Eroul trac, de origine sincretistică,
irano-thraco-elenică, demonul erou,
va fi trecut uneori alături de Zeus. Cavalerul sau eroul trac apare la
Adamclissi ca neînvinsul. Dar alături
de această faţă luminoasă a lumii supranaturale, tracii gândeau şi o lume a
duhurilor rele. Clement din Alexandria
vorbeşte despre doctrinele întunericului, despre Dionysos Bassaros, despre
şarpele ce intră în sân, ca mijloc de iniţiere în misterele sabazice. Şarpele e
duh al răului, dracul decăzut din starea lui iniţială, adversar al lui Dumnezeu.
Totusi, animalul clasic de apărare împotriva deochiului (la daci, în La Tene, a
2-a vârstă a fierului) şi a tuturor accidentelor demonice e şarpele.
Poate din acest motiv Cavalerul trac este
identificat uneori cu Sfantul Gheorghe, cel care a taiat capul balaurului.
Eroul cavaler (p. 350 Getica, de Vasile Parvan) e de caracter solar, ceresc. Eroul
cavaler e identificat cu Apollo (zeu al Soarelui), dar aceasta mult mai târziu.
O zeitate importantă
pentru daci era Cavalerul trac, ce
stăpânea câmpurile, pădurile, ogoarele şi fiarele sălbatice. Este prezent în
Dacia în aproape 50 de reliefuri sculptate de mici dimensiuni şi în mai multe
monumente mari. Acesta era venerat de populaţiile tracice din regiunea
balcano-dunăreană, iar în inscripţiile greceşti apare sub numele de Heros şi în
cele latine sub acela de Heron. Pentru adepţii lui, Cavalerul trac era protectorul
casei şi al familiei, întemeietorul de colonii sau neamuri, stăpânul celor vii şi
celor morţi, invincibil, plin de forţă şi veşnic”. În reliefurile din piatră
este reprezentat ca un tânăr călăreţ în galop sau la pas, la vânătoare ori în
diferite ipostaze rituale. Uneori, imaginea lui este însoţită de cea a altor
trei divinităţi: Cybele, Hermes şi Dionysos. Majoritatea sculpturilor
Cavalerului trac provin din Dobrogea (Histria, Tomis şi Callatis), iar restul
din Transilvania şi Oltenia.
Cavalerul trac a fost asimilat
de unii cercetători zeului Gebeleizis (despre care alţii
afirmă că ar fi unul şi acelaşi cu Zamolxis), zeu care se regăseşte în mitologia
altor popoare ca Zeus sau Vanagh, şi care a fost asimilat de creştini drept Sfântul
Gheorghe...
Pe imaginile de
cult ale cavalerilor danubieni (cavaleri
traci sau cabiri), străvechea divinitate dublă indoeuropeană, Dioscurii (Getica, de Vasile Parvan), cei doi
"luceferi" gemeni care străbat călări văzduhul, stăpânind furtunile
şi salvând de la pierire pe oameni apare destul de rar, reprezentată iconic, Diana, străveche divinitate feminină,
preindoeuropeană, adoptată şi de sciţi şi de traci, adorată la Dunăre şi în
Rhodope sub numele de Diana Regina.
Kalki (una dintre cele zece încarnări ale lui Vishnu, o ipostază
majoră a lui Dumnezeu în tradiţia hindusă) este cavalerul apocaliptic, Isus
venit pentru a doua oară. Acest simbol al călăreţului a fost răspândit atât la
daci, cât şi la urmaşii lor. Kernbach menţionează zeităţile cunoscute sub
numele de Cavalerul Trac, Cavalerii
Danubieni. Iar Eliade arată că după Herodot, "câteva secole mai târziu
monumentele zise ale eroilor cavaleri
se înmulţesc în Balcani; or, Eroul-Cavaler
este identificat cu Apollo" - Apollo este Fiul Divin care, de astă dată,
în ipostaza de cavaler, reprezintă Judecătorul anunţat de Apocalipsă.
Monedele
dacice cu legenda ASIO, sau cele cu legenda IANUM ARM, menţionate de Lovinescu,
poartă emblema fie a unui cal, călăreţul fiind indicat de caduceu, fie a unui
călăreţ. El apropie acest simbol al lui Kalki de "prima Shakti" (adică de manifestarea lui Adi Shakti, în
traducere: Shakti Primordială), în
timp ce "caduceul este Shakti polarizată"
(manifestarea lui Adi Shakti sub forma lui Kundalini).
Savantul român
Mateescu a efectuat în 1923 o atentă cercetare în legătură cu soldaţii de
origine tracă amintiţi în inscripţiile din Roma, descoperind peste 200 nume,
dintre care aproximativ 120 dovedesc că soldaţii respectivi erau originari din
Dacia; dintre aceştia 15 proveneau chiar din vechea capitală a lui Decebal -
Sarmizegetusa. La oştenii din garda călare se indică mai rar localitatea de
provenienţă; în schimb e frecventă indicaţia generică a poporului: natione
Dacus. Printre cei originari din Sarmizegetusa există un oarecare Claudiano,
centurion din Cohorta a VI-a care, împreună cu alţi cinci colegi, promovaţi
concomitent cu el tribuni ai cohortei, închinase o dedicaţie împăratului Caracalla.
Se ştie că în epoca antică viaţa era relativ scurtă; rar se atingea varsta de 50 ani. Cazul lui Iulius Secondinus, natione Dacus, pretorian rechemat în serviciu, care a atins frumoasa varstă de 85 ani este cu atât mai relevant. Militarii daci care îşi satisfăceau serviciul la Roma aveau, ca şi alţi provinciali, sanctuare unde-şi adorau divinităţile. În mod deosebit era venerat cavalerul trac pe care îl găsim adesea reprezentat pe stele funerare şi care pare să fi avut vreo două sanctuare la Roma.
