31 mar. 2016

Femei musulmane - vestimentatie

Nu voi descrie vesmintele amanuntit ci ma voi referi, asa cum am inteles, la vălul islamic si alte cateva obiecte vestimentare.

Vălurile lungi care invaluie trupurile femeilor musulmane sunt de mai multe feluri, cu denumiri diferite dar cunoscute cu denumirea generica "vălul islamic".

Conform Coranului, atat femeile cat si barbatii sunt sfatuiti sa fie modesti.“Spune-le credinciosilor sa-si plece privirea si sa fie modesti (surah 24:30) Surah 24:30-31 e mai clara cu privire la femei, carora li se sugereaza sa-si acopere frumusetea care ar trebui vazuta numai de soţii lor si de alti membri ai familiei. Coranul se refera la: capul acoperit cu un batic (khimār) si corpul cu jilbāb (un fel de mantou), cu faţa si mâinile dezvelite, vestimentatie menita sa le fereasca de poftele barbatilor, de hartuire - desi nu prea functioneaza, avand in vedere numarul mare de violuri raportate in unele state (vezi Egipt) in special la sfarsitul sarbatorii de Ramadan.

Tot pentru a nu atrage atentia asupra caracteristicilor trupului si barbatii musulmani poarta haine lungi si au capul acoperit. Musulmanii considera ca trebuie sa poarte vesminte care sa arate modestia si faptul ca se deosebesc de cei care nu respecta indicatiile de modestie ale Profetului.

Acoperirea capului a fost introdusa in Arabia cu mult inainte de Profetul Mohamed, inca de la primele contacte cu Siria si Iran, state in care vălul era un semn al statului social. Primele atestari sunt din vremea regelui asirian Teglat-Phalazart I (cca anul 1000 i.e.n.), in colectia de legi unde scria ca e “obligatoriu pentru fiicele pubere ale barbatilor liberi si interzis pentru prostituate”. In Codul lui Hammurabi (sec. 18 i.e.n.) femeile libere erau obligate sa poarte văl, spre deosebire de sclave – femeile care nu purtau riscau sa fie pedepsite. Un text asirian facea din văl un semn distinctiv intre o femeie onorabila si o prostituata. In antichitatea greaca si romană vălul facea aceeasi distinctie: femeiele onorabile purtau văl, sclavele si prostituatele nu. Aceasta functie de distinctie sociala a fost mai apoi imprumutata in Coran. In iudaism legea impunea femeii sa isi acopere capul, ca simbol al apartentei sale la sotul ei. Rabinul Josy Eisenberg sublinia ca “legile antice ale civilizatiilor semitice cum erau cele ale asirienilor, obligau femeile casatorite sa poarte văl”. In crestinism, numerosi “Parinti ai Bisericii” recomandau femeilor crestine sa poarte văl. Apostolul Pavel, in Prima Epistola catre Corinteni, nota: “Barbatul nu trebuie sa poarte văl căci el este imaginea gloriei lui Dumnezeu, dar femeia este gloria barbatului, iata de ce ea trebuie sa poarte semnul dependentei sale”. Chiar si azi, mai ales in zonele rurale, femeile isi acopera capul cu un şal, basma etc. atunci cand merg la biserica, dar sunt multe care poarta basmaua oriunde si oricand, ca semn al “dependentei” (casatoriei).

Cele mai multe sisteme legale musulmane cer dovedirea modestiei prin acoperirea intregului trup in public, la vedere fiind numai faţa si mâinile. In sistemele radicale se pretinde si acoperirea feţei – in unele cazuri lasand numai ochii la vedere (niqab), in celelalte nici chiar ochii (burqa).
Practic, numai femeile care nu lucreaza isi pot permite sa ramana retrase si sa poarte vălul.


Baticul (hijab) este de mai multe feluri, legandu-se in functie de zona, si acopera capul, gatul si uneori sânii celor mai multe femei musulmane, indiferent ca acestea poarta blugi sau rochii lungi. “Baticul” poate consta din una sau doua esarfe in care se infasoara capul si gatul, fiind cel mai popular. (modele la shakuka).
Altele despre hijab tot la shakuka.



