2025-03-09

Fragmente din romanul Pendulul lui Foucault,Umberto Eco

Cele două volume ale romanului Pendulul lui Foucault publicat de Umberto Eco in 1988
Romanul Pendulul lui Foucault a fost publicat de Umberto Eco în 1988; l-am citit in 1991, tradus de Ștefania Mincu și Marin Mincu pentru Editura Pontica din Constanța, 1991.

E un roman care m-a captivat, fiind o ironie cu privire la teoriile conspirației și a societăților secrete. E despre istorie, literatură și filosofie, dar prin modul în care a scris a estompat granițele dintre realitate și ficțiune.

Romanul e structurat în zece capitole numite după cei zece sefirot (sephirah) ai Arborelui Sephirot (Arborele Vieții cabalistic): Kether, Binah, Chockmah, Chesed, Geburah, Tipharet, Nezah, Hod, Jesod, Malkuth. Fiecare dintre aceste capitole are câteva subcapitole, să zic așa, numerotate începând cu primul capitol, și fiecare are un motto, un aforism, un citat care se potrivește mai mult sau mai puțin cu textul subcapitolului.

În romanul său, Umberto Eco ironizează și tendința umană de a vedea tipare acolo unde nu sunt, de a face conexiuni care nu există, in fapt.

Adaug și această postare în tabelul jocului Citate favorite găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț.

Citez:

Cred că devenisem ceea ce tatăl fiecăruia dintre noi ne-a învățat în acei timpi morți, când nu se străduia să ne educe. Ne formăm din niște deșeuri de înțelepciune. Aveam zece ani și voiam ca ai mei să mă aboneze la un anumit săptămânal care publica sub formă de benzi desenate capodoperele literaturii. Nu din zgârcenie, ci poate din suspiciunea ce-o avea față de benzile desenate, tatăl meu încerca să scape de mine. Scopul acestei reviste, am decretat eu atunci, citind deviza seriei respective, pentru că eram un băiat isteț și convingător, este acela de a educa in mod plăcut. Tata, fără să-și ridice ochii din ziarul lui, zise: Scopul jurnalului tău e scopul tuturor jurnalelor, acela de a vinde cât mai multe exemplare.

In ziua aceea am început să devin incredul.

Adică, mi-a părut rău că fusesem credul. Mă lăsasem pradă unei patimi a minții. Asta e credulitatea.

Nu înseamnă că incredulul nu trebuie să creadă nimic. Nu crede orice. Crede câte un lucru o dată, iar pe al doilea numai dacă derivă în vreun fel din primul. Procedează ca un miop, metodic, nu cutează spre orizonturi. Când două lucruri nu se potrivesc, a le crede pe amândouă, și cu ideea că există pe undeva un al treilea, ascuns, care le unește, asta e credulitatea.

Incredulitatea nu exclude curiozitatea, o întărește. Neîncrezător in înlănțuirile de idei, iubeam polifonia ideilor. E de ajuns să nu crezi in ele, și două idei - ambele false - pot intra in coliziune creînd un bun interval sau un diabolus in musica. Nu respectam acele idei pentru care alții își puneau viața în joc, dar două-trei idei pe care nu le respectam puteau crea o melodie. Sau un ritm, eventual de jazz.

(...)

Conștient fiind că nu cred, mă simțeam vinovat printre cei care credeau. Deoarece simțeam că erau pe drumul cel bun, m-am hotărât să cred, așa cum ai lua o aspirină. Nu-ți face niciun rău, și pe deasupra devii mai bun.

M-am trezit în mijlocul Revoluției, sau cel puțin al celei mai uimitoare simulări a ei care a avut loc vreodată, căutând o credință onorabilă. Am considerat că e onorabil să participi la adunări și marșuri, am strigat împreună cu ceilalți: Fasciști, burghezi / multe zile nu aveți!, n-am aruncat cu pietre de pavaj sau cu bile de metal pentru că întotdeauna mi-a fost frică să nu-mi facă și mie alții ceea ce le făceam eu lor, dar simțeam un fel de ațâțare morală fugind de-a lungul străzilor din centru, când poliția își încărca armele. Mă întorceam acasă cu sentimentul că mi-am făcut o datorie. In adunări nu reușeam să mă înflăcărez de neînțelegerile care divizau între ele diferite grupuri: aveam bănuiala că era de ajuns să găsești citatul just pentru a trece de la un grup la altul. Mă amuzam găsind citate potrivite. Modulam. (...) Eu voiam să am numai curiozități. (...) Opțiunea mea politică a fost filologia.

