Cadouri erau schimbate în timpul ceremoniilor romane de
Saturnalii, sărbătorile solstițiului, originea sărbătorilor noastre de Crăciun.
Așa cum se menționează în Istoria Crăciunului, în timpul secolelor
trecute, Crăciunul era o chestiune solemnă. Puritanii religioși aminteau creștinilor
că Magii făceau cadouri numai lui Isus, și nu Familiei lui sau unul altuia.
Era, deci, blasfemie să faci daruri de Crăciun.
Magii au sosit și i-au făcut cadouri copilului Isus. Noul
Testament nu spune câți magi au fost. Se presupune că ar fi fost trei pentru că
sunt menționate trei tipuri de cadouri: aur, tămâie și mir. Tradițiile estice
menționează doisprezece.
Înțelepții, Magii, erau astrologi și veneau probabil
din Persia sau Arabia. Se presupune că aveau legături cu sacerdoții zoroastrieni, care practicau astrologia. Istoricul Herodot (secolul V î.e.n.)
atestă puterea astrologică a preoților Persiei.
Figura lui Moș Crăciun (Santa Claus sau Sinterklaas) ar
veni, în unele opinii, de la Sfântul Nicolae (270 - 310), episcopul de Myra
care, acoperit de roba episcopală, cu roșu și alb, și călărind un măgar, făcea
cadouri copiilor. Sfântul Nicolae este patronul sfânt al copiilor. În timpul
evului mediu multe biserici au fost construite în onoarea lui prin toată
Europa. Celebrarea morții sale, 6 decembrie, a devenit ziua când se fac
cadouri, în special copiilor.
Origine Mos Craciun
Unii cercetători afirmă că Moș Crăciun își are originea în
faptele cavalerului templier Joda
Jorgken Wfolsn Claus care a trăit între anii 1390-1470. A fost un
nobil lapon din tribul sami, agreat la curtea regelui Norvegiei. A ajuns în
Țara Sfântă ca inginer pentru mașini de asalt, de unde și culoarea roșie a
hainelor și căciulii sale. Cruciații aveau haine albe, cu o cruce roșie, iar
inginerii mașinilor de luptă aveau haine roșii și cruce albă, căciulă albă cu
un ciucur alb și șorț roșu din piele.
Întors din Țara Sfântă ca templier, adică luptător cruciat
al lui Dumnezeu, s-a stabilit în Laponia, țara natală, unde avea un domeniu
vast. Și-a propus să trăiască în conformitate cu unul dintre principiile
cavalerilor templieri: Trăiesc, dar nu
numai că trăiesc, ci Isus trăiește în mine.
A adunat pe domeniul său pe toți cei oropsiți: orbii din naştere
sau din războaie, ciungii şi ologii din naştere; pe cei cu boli de piele
sau malformaţii ale membrelor şi capului, şchiopii şi toţi surzii din
Finlanda şi o mare parte din Suedia, piticii, cocoşaţii, uriaşii şi
alte categorii de oameni loviţi de soartă dar năpăstuiți şi mai crunt de
Biserică, pentru că aceasta îi considera copiii diavolului, fii de
vrăjitoare. Oficial aceştia erau consideraţi demoni întrupaţi, iar
Inchiziţia îi spânzura public, îi ardea pe rug sau îi
decapita după ce le înfigea un ţăruş în piept. Aceşti oameni
au devenit zânele şi spiriduşii, ajutoarele
Moșului. În scurtă vreme pe domeniul lui nobiliar au venit
sute de mii de flămânzi, germani şi baltici, căutând adăpost, să
scape de Inchiziţia catolică dar şi de Inchiziţia Ortodoxă-Slavă a Rusiei care
făcea concurenţă catolicilor la atrocităţi şi cruzimi.
Mai târziu a început să ofere refugiu negrilor,
evreilor, armenilor, grecilor, arabilor, mulatrilor metişi (rezultatul căsătoriilor mixte); aceşti
oameni erau o categorie socială considerată mai periculoasă decât vrăjitoarele şi
vârcolacii deoarece nu erau creştini - cazul evreilor, tătarilor, arabilor
şi negrilor - iar grecii şi armenii aveau o formă de creştinism asemănătoare iudaismului
amestecat cu ortodoxia bizantină si nu se asemănau cu credințele
catolice și nici cu cele ale ortodoxiei slave ai căror reprezentanți conduceau
lumea prin teroare.
