Se dorea ca trenuleţul să ajungă până în Piaţa
Sfatului, unde se ţineau vestitele târguri dar, pentru a intra în inima
cetăţii, a trebuit să dispară un simbol al burgului medieval. În 1891,
după controverse serioase între politicienii vremii, poarta situată
la intrarea pe strada Vămii (str. Mureşenilor azi ) a fost dărâmată, pentru că
nu putea intra pe sub ea locomotiva.
Pornind din gara Bartolomeu, unde exista şi o mică remiză
aflată vizavi de clădirea de călători, linia urca pe strada Lungă, până în
Piaţa Sfatului, de unde cobora apoi pe strada Mureşenilor, cotea la dreapta în
dreptul Hotelului Aro de astăzi şi, prin actualul parc Nicolae Titulescu,
ajungea în faţa Primăriei, unde se afla staţia Promenadă. Din acest punct,
linia cobora pe actualul Bulevard 15 Noiembrie, până la staţia Schiel (denumită
ulterior Ramificaţie, apoi Strungul), în Piaţa Hidromecanica, de unde se făcea
legătura cu vechea gară CFR de pe Hărman. O altă linie se continua pe sub
Dealul Melcilor, prin Poiana Honterus şi Noua, trecea prin Dârste, unde
traversa la nivel calea ferată Predeal – Braşov şi, trecând prin marginea
satelor Baciu, Turcheş şi Cernatu, ajungea la staţia Satulung, ultima. Linia a
avut o mare importanţă economică pentru că din ea au fost racordate feroviar
majoritatea fabricilor din zona industrială de est a oraşului.
Înainte de inugurare Primăria Brașov a lansat apeluri către populaţie
să stăpânească animalele şi să le ferească dintre linii. Existenţa căii ferate
braşovene nu a fost lipsită de evenimente, consemnate de presa vremii. Astfel,
la scurtă vreme după inaugurarea liniei, în dimineaţa zilei de 5 mai 1892,
zugravul Elias Berko a sărit din mers pe strada Lunga, "lovindu-se grav la
cap şi la şold". În toamna anului 1908, o fetiţă de 4 ani, ieşită la
joacă, a fost surprinsă de tren şi omorâtă pe loc.
Trenurile circulau numai ziua, până la ora 20:00, cu 10 km/h în oraş si 20
km/h în afară, iar în zilele de târg trenul circula în oraş numai după ora 15.
Mecanicul putea să utilizeze fluierul locomotivei numai în cazuri extreme, în
rest avertizarea sonoră
fiind făcută cu clopoţelul de către şeful de tren. Ajungea din Săcele în Piaţa
Sfatului în 40 de minute.
După Primul Război Mondial, linia fiind amplasată pe
străzile centrale ale oraşului, a început să încurce circulaţia.
Micile locomotive cu aburi poluau cu fum, funingine şi cu
mult zgomot. Din acest motiv, in anul 1927, autorităţile au renunţat la o
porţiune de aproape 700 metri, situată între staţiile Promenadă şi Piaţa
Sfatului. În anul 1933 s-au demontat 3,2 km de linie din staţia Bartolomeu,
până la Promenadă. Cinci ani mai târziu,
fără consimţământul proprietarului şi fără nicio altă aprobare, Primăria
oraşului Braşov
a trecut la demontarea şinelor de la staţia Promenadă la staţia Ramificaţie
(Hidromecanica). In anul 1960, Regionala C.F. Braşov ( proprietarul reţelei,
după naţionalizarea din 1948) a desfiinţat 2 kilometri de linie de la staţia
Strungul (Ramificaţie) până la intrarea în staţia Temelia - Fabrica de ciment,
legătura cu Gara veche Braşov, toate liniile industriale de pe acest tronson,
precum şi 8 km cuprinşi între Uzina de autocamioane şi Satulung.
O porţiune din vechea linie ferată poate fi văzută şi azi la
staţia tehnică de la Roman S.A. Fosta gară este o casă de locuit. Numele
străzii, ”Gării Noua“, a rămas singurul indiciu care aminteşte de vechiul
tramvai, desfiinţat în 1960, o dată cu modernizarea circulaţiei urbane.
În anul 1987, se introduce la Braşov tramvaiul electric. Traseul
tramvaiului 101 făcea legătura între cartierele Tractorul, Rulmentul şi
Astra, unde se aflau cele mai mari uzine brașovene. În Noiembrie 2006
tramvaiul braşovean a fost desfiinţat.
nu cunosc atat de bine Brasovul asa ca nu pot vizualiza cu ochii mintii traseul dar mi-a facut placer sa aflu ca a existat acest "tren galben" care la vremea respective reprezenta cu siguranta un motiv de mandrie pentru brasoveni :)
RăspundețiȘtergereSi mie mi-ar fi placut sa stiu harta orasului ca sa imi fac o idee...Dar e interesanta existenta acestui tren. Nu stiam despre el.
RăspundețiȘtergereAr fi fost fain să fie transformat turistic în restaurant sau păstrat într-un muzeu.
RăspundețiȘtergere