(...)

Poate pentru că dimineața trăiam in plin entuziasm, după amiaza identificam știința cu neîncrederea. De aceea am dorit să studiez ceva care să-mi permită să spun ceea ce putea fi afirmat pe baza unor documente, ca să-l disting de ceea ce rămânea ca obiect de credință.

Fragmentele de mai sus le-am transcris din romanul Pendulul lui Foucault, volumul unu, capitolul Binah, subcapitolul șapte, cu motto:

Nu așteptați prea mult de la sfârșitul lumii. (din Aforisme, Stanislav J. Lec)

2025-03-08

Ce vor femeile de 8 Martie

Cutie cu bomboane de ciocolata și buchet de trandafiri
Habar n-am ce vor femeile de 8 Martie sau in general, dar, întâmplător - sau nu - într-un jurnal de știri tv pe care am vrut să-l urmăresc în timp ce mărunțeam niste morcovi, am auzit despre un sondaj de opinie cu întrebarea ce vor femeile de 8 martie? Cică, cele mai multe vor mai mult timp pentru ele. Ce naiba de dorință mai e și asta, pentru 8 Martie?! Într-o zi festivă vor mai mult timp pentru ele? Sigur, vor să renunțe la responsabilități în această zi din an. O zi pe an mai mult timp pentru ele? Pe bune, cine simte astfel de nevoie ar putea alege oricare altă zi din an.

Ce cârcotașă sunt; nu? Da! Auzi la ei, ce sondaj și-au găsit de făcut! Pe un eșantion de câte femei? Oricâte ar fi fost tot nu se poate afirma că toate femeile vor asta de 8 martie. Da, da, majoritatea vor, nu toate.

Apoi... Ce înseamnă timp pentru ele? Să stea cu prietenele? Să stea la coafor, saună, masaj, cosmetică, manichiură-pedichiura, să citească, să stea degeaba, să... mai știu eu ce? Chiar nu fac caterinca intrebandu-ma - și întrebând - asta pentru că orice zi e bună pentru așa ceva, iar de 8 Martie, de Ziua Femeii, multe au parte de asta fără să-și dorească. No, e un fel de tradiție, să zic așa, ca in această zi femeia să facă mai puține ca de obicei (ce rămâne nefăcut azi face mâine 😊). Sunt conștientă că o mulțime de femei nu-și mai găsesc capul de câte au de făcut, dar de ce să răspundă la un sondaj (imbecil) că de 8 Martie vor mai mult timp pentru ele?

Evident, pentru că mie-mi pare imbecilă întrebarea - pentru un sondaj cu ocazia Zilei Internaționale a Femeii - nu înseamnă că este imbecilă întrebarea, și imbecilă sunt eu, că nu înțeleg de ce musai in 8 martie, când e posibil in oricare zi din an o pauză.

Toate ca toate, și dincolo de toate, doresc tuturor să primească ce-și doresc... cât timp le va fi bine pe termen lung și foarte lung. Pentru că - nu-i așa?! - sunt dorințe care se împlinesc și, mai apoi, ne-am fi dorit să nu se îndeplinească. Vorba nu știu cui: sunt mai mulți cei care plâng pentru că li s-a îndeplinit o dorință, decât sunt cei care plâng că nu li s-a îndeplinit. Dacă e să fie cu lacrimi, să fie cu lacrimi de bucurie!

Dacă tot v-am supărat, las mai jos două bancuri - poate nu le știți și zâmbiți:

Inițial, ziua femeilor a fost hotărâtă pentru 6 martie, dar cum lor le-a luat două zile să se pregătească, sărbătoarea a fost mutată în 8 martie.
Și ziua bărbaților a avut fixată o dată pentru a sărbători, dar cum ei au uitat-o s-a hotărât să fie sărbătorită imediat după cea a femeilor.

