Raliul Brașovului este cursa care deschide, în mod tradițional, sezonul
competițional în materie, din România. Este întrecerea cea mai longevivă și
cea mai apreciată, victoria aici fiind în mod deosebit dorită de cei care se
aliniază la start.
Raliul Brașovului este spectaculos pentru fani și
provocator pentru piloți deoarece traseul este sinuos, sunt diferențe de
altitudine dar și vremea este foarte capricioasă - pleci din oraș pe timp de
vara și în Poiana dai de vânt și ploaie - cele mai spectaculoase și
consacrate fiind traseele Babarunca și Poiana. Vicecampionul mondial de
raliuri, Francois Delecour, a declarat la raliul din anul 2012, la sfarsitul
primei probe, dupa ce a iesit in décor, că Raliul Brașovului se află la
nivelul unei etape din Mondialul de Raliuri, din punct de vedere al
dificultății probelor.
Între favoriţii competiţiei sunt Francois Delecour, campion en-titre, Vali
Porcişteanu, Gergo Szabo, braşoveanul Dan Gîrtofan. La etapa de la Braşov va
participa şi David Botka, unul din cei mai rapizi piloţi de la Raliul
Aradului de anul trecut.
Actualizare din 25 Martie 2013
Raliul Brașovului a fost câștigat de echipajul Francois Delecour - Dominique
Savignoni care au participat cu Peugeot 207 S2000, urmați de echipajul David
Botka - Pater Mihalik cu Mitsubishi Lancer EVO6 IX R4 și de Gergo Szabo -
Karoly Borbely cu Mitsubishi Lancer EVO6 X.
Pilotul francez a câştigat întrecerea în ultima probă în care Vali
Porcişteanu, cel care se lupta pentru victorie şi care deţinea un avans de
patru secunde la start, a ieşit în decor.
Primii trei în clasament
1. Francois Delecour - Dominique Savignoni - Peugeot 207 S2000, 1:21:39.9
2. David Botka - Peter Mihalik - Mitsubishi Lancer Evo IX R4 +1:28.7
3. Gergo Szabo - Karoly Borbely - Mitsubishi Lancer Evo X +1:44.1
2. David Botka - Peter Mihalik - Mitsubishi Lancer Evo IX R4 +1:28.7
3. Gergo Szabo - Karoly Borbely - Mitsubishi Lancer Evo X +1:44.1
Între cei care au abandonat sunt și Dan Gîrtofan - Adrian Berghea, cu Skoda
Fabia S2000.
Raliul va rămâne în memoria celor implicați ca fiind unul dintre cele mai
dramatice din ultimii ani, aceasta având în vedere și clima, care a fost
de-a dreptul capricioasă, pentru ca ba a plouat, ba a nins și s-a așternut
un strat de zăpadă destul de mare și pe un astfel de teren piloții au avut
nevoie de toată îndemânarea lor. Dar, așa cum spun profesioniștii,
în cazul unora dintre raliuri e nevoie și de mult noroc, nu doar de
îndemânare.
Etapa de asfalt de la Braşov, faimoasă pentru încercările diverse la care îi
supune pe participanţi, va avea startul primei probe speciale la Pârâul Rece
și va include și specialele “Poiana Mărului” și “Șinca Nouă”, care revin în
Campionatul Național de Raliuri al României după o pauză de 3 ani.
Superspeciala “Poiana”, în lungime de 10,34 km, va avea startul pe Șirul
Livezii, la Biblioteca “George Barițiu” și sosirea în parcarea Poiana Mică.
Această probă are loc pe traseul care leagă Livada Poștei de stațiunea Poiana
Brașov (altitudine 1020 m) și va fi și o cursă “de noapte” - Vineri, 22
Martie, începând de la ora 20:00, piloții vor demara de la linia de start la
interval de un minut. Va fi o noapte a “cuțitelor lungi” - așa scânteiază în noapte fazele farurilor autovehiculelor.
Păstrând proporțiile, cursa e comparată cu raliul Monte Carlo, numărul
spectatorilor care vor să vadă această clasică probă specială, indiferent de
sensul de parcurgere, este comparabil cu numărul spectatorilor care se
înghesuie la “Col de Turini” - o etapă a acestui raliu, un drum strâmt cu
numeroase curbe periculoase care străbate o porțiune a Munților Alpi, la o
altitudine de 1607 metri.
Raliul se încheie cu ”Poiana la vale”, un alt test pentru curajul şi
priceperea piloților.
Din istoria curselor auto brașovene (foarte pe scurt)
Din iniţiativa Clubului Sportiv Steagul Roşu, s-a desfăşurat în ziua de 28
noiembrie a.c. prima competiţie turistică de automobile (Rallyu) deschisă
tuturor conducătorilor auto din Regiunea Braşov, nota publicaţia Steagul Roşu în
numărul său de Miercuri, 15 decembrie 1965.
A fost, în fapt, “Cupa Steagul Roşu” la automobilism, iar raliul a avut
următorul traseu: Braşov - Sfântul Gheorghe -
Miercurea Ciuc - Sfântul Gheorghe - Braşov .
Acest raliu a avut loc şi în următorii ani, până la înfiinţarea Raliului
României.