Chador este ca o rochie lunga, simpla, care acopera intregul corp, inclusiv gleznele si incheieturile, dar lasa faţa vizibila. Cel mai adesea vălul chador e negru, fara ornamente sau elemente decorative si se intalneste in special in Iran.

Niqab acopera tot corpul, capul si faţa, avand o deschidere numai pentru ochi. Niqab e de doua feluri: un văl lung pentru corp si unul pentru faţă, lasand ochii si o parte din frunte la vedere; al doilea tip e format din vălul lung care acopera trupul si vălul care acopera si fruntea, lasand pentru ochi o fantă ingusta. Aceste stiluri pot fi intalnite in toata lumea musulmana dar sunt mai comune in statele din Golf. 


Burqa e alcatuita din văluri care acopera atat corpul in intregime cat si capul si faţa, in dreptul ochilor fiind o panza mai rara, ca o sita. Vesmantul e intalnit in special in zone din Afganistan si Pakistan. Intre 1996-2001, in timpul terorii talibane (de care zona inca nu a scapat), burqa a fost obligatorie prin lege. Poate avea orice culoare.

Niqab si burqa sunt vălurile care au nascut numeroase controverse si dezbateri in Europa, unii politicieni pledand pentru interzicere ba pe motiv de opresiune a femeii ba pe motive de securitate.

Abaya e un vesmant lung, negru, lejer, prevazut cu nasturi sau fermoar in faţă. Sheila este o esarfa neagra ce acopera capul. Abaya si sheila sunt confectionate in general din matase neagra si pot fi simple sau sofisticate, dar sunt vesminte care fac parte din portul traditional al diferitelor regiuni din Orientul Mijlociu si sunt purtate in principal in scop cultural nu religios.

Burqini (burkini) este costumul de baie traditional al femeilor musulmane; e confectionat din material supraelastic subtire, cu maneci lungi, care le acopera corpul in intregime, in afara de faţa, mâini si picioare (care sunt acoperite de pantaloni).

Femeile musulmane din Arabia folosesc abaya; cele persane folosesc chador; femeile musulmane afgane folosesc burqa, cele indo-pakistaneze purdah sau niqab, cele din Malaezia si Indonezia folosesc kerudung, cele din Africa buibui. Ajunse in statele din Occident cele mai multe folosesc hijab, un şal mai mare care le acopera capul desi ele poarta haine obisnuite dar care nu dezvaluie prea mult din suprafata pielii.

Islamul nu e preocupat de stil cat timp cerinta religioasa (a modestiei) este indeplinita. Hijab nu e o cerinta culturala, cum cred multi, ci una religioasa.

In anul 2011 Franta si Belgia au interzis, la nivel national, purtarea vălului islamic (cel care acopera faţa in intregime, ca masura de securitate si impotriva opresiunii femeii – cele care poarta niqab sau burqa sunt amendate. In Senegal, Ciad si Camerun (state cu populatie predominant musulmana) li s-a interzis femeilor sa mai poarte acest vesmant (ca masura de securitate, dar legea nu pare sa aiba prea mare succes: la doua saptamani de la intrarea legii in vigoare, in Ciad, doi teroristi purtand burqa s-au aruncat in aer, ucigand 27 de persoane); in Egipt se doreste interzicerea in institutiile de invatamant.

In state precum Elvetia, Italia, Rusia, China, Spania vălul este interzis numai in anumite regiuni, nu la nivel national, iar dezbateri pro si contra sunt in mai multe state, inclusiv Tunisia, iar in Iran, in 3 ianuarie 2016 a fost respins un proiect de lege care urmareste sa ofere mai multa putere politiei iraniene si militiilor pentru o mai buna respectare a portului vălului islamic – a fost considerat neconstitutional proiectul de lege. 

Daca o femeie e libera sa-si dezvaluie trupul in public de ce sa nu fie libera sa si-l acopere? Cu toate acestea, multe femei din unele comunitati musulmane militeaza pentru permisiunea de a nu mai purta burqa, niqab sau chador daca nu vor.


