România a fost una dintre primele zece țări din lume care a
introdus automobilul în circulație, de la începuturile construcției
acestuia. Încă din anul 1895, în București au circulat două automobile cu
aburi, construite de firma franceză Gardner Serpollet, unul dintre acestea
fiind expus la Muzeul Tehnic din București.
Prinţul Nicolae, născut la 15 August 1903, fiul preferat al
Reginei Maria, frate mai mic al lui Carol al II-lea, în perioada interbelică
era acuzat de presă că merge cu viteză excesivă şi că îi înjura ”birjărește“ pe
alţi şoferi. Era adevarat: prințului, fiind pilot de curse, îi plăcea să calce
acceleratia pentru că îi plăcea viteza. Sigur că nu ar fi fost pedepsit ca alți
șoferi care ar fi depășit limita legală de viteză, adică nu ar fi fost încătușat
și nu i s-ar fi atârnat la gât o pancartă pe care scria “șofer” și jandarmul nu
l-ar fi însoțit cu arma – cum se zice că se întâmpla șoferilor indisciplinați. Dar
un mare scandal tot s-a iscat, când profesorul Nolica Antonescu, de la
Universitate, a încasat două perechi de ”palme princiare“ în faţa Cercului
Militar.
Dar prințul Nicolae pare că era indisciplinat de felul lui,
pentru că s-a căsătorit cu Ioana – iubirea vieții sale – pe care a întâlnit-o
la Automobil Clubul Român. Ioana, fiind căsătorita, a divorțat pentru prinț și
s-au căsătorit în secret la 28 Octombrie 1931, fără consimțământul regelui
Carol al II-lea și casatoria a fost declarată “inexistentă”. Pentru că n-a vrut
să desfacă această uniune, în 9 Aprilie 1937, Consiliul de Coroană îl exclude
din familia regală – “sancțiune” aplicată tuturor membrilor familiei regale
care se căsătoresc cu o persoană care nu are “sange regal”. Carol al II-lea îl
autorizează să poarte numele Nicolae Brana. În exil, în anul 1963, Ioana moare.
În 1967 prințul se căsătorește cu Thereza Fiqueira de Mallo, originară din Venezuela.
A încetat din viaţă în Iulie 1977 și este înmormântat la Lausanne , alături de soţia
sa Ioana.
Revenind la prinț ca amator de curse auto. Automobilul
preferat era un “Duesenberg Straight Eight” roșu, creat de de fraţii Fred şi Augustus Duesenberg la
St. Paul, Minnesotta, și în 1926 adusă
în România de prinţ. La volanul acestui automobil principele român a triumfat
în mai multe întreceri internaţionale.
Înainte vreme, în România
se organizau curse de Grand Prix și la competiții participau marci celebre de
automobile, între care: Bugatti, Maserati, MG, Alfa-Romeo sau BMW. Printre
românii care participau cel mai des la cursele din străinătate se număra
prinţul Nicolae. În anul 1933, prinţul împreună cu ”Papa“ Cattaneo au terminat
cursa de 24 de ore de la Le Mans pe locul 14. Un an mai târziu, la ediţia
următoare a cursei, l-a avut coechipier pe celebrul pilot britanic Withney
Straight. Din păcate, maşina lor a terminat cursa doar pe locul 45.
La instaurarea regimului comunist cei mai mulţi dintre
proprietarii bolizilor au încercat să-şi ascundă ”bijuteriile“ pe patru roţi de
furia naţionalizărilor. Având mulți prieteni la Brașov – între care și
renumitul pilot Jean Calcianu de la IAR – principele a ales să își ascundă
Duesenberg-ul în acest oraș. Dar la începutul anilor ’50, milițienii au găsit într-o
șură, din zona unde azi e stadionul “Tineretului”, un automobil de curse ascuns
sub niște prelate. Se descoperă că automobilul este al principelui Nicolae dar
nu se știe ce finalitate a avut ancheta în aceasta privinta, dar automobilul
este rechiziţionat şi expus la Secţia ”Prototipuri“ a Clubului Sportiv ”Steagul
Roşu“. Era unul dintre cele opt automobile de acest fel produse în lume. La
mijlocul anilor ’70 Securitatea începe să strângă maşinile produse până în 1948
pentru a le vinde în strainatate. În data de 7 Septembrie 1976 Clubul Sportiv
“Steagul Roşu” primeşte o adresă de la Întreprinderea de Comerţ Exterior
”Terra“ Bucureşti în care se cereau detalii despre starea tehnică a motorului,
uzura cutiei de viteze, starea caroseriei şi seria motorului. În final, era
solicitată şi adresa pilotului Jean Calcianu, despre care existau informaţii că
deţinuse un automobil deosebit, Isota Fraschini.