Prima ediţie a competiţiei organizată de braşoveni a fost înscrisă în chiar
ediţia inaugurală a campionatului naţional, cea din 1969. Competiția s-a numit
inițial “Raliul Narciselor”, după numele florilor din poiana cu narcise de
lângă Făgăraș, de unde s-a și dat startul - de la cabana Sâmbăta. Întrecerea
se întindea pe 525 km și traseul trecea prin localitățile Șinca Nouă, Râșnov,
Pârâul Rece, Predeal, Onești, Comănești, Bacău, Măgura, Oituz, cu sosirea la
Brașov.
În 1970 raliul lipsește din calendarul competițional dar revine în 1971 ca
singura cursă ce are loc pe timp de iarnă. Această caracteristică a dus şi la
adoptarea unui nume care să se potrivească cu tonul cursei:
Raliul Zăpezii. Din anul 1972, timp de
trei ani, nu s-au mai organizat campionate în specialitatea raliuri.
Portiune din traseul din 1934 |
Jean Calcianu, născut în anul 1893 în Dobrogea, ajuns la București în 1909, să învețe
mecanică este cel care în anul 1934 organizează, împreună cu cei de la fabrica
de avioane IAR Brașov, prima cursă pe circuit închis din țară: Marele Premiu
al Brașovului - azi "Drumul Vechi" spre Poiana Brașov, cu startul la Pietrele
lui Solomon.
Este cel care, in anul 1930 aduce in România primul autoturism Bugatti. În
anul 1931 stabilește recordul București-Paris, parcurgând distanța în 50 de
ore pe un Buick.
Până la începutul celui de-al doilea razboi mondial, Calcianu câștigă
majoritatea curselor naționale.
Din anul 1973 se acorda Cupa Jean Calcianu, însă trofeul dispare odată cu
desfășurarea curselor din București. Jean Calcianu a fost automobilist de
performanță, cunoscut ca atare în spațiul european, foarte apreciat ca pilot
și - mai ales - ca mecanic de către proprietarul firmei Bugatti, care l-a
angajat pentru a îmbunătați performanțele mărcii produse de el.
Bugatti, deci, se poate spune că e ceea ce este azi și datorită unui inginer
român.
La capitolul “Campioni” brașovenii sunt cei care au obținut cele mai multe
trofee în materie de automobilism sportiv românesc.
De-a lungul anilor, în județ au fost organizate diverse acțiuni între care pot
fi remarcate:
- Etape în Campionatul Național de Raliuri: Raliul Zăpezii (1971-1989), Raliul
Brașovului (1990- 2003).
- Etape în Campionatul Național de Viteză pe Traseu Montan: Pietrele lui
Solomon (1935), Poiana Brașov, Râșnov, Pârâul Rece (1974-2003).
- Concursuri pentru amatori: Raliul Steagul Roșu (1967), Raliul Narciselor
(1969), Raliul Economiei (1983-1990), Raliul Polițiștilor (2001-2003), Raliul
Frumuseții (1967-2003).
- Etapa în Campionatul European de Raliuri: Raliul
României (2000-2003).
- Etapa în Campionatul Național de Viteză pe Circuit la Karting: Brașov
(1975).
- Turism internațional în ”Caravane ACR“ (era și un mod, pentru unii - în
perioada regimului comunist - de a vedea alte state - n.m.)
Surse online:
Autoturism: http://autoturism.rdslink.ro/ist.htm
ACR Brasov: http://www.acr.ro/filiala-acr-brasov.html
Vezi si:Raliul Brasovului 2014
Bună Diana!
RăspundețiȘtergereInteresant,succes participanților!
Îți doresc o zi splendidă!
Cu drag!
Buna!
ȘtergerePoate anul acesta reusesc sa ii sustin "la fața locului", 'ca in ultimii ani nu prea mi-a iesit! :)
Multumesc! O zi minunata sa ai si tu!
Cu drag!
De când - în urmă cu patru ani - am avut un cumplit accident de maşină, raliurile nu mă mai pasionează, dar traseele fixate sunt o splendoare, mai ales că îmi sunt foarte cunoscute.
RăspundețiȘtergereM-ai topit cu cât de frumos ai vorbit despre mama ta la mine pe blog. Orice mama ar fi fericită să ştie că odorul ei gândeşte aşa cum gândeşti tu. Transmite-i te rog toată preţuirea mea pentru felul în care a ştiut să sădească iubire în sufletul tău. Tot binele din lume vi-l doresc la amândouă.
bafta si distractie maxima!
RăspundețiȘtergeremi-as dori s avad un raliu adevarat dar de motociclete...cand eram mica mergeam cu bunica mea in poligonul tunari,acolo se tineau raliurile de moto-cros...
pozeeeee, vrem pozeeeee "de la fata locului"! :))
RăspundețiȘtergereFelicitari organizatorilor E de admirat modul in care organizeaza in fiecare an aceasta competitie.
RăspundețiȘtergereIti doresc sa poti sa sustii participantii si poate faci si ceva fotografii. Noaptea "cutitelor lungi" cred ca ar fi interesant de fotografiat!
RăspundețiȘtergereIti doresc sa iti indeplinesti dorinta :)
RăspundețiȘtergereEu, una, nu ma pricep deloc la asa ceva. Nu-mi plac masinile aproape deloc :)
Aşteptăm să revii cu impresii de la faţa locului. Eşti reporterul nostru special pe teren :)
RăspundețiȘtergere