Iar lumea este atât de simplă, încât orice ușa are cheia sa, și orice cheie are
ușa ei.
Lumea, mielușeii mei, nu este decât un labirint de uși deschise, care doar par a fi închise.
Dacă vreți să vă pierdeți în acel labirint, nu ezitați niciun moment. Iată rețeta: nu se lasă din mână cheia și se descuie, se descuie cu ea mereu.
Aflați că ușa despre care vă vorbesc nu se vede decât deschisă, iar pentru a o deschide trebuie nu trei, ci de trei ori câte trei chei. Nici șase, nici opt, ci nouă.
Atâta timp cât n-o veți avea pe cea de-a noua, celelalte opt nu vor descuia nimic și veți fi luați drept nebuni. Se va zice: Iată-l pe nebunul acela cu cheile.
Apoi o veți găsi pe cea de-a noua. Atunci, trecând pragul ușii, nu vă mai dați osteneala de a vă mai întoarce să strigați: Am găsit! Am găsit!
Căci în ușa cea invizibilă nimeni nu vă va mai vedea, iar strigătul vostru va rămâne neauzit.
Nu vă mai dați osteneala de a vă mai întoarce.
Lumea, mielușeii mei, nu este decât un labirint de uși deschise, care doar par a fi închise.
Dacă vreți să vă pierdeți în acel labirint, nu ezitați niciun moment. Iată rețeta: nu se lasă din mână cheia și se descuie, se descuie cu ea mereu.
Aflați că ușa despre care vă vorbesc nu se vede decât deschisă, iar pentru a o deschide trebuie nu trei, ci de trei ori câte trei chei. Nici șase, nici opt, ci nouă.
Atâta timp cât n-o veți avea pe cea de-a noua, celelalte opt nu vor descuia nimic și veți fi luați drept nebuni. Se va zice: Iată-l pe nebunul acela cu cheile.
Apoi o veți găsi pe cea de-a noua. Atunci, trecând pragul ușii, nu vă mai dați osteneala de a vă mai întoarce să strigați: Am găsit! Am găsit!
Căci în ușa cea invizibilă nimeni nu vă va mai vedea, iar strigătul vostru va rămâne neauzit.
Nu vă mai dați osteneala de a vă mai întoarce.
(Tradiția Celor Nevăzuți)
De când e omul pe Pământ se poate constata că omul lăuntric
a existat dintotdeauna. Omul cu privirea întoarsă spre lumea launtrică s-a născut deodată cu omul însuși. În istoria vieții,
conștiința existenței s-a născut odată cu conștiința iluzoriului, ca și cum
vizibilul și invizibilul ar avea aceeași importanța și chiar aceeași valoare în
ce privește supraviețuirea, cel puțin în cazul animalelor superioare.
Oamenii de știință nu
au aflat nici azi care e funcția visului. Visarea cu ochii deschiși, însă, e gândirea
noastră conștientă, care oferă o altfel de imagine a lucrurilor. Putem vedea
lei, tigri și putem vedea că ne jucăm împreună cu ei sau că fugim din calea lor
cu viteza luminii.
Dintotdeauna, bogația nicicând epuizabilă a vieții sale
interioare l-a convins pe om că lumea invizibilă este la fel de reală, dacă nu și
mai reală decât aceea vizibilă.
Platon, în Mitul peșterii,
a exprimat această convingere, invitându-ne să vedem în lucruri umbra mișcătoare
a Ideilor eterne. Există o lume invizibilă, accesibilă doar gândirii noastre.
Adesea - spune Plotin - mă trezesc din trupul meu revenind
la mine însumi. Devin exterior lucrurilor, interior mie însumi. Văd o frumusețe
de o miraculoasă măreție. Atunci, sunt sigur, particip la o lume superioară.
Viața pe care o trăiesc atunci este cea mai înaltă. Mă identific cu Divinul,
sunt în el. Și, odată ajuns la acest act suprem, rămân astfel.
Mai există și azi
mistici, dar nu prea mai există oameni care să îi înțeleagă, iar dacă există,
se expun aceleiași exilări ca și misticul.
Progresul științific este
singurul progres incontestabil. Valorile care nu sunt recuperate de știință
se prăbușesc unele după altele. Lumea invizibilă tradițională, pâinea
spirituală a părinților noștri, este esențialmente străină științei. Nimic din
ceea ce ține de spirit, de lumea cealaltă, de realități imateriale, de viața
de apoi nu ține de lumea fenomenelor științei experimentale.
Activitatea intelectuală favorită a timpului nostru este demistificarea, operațiune prin care o mistificare colectivă este denunțată, dată în
vileag, iar victimelor ei le este arătată înșelătoria. Tot ceea ce vine să-și
impună în fața rațiunii prorpiul punct de vedere este presupus o mistificare, căreia
trebuie să i se găsească trucul.
Succesele mereu reînnoite ale științei au convins inconștientul colectiv că
acest truc este găsit întotdeauna, mai devreme sau mai târziu. Sistemele raționaliste
elaborate în marginea științei, dar cu structurile ei, îi aduc aici sprijinul
lor atunci când știința însăși se arată a fi lipsită de o bază solidă sau când
e prea complicată pentru ca ignorantul să poată fi demistificat. Orice om educat în climatul științific simte
nevoia să înțeleagă. Cu toate acestea, știința nu încetează să mărească
imensitatea a ceea ce nu știm, ascensiunea ei nicicând întreruptă îl convinge
chiar și pe cel care nu e om de știință (de fapt, mai ales pe acela) că e mai
bine ca ideea conform căreia ar putea exista ceva care să nu aparțină lumii
fenomenelor să fie trecută la rubrica pierderi.
A spune despre o idee, despre un demers sau despre orice altceva că nu este științific
înseamnă a-i rosti suprema condamnare. Nu e științific, deci așa ceva nu există
sau este fals. Dacă veți spune cuiva ceea ce a spus Plotin, că deveniți
exterior lucrurilor și contemplați o frumusețe de o minunată măreție, atunci
veți fi ascultați cu atenție, vi se va măsura tensiunea, pH-ul salivar,
reflexul psihogalvanic și altele, veți fi invitați să vă povestiți copilăria și
veți primi o explicație care nu are legătură cu nimic din ceea ce ați vrut să
spuneți. Dacă insistați se vor putea chiar reproduce experimental, cu ajutorul
mijloacelor fizice, chimice și fiziologice acele stări despre care vorbiți sau
ceea ce se crede că ar fi ele.
Vom ști vreodată dacă
ceea ce afirmă misticii este adevărat? Poate că nu, dar merită să reflectăm.
Leacul pentru vindecarea cancerului nu există, dar nu se renunță la căutări.
Sursa: Metanoia.
Fenomene fizice ale misticismului, de Aime Michel, Nemira, 1994)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.