Surse info (online) pentru cei interesati:
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Hijab
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Burka
- https://en.wikipedia.org/wiki/Burqini
- http://www.al-islam.org/hijab-muslim-womens-dress-islamic-or-cultural-sayyid-muhammad-rizvi/why-hijab
- https://www.facinghistory.org/civic-dilemmas/brief-history-veil-islam
- http://www.gandul.info/international/controverse-religioase-in-franta-scandalul-valului-islamic-13753532
- http://www.garbo.ro/articol/Social/8556/Valul-islamic-interzis-si-in-Belgia.html
- http://qz.com/326086/the-places-in-the-world-that-have-a-burqa-ban/
surse foto: wikipedia, http://www.shukronline.com/womens-jilbabs.html.

10 comentarii:

  1. Ma bucur ca ai revenit!
    O primavara minunata sa ai!
    Pup!
    PS. cred ca nu ar strica nici la crestine un pic de decenta :)) clar ca nu burqa da' parca nici tzatze goale nu mi se pare ok..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :) Cred ca in timp ce mie-mi facea PC mofturi cand incercam sa iti scriu "Bine ai revenit" tu erai aici. :) Multumesc.
      O minunata primavara iti doresc, la randul meu!
      Pupici!
      P.S. :)) Crestinii au o vorba: "Ce-i frumos ii place si lui Dumnezeu"... Mai poti sa zici ceva?! :)) Ma abtin sa dezvolt chestiunea despre... relativitatea frumusetii. :)

      Ștergere
  2. Articol deosebit de instructiv,docmentat și concis!
    Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru apreciere.
      Cu multa placere.

      Ștergere
  3. Principiul modestiei ar trebui să domnească peste tot în lume și la ambele sexe... Nici burqa, da' nici bărbați cu pieptul gol, în fuste și pe tocuri...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh! Ce imagine! Brrr! :)) Barbati cu pieptul gol, in fuste si pe tocuri!
      In Brasov, cand eram tanata-tanara era un tip care se imbraca cu haine de femeie, dar nu chiar in fusta, pentru ca era interzis barbatilor. Avea parul lung (avea adeverinta care-i permitea sa-l poarte lung), purta esarfe, cizme si palton/pardesiu de dama si altele de gen. Unii râdeau de el, altora le era mila - ziceau ca-i "dus" - si altii il luau asa cum era... Mie imi placea si pentru faptul ca era o enciclopedie ambulanta. Dupa 1989 l-am mai intalnit doar de cateva ori (am inteles ca a plecat din RO) si purta de-a dreptul haine de femeie, dar fara piept dezvelit si fuste mini - zicea ca nu are picioare frumoase si e prea osos pieptul... Era un travestit decent.

      Ștergere
  4. O multitudine de aspecte si detalii despre care nu stiam. Foarte interesant sa observi varietatea. Chiar nu aveam asa o imagine de ansamblu.
    Toate cele frumoase pentru suflet in aceasta primavara insorita!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita - ma bucur sa stiu ca e (macar puţintel) util acest text.

      Multumesc! Zile fericite iti doresc, cu drag!

      Ștergere
  5. SOSTEN
    ÎN TOT VECHIUL TESTAMENT (spre deosebire de barbat), - NU EXISTA PORUNCA DE LA DUMNEZEU PRIVITOARE LA TINUTA VESTIMENTARA SAU A CAPULUI FEMEIII !
    Dimpotriva, studiind Vechiul Testament cu atentie, observam o atitudine de împotrivire a lui Dumnezeu la acoperirea femeii cu mahrama si podoabe! Ezechiel Cap.13. Vers.20-21;
    Chiar si în alte texte din ‘Vechiul Testament’, Dumnezeu manifesta o atitudine constanta de dispret fata de mahrame, turbane si alte obiecte de valoare purtate de femeile bogate! Isaia -Cap.3.Vers. 14 - 24; Isaia -Cap.47. Vers.2; 5;7; etc.