Două femei discută, la o cafea. Una zice:
- Fată, câte flori ai primit de 8 martie?
- Peste o sută - zice cealaltă.
- Și unde le-ai pus pe toate? se miră prima.
- Într-un folder, pe ecranul laptopului.

🌹 La mulți ani de 8 Martie! 🌹

Primăvară frumoasă!

Foto: https://pixabay.com/ro/users/anestiev-2736923/

2025-03-06

Legiuni de imbecili.Citate Umberto Eco

Umberto Eco (5.01.1932-19.02.2016), a fost un scriitor italian, editor, filosof, eseist, medievist, teoretician literar, semiotician. Este cunoscut în special pentru romanul Numele trandafirului (1980), dar a scris multe alte romane, texte academice, cărți pentru copii și multe eseuri.

A studiat la Universitatea din Torino, luându-și licența în estetică. A predat la cele mai faimoase universități din lume, fiind Doctor Honoris Causa a peste 50 dintre acestea. A primit multe premii și distincții culturale, inclusiv Legiunea de Onoare. Prin opera sa științifică, e considerat unul dintre cei mai importanți gânditori contemporani, iar eseurile pe care le-a scris - cu umor și ironie - sunt considerate modele ale genului. Operele lui au avut un număr record de traduceri.

In 2015 a fost invitat în fața studenților Universității din Torino (unde și el a studiat) pentru a primi titlul de Doctor Honoris Causa in Comunicare și Cultură Mass-Media. Cu această ocazie, la întâlnirea cu jurnaliștii, a vorbit și despre rețelele de socializare, afirmând la un moment dat:

Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Camarazii ii reduceau imediat la tăcere, in timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un laureat al premiului Nobel. Este invazia imbecililor.

Televiziunea a promovat idiotul satului față de care spectatorul se simțea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.

Cu aceeași ocazie, Umberto Eco i-a invitat pe jurnaliști să filtreze cu o echipă de specialiști informațiile de pe internet, pentru că nimeni nu mai este în stare să priceapă azi dacă un site e credibil sau nu.

Toate cele de mai sus s-au rostogolit, desigur, pe internet și care mai de care și-a dat cu părerea despre aceste afirmații. Unii s-au gândit că s-a ramolit bătrânelul, alții că nu știe care-i treaba cu dreptul la opinie și libertatea de exprimare - au dovedit, altfel spus, afirmațiile scriitorului.

Atunci când un senator (al României) vine și spune că un copil ucrainean (refugiat de război) primește alocație de 3700 lei și unul român are alocație de două sute și ceva de lei și o mulțime înghite spusa fără să o verifice, deși vin alții cu dovezi că alocațiile sunt egale, cum s-ar putea numi cei care iau de bun orice fără să verifice care-i adevărul?

Informațiile false bântuie pe internet și unii - puțini, prin comparație cu cei care împrăștie știri false, trunchiate, jumătăți de adevăr - muncesc să le demanteleze. Dar cine-i crede pe acești puțini? Ar fi simplu pentru imbecili mulțime să verifice cine spune adevărul, dar n-o face (mai ales dacă-i place cum sună minciuna).

Umberto Eco n-a afirmat interzicerea dreptului unora la opinie, dar când unul vine și zice vom comunica prin telepatie ca pe vremea lui Stefan cel Mare (a domnit în Moldova între anii 1457 și 1504) și o mulțime crede, nu prea ai cum să-l contrazici pe Umberto Eco.

Informațiile false, jumătățile de adevăr fac rău comunităților. Față in față cu cineva mai reușești să te faci înțeles, dar când un ecran e față in față cu alt ecran e mult mai greu, plus că orice ajunge foarte repede la foarte mulți - și nu mai poți opri minciuna, mai ales când fiecare mai adaugă de la el și pe acest circuit aproape nimeni nu verifică sursa originară, credibilitatea acesteia.

