2014-08-12

Tot pe la Cheile Nerei

Acum vreo două săptămâni și ceva cineva vorbea despre cascada Bigăr și despre faptul că e între cele mai deosebite din lume. Pentru că nu era nici locul nici momentul să întreb despre ce-i vorba am căutat informații pe net și nu numai; cu această ocazie am aflat și că am fost acolo în copilărie - deși nu-mi amintesc; am vizitat atât de multe locuri în copilărie încât amintirile sunt foarte amestecate în mintea mea - și nici cu memoria n-am stat vreodată foarte bine când e vorba despre... geografie. Rețin, în general, ceea ce am văzut frumos dar nu și unde și când... Așa că acum ”mi s-a pus pata” pe Cheile Nerei și pentru că am avut și de unde să iau fotografii făcute de cineva care a fost acolo de mai multe ori m-am hotărât să adun aici informațiile. Deh! Am idei puține dar fixe! :)
Parcul Naţional Cheile Nerei - Beuşniţa a fost înființat în anul 1990; are o suprafaţă de 36758 ha și este situat la limita sud-vestică a ţării, în sudul Munţilor Aninei, în judeţul Caraş-Severin, între localitățile Sasca Montană, Oravița, Anina, Bozovici, Șopotu Nou și Cărbunari. Cuprinde o zonă carstică1 pe cursul mijlociu al râului Nera care constituie şi coloana vertebrală a Parcului.

Printre atracțiile turistice sunt Cheile Nerei, Lacul Dracului, Lacul Ochiul Bei, multe peșteri, avene și cascade cu depuneri de travertin2. Întreaga zonă constituie o atracție în sine: primăvara aerul e parfumat de florile liliacului sălbatic - o pădure întreagă, care nu se prea mai află și în alte zone și cascadele au apă mai multă: Beuşniţa, Bigăr, Şuşara, Văioaga; sunt superbe peisajele pe cursurile de apă: râul Nera și afluenții săi Miniş şi Şuşara - care au săpat printre stânci - cu ihtiofaună bogată şi variată datorită legăturii permanente cu Dunărea; pârâul Bei şi afluentul său Beuşniţa cu numeroase praguri şi cascade formate prin depuneri de travertin; peșterile și avenele - între care Plopa, Ponor, Dubova, Peştera Boilor; galeriile suspendate (traseul galeriilor suspendate sau al tunelurilor săpate în stâncă)

Parcul constituie cel mai mare depozit compact de calcare din România, străbătut de râul Nera, dând naștere unui sector de chei sălbatice de 20 km, cu toate fenomenele carstice posibile (lapiezuri, doline, văi seci, văi oarbe, peșteri, izbucuri3 etc.).
Peisajul cheilor este dominat de pereți abrupți surplombați pe alocuri, la baza cărora Nera a creat numeroase meandre încătușate, marmite de eroziune și sectoare de tunele și poteci de acces săpate de om.
Râul Nera are o lungime de 131 km (124 km zic alții); izvorăște din Munții Semenic, de sub Vârful Piatra Goznei (1447 m) și se varsă în Dunăre. În interiorul parcului, după ce străbate Depresiunea Almajului de la NE la SV, în dreptul localității Șopotu Nou Nera își schimbă direcția spre NV străbătând frumoasele chei care au dat numele Parcului.

Note:
1) Carst - totalitatea proceselor legate de circulația apei în roci solubile (calcar, dolomit, gips, sare) și formele de relief la care acestea dau naștere (la suprafață și în adâncime) conturează noțiunea de carst.
2) Travertin - rocă sedimentară poroasă de calcar - alcătuită din calcit, calcit slab magnezian și aragonit - de culoare gălbui până la brun; ia naștere la gura unor izvoare termale bicarbonatate care ies din calcare sau traversează roci bogate în carbonați, ioni de carbonat de calciu și bioxid de carbon.
3) Izbuc - izvor de apă cu debit intermitent care se formează în regiunile carstice și funcționează pe principiul sifonului.

Ihtiofauna reprezintă totalitatea peştilor dintr-un bazin de apă (lac, râu, mare, ocean), dintr-o regiune geografică sau care au trăit într-o anumită perioadă a istoriei Terrei. Ihtiofauna zonei ecuatoriale este mai abundentă şi se caracterizează printr-o diversitate mai mare decât ihtiofauna zonei polare.

