2015-06-18

Marketing agresiv

Pe scurt, marketing inseamna “stiinta si arta de a convinge clientii sa cumpere”… Cand cineva ma enerveaza cu arta sigur nu cumpar de la el...

Detest cu pasiune pe aceia care nu telefoneaza inainte si care-mi suna la usa sa-mi vanda ceva, sa-mi propuna ceva… Si nu le deschid! N-au decat sa se supere, dar chiar n-am de unde sti daca sunt cine zic ei ca sunt si chiar daca sunt, poate in momentul cand ei suna am altele de facut, am musafiri, contribui la sporul demografic sau am masca de castraveti pe moaca si n-am chef de ei.

Spre seara suna soneria de la usa – interfonul e décor… Mama era singura acasa. Se uita pe vizor, vede un tip inalt, curat imbracat.
- Cine e? intreaba mama. Ala nimic. – Cine sunteti si ce doriti? Ala nimic. Mama-si vede de treaba si omu’ incepe sa sune disperat. - Cine sunteti? Ala nimic; doar suna. – Domn’le, daca nu pleci sun la politie – zice mama. – Doamna cutare, sunt de la firma de cablu. – Te rog sa pleci! Te-am intrebat ce vrei si nu mi-ai raspuns. Dupa cinci minute omu’ pleaca.

Daca in modul acesta isi vand unii serviciile si produsele mai bine lipsa. Stiu ca cei de la compania de cablu la care suntem abonati telefoneaza abonatilor sa le propuna un telefon “destept” in locul unora pe care le-au oferit cu ceva timp in urma. E dreptul lor, dar cand o persoana le cere sa nu mai fie sunata pentru propuneri comerciale ei ar trebui sa tina cont de cerere. Acum, ofera telefon nou, le iau oamenilor cartela SIM a telefoanelor vechi – descarcand in noul telefon datele de pe cel vechi – si schimba si numarul, desi abonatii pot cere sa pastreze acelasi numar (asta nu li se spune), nu sa se apuce sa sune pe toti cei aflati la “contacte”, sa-i informeze ca dupa trei ani le-au schimbat numarul cei de la societatea de telefonie.

Cele mai multe contracte sunt incheiate astfel incat clientul e, practic, obligat sa accepte sa asculte ofertele lor atunci cand au ceva nou de oferit… Cine nu cunoaste legea, accepta. Cine cunoaste legea, uneori n-ar timpul necesar sa stea la discutii sau doar nu vrea sa-si strice ziua si trimite mai apoi o cerere in care solicita sa nu mai fie bombardat cu propuneri comerciale. Suntem aproape obligati sa acceptam reclama, nu si produsele/serviciile oferite…

Cateva luni in urma sunau, de la societatea de cablu in cauza, sa ne propuna (tot) schimbarea telefonului… Or fi constatat  ca nu vor prea multi clienti telefoane si abonamente noi, asa ca si-au trimis angajatii din usa-n usa, probabil. Cand a sunat o angajata de-a lor i-am spus ca nu vrem schimbarea propusa si fata n-a insistat prea mult dar a tot sunat (ea sau alta) si pe fix si pe mobile pana cand a dat de mama, care a zis – in urma insistentei agresive – “bine”. Dupa nici o ora primeste un mesaj: “aparatul nu mai e in stoc, dar va anuntam cand il vom avea” (ceva de genu’). A trecut vreo luna si alt mesaj o anunta ca “aparatul e in stoc”. Mama a ramas indiferenta.
Dar a sunat pe telefonul fix, curand dupa aceea, un tip. M-a secat! Din politete – dar si gandindu-ma ca ar putea sa-mi faca sicane in ceea ce priveste conexiunea la net si la telefoane – l-am ascultat si l-am refuzat. Aproape o ora m-a tinut la telefon sa-mi explice avantajele noului telefon si ale noului abonament, desi ii spuneam – de cate ori facea o pauza sa respire – ca nu ma intereseaza.
- Doamna, puteti sa-mi motivati de ce nu doriti? Atunci m-am enervat! - Domnule, am dreptul sa spun “nu vreau” pentru orice serviciu pe care mi-l propuneti si nu sunt obligata sa motivez. A zis, cu raceala: “Multumesc. Buna ziua” si a inchis.
 *
Dimineata, chiar inaite sa ies, suna telefonul fix. O voce de femeie zice: - Doamna cutare?Cine vrea sa stie?Dar sunteti doamna cutare?Doamna, dumneata ai sunat, prezinta-te, te rog. – Sunt X. Trebuie sa veniti neaparat pe str. ... pentru ca facem analize gratuite pentru inima. – Multumesc, nu ma intereseaza.. – Doamna, trebuie sa veniti pentru ca analizele sunt gratuite si avem aparate performante. – Multumesc, nu. – Va programez pentru data de 19 iunie daca azi nu puteti veni. – Doamna, va rog sa-mi spuneti de unde aveti acest numar de telefon? In acel moment a inchis…
Folosea “trebuie” atat de accentuat incat si un novice isi putea da seama de tenta grosolan manipulativa a mesajului.  

Banuiesc ca numarul il avea de pe la cineva care a fost acolo si a completat – la cererea respectivilor - o lista cu date personale ale altor persoane, in speranta vreunui avantaj – e o practica des intalnita in cazul celor care vor sa-si vanda produsele in acest mod semi legal. Sau, poate, au cumparat vreo baza de date… pentru ca sunt multi cei care vand baze de date, si (in general) nu societatea in sine are aceasta politica... 