In plus, Umberto Eco nu e primul (și nici ultimul) care pune în discuție ce apare pe internet - se discută aspectul analfabeților, imbecililor încă de la mijlocul anilor 1990, când a început să se dezvolte internetul așa cum îl știm azi. Zău, acum: chiar crede cineva că găina naște pui vii?! Surpriză! Da, unii cred, sau se prefac a crede, ceea ce e totuna când tâmpenia se rostogolește pe internet.

Adaug la final șapte citate marca Umberto Eco pentru a înscrie postarea în tabelul jocului Citate favorite, găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț.

Citate - Umberto Eco

Există patru tipuri de ideali: cretinul, imbecilul, prostul și nebunul. Normalul este un amestec echilibrat al tuturor celor patru.

Ne îndreptăm spre o nouă clasificare care nu se mai bazează pe bani, ci pe capacitatea de a folosi critic mintea și a selecta informația.

Din romanul Numele trandafirului

Nu există nimic pe lume care să ceară mai multă prudență decât adevărul. 

Nu clădi un castel de bănuieli pe un cuvânt. 

Există unele cuvinte care dau putere, altele care sporesc neputința și de felul acestora din urmă sunt cuvintele necioplite ale oamenilor simpli, cărora Dumnezeu nu le-a îngăduit să se exprime în limba universală a științei și puterii.  

Se fac azi mașini nemaipomenite, de care într-o zi se va vorbi, cu care se poate călăuzi cu adevărat mersul naturii. Dar va fi vai și amar dacă ele vor cădea în mâinile unor oameni care să le întrebuințeze ca să-și mărească puterea lor pământească și să îndestuleze pofta lor de avere.

Trăim pentru cărți. Misiune dulce in această lume dominată de dezordine și decădere.

Foto: https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Italiaanse_schrijver_Umberto_Eco_,_kop,_Bestanddeelnr_932-9758.jpg#mw-jump-to-license

2025-03-05

14 trăsături ale fascismului, Umberto Eco

In anul 1995, in The New York Review of Books, Umberto Eco (5.01.1932 -  19.02.2016) a publicat eseul Ur-Fascism (sau Fascismul Etern).

Fascismul este o ideologie politică radicală și autoritară - cercetătorii au inclus-o la extrema dreaptă a eșichierului politic - și poate fi definită ca fiind naționalism radical (ultranaționalism); urmărește puterea dictatorială, suprimarea opoziției, regimentarea societății și a economiei.

Fasciștii consideră că o națiune are nevoie de o conducere puternică, o singură identitate, colectivă, și consideră necesară capacitatea de a comite violențe și război pentru a menține națiunea puternică. Guvernele fasciste interzic și suprimă opoziția față de stat.

Fascismul respinge conceptele de egalitarism, materialism, raționalism in favoarea acțiunii, disciplinei, ierarhiei, spiritului și voinței. Într-un regim fascist o duc bine cei de la putere și/sau cei foarte bogați - toți ceilalți, mai ales cei săraci, au de suferit cel mai mult.

Deși seamănă, fascismul și nazismul sunt diferite. Nazismul poate fi considerat ca subdiviziune a fascismului - toți naziștii sunt fasciști, dar nu toți fasciștii sunt naziști.

Individ nervos privind la televizor
Cele 14 trăsături ale fascismului, sintetizate de Umberto Eco, pot fi utile in a sesiza tendințele fasciste.

1. Cultul tradiției

Nu trebuie decât să te uiți la programa fiecărei mișcări fasciste pentru a găsi marii gânditori tradiționaliști. Gnoza nazistă a fost hrănită cu elemente tradiționaliste, sincretice, oculte.

2. Respingerea modernismului

Iluminismul, Epoca Rațiunii, este văzută ca începutul depravării moderne. In acest sens, ur-fascismul poate fi definit ca iraționalism.

3. Cultul acțiunii de dragul acțiunii

Acțiunea, fiind frumoasă in sine, trebuie întreprinsă înainte sau fără reflecție anterioară. Gândirea e o formă de emasculare.

4. Dezacordul este trădare

Spiritul critic face distincții, iar a distinge e un semn al modernismului. In cultura modernă, comunitatea științifică laudă dezacordul ca fiind o modalitate de a îmbunatati cunoștințele.

