2023-09-06

Nicolae Filimon – citate din Ciocoii vechi si noi

romanul Ciocoii vechi si noi, de Nicolae Filimon. Pe coperta sunt desenati un boier, o boieroaica si o sluga
Nicolae Filimon îmi este cunoscut în special pentru romanul său „Ciocoii vechi și noi”, publicat prima dată (în volum) în 1863, la Imprimeria Statului, București, cu titlul Ciocoii vechi și noi sau Ce naște din pisică șoareci mănâncă, cu Dinu Păturică personaj central.

Creatorul lui Dinu Păturică s-a născut în 6 septembrie 1819 și a decedat în 19 martie 1865, de tuberculoză.

Părinții lui au fost protopopul Mihai Filimon și Maria.

Primele învățături le primește la școala catihetică din curtea bisericii Enii, cu dascălul Chiru. Unii presupun că ar fi urmat și școala de cântăreți bisericești a călugărului rus Visarion; alții presupun că a urmat cursurile Școlii Filarmonice înființată de I. Heliade și Aristia, în 1837.

Scriitorul a avut și o bogată activitate publicistică: a scris cronici muzicale și teatrale, colaborând la mai multe reviste și ziare.

Citatele care urmează le-am copiat din romanul Ciocoii vechi și noi, Editura Minerva, București, 1990, pentru jocul Citate favorite găzduit de Suzana pe blogul Floare de colț. Jocul a fost inițiat de Ella, în colaborare cu Zina

Nimic nu este mai periculos pentru un stat ce voiește a se reorganiza, decât a da frânele guvernului în mâinile parveniților, meniți în concepțiune a fi slugi și educați într-un mod cum să poată scoate lapte din piatră cu orice preț! (...)

Ciocoiul este totdeauna și în orice țară, un om venal, ipocrit, laș, orgolios, lacom, brutal până la barbarie și dotat de o ambițiune (ambiție) nemărginită, care eclata (izbucnește / explodează) ca o bombă pe dată ce și-a ajuns ținta aspirațiunilor (aspirațiilor) sale. (...)

Știm cu toții că între slugile de la casele bogaților, ca în toate meseriile sociale, există o ierarhie oarecare. Ciocoiul dar își începe uneori carieră de la postul de rândaș (servitor, slugă), iar alteori de la lacheu, ce se pune în coada trăsurii boierului; devine cu încetul sofragiu (slugă care servea la masă); apoi vătaf de curte, iar mai apoi se face și el boier; și cu toate că unii-alții îi zic în deriziune (derâdere) „boier făcut”, copiii lui însă devin boieri și fii de boieri. (...) Astfel dar, omul nostru, mergând din raționământ (raționament) în raționământ și din deducție în deducție, devine comunist fără știrea lui și începe a pune în lucrare această doctrină, atât de frumoasă și egalitară în aparență cât este de hidoasă în fond. (...)

Este cunoscut că omul îmbogățit prin furtișag nu se satură niciodată de avere, oricât de bogat ar deveni, ci din contră, caută noi mijloace pentru a-și mări bogățiile. (...)

Ciocoiul sau puiul de ciocoi, ajuns om de stat, se deosebește de omul onest prin mai multe fapte iar mai cu seamă prin purtarea sa. El nu se pronunță definitiv pentru nicio doctrină politică, nu se face adept credincios al niciunui partid, nu pentru că are spiritul drept și nepărtinitor, ci ca să poată exploata deodată toate doctrinele și partidele în folosul său. (...)

Cel ce nu se silește (obligă) la învățătură și cu gândurile zburatice, aceluia poți să-i zici carne cu ochi, iar nu om. (...)

- (...) du-te și te silește (obligă) să faci fericirea locuitorilor acestor două județe ce ți-am încredințat; dar bagă bine de seamă, să nu-i faci prea fericiți, mă înțelegi?... căci poate să ți se întâmple vreun rău. (...) Ciocoiul, ajungând la (...) locul nașterii sale, porunci să adune pe toți boierii din amândouă județele, toate isnafurile (breslele) și pe opincari (țărani); iar când mulțimea celor chemați umpluse curtea ispravniciei (administrației județelor), el se arătă în pridvor (balcon) și le citi această proclamație:

Frați boieri, neguțători și opincari,

Dumezeiasca pronie, milostivindu-se asupra acestei nenorocite patrii, m-a ridicat la vrednicia de ispravnic (administrator) al acestor două județe, Dumnezeu cel Atotputernic știe mai bine decât voi toți dragostea fierbinte ce arde în inima mea pentru fericirea voastră. Să știți dar cu hotărâre, fraților, că pe cât timp voi fi cu voi, nimeni nu va fi asuprit cu o para mai mult peste ce hotărăște nezamul (norma). Ludele (unitate fiscală în sistemul de impozitare) și celelalte iraturi (impozite) ale stăpânirii de acum înainte se vor împlini către oamenii cinstiți și cu frica lui Dumnezeu; mituielile (mita) și mâncătoriile vor lipsi cu totul. Cei năpăstuiți să vie la mine și-și vor afla dreptatea; căci doresc ca razele fericirii să străbată până în bordeiul cel ticălos al opincarului.