    Cuvântul lui Dumnezeu în Vechiul Testament, ne descrie patru tipuri de femei care purtau mahrame, haine scumpe si scule de aur (bijuterii)!
    Acestea erau: - prorocitele mincinoase, femeile stricate, miresele, femeile bogate si împaratesele!
    1.’Prorocitele’: confectionau chiar ele pernutele pentru subtiori si mahramele pe care le vindeau apoi altor femei, împreuna cu prorociile lor! -Ezechiel -Cap.13 Vers.19;
    Purtarea pernutelor si-a mahramelor au avut probabil rol semnificativ în prorociile lor, ajungând chiar idoli pentru cele care le purtau! Asta l-a suparat mult pe Dumnezeu! Ezechiel - Cap.13 Vers. 21;
    2. ‘Femeile stricate’ purtau bijuterii, haine scumpe si marame. Mahramele le ascundeau fetele fiind în acest mod mai greu de identificat! –Genesa- Cap.38. Vers.14; 15; 19; -Ezechiel -Cap.16 -Vers.10-18; 32; 39; 41; -Ieremia- Cap 4.Vers.30; Ezechiel Cap.23 Vers.26;29;40;

    3.Miresele împodobite: Cântarea Cântarilor - Cap.4 Vers.1;3;8;9;10;12; Cap.6 Vers.7; Cap.7 Vers.1; Genesa: Cap24 vers.53; 65; Ieremia: Cap.2 Vers.32;

    4.’Femeile bogate’, dar mai ales ‘împaratesele’ purtau podoabe si haine scumpe tot timpul!
    Prin aceste lucruri (pe lânga pozitie), se etalau si distingeau ele fata de oamenii de rand si saraci! Podoabele si hainele scumpe/luxoase, le dadeau sentimentul de comfort si superioritate fata de ceilalti oameni! – Isaia: Cap 47 Vers.2; 5; - Isaia: Cap.3 Vers.16-24; -Ezechiel Cap.16 Vers.10-13; Psalmul: 45 Vers.9; 13-14;
    În biserica primara a lui Pavel si Petru, s-a repetat aceiasi situatie!
    Unele femei bogate, veneau împodobite cu bijuterii, cu împletituri de par si cu mahrame, haine si încaltaminte luxoase!
    Apostolul Pavel cunostea foarte bine Vechiul Testament, el însusi fiind evreu!
    Era aproape imposibil sa nu remarce aceste lucruri în cuvântul lui Dumnezeu în Vechiul Testament, si sa ceara mai apoi în Noul Testament, sa facem ceva potrivnic Lui, contrazicandu-l!
    Atunci sa nu mai vorbim nici de faptul ca aceasta învatatura de la 1Corinteni 11 este unica, si nu se mai repeta nicaieri, neavând nici-un corespondent cu alte texte din Biblie!

    Singura explicatie pentru enigmaticul 1Corinteni 11, este scribul lui Pavel pe nume Sosten, care este prezentat de Pavel chiar la începutul Epistolei catre Corinteni: 1Corinteni Vers.1;
    si “Faptele Apostolilor” Cap.18 Vers.17;
    El ar fi poate singurul în masura sa ne explice care a fost cu adevarat mesajul real al lui Pavel catre Corinteni si noi toti ceilalti!
    Ceea ce se observa din cuvintele lui Pavel prin Timotei: -1Timotei Cap.2 vers.9;
    si la Petru: - 1Petru Cap.3 Vers.3; si-apoi - 1Corinteni 11 Vers.15;), este ca el era peocupat îndeosebi de parul de pe capul femeii si de podoabe care cuprind si mahrama, si pe care le detesta!
    Printre podoabele timpului, era si mahrama (voalul-valul) si care împreuna cu celelalte podoabe erau respinse de Pavel lucru care este în deplina concordanta cu cuvântul lui Dumnezeu din Vechiul Testament!

    În timpul vietii sale Pavel a suferit mult, având probleme mari de sanatate datorita vietii lui grele si-a persecutiilor! Printre multe altele, a avut probleme si cu vederea!
    De obicei el scrie cu mana sa doar salutarile care sunt adresate la încheierea epistolelor sale.
    Sunt convinsa ca-avut o enorma încerdere în Sosten scribul lui!
    Lasându-i pe mâna totul chiar si în situatiile în care nu mai avea posibilitatea de-a verifica cele scrise de el, Pavel fiind mereu plecat si persecutat.

    Sã fi fost oare Sosten de alta parere?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ma hazardez sa raspund la intrebarea despre ce parere ar fi avut Sosten deoarece imi lipsesc o multime de date pentru a putea ajunge la o concluzie... :)
      Multumesc pentru aceste informatii.

      Ștergere