1. Cum ii vedea Platon pe poeti?
Platon spunea ca
poetii nu fac din intelepciune si stiinta ceea ce fac, ci se inspira printr-un
oarecare dar dumnezeiesc, ca si profetii. Pentru ca si acestia spun multe
lucruri frumoase, de stiut insa nu stiu nimic din ceea ce spun.
In proiectul sau de republica, in interesul comunitatii, Platon
le refuza sederea in cetate; avea o idee inalta despre puterea poeziei, dar o
considera inutila (chiar nociva) pentru ca el imagina o societate perfecta.
Nu-mi amintesc la
cine am intalnit ideea (Andrei Cornea, care a facut traducerea?) ca Republica – lucrarea lui Platon – este gresit interpretata ca fiind un text politic. Nu cumva
ar trebui ca dialogul sa fie tradus „republica interioara”? si atunci sensul
intregului text se va schimba. Tind sa cred ca poate fi adevarat, pentru ca
analizand scrierile lui Platon as zice ca de-a lungul vietii nu prea l-a
preocupat politica, ci Ideea. La batranete ar fi scris cate ceva despre lege
dar Ideea era preocuparea lui principala.
Conceptia despre Idei constituie un fel de "centru"
al intregii filozofii a lui Platon.
***
Andrei Cornea s-a nascut in 3 Aprilie 1952, in Bucuresti si
este scriitor, filosof, istoric al artei, clasicist, profesor universitar
roman, fiul mai mic al lui Paul Cornea (profesor, critic si istoric literar)
***
2. Care sunt cele
doua cai prin care omul ajunge la stiinta?
Cele doua cai
sunt: presupunerea corecta (adevarata) si cunoasterea rationala.
Platon distinge doua feluri de cunoasteri: cunoasterea
rationala si parere.
Cunoasterea rationala are ca obiect lumea
necorporala si suprasenzoriala a Ideilor, iar presupunerea (alaturi de
credinta; Platon le numeste moduri de cunoastere inferioare) are ca obiect
corpurile si copiile sau aparentele acestora. Realitate pura au numai
prototipurile lucrurilor - Ideile - si de aceea numai despre acestea exista o
cunoastere si o stiinta adevarate.
3. Care este
factorul ce joaca la Platon rolul principal in cunoastere?
Presupunerea
adevarata.
4. Care este
parerea lui Socrate despre cei care se tem de moarte?
Socrate arata ca
oamenii se tem de moarte ca si cand ar sti ca e cel mai mare rau. Temandu-te
de moarte nu faci altceva decat sa te crezi intelept fara sa fii”.
5. Care e drumul
pe care trebuie sa il parcurga omul, pentru a capata orice stiinta?
Poti capata orice
stiinta daca o descoperi singur; dar nimeni nu poate descoperi ceva singur,
daca nu cauta; nimeni nu cauta dacat atunci cand e incredintat ca nu poseda.
6. De ce
considera Socrate ca lumea este un dascal rau?
Pentru ca
opiniile oamenilor difera (in probleme serioase si esentiale), ba chiar aceeasi
persoana are pareri diferite fata de sine. Socrate arata ca mai ales in
problema dreptatii si nedraptatii lumea are parerile cele mai impartite.
Opiniile pot fi adevarate
intr-un context si mai putin adevarate in altul.
7. Care este
conditia esentiala a celor care stiu o stiinta?
Proba cea mai
buna ca cineva stie ceva e ca poate sa faca si pe altii sa stie ce stie el –
zice Socrate.
8. Care este pricina
tuturor relelor?
Nestiinta, adica
cea care-si inchipuie ca stie cand nu stie (ceea ce nu stie).
9. Care e
principiul de baza al lui Socrate?
Cunoaste-te pe
tine insuti!
10. In ce consta
partea divina a sufletului?
In aceea ca prin
aceasta parte omul stie si cugeta.
11. Care sunt
cele doua atribute care determina fericirea?
Intelepciunea si
bunatatea.
Hm. Unul dintre dictionarele de psihologie defineste
fericirea ca fiind
o stare deosebita de implinire a ceva ce s-a realizat
si a provocat un succes neasteptat sau mult asteptat sau asteptat tensionat.
Se
manifesta ca o stare euforica incarcata de trairi intense care nu doar ca
provoaca un fel de traire recuperatorie puternica, ci si o energizare, o stare
de receptivitate si toleranta, cresterea dorintei de a face ca si altii sa fie
fericiti.