La începutul lui ianuarie 1977, doi tovarăşi, însoţiţi de
câţiva clienţi străini, au negociat cu Clubul modul în care va fi vândut
valorosul autoturism, fără ca acesta să mai fie restaurat. Pe 21 martie 1978
conducerea Clubului “Steagul Roşu” este înștiințată de la Bucureşti că va primi
“15.000 de dolari pentru achiziţionarea de materiale sportive” în cazul
iminentei tranzacţii. Corespondenţa de
doi ani dintre clubul braşovean şi ”Terra“ nu duce, până la urmă, la niciun
rezultat. În dimineaţa zilei de 26 iulie 1978, maşina este totuşi ridicată şi
dusă la Muzeul Tehnicii ”Dimitrie Leonida“ din Bucureşti. Actul de
predare-primire este semnat în 26.06.1978. S-a constatat cu mirare – desi n-ar fi
trebuit, zic eu - că automobilul avea cutia de viteze, aripile şi uşile
înlocuite cu unele ce proveneau de la un autoturism Volga ,
fabricat în Rusia. Nu s-a aflat unde au dispărut părţile respective din maşină.
Resurse online si sursa foto:
http://story.casasfatului.ro/tag/jean-calcianu/ (in febr 2021 site-ul nu mai exista)
multumim de povestire !
RăspundețiȘtergereCu placere!
ȘtergereDe când au apărut maşinile, au fost şi vitezomani :)
RăspundețiȘtergereÎmi plac maşina asta roşie, de fapt îmi plac maşinile de epocă în general.
Si mie imi plac masinile! Am fost de cateva ori cand s-a organizat parada masinilor de epoca! Proprietarii lor sunt asa de mandri si fericiti sa isi arate jucariile! :)
ȘtergereCu adevarat periculos sa se fi circulat pe atunci cu... 40 de km/ora! Dar stiu din "presa vremii" ca au fost multe-multe accidente la inceput, mai ales ca se speriau si caii! :)
eh,experimenteaza omul...
RăspundețiȘtergerePrintii au si timp sa experimenteze! :)
ȘtergereSi cand te gandesti cati oameni regreta acele vremuri, in care statul putea sa iti ia orice lucru fara sa dea explicatii!
RăspundețiȘtergereImi place si mie masina rosie... Oare cat ar costa acum o asemenea bijuterie?
Cred ca cei care regreta acele vremuri sunt cei carora nimic nu le-a fost confiscat, ci din contra: au primit casele celor care au fost alungati avand dreptul sa ia numai ceea ce puteau duce in brate - si multi aveau copii mici-mici. Si regreta acele vremuri pentru ca - asa cum chiar ei afirma rastit si cu voce tare! - "statul" le-a DAT! Acum trebuie sa castige singuri si e greu, pentru ca li s-a dat pestele nu au fost nevoiti sa pescuiasca - ar fi devenit independenti si comunistii nu doreau asa ceva, ci voiau "robotei"!
ȘtergereProbabil ca e vreo cateva sute de mii de euro... avand in vedere ca au fost construite numai opt! :) Si cand ma gandesc ca unii au colectie de masini-masini, nu machete! Pfuuu!
Cine era Nolica Antonescu? Cumva cel care a avut casa la Stefanesti, Arges?
RăspundețiȘtergereNu am "certitudinea istorica" dar cred ca despre Emanuel (Nolica) Antonescu care avea conacul din Stefanesti este vorba, pentru ca a fost, intre altele, si profesor de drept civil (ajunsese decanul Facultatii de Drept din Bucuresti) si avocat. A murit la Bucuresti, dar s-a nascut la Pitesti si era fiul mosierului Nicolae Antonescu, unul dintre marii proprietari de pamant (si) din Arges.
Ștergere