Sursa fotografii:
(click pe foto pentru marire)

Sursa info: http://www.cheilenereibeusnita.ro/

Pe aceeași temăLegenda Nerei; La Cheile Nerei

1. am fost in cheile nerei dupa anii '90... superb loc...
    totodata mi-am amintit de lectiile de geografie din liceu cand am invatat toate aceste notiuni, pe care recunosc le uitasem definirea...imi plac articolele educative si de instruire... mai ales cele pentru promovarea tinuturilor romanesti.
    sper sa mai am ocazia de a trece prin acele locuri vreodata

1. Mai toti cei care au fost acolo au fost impresionati de frumusetea locului.
      :) Mi-ar placea sa scriu ca mi-am amintit si eu lectiile de geografie dar... nu am ce-mi aminti pentru ca nu prea m-a atras materia si invatam doar cat sa iau note mediocre, nu din placere, asa ca unele explicatii care apar aici sunt si pentru mine: sa nu mai caut inca o data in dex daca recitesc, peste timp, acest articol. :)
      Iti doresc sa iti indeplinesti dorinta!

2. Avem o tara superba! Nu am fost in aceasta zona, dar trebuie sa imi fac timp sa ajung. Imaginile sunt senzationale.

1. E superba tarisoara aceasta mica dar sunt unii care... o strica! :(
      Iti doresc sa reusesti sa ajungi acolo! Imi doresc si mie sa (mai) ajunga acolo! :)

3. Acum considera ca sunt "vecina curioasa"!
    - Da cand ai fost tu acolo si cu ce ocazie? :))))))))))
    pupici Diana !

1. :))))) Ai dreptate! Ar trebui sa dau raportul, sa nu-mi pierd antrenamentul! :)))
      Pupici, Minnie!

4. Cat e de frumos acolo.Un colt de rai. O zi superba sa ai, draga Diana!

1. Multumesc, la fel, Ella!
      Zile fericite iti doresc, cu drag!

5. Am vazut multe reportaje si imagini din acest minunat loc pe pamant.N-am reusit sa ajung,dar daca ma voi duce , o sa fac o copie a postarii tale pentru ca e foarte completa.

1. Multumesc pentru apreciere, Flori!
      Am asa, o vaga impresie :) ca s-ar putea sa ajungi pe acolo! Esti, intr-un fel, o iubitoare de calatorii si de frumos! Si mi-ar placea sa vad fotografii facute de tine! Am vazut unele senzationale, deci stiu ca vei surpinde si pe acolo unele momente de exceptie!

6. Uneori am senzatia ca locuiesc intr-un oras asezat in asa fel incat toate locurile frumoase sa mi se para indepartate. Tare mult mi-as dori sa ajung la Cheile Nerei, la fel cum imi doresc sa ajung si la Bigar. Anul trecut chiar am facut mici cercetari, insa rezultatul m-a demoralizat. E destul de greu sa ajungi la cascada Bigar daca nu ai masina... :(

1. Pentru mine incepe sa para departe chiar si... Poiana BV! :) mai ales daca ar fi sa urc pe jos...
      Da - din fericire, zic multi! - se ajunge destul de greu in anumite locuri din zona. Pe de alta parte, e o zona pentru cei destul de antrenati... Cazul meu nu e! Cred ca m-am antrenat intes la... fuga de raspundere! :)

7. Offf...este pe lista mea cu locuri de vizitat! Te-ai documentat temeinic ! Poate o sa reusim sa le vizitam- merita !

1. Oooo! Si tu, cu aparatul tau de fotografiat ai putea "captura" imagini de vis! Eu m-as alege cu ceva poze "tremurate".
      Poate, intr-o zi, ma voi incumeta... :)

8. Ce de locuri minunate sunt în ţara noastră! O mulţime de frumuseţi pe care trebuie să le admirăm şi să le preţuim.
    Sper să ajung cândva pe acolo!

1. Avand-o pe Sara e posibil sa reusesti mai mult decat iti imaginezi :) si vei reusi sa-i arati si frumusetea Cheilor Nerei!
      Zile fericite va doresc, cu drag!

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.