Nu ma intereseaza astfel de proceduri. Cei de la societatea de cablu ar putea trimite pliante in plicul cu factura, pliante in care sa faca propunerea, sa ofere un numar de telefon la care sa sune cei interesati si un agent sa-si programeze o vizita la domiciliul doritorului, pentru incheierea unui eventual contract. Este o practica eleganta si nu lasa loc escrocilor sa se manifeste. Pliante oricum trimit, uneori, cu factura – doua randuri in plus scrise acolo nu-i costa atat de mult incat sa-i loveasca scaderea profiturilor…

4 comentarii:

  1. si eu ma înfuriu când suna la usa ca sa-mi vânda cineva ceva... dar cel mai urât ma înfuriu când primesc telefon sa-mi spuna ca s-a lansat noua colectie si ca primesc un bonus de 5 euro (daca imediat comand ceva de 60 de euro)... Imi pare sincer rau de angajatul de la capatul telefonului, însa asa ceva nu admit! Helmut zice - nu te enerva, trebuie sa stii "Alle wollen unser Bestes, unser Geld!" este un joc frumos de cuvinte, pe germana "unser Bestes" înseamna "Binele/Bunul nostru" deci "toti ne vor binele/bunul, vor banii nostri!" ☺ E clar! Si atunci strig în receptor - "când voi dori sa cumpar ceva, va voi cauta eu, asteptati si pâna atunci, sa nu mai îndrazniti sa sunati la acest numar de telefon, pentru ca îmi voi contacta avocatul!"... oh! urât job sa lucrezi în call-center!
    Te pup draga mea. Imbratisari si gânduri bune pentru mamica si deasemenea pentru surioara <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha! Stiu ca nu-i amuzant, dar... deh: 5 euro bonus cand cumperi de 60! E amuzant ca unii se lasa pacaliti... Da... toti ne vor binele! Sa nu-i lasam sa ni-l ia! :)

      Imi amintesc o intamplare cu niste tineri care vindeau - cu ani in urma se intampla - produse electrocasnice... M-a sunat o vecina, daca nu vreau si eu... gratis, acele produse. Gratis! :))) Fata care m-a luat in primire imi tot punea in brate cutii si-mi vorbea ca e gratis pentru ca e "lichidare de stoc" si vor sa-si fidelizeze clientii si bla-bla... I-am zis si ei - si vecinei - ca nu ma intereseaza, dar ea voia s-o ascult. Am ascultat-o, dar i-am spus c-o sa-i para rau, pentru ca la final o sa-mi ceara bani si n-o sa-i dau. Aveam vreo 4 cutii in brate cand mi-a zis ca trebuie sa-i dau, pentru toate, 2 milioane de lei (nu se denominase moneda). Clar ca nu i-am dat! I-am pus cutiile in brate si i-am spus ca, dupa marca produselor, toate patru nu fac doua milioane... Cred ca i-ar fi placut sa ma pocneasca, la cat de tare s-a suparat - doar ca nu mi-a zis ca trebuie sa le cumpar pentru ca le-am tinut in brate.

      E clar ca cei de la celalalt capat al firului nu au decat intereseul sa obtina un salariu decent la sfarsitul lunii dar... cei mai multi - dupa ce-si atrag injuraturile unei multimi nici nu se aleg cu cine stie ce salariu si au muncit pe branci, practic...
      Nici daca n-as avea de ales n-as lucra intr-un call-center deoarece as munci degeaba: nu pot face ceea ce se cere acolo...
      Pupici multi-multi, Carmen draga! Imbratisari cu drag! Multumim!
      P.S. Am o noua muuuultime de haine de vara frumoase si.... ploua, ploua, ploua si e cam frig! Dar au anuntat canicula... Nici asa nu-i bine - pentru pamant - dar... :)

      Ștergere
  2. Din fericire eu folosesc cartela prepay, dar cnad sunt acasa si o suna pe mama, care are abonament si stau in telefon cate jumatate de ora sa imi explice nu stiu ce avantaje si sa imi spuna ca mama este un client fidel si vor sa ii faca nu stiu ce n'spe miliarde de oferte si sa ii ofere n'spe mii de avantaje la nu stiu ce abonamente special doar pentru ea. Si eu ii tot spun ca nu vreau, si ei insista si intreaba de ce nu, daca le raspund imi intorc raspunsul pe toate partile pana ma enervez si le zic "pentru ca nu si atat, la revedere". Este foarte stresanta aceasta reclama agresiva, dar nu este vina persoanelor care suna, asa sunt instruite, vinovati sunt cei "mari" din firma care aleg aceasta varianta agresiva si fortata

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiu ca nu e vina persoanelor care suna... Poate le-o trece si sefilor daca vor asculta respectivele inregistrari (pentru ca se inregistreaza, sa fie siguri ca angajatul isi face datoria si in caz ca se incheie veun contract la distanta clientul sa nu poata nega ca a vrut). Totusi, cred ca sunt mai multi cei care accepta ofertele la telefon...
      Vineri imi povestea o amica despre cum a pacalit-o una de la o "mare" companie de telefonie, sa accepte un nou abonament, mai scump dar cu mai multe minute gratuite - nu i-a spus ca aceste minute sunt numai pentru convorbirile in acea retea... Deh...

      Sunt tare enervante aceste practici! :) Trebuie sa invat sa nu mai fiu politicoasa si sa le inchid daca mai insista dupa ce le spun ca nu ma intereseaza... :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.