5. Frica de diferențe

Primul apel al unei mișcări fasciste sau incipient fasciste este un apel împotriva intrușilor. Astfel, ur-fascismul e rasist prin definiție.

6. Apelul la frustrarea socială

Una dintre trăsăturile specifice fascismului istoric a fost apelul la o clasă de mijloc frustrată, o clasă care suferea din cauza unei crize economice sau din cauză că s-a simțit umilită din punct de vedere politic. Sau speriată de o presiune venită din partea unor grupuri sociale inferioare.

7. Obsesia pentru un complot

Adepții trebuie să se simtă asediați. Cel mai simplu mod de a rezolva complotul este apelul la xenofobie.

8. Umilirea de bogăția și forța dușmanilor lor

Printr-o schimbare continuă a concentrării retoricii, inamicii sunt în același timp prea puternici și prea slabi.

9. Pacifistul e de partea dușmanului

In cazul ur-fascismului nu există luptă pentru viață, ci viața e trăită pentru luptă.

10. Disprețul pentru cei slabi

Elitismul e un aspect tipic al oricărei ideologii reacționare.

11. Toți oamenii sunt educați să devină eroi

In fascismul etern eroismul este normă. Acest cult al eroismului este strict legat de cultul morții.

12. Machism și armament

Machismul* implică disprețul față de femei, intoleranța și condamnarea obiceiurilor sexuale care se abat de la normă, de la castitate la homosexualitate.

13. Populism selectiv

Va exista in viitorul nostru un populism tv sau internet, in care răspunsul emoțional al unui anumit grup de cetățeni, selectați, va fi prezentat și acceptat drept Vocea Poporului.

14. Ur-fascismul folosește novlimba (nouvorba)*

Toate manualele naziste sau fasciste au un vocabular sărac și o sintaxa elementară, pentru a limita instrumentele care pot dezvolta gândirea complexă și critica.

Textul pe larg, in italiana: https://threefaces.org/umberto-eco-ur-fascismo/

*Machism - ideologie bazată pe ideea că, din punct de vedere social, bărbatul domină femeia și, in aceasta calitate de stăpân, are dreptul la privilegii (dex)

*Novlimba - o limbă fictivă, agramată, întâlnită în romanul politico-fantastic O mie nouă sute optzeci și patru (1984), scris de George Orwell (publicat în 1949). E o limbă curățată de toți termenii susceptibili de a da de gândit vorbitorilor și cititorilor, limbă curățată in special de acei termeni care ar putea vehicula noțiuni de morală sau idei critice despre regimul politic totalitar din roman.

Foto: https://pixabay.com/users/conmongt-1226108/

Primavara se numara florile.MFC

Miercurea fara cuvinte la Carmen, Între vis și realitate.

Pasăre pe ram inflorit

Foto: https://pixabay.com/users/netti_nu_nu-21673442/

2025-03-04

Opt citate despre cutremur

Planeta albastra
Azi se împlinesc 48 de ani de la cutremurul din anul 1977 - s-a produs la ora 21:21, într-o vineri și a fost de 7,2 grade pe scara Richter (7,4 zic alții), cu o durata de 56 de secunde. Peste 1500 de oameni și-au pierdut viața (cei mai mulți în București); peste 11 mii de oameni au fost răniți (cei mai mulți în București) și s-au prăbușit sute de clădiri (cele mai multe in București).

Romania este una dintre țările cu potențial seismic ridicat, zona seismică Vrancea fiind cea mai activa, dar seisme puternice s-au produs în trecut și în Marea Neagră. Altfel spus, un cutremur cu magnitudine 7 este posibil oricând.

De la începutul lunii februarie (a.c.), in România s-au produs 18 cutremure, cu magnitudini cuprinse intre 2,3 și 4,4.

Cel mai puternic seism din România s-a produs în zona Vrancea, la o adâncime de 160 km, in anul 1802, de ziua Sfintei Parascheva - a fost numit Cutremurul cel Mare.

