2013-03-19

Brasoveni pe bicicleta

Tocmai am scris despre initiativa lui John, de a parcurge traseul Ploiesti - Brasov pe jos pentru a trage un semnal de alarma cu privire la pericolul sedentarismului asupra sanatatii si aflu ca in 17 Martie a fost organizata o cursa scurta, de 31 de km pe asfalt, fara urcari si coborari periculoase sau dificile, pe traseul Brasov-Sanpetru-Harman-Bod-Colonia Bod-Brasov. Frigul care ne-a zgribulit Duminica nu i-a impiedicat pe cei 20 de biciclisti sa pedaleze aproape fara oprire.

"Brasovul pedaleaza" este o asociatie care se straduieste sa dezvolte cultura mersului pe bicicleta.

Fosile scrie ceva super! (in opinia mea). Citez din comentariu: “Prin statiile mijloacelor de transport (in Cluj) a aparut un afis de la Fabrica de medicamente Terapia, in care scrie: <<Ia autobusul din statia cealalta. Asa vei face putina miscare pentru inima ta.>>”
Pandhoraa scrie ca e pacat sa nu fie mediatizate initiative precum cea a lui John - si sunt de acord cu ea, desi nu (mai) merg nici pe bicicleta. Mergeam, candva, pana cand mi-am dat seama cati idioti sunt (si) in orasul de la poalele Tampei: aruncau cu bețe spre roti, sa intre intre spite. Cand primul idiot a reusit sa ma arunce aproape in cap am renuntat la a mai merge pe bicicleta. Sa mai amintesc de soferii care ii inghesuie intentionat pe biciclisti intre autovehicul si bordura trotuarului?
Lasand la o parte neplacerile de acest gen, continui si scriu despre o alta initiativa de gen:
in 29 Martie, incepand cu ora 18:00, se organizeaza la Brasov o prima plimbare - in acest an - cu bicicletele.
Prin evenimentul numit "Masa Critica" se urmareste (intre altele) a se convinge populatia ca locul biciclistilor este pe carosabil, nu pe trotuar. Punctul de intalnire, in 29 Martie, este Primaria (la statuia Lupoaicei), de unde se va pleca pe traseul: str. Nicolae Iorga, Casa Armatei, giratoriul Livada Postei, bd. Eroilor, bd. 15 Noiembrie, Calea Bucuresti, giratoriul Poenelor, bd Saturn, bd. Alexandru Vlahuta, bd. Garii, giratoriul Faget, str. Aurel Vlaicu, giratoriu Plevnei, bd. Grivitei, str. 13 Decembrie, Aula Universitatii, bd. Iuliu Maniu, Primarie. Traseul are 13,3 km si cuprinde o mare parte din oras - excluzand Centrul Vechi.
Masa Critica organizeaza plimbari cu bicicleta in fiecare ultima zi de Vineri din fiecare luna - ceea ce inseamna ca si soferii si pietonii s-au cam obisnuit deja cu biciclistii.

Sunt invitati sa participe toti cei care au bicicleta. Nu se percepe taxa de participare si nu exista lista de inscriere. Sunt, insa, unele cerinte de bun simt dar si de siguranta: minorii care nu au implinit varsta de 14 ani trebuie sa fie insotiti de un adult care sa aiba grija de ei; desi nu e obligatorie prin lege, se recomanda purtarea castii de protectie - pentru a fi un exemplu pentru ceilalti; evitarea “acrobatiilor”; respectarea regulilor de circulatie si de politete in trafic; circularea pe carosabil si nu pe trotuar.

de pe brasovulpedaleaza.ro
Cum e cu pistele pentru biciclisti in Brasov? Probabil asa cum e in toate localitatile tarii: sunt plasate pe trotuare, cele mai multe - in unele cazuri pe trotuare nu mai late de doi metri, ceea ce ar face imposibil traficul daca ar fi multi biciclisti pentru ca pietonii, daca au “ghinionul” sa impinga un carucior pentru copil, nu mai au pe unde circula si nici biciclistii nu au loc unul pe langa celalalt fara a intra in cei 50 de cm ramasi pentru pietoni. Pe un trotuar sunt, pe urmatorul - dupa vreo intersectie - nu mai sunt. Sunt (erau) frumos desenate: doua dungi galbene paralele si, intre, vopsea in culoarea caramizii, adica portocaliu murdar, si din loc in loc, cu galben, desenata cate o bicicleta, sa stie tot neamul pentru ce e dunga portocaliu-murdar. Dar minuni se pot intampla: avem piste pentru biciclete trasate pe carosabil, acolo unde le este locul. Pe langa trecerile de pietoni sunt marcate si trecerile pentru biciclete - e un plus, chiar daca pistele sunt destul de putine si pe distante destul de scurte (deocamdata).