Barbey d’Aurevilly
scrie:
Unii oameni cauta fericirea in placerile vietii, dar acumularea sau
repetarea momentelor de placere nu duce la fericire. Placerea este fericirea
ignorantilor. Fericirea este placerea inteleptilor.
Si iata cum – din
nou! – ajung la vorba lui Andre Gide:
Cand un filosof iti raspunde nu
mai pricepi nici ce l-ai intrebat.
12. Care este
situatia in care adevarul este totuna cu neadevarul?
Aceea in care
cineva spune ori numai adevarul ori numai neadevarul.
Adevarul este cea mai
desavarsita Virtute, Binele cel mai inalt, netulburat de Materie, nesufocat de
Trup, Binele gol, clar, neschimbător, imuabil, demn de veneratie afirma Hermes
Mercurius Trismegistus (XV, 21)
Neadevarul este
Materia, sunt toate corpurile materiale vii si nevii din toate universurile,
fiind vizibile si invizibile, incapabile de Bine, destructibile, mediocre,
dizolvabile, schimbatoare, in permanenta transformare si faurite unele din
altele, spune acelasi Trismegistus.
Cine-i Hermes Trismegistus?! Etimologic
discutand, Hermes e un zeu grec (mesagerul zeilor, intre altele), numit Thoth
la egipteni, si Mercur la romani.
Din secolul al IV-lea i.e.n, grecii îl desemnau pe zeul
egiptean Thoth cu numele de Hermes Mercurius Trismegistus. Se credea ca el se
afla la originea a tot ceea ce zamisleste mintea omeneasca.
Hermes e o figura mitologica aflata la raspantia multor
traditii. Numerosi gnostici identifica figura lui Hermes cu cea a lui Moise, a
lui Isus sa a Sfantului Ioan. E usor de inteles daca stim (de la antici –
altfel cum?) ca Hermes trece drept “maestrul secretului”.
Unul dintre textele hermetice fundamentale este Tabla de
Smarald, atribuita lui Hermes Trismegistul: Tot ce e sus seamana cu ce e jos
si tot ce e jos seamana cu ce este sus. Si aceasta pentru a se realiza un
singur miracol, din care s-au nascut apoi toate lucrurile, printr-o mereu
aceeasi operatiune […]
13. Care sunt
cele trei feluri de lucruri?
Bune, rele, nici
bune-nici rele.
14. Ce
semnificatie au jertfa si rugaciunea?
Jertfa inseamna
sa daruiesti ceva zeilor; rugaciunea inseamna sa ceri ceva zeilor.
15. Ce este
pietatea?
Stiinta de a cere
si de a da zeilor.
In sens general, prin pietate se intelege trairea religioasa,
adevarata pietate nefiind altceva decat adevarata traire religioasa a
invataturii divine, dupa recomandarile divinitatilor.
16. Ce este virtutea? La cine apare?
Virtutea este ca un dar divin; nu exista de la natura, nici
datorita invataturii, ci ea apare la cei la care apare fara legatura cu puterea
lor de intelegere.
Din intelepciunea
indienilor Cherokee
Demult, un batran
intelept indian Cherokee isi invata nepotul despre "batalia
interioara" ce se da in fiecare om. Spune:
- Nepoate, lupta se da
in interiorul nostru intre doi lupi. Unul este raul, adica mania, invidia,
gelozia, supararea, regretul, lacomia, aroganta, autocompatimirea, falsa
mandrie, infumurarea, vinovatia, resentimentul, sentimentul de inferioritate,
minciuna si ego-ul.
Celalalt lup este Binele, adica bucuria, pacea, dragostea, empatia, speranta,
generozitatea, adevarul, seninatatea, smerenia, bunatatea, bunavointa,
compasiunea si credinta.
Nepotul se gandeste
cateva clipe si intreaba:
- Care lup castiga?
Batranul indian raspunde simplu:
- Cel pe care il
hranesti.
17. Care este
drumul celui care si-a oranduit cel mai bine viata?
Omul care a facut
sa depinda de sine toate caile care duc la fericire sau aproape de ea, acela
care nu depinde de alti oameni si nu e silit sa se abata din drumul lui – nici
el, nici faptele lui – acela si-a oranduit bine viata.
18. In ce consta definitia conceptuala? Care este rolul
conceptului?
A reda ceva necunoscut sau mai putin cunoscut prin ceva
cunoscut, sau mai cunoscut. Conceptul nu cucereste necunoscutul, ci il
anexeaza, prin el cunoasterea fiind o simpla extindere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.