Toți acești oameni confecționau diverse bunuri și negustorii
veneau și le luau de la ei pentru a le vinde mai departe. Când au avut destui
bani, au comandat o flotă și plecau chiar ei să vândă produsele. În drumurile
lor auzeau oamenii sărmani cum se plâng de lipsuri, auzeau dorințele lor
rostite cu voce tare: dacă aş avea o
secure nouă cu coadă de carpen şi frasin şi mâner de aramă mi-aş
putea plăti datoria faţă de duce şi faţă de nobilul local. Sau
copilaşi care spuneau aş vrea
să învăţ carte şi să ajut pe tatăl meu! sau: dacă aş avea o jucărie, fără să fiu povară pentru tatăl meu, căci
este sărac şi dator la rege, dator la duce, dator la nobil şi
dator la Biserică! ajutoarele Moşului - Contele Jorger Claus - notau
în registru, pe o hârtie (pergament) cine îşi doreşte, de unde este,
adresa şi ce anume îşi doreşte si motivul pentru care îşi doreşte şi
nu poate cumpăra acel lucru dorit. Acasă, pe domeniul lui Jorger Claus, spiriduşii
(toţi acei oameni refugiaţi, cu diferite handicapuri sau malformaţii)
făureau în timpul lor liber acele unelete, haine, alimente sau jucării şi abecedare
cu tot cu uneltele de scris. În ajunul Crăciunului, Moşul -
Contele Jorger Claus - şi toate ajutoarele lui se furişau prin toate
târgurile, cetăţile şi oraşele şi toate satele unde
notaseră dorinţe şi cereri de ajutor si lăsau obiectele dorite şi
ceva în plus la uşa
casei, alături de un brăduţ - bradul fiind înrudit ca specie cu cedrul
şi amintea de Sărbătoarea Hanukah şi de Adevăratul Iisus, Cel născut la
Bethleem. La plecare, Moşul
şi ajutoarele, la o distanţă suficientă pentru a fi in siguranţă, sunau
din clopoţel şi strigau YEO-HOW-HO! În limba sami laponă
este pronunţia lui Yahweh (Yah He wa'He) din ebraică. Era un fel
de spune că Yahweh îşi râde din ceruri de proşti şi nebuni, de Biserică şi
clerul ei.
Ajutoarele lui Mos Craciun
În tot timpul anului ajutoarele Moşului numiţi
popular nikeli, adică spiriduşi,
şi de Biserică "draci încarnaţi" pregăteau cadourile de Crăciun și de
marile sărbători de peste an. Moş Crăciun mergea cu daruri şi
ajutoare şi de Paşte, şi de Înălţarea lui Isus şi de Rusalii şi de ziua Crucii.
Şi au făcut asta până când Moşul,
contele lapon Jorger Claus, a murit afurisit de Inchiziţie şi de
Biserică şi otrăvit de iscoadele Inchiziţiei. A murit în chinuri negrăite
şi neomeneşti. La moartea lui a fost înconjurat numai de
năpăstuiţi, de cei prigoniţi, persecutaţi de Biserică, cei pe care îi
adăpostise în casa lui, pe domeniul lui nobiliar și cărora le-a salvat
viaţa.
Faptul că Moşul
şi Ajutoarele Moşului mergeau pe ascunsşi lăsau darurile şi
ajutoarele
umanitare tot în ascuns îşi are originea în Biblie:
Matei capitolul 6: versetele 1-4
1. Luaţi aminte ca faptele dreptăţii voastre să nu le faceţi
înaintea oamenilor ca să fiţi văzuţi de ei; altfel nu veţi avea plată de la
Tatăl vostru Cel din ceruri.
2. Deci, când faci milostenie, nu trâmbiţa înaintea ta, cum
fac făţarnicii în sinagogi şi pe uliţe, ca să fie slăviţi de oameni; adevărat
grăiesc vouă: şi-au luat plata lor.
3. Tu însă, când faci milostenie, să nu ştie stânga ta ce
face dreapta ta,
4. Ca milostenia ta să fie într-ascuns şi Tatăl tău, Care
vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.
Aceasta este originea darurilor aduse în
taină.
Sursa intre altele
Diana, intotdeauna la tine gasesc articole interesante. Am citit pe nerasuflate... Foarte multe informatii compactate intr-un text menit sa intelegem ce se intampla cu Mos Craciun...
RăspundețiȘtergereNici nu stiu de unde ai atata documentatie. Lucruri foarte foarte interesante
Mi-a facut mare placere
Simbolul lui Mos Craciun nu ar trebui sa se piarda, chiar daca are perioade cand se modernizeaza :)
Mi-ar placea sa am si eu cativa nikeli, ba chiar sa am si finantele necesare. Asa mi-as potoli durerea pe care o simt ori de cate ori aud de copii sau batrani uitati de lume, care ar avea nevoie de un gest marunt pentru a zambi, pentru a scapa macar pentru o clipa de povara prea grea pe care o poarta pe umerii fragili.
RăspundețiȘtergereFrumoasa si mai ales interesanta povestea nobilului lapon Claus. Chiar daca o fi si multa fantezie in aceasta poveste, tot e frumoasa.
RăspundețiȘtergere