Capitală Europeană a Culturii este un titlu conferit
de Parlamentul European unui oraş sau mai multora pentru un an.
Programul se derulează din 1985. Din anul 2007 programul a
cuplat câte un oraş din ţările Europei occidentale cu altul din ţările central
şi est-europene. În anul 2007, Capitală Europeană a Culturii a fost, timp
de un an, oraşul Sibiu,
împreună cu oraşul Luxemburg.
Acţiunea CEAC a evoluat semnificativ în raport cu perioada
de început când reprezenta în primul rând o celebrare a artelor dintr-un oraş.
Din 1980 s-a conştientizat din ce în ce mai mult rolul culturii în viaţa
oraşelor, şi anume de a contribui la bunăstarea cetăţenilor şi la prosperitatea
unui oraş. Titlul de capitală culturală este o şansă uriaşă. Câştigătorul va
primi zeci de milioane de euro din bugetul guvernului şi al autorităţilor
locale. În plus, va putea accesa cu uşurinţă alte zeci de milioane din fonduri
europene.
Titlul de Capitală Europeană a Culturii generează avantaje
substanţiale în domeniile cultural, social şi economic, atât pe parcursul
anului respectiv cât şi ulterior
Pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021 au fost
acceptate dosarele a 14 oraşe: Alba Iulia, Arad,
Bacău, Baia Mare, Braşov, Brăila, Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Sfântu Gheorghe, Suceava, Timişoara, Târgu Mureş. Eligibilitatea
dosarelor de candidatură ale oraşelor a fost validată de experţii Comisiei
Europene. Aflând despre candidatura oraşului Braşov m-a pufnit râsul, şi asta
nu doar pentru că primarul de azi, aflat în funcţie din anul 2004, este
cercetat la DNA. Să nu mă înţelegeţi greşit; iubesc Braşovul, ştiu că este un
oraş frumos (şi nu afirm aceasta pentru că sunt născută aici), dar la capitolul
cultură oraşul stă slab de tot! Dovada: nu s-a calificat pentru etapa
următoare. Calificate sunt: Bucureşti, Timişoara, Cluj şi Baia Mare. Primarul
din Braşov e preocupat de borduri, giratorii şi floricele – bordurile şi altele
de gen sunt livrate de un apropiat al primarului, un cetatean care a “cumparat”
Palatul Ştirbei (pe care apoi l-a pus în vânzare, în 2013) şi parcul dendrologic
aferent, din care n-a mai rămas mare lucru.
Primarul însuşi a numit, la un moment dat, oraşul “oraş al
distracţiilor”. Te poţi distra aici, dar cultura… În evul mediu oraşul ar fi
avut mari şanse la acest titlu. Şi peste toate, ambasador al culturii a fost
numit Horia Brenciu! Ok, poate e pe gustul multora, dar până la calitatea de
ambasador cultural al Braşovului e cale lungă!
Instituţiile de cultură din Braşov, prin direcţia judeţeană,
au fost, până luna trecută, conduse de o chimistă
cu tupeu pe care oamenii de cultură din oraş au tot încercat s-o înlocuiască
de-a lungul timpului dar fiind numită n-aveau spor.
Brasov are muzee,
unde sunt expoziţii permanente, în general – rar se întâmplă ceva deosebit în
această arie a culturii. Două muzee sunt în situaţia de a-şi pierde spaţiul
pentru că proprietarii au revendicat imobilele.
Se organizează unele târguri
meşteşugăreşti, dar unde dai şi de produse aduse din China, mulţi meşteşugari
nereuşind să închirieze un spaţiu pentru că primaria le subinchiriaza şi
astfel, prea multe, ajung… la comercianţi de doi lei.
Braşov nu are sală de concerte
şi nu mai găzduieşte nici festivalul “Cerbul de Aur”.