Amin, fie, fie.

**

Mi-am permis ca unele cuvinte să le actualizez în text; pentru alte cuvinte am scris „traducerea” între paranteze, conform dicționarului explicativ – sper că n-am comis vreo eroare majoră)

26 de comentarii:

  1. No lo conocía pero parece un autor interesante. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. En esta novela de 1863 describe a los políticos de aquella época, pero parece que los políticos de hoy se describen. 😊
      Te mando un beso.

      Ștergere
  2. Mai actual ca oricand acest text. Ceea ce inseamna ca tipologia conducatorilor cam seamana, se perpetueaza, din pacate. Si totusi parca acum e si mai si, insuportabile hotia, prostia, dispretul, tradarea. Mai ales tradarea!
    Multumesc pentru noua intrare, Diana draga! O zi usoara! Pupici! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa-mi pare si mie: actual.
      Oh, da! Acum e si mai nasol... Si-au rafinat metodele de furat, de tradat. Atunci, macar, nu-si umpleau zeci de pagini din CV cu fel si fel de studii pe care nu le-au urmat, si multe altele nu se "practicau" in vremea aceea.
      Cand ii vad/aud pe astia de azi nici macar nu mi se mai aduna ochii la centru! Pur si simplu, Ro nu mai are sperante - si asta-i scenariul optimist!. 😃
      Cu placere! Si eu multumesc! Seara frumoasa in continuare, Suzana draga! Pupici! ❤ 😘

      Ștergere
  3. Doamne, cu se potriveste textul situatiei din zilele noastre! Sunt descrisi atat de multi si atat de bine!
    Mi a facut bine recitirea acestor fragmente. Si mi am amintit de anii de liceu, ce frumos era! Cat de mukt citeam in perioada aceea! Si ce visam la vremurile cand voi lucra, sa am "timp liber dupa orele de serviciu, nu sa imi petrec asa ca in anii de scoala inca 8 ore cu invatatul si scrisul temelor " 😅🤣 cata naivitate! Hahaha ba mai mult, am dezvoltat o alergie la hartie veche, la carti vechi! Imi lacrimeaza ochii si stranut foarte des! Iar EBook nu imi plac!!! Ochelarii sunt din ce in ce mai sofisticati si uite asa, am ajuns sa citesc foarte putin! 🤓🤧😵‍💫🫨
    Te pup Diana draga.Imbratisari si gânduri bune de la Trio pentru Quattro 🐾😘🤗💞

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte adevarat: multora li se potriveste descrierea! Vorba Suzanei: azi pare mai rau... in Ro, cel putin.
      Hahaha! Desi nu ma omoram cu invatatul cat am fost 12 ani la scoala, tot visam la momentul cand... voi face ce vreau, voi avea timp si alte cele. Chinta royala! 😂
      Oooo... Rau de tot cu alergia la hartie veche... Am avut si eu astfel de probleme, cam vreun an: lucrasem cateva luni intr-o arhiva si incepusera sa mi se inroseasca ochii, sa lacrimeze si ma usturau usor. Apoi, dupa ce n-am mai avut de lucru in arhiva, nu stiu cum, cand... "s-a terminat" cu alergia. A fost tare rau!
      Nici mie nu-mi place EBook - din muuulte motive. Din fericire, ochelarii pentru citit nu a trebuit sa-i schimb de cand am folosit prima data - cu vreo 15 ani in urma?! (nici nu mai stiu) 😊
      Pentru ca ma pasioneaza cititul imi dau seama cat de... cum sa zic? aiurea, neplacut... frustrant, chiar, este sa nu mai poti citi cat ti-ai dori, pasionata fiind si tu.
      Multumesc, Carmen draga! 💕 Ganduri bune si pupici si de la noi pentru voi! 😘 💖 🐾 🤗

      Ștergere
  4. Ciocoii zilelor noastre sunt mai evoluați: te fură în față și te jefuiesc cu acte în regulă.
    Mno, poate n-o fi chiar așa, dar asta simt eu.

