezintă pe Honterus în tipografia sa, celălalt îl arată împărtăşind un
bolnav; pe acesta din urmă apare deviza umanismului şi reformatorului:
Vegheaţi şi vă rugaţi. Pe latura din spate a monumentului, meritele sale sunt omagiate printr-o
inscripţie:
Căci noi deschise el luminilor din ceruri. Cuvântul tipărit fu arma-i,
scut şi lance.
Placa de pe latura vestică, care îl înfăţişează pe umanist
în tipografia sa, a fost furată în 1999, dar braşoveanul Wilhelm Ernst
Roth, stabilit în Germania, a refăcut-o din fotografii. Lucrarea a costat
25.000 de mărci, bani adunaţi din donaţiile saşilor emigraţi.
În octombrie 2009 statuia lui Honterus a fost vandalizată din nou.
Reprezentanţii Bisericii Negre au observat că de pe postamentul statuii
lipseşte una dintre plăcile de bronz, iar cealaltă prezintă urme de forţare.
Placa de bronz este înscrisă în lista monumentelor istorice şi aparţine
patrimoniului naţional. Bronzul este un basorelief din anul 1898 şi prezintă
scena în care Johannes Honterus acordă împărtăşania unui bolnav în
prezenţa familiei acestuia.
Nota
*) Umanismul respinge în mod clar apelul la credințe supranaturale
pentru soluționarea problemelor umane, dar nu și credințele însele; unele
curente umaniste sunt chiar compatibile cu unele religii. Umanismul este în
general compatibil cu ateismul și agnosticismul, dar acestea din urmă nu îi
sunt necesare. Nu există nicio ideologie unică și niciun set de comportamente
unic la care să adere toți ateii, și nu toate dintre cele proprii ateilor sunt
umaniste.
Umanismul renascentist și accentul său asupra întoarcerii la origini au
contribuit la reformarea protestantă, ajutând la producerea a ceea ce
protestanții consideră o traducere mai fidelă a textelor biblice.