Se ştie că în epoca antică viaţa era relativ scurtă; rar se atingea varsta de 50 ani. Cazul lui Iulius Secondinus, natione Dacus, pretorian rechemat în serviciu, care a atins frumoasa varstă de 85 ani este cu atât mai relevant. Militarii daci care îşi satisfăceau serviciul la Roma aveau, ca şi alţi provinciali, sanctuare unde-şi adorau divinităţile. În mod deosebit era venerat cavalerul trac pe care îl găsim adesea reprezentat pe stele funerare şi care pare să fi avut vreo două sanctuare la Roma.
Cultele orientale
invadează provincia dacă spre finele sec. al II-lea e.n., dar mai ales sub
dinastia Severinilor. Procesiunile fastuoase, ritualurile exotice promiteau mântuirea
adepţilor în lumea de dincolo. Cel mai important zeu adus din Orient, din
Persia, este Mithras, care a fost adoptat de o bună parte a populaţiei dacice.
Acesta era zeul luminii, al dreptăţii şi victoriei împotriva răului. Pe
teritoriul vechii Dacii s-au descoperit circa 300 de inscripţii şi reprezentări
sculpturale ale lui Mithras. Cultul zeului persan se desfăşura în temple
subterane, unde participau credincioşi din toate straturile sociale.
Mircea Eliade scria
despre zeii tracilor că sunt ”marii
anonimi ai religiei vechi” şi, pentru că erau mai vechi decât ai popoarelor
vecine, nu s-au mai păstrat informaţii despre ei. În viaţa străbunilor noştri,
religia ocupa un loc important, ca la toate popoarele din acea vreme, iar creştinismul
a câştigat adepţi prin secolul al IV-lea e.n.. Mâna dreaptă a conducătorilor
daci, viceregii, erau marii preoţi care, pe lângă faptul că îl sfătuiau pe rege
în cele mai importante treburi de stat, uneori îl urmau la conducere. Dacia,
mai ales după cucerirea romană, era un mozaic religios, plin de credinţe şi
divinităţi păgâne, căci fiecare colonist din imperiu şi-a adus zeităţile de
acasă. Fastuoasele manifestări religioase au contribuit şi ele la procesul de
romanizare al Daciei. Mai mult, dr. arhitect Florea Costea, cel mai cunoscut specialist
în istoria dacilor din Braşov, spune că, din cauza importanţei deosebite a
religiei, romanii au avut grijă ca, după cucerire, să transforme vechile
sanctuare.
Dacii credeau în
nemurirea sufletului deoarece pentru ei viaţa trupească era doar trecătoare,
iar cea veşnică îi aştepta pe cei viteji şi vrednici în împărăţia zeului suprem
Zamolxis. Herodot spunea că dacii ştiu să
se facă nemuritori”. Ca o dovadă a glorificării vieţii de după moarte,
dacii făceau banchete şi chefuiau la înmormântări, iar la naşteri jeleau
copilul abia venit pe lume. Acest obicei s-a mai păstrat în unele sate din ţară
(în sursele pe care le-am avut la
îndemână nu scrie în care).
Surse: Getica,
de Vasile Pârvan; Dacia secretă, de
Adrian Bucurescu;
http://new.unique.ro/viewtopic_print.php?t=116&start=0&sid=df4fb1ebc7dd32c7a0b2c68fa8823581
Pe aceeasi tema: Sfantul Gheorghe si Cavalerul Trac;
Pe aceeasi tema: Sfantul Gheorghe si Cavalerul Trac;
O lectie interesanta din istoria religiilor.Pupici!
RăspundețiȘtergereUn fragment. :)
ȘtergereSa ai o zi frumoasa! Pupici!
un articol complex, bogat in multe si interesante informatii...
RăspundețiȘtergeresuntem urmasii unui popor dur si mandru, citind, nu stiu de ce gandul m-a dus la samuraii japonezi...
Multumesc pentru apreciere.
ȘtergereTind si eu sa cred ca dacii aveau ceva din trasaturile samurailor. Traiau dupa un cod dur (ca mai toti cei din vremea aceea) pe care il respectau mai mult din instinctul de supravietuire decat din “dragoste de ţară” – poate gresesc, dar asa vad lucrurile: isi aparau teritoriul pentru ca le oferea hrana, in primul rand – grane, pasuni, vanat etc.
Sa ai o zi minunata iti doresc!
Am mai aflat cate ceva despre mult controversatele variante ale religiei,mitologiei dacice,tracice,etc. !Multumesc pentru informatii si clarificari !
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere.
ȘtergereCu placere, pentru putin.
Sunt tentata sa ajung la o… concluzie: toti oamenii suntem din “acelasi neam”… :)
Citind (nu doar despre daci) diverse materiale imi dau seama ca multe informatii se bat cap in cap mai mult in ceea ce priveste modul in care sunt interpretate, fiecare cercetator urmarind (parca) sa adapteze realitatea istorica (cat poate fi aceasta perceputa azi) la teoria lui… adevarul istoric fiind, oricum, destul de greu de “concretizat”…, iar de verificat nu poate fi vorba (doar comparand cu alte surse, eventual). Tot ce-mi ramane de facut este sa-i cred pe cuvant pe cercetatori (si trebuie sa aleg pe cei care mi se par credibili) :)
Zile fericite iti doresc!