Din cutremure puternice scapă cei care au noroc. Sigur, cei care sunt pregătiți 😊 au mai multe șanse de supraviețuire dacă... au noroc.

Clădirile zgârie nori din zone sensibile seismic, parcările subterane, tuneluri pentru metrou sau străzi nu sunt cele mai potrivite pregătiri în caz de cutremur. Sigur, se aplica cele mai noi standarde în construcții. Hm. Măcar de s-ar respecta, dar nu prea pare: cade tencuiala peste copii, la școală, sau in apartament, peste familii, fara cine știe ce mișcări tectonice... Se autorizează modificări de toate felurile la parterul imobilelor...

Gata! Fie ce-o fi! Ideea era sa scriu citate despre cutremur, și să înscriu link-ul postării în tabelul jocului Citate favorite, găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț. Sigur, am vrut și să subliniez cât de praf în vânt e omul în comparație cu natura (de care își cam bate joc pentru a satisface zeul profit).

Citate despre cutremur

1. Marele cutremur va avea loc în luna mai, când Saturn va fi în Capricorn, Jupiter și Mercur in Taur, Venus in Rac și Marte in zero. (Nostradamus) Predicția apare în The Man Who Saw Tomorrow, 1981, film in stil documentar despre predicțiile astrologului și medicului francez Michel de Notredame.

2. Nu poți câștiga un război mai mult decât poți câștiga un cutremur. (Jeannette Rankine, psiholog)

3. Pe măsură ce seismologii au câștigat mai multă experiență din înregistrările cutremurelor, a devenit evident că problema nu poate fi redusă la o singură accelerație de vârf. De fapt, are loc o frecvență completă a vibrațiilor. (Charles Francis Richter)

4. Dezastrele se întâmplă. Încă nu avem cum să eliminam cutremurele, incendiile, uraganele, inundațiile sau secetele. Ne descurcăm cât de bine putem, pregătindu-ne cu standarde în construcții împotriva pericolului, cu diguri, și punând bani deoparte pentru a curăța ulterior. (Seth Shostak, astronom și autor american)

5. Cât de teribil de sincere trebuie să fie spusele furtunilor și cutremurelor pentru cei obișnuiți cu ipocriziile blânde ale societății. (John Muir, activist de mediu, autor; n.21.05.1838-d.24.12.1914)

6. Fie că e un tsunami, fie că este un uragan, fie că este un cutremur, când vedem aceste mari acte fatale și naturale, bărbați și femei de orice etnie sau convingere se adună și vor doar să ajute. (Martin Luther King III)

7. De fapt, sunt peste 700 de studii de caz care arată că, mai ales în vremuri de criză, ne arătăm cel mai bun sine; și obținem o explozie de altruism și cooperare. Acest lucru se întâmplă din nou și din nou după dezastre naturale, după cutremure, după inundații. (Rutger Bregman, istoric și autor olandez)

8. Un cutremur este atât de amuzant când se termină! (George Orwell)

Foto: https://pixabay.com/users/tumisu-148124/

Mentalitatea de turma in citate

O femeie pe scara, cu o cheie potrivită oalei pentru descuierea minții
Mentalitatea poate fi definită ca fiind modul personal in care un om sau o colectivitate înțelege/își reprezintă lumea.

Instinctul de turmă se referă la un grup de oameni care nu gândesc singuri și nu au alegeri proprii, motiv pentru care atunci când un membru al grupului ia o decizie toți ceilalți îl urmează fără a trece prin filtrul gândirii dacă decizia în cauză e corectă, e morală, dacă se potrivește propriilor valori etc.. Pe scurt, instinct de turmă înseamnă a urma acțiunile altora.

Ori de câte ori te regăsești de partea majorității este timpul să faci o pauză și să meditezi. (Mark Twain)

Psihologii sunt de acord că individul, in mulțime, redevine primitiv. Pasiunile care se transmit de la un membru la altul nu cunosc  echilibrul; astfel, o mulțime care detestă pe cineva e gata să-l sfâșie, in împrejurări în care individul singur nu ar face, vreodată, așa ceva. Cel mai adesea, luați separat, indivizii in cauză își regretă fapta.