Concertele, când sunt, se desfăşoara, de regulă, în Piaţa
Sfatului (loc impropriu din mai multe puncte de vedere), în sala sporturilor,
într-un parc sau pe vreun stadion, dar Braşov are cel mai mare patinoar din
ţară, cu o acustică înfiorătoare, în care s-a investit un vagon cu bani. Nici
faptul că în judeţul Braşov există cel mai mare complex pentru sărituri cu
schiurile din Europa de sud-est (Râşnov) nu califică oraşul pentru titlul de
capitală europeană a culturii. Avem o sală “de concerte” într-un fost
cinematograf (Filarmonica) şi cinematograf
doar în mall-uri. Despre teatru… ce
să scriu? Sunt câteva; e in Braşov şi Operă.
Librării sunt
câteva, şi cele mai multe în centrul oraşului – la periferie nu ai de unde
cumpăra o carte (nici măcar un caiet sau un creion, în unele zone) şi nici nu
poţi împrumuta pentru că filialele bibliotecii
judeţene au fost desfiinţate. Se mai organizează lansări de carte, dar nu unele
ale unor scriitori cu nume răsunătoare (rar au au fost nume mari).
Se mai organizeaza târguri de carte, diferite spectacole
tematice, vernisaje, dar nu se pune accent pe tradiţiile locului.
Braşov nu are o revistă
de cultură (a avut, în perioada interbelică). Au fost unele tentative mai recent,
dar au eşuat, şi nu doar pentru că cetăţenii preferă revistele cu pagini
lucioase şi cu multe poze. Măcar o broşură să fie tipărită, unde cetăţeanul
interesat să afle despre toate
spectacolele - şi alte activităţi culturale - care au loc în oraş într-o săptămână
sau alta. Tipărituri cu realizările primarului primim, uneori, în cutiile
poştale, eventualele broşuri “despre” cultura ar putea fi difuzate pe la
chioşcurile de ziare…
Braşov nu are infrastructură.
Un aeroport nu e un moft. Pentru turiştii străini, în special, care vor să vină
direct la Poiana Braşov sau la Castelul Bran, ca exemple. Nu are autostradă
care să facă legatura directă şi rapidă cu oraşele de graniţă.
Deşi ar fi putut alege ca temă multiculturalismul, pentru că
e un oraş care poate fi o dovadă că mai multe culturi pot coexista în armonie:
maghiari, germani, evrei (chiar daca puţini), japonezi (Centrul Musashino),
italieni etc., organizatorii au ales ca temă “Civilizaţia muntelui” (cică s-a
votat public şi aşa a ieşit). Acum, să-mi fie cu iertare, dar nu te înscrii
într-o competiţie de gen mizând pe ceea ce ai de la Natură. Una dintre multele
definitii ale culturii ne arată că aceasta este orice produs al gândirii şi
activităţii umane ce devine un bun comun societăţii. Ea cuprinde toate
produsele materiale şi nemateriale ale omului. Muntele nu e un produs al
gândirii şi activităţii braşovenilor, în acest caz.
Cu toate cele de mai sus, cred că Braşov ar fi avut şanse
reale dacă alţii erau organizatorii. Au loc festivaluri de operă şi operetă, au
fost prezentate unele gravuri ale lui Rembrandt, specatole de jazz şi blues şi
multe alte asemenea acte de cultură au loc în oras, dar modul în care au
prezentat oraşul a fost un fiasco de zile mari. Cred că cei care au organizat
şi prezentat materialele s-au gândit mai mult la câţi bani le-ar fi intrat pe
mână dacă ar câştiga, dar neavând idee cum să organizeze şi ce să prezinte… au
dovedit că sunt amatori – şi de data aceasta oamenii de cultură din Braşov se
pare că au fost marginalizaţi, ignoraţi - dacă vedeţi filmul de prezentare veţi
avea impresia că vor să vă convingă să veniţi la munte, într-o zonă greu
accesibilă (un filmuleţ plictisitor, făcut pe repede înainte, şi cu unele secvenţe
culese de prin diverse materiale, unde mai apar şi personaje deloc sau prea
puţin apreciate de majoritatea braşovenilor, plus că unele secvenţe se repetă).
Video BRASOV 2021 / The Civilization of the Mountain.