    O zi frumoasă și liniștită îți doresc, Diana! 😇

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce bine ai sintetizat obiceiurile ciocoilor de azi! 😊
      Sigur la fel simtim multi altii - e adevarat, altfel ar insemna ca e ceva in aer si majoritatea avem... halucinatii. 😃
      Multumesc, Stef! Zile frumoase iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  5. Teribil! Dar au existat oare la români, vreodată, dregători (în sens larg) aleși pe merit?... Nu mă refer la excepții, ci la masa mare de funcționari ai țării din vremea primilor domnitori și până astăzi.
    Bună alegere, felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din putinele cunostinte de istorie pe care le am tind sa spun clar: Nu! Exceptiile - in general domnitorii cinstiti - au ajuns sa fie ucisi de corupti. Ciocoii de azi nu-i mai otravesc pe cei cinstiti, ii "linseaza mediatic". Trist.
      Iti multumesc, Zina draga!
      Ganduri de bine! ❤

      Ștergere
  6. Diana, vir
    aqui é sempre bom.
    Durante um período vou divulgar Blogs
    que aprecio.
    Se desejar visitar deixo aqui o link:
    https://ressurgidodascinzas.blogspot.com/
    Desejo um ótimo fim de semana e
    e deixo Bjins de gratidão
    por essa convivência literária.
    CatiahoAlc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Obrigado pelo elogio!
      Estava no blog, li o último artigo e gostei.
      Boa sorte no que você faz!
      Desejo a você um bom fim de semana!
      Beijinhos

      Ștergere
    2. Obrigado pela força, Catiaho.
      Obrigado também, Diana.

      Ștergere
    3. Com prazer! ☕
      Sucesso!

      Ștergere
  7. Un weekend pe placul tau, Diana draga!
    Pupici! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Suzana draga! ❤️
      Weekend minunat sa ai! Pupici! 😘

      Ștergere
  8. Am cartea în biblioteca dar cumva nu am reușit să o citesc niciodată, chiar dacă de multe ori m-am gândit să o citesc. Acum mi-ai dat un impuls!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din 1990, cand am cumparat-o, am rasfoit-o, am citit pagini la intamplare, dar abia de curand am citit-o cap coada. A meritat. 😊 Prea seamana cu prezentul.... Oare nimic nu se schimba (in bine) la politicienii din Ro?

      Ștergere
  9. Estou seguindo o seu blog, viu!
    Um beijo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Obrigado por seguir o meu blog. ☕
      Não sei como - se é possível - acompanhar o seu blog. No blogroll aqui anexei um link para o seu blog - foi o que eu sabia fazer. 😊
      Bom fim de semana!
      Um beijo.

      Ștergere
  10. Citatele sunt de actualitate! Am această carte de fooooarte mult timp, dar nu am citit-o !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ooou, da! Pare ca stagnam, politic vorbind, saaaau... involuam. Hm,
      Ca si mine! 😊 O am din 1990 si am citit-o de curand - am tot ocolit-o din cauza arhaismelor.

      Ștergere
  11. Am citit romanul când eram elev, deci cam prea devreme pentru a fi preocupat politice și sociale...
    Am găsit portretul lui Nicolae Filimon făcut de Ion Ghica într-una din ”Scrisori”:
    „Acei care l-au cunoscut pierdeau un amic sincer, leal, îndatoritor, totdeauna vesel și voios, totdeauna mulțămit cu puținul ce câștiga prin munca și talentul său; caracter independent, nu s-a căciulit niciodată la nimeni; ura și disprețuia lipsa de demnitate și lingușirea; modest până a roși când auzea laude pentru scrierile lui, n-a bănuit niciodată că era un scriitor de mare talent. Literatura a pierdut în el pe unul din luceferii săi”.
    (https://ro.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Filimon)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Un portret minunat... Cu atat mai mult e regretabil - mai ales pentru cei care l-au cunoscut - ca s-a stins atat de repede...
      Multumesc pentru aceasta completare.

      Citind ce ai scris despre cand ai citit romanul ma intreb - retoric - cu cat mai ”inflamata” as fi fost daca citeam romanul la acea varsta. 😊

      Ștergere
  12. :) nu stiu de ce dar in ultima vreme l-am tot pomenit in diverse ocazii pe Dinu Paturica... Dar da... Ciocoii vechi si noi - m-am bucurat sa recitesc citatele, mi-am amintit de scoala.
    Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate pentru ca sunt multe... rude de-ale lui, in jurul nostru?! 😊
      De ciocoi imi amintesc mai des decat de Dinu Paturica. (de scoala nu-mi aminteste, dar la realitate ma trezeste - brutal) 😊
      Pupici! 💕

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.