S-a spus bine că oamenii gândesc ca o turmă; se poate observa că o iau razna in turmă, și își revin încet, unul câte unul. (Charles Mackay)

Cei care fac parte din turmă sunt, in general, oameni care au nevoie de o validare exterioară, care au nevoie să se simtă acceptați într-un grup și prin aceasta să se simtă valoroși. Fiecare individ va reacționa diferit, în funcție de nivelul său intelectual, de specificul său psihologic și emoțional.

* Faci parte dintr-o turmă? Atunci să-ți fie rușine! Până nu-ți părăsești turma ești nimeni!

* Nicio turmă nu este mai turmă decât masa de oameni ignoranți!

* O societate needucată se va transforma în cele din urmă în ceva mai puțin decât o turmă de animale!

(Mehmet Murat Ildan)

Nu ferocitatea animalului de pradă ne necesită o deghizare morală, ci animalul din turmă, cu profunda sa mediocritate, timiditate și plictiseală față de sine. (Friedrich Nietzsche)

Mulțimea (grupul, colectivitatea) e o entitate provizorie și e formată din elemente eterogene care s-au unit pentru un timp și, prin această unire, formează o entitate distinctă, care are caracteristici diferite de cele ale fiecărui element luat separat.

Se poate spune că turma este o reprezentare-prototip a depersonalizării, a conformismului social.

Încă din primele zile ale tinereții noastre, am fost condiționați să acceptăm orientarea turmei și autoritatea de oriunde. Aceasta e întotdeauna dreaptă. (Suzy Kassem)

Frica, colectivă, stimulează instinctul de turmă, și tinde să producă ferocitate față de cei care nu sunt priviți ca membri ai turmei. (Bertrand Russell)

Gustav le Bon (in 1895), medic, antropolog, psiholog și sociolog francez, observa în cartea sa Psihologia mulțimilor că oamenii, atunci când se reunesc, când au conștiința clară a faptului că aparțin unui grup, nu mai gândesc și nu mai reacționează ca atunci când sunt singuri. Individualitatea dispare, ideile, sentimentele, acțiunile membrilor grupului (comunității) încep să se îndrepte spre aceeași direcție.

Nu urmați niciodată turma. Cei mari merg întotdeauna în direcția opusă. Turma urmează calea bătătorită. Cei mari urmează căi necălcate până atunci; ei deschid noi drumuri. (Joe Dixon)

Turma îi caută pe cei mari nu de dragul lor, ci pentru influența lor, iar cei mari o acceptă, din deșertăciune sau necesitate. (Napoleon Bonaparte)

Mentalitatea de turmă e atunci când urmezi o tendință sau imiți o persoană doar pentru că a fost un succes, a avut succes o dată sau de două ori. (Nikita Dudani)

Ceea ce urăște cel mai mult turma este omul care gândește diferit. Ea nu urăște atât de mult opinia lui in sine, cât îndrăzneala acelui individ, curajul de a gândi singur, de a fi diferit, exact ceea ce turma nu știe să facă. (atribuit lui Arthur Schopenhauer)

Academia este condusă de o patologică mentalitate de turmă. Rămâi afară și fii pregătit să fii ostracizat. (Gad Saad)

Efectul de turmă trebuie înțeles ca o acțiune la care individul participă mai mult sau mai puțin conștient.

Ca să fie un membru ireproșabil al turmei, cineva trebuie să fie, mai presus de orice, oaie. (atribut lui Albert Einstein)

Oamenii sunt oi. Televizorul e păstorul lor. (Jess C. Scott)

Efectul bandwagon e un termen folosit pentru a descrie tendința oamenilor de a adopta anumite comportamente din singurul motiv că și alții o fac. E un fenomen care poate fi observat în diverse domenii: științe politice, economie, psihologie etc.. In psihologia socială, această tendință a oamenilor de a-și alinia convingerile și comportamentele cu cele ale unui grup e denumită mentalitate de turmă sau gândire de grup.