Fapt divers: sa nu va mirati cate giratorii sunt pe acest traseu! Avem cel putin 37 in oras, si edilul sef mai vrea, dar circula si zvonul ca le vor desfiinta pentru a face... intersectii semaforizate! Exact ce a fost inainte de giratorii - in multe intersectii! Ameteala totala!
Mai jos am copiat regulile pe care, conform legii, trebuie sa le respecte biciclistii atunci cand circula pe drumurile publice.
Extras din Ordonanța de Urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice modificată și completată prin O.U.G. nr 63/2006 și Legea nr.203 / 2012.
Art. 41. – (1) Vehiculele, atunci când circulă pe drumurile publice pe care le este permis accesul, trebuie conduse pe partea din dreapta drumului public, în sensul de circulație, cât mai aproape de marginea părții carosabile, cu respectarea semnificației semnalizării rutiere și a regulilor de circulație.
(3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.
Art. 70 – (2) Pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani.
(3) Bicicletele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulația acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace și dispozitive în stare de funcționare.
Art 74 – (1) Pe autostrăzi este interzisă circulația […] bicicletelor […]
Art. 98 – (2) Un punct amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului.
(4) Clasele de sancțiuni sunt următoarele:
a) clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
b) clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
c) clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
d) clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
e) clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.
Art. 99. – (1) Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa I de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice:
2. nerespectarea obligației de semnalizare a manevrei de schimbare a direcției de mers.
13. lăsarea liberă în timpul conducerii a ghidonului.
Art. 101. – (1) Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice:
8. nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor;
17. conducerea pe drumurile publice a vehiculelor cu două roți, fără a se asigura contactul cu partea carosabilă pe ambele roți.
Extras din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier, cu privire la circulația bicicletelor.
Condițiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească bicicletele.
Art. 14. – În circulația pe drumurile publice bicicleta trebuie să fie:
a) prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace;
b) prevăzută cu sistem adecvat, funcțional, de direcție;
c) dotată cu sistem de avertizare sonoră; se interzic echiparea și folosirea sistemelor de avertizare sonoră specifice autovehiculelor;
d) echipată în față cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate cu lumină de culoare roșie și cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare;
e) echipată cu elemente sau dispozitive care, în mișcare, formează un cerc continuu, fluorescent-reflectorizante de culoare portocalie fixate pe spițele roților.
Art. 15. – Remorca atașată unei biciclete trebuie să fie echipată, în partea din spate, cu un dispozitiv fluorescent-reflectorizant de culoare roșie, iar dacă lumina din spate a bicicletei este obturată de remorcă, aceasta trebuie să fie echipată și cu o lumină de culoare roșie.
Art. 100. – Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, părțile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. În cazul în care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete și celelalte vehicule fără motor, acestea pot fi conduse și pe acostament în sensul de mers, dacă circulația se poate face fără pericol.
Art. 142. – Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor pe pistele obligatorii pentru pietoni și/sau bicicliști ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare.
Art. 160. – (1) Bicicletele, atunci când circulă pe drumul public , trebuie conduse numai pe un singur rând;
(3) Dacă pe direcția de deplasare există o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare, conducătorii vehiculelor prevăzute la alin (1) sunt obligați să circule numai pe această pistă. Se interzice circulația altor participanți la trafic pe piste de biciclete.
(4) Se recomandă ca, în circulația pe drumurile publice, biciclistul să poarte casca de protecție omologată.
Art. 161. – (1) Se interzice conducătorilor de biciclete:
a) să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația “Accesul interzis bicicletelor”;
b) să învețe să conducă biciclete pe drumurile intens circulate;
c) să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
d) să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale;
e) să circule în paralel, cu excepția situațiilor când participă la competiții sportive organizate;
f) să circul în timp ce se află sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
g) să se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
h) să transporte o altă persoană, cu excepția copilului până la 7 ani, numai dacă vehiculul are montat în față un suport special, precum și a situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane;
i) să circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există o cale laterală, o potecă sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;
j) să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehicolului ori circulația celorlalți participanți la trafic;
k) să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepția cazurilor când nu stânjenesc circulația pietonilor;
l) să circule pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, fără să îndeplinească condițiile prevăzute la art. 14;
m) să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă;
n) să circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor;
o) să traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă;
p) să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stânga;
r) să circule fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
s) să conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul.
(2) Pe timpul circulației pe drumurile publice, conducătorii de biciclete sunt obligați să aibă asupra lor actul de identitate.

4 comentarii:

  1. Niciodata n-am stiut regulile :)
    De fapt, pe strazi am circulat putin cu bicicleta iar intr-un mare oras nu m-as incumeta, in niciun caz :)
    Am mers mult cu ea in parc sau pe strazile din jurul meu, eu locuind intr-un cartier cu circulatie mai redusa de autoturisme. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Si cand te gandesti ca mijlocul meu de transport este bicicleta! :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Interesanta initiativa
    Felicitari celor in cauza

    RăspundețiȘtergere
  4. Mi-ar placea sa se organizeze si in Ploiesti asa ceva. As participa cu mare drag, mai ales ca acum am bicicleta mea, cu care ies mereu la plimbare. ;)

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.