Pur și simplu, să nu renunți niciodată, indiferent cât de grele sunt provocările, și să observi lumea cu o doză sănătoasă de critică și nu doar să urmezi turma, cum ar putea s-o facă alții. (Renny Harlin)

Sursa foto: https://pixabay.com/users/mohamed_hassan-5229782/

Pentru Citate favorite
jocul găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț.

2025-03-01

De Martisor, traditie

De Martisor, la Întâi Martie, se oferă mărțișoare!

Mărțișoare lucrate din fetru, foame, mărgele, nasture, dop, sfoara, flori uscare

Ce este un mărțișor?

In trecutul îndepărtat, mărțișorul era considerat o amuletă cu puteri de protecție solară, aducătoare de frumusețe și fertilitate. La origini era o monedă - de aur sau argint - la care se atașa un șnur împletit din fire albe și roșii (sau albe și negre), iar mai apoi a fost făcut din mici pietre de râu vopsite in alb și roșu, înșirate (prinse) pe o ață. Azi, in loc de monedă sau pietricele, la aproape orice se atașează firul alb-roșu și se numește mărțișor.

Mărțișoarele erau purtate până când înfloreau copacii și apoi erau agățate de crengile acestora, dar, in funcție de zonă, erau purtate (in Dobrogea, de exemplu) până la sosirea cocorilor, când erau aruncate în aer - primeau, astfel, o fericire înaripată.

Fiecare obiect la care e atașat un șnur alb-roșu simbolizează ceva.

Semnificația mărțișorului

Albul reprezintă puterea masculină, longevitatea; roșul reprezintă spiritul feminin, fertilitatea.

In vremea când mărțișoarele erau pietricele vopsite in roșu și alb, roșul simboliza sângele, soarele și viața - femeia; albul simboliza claritatea apelor - bărbatul. Șnurul alb-roșu simboliza armonia celor doi.

Se spune că cine poartă mărțișor va fi ferit să fie ars de soare vara, va fi sănătos și frumos ca florile de primăvară, va fi norocos, ferit de boli și deochi.

Cine poartă mărțișor

Inițial, se spune că mărțișorul era purtat de persoanele sensibile - copiii sau fetele tinere - pentru a atrage sănătatea, norocul, fericirea.

Tradiția generală este acum că fetele și femeile poartă mărțișor, iar bărbații sunt cei care le oferă.

In zona Moldovei exista obiceiul ca mărțișoarele să fie oferite, la întâi martie, de fete băieților, urmând ca în 8 martie băieții să fie cei care oferă fetelor mărțișoare.  (am auzit la tv că se mai practică obiceiul).

Obiceiul in țări apropiate

In Bulgaria există Martenitsa - șnururi sau ciucuri alb-roșii, care simbolizează iubire, sănătate, fertilitate. Și animalelor li se leagă un fir roșu-alb. Bulgarii au și două păpuși, confecționate din fire de lână: una albă, masculină, care semnifică longevitate, putere, puritate, fericire, și una roșie, feminină, simbolizând sănătate, viață, fertilitate.

In Albania există Lidhka - e purtat numai de copii, la fel ca în Macedonia, după 14 martie, până la apariția primelor rândunele, apoi e agățat de crengile unui copac pentru a alunga spiritele rele.

Intr-un demers comun, România, Bulgaria și Macedonia vor să introducă tradiția mărțișorului in patrimoniul cultural al UNESCO. 

Urare de 1 Martie si poezie

E timpul să zâmbiți! Primăvara bate la poarta timpului!

💗 Întâi Martie fericit! 💗

Primăvară frumoasă, cu bucurii și voie bună!

Sănătate și noroc! 🍀Puternici ca ghioceii! 😊

Ghiocei răsăriți în zăpadă

Martie
, versuri de Lucian Blaga (1919)

Din caier încălcit de nouri
toarce vântul
fire lungi de ploaie.
Flușturatici fulgi de nea
s-ar așeza-n noroi,
dar cum li-e silă -
se ridică iar
și zboară să-și găsească
cuib de ramuri.
Vânt și-i frig -
iar mugurii
prea lacomi de lumină
își zgulesc acum
urechile în guler.

Foto: https://pixabay.com/ro/users/grbaker-1077580/