2015-06-01

Clubul cinefililor: Black Swan. Impresii de sfarsit de saptamana

Desi nu prea am afinitati pentru balet, Black Swan (Lebada neagra) este un film care mi-a placut. Dincolo de balet este drama psihologica a Ninei Sayers.
*
Invitatie la film, de la Carmen, in Clubul cinefililor - Impresii de sfarsit de saptamana - unde sunt invitati sa participe toti cei care au placerea de a scrie despre un film sau un serial vazut recent.
*
Lebada neagra (2010) este un thriller psihologic in regia lui Darren Aronofsky, avand in rolurile principale pe Natalie Portman (Nina Sayers), Vincent Cassel (Thomas Leroy) si Mila Kunis (Lily).

Nina Sayers e balerina la o companie de balet din New York si viata ei e guvernata de dorinta de a reusi performante cat mai inalte. Mama, obsedata de balet si fosta balerina fara prea multe realizari, exercita asupra Ninei un control sufocant, dar pare ca aceste insistente ii sunt utile Ninei, care aspira la statutul de prima-balerina in spectacolul Lacul Lebedelor ce urmeaza sa deschida noua stagiune.

Thomas Leroy, directorul artistic, ii ofera rolul dorit, dar sub presiunea mamei si sub influenta criticilor coregrafului care ii reproseaza ca nu e suficient de senzuala si nu transmite publicului emotie si pasiune, Nina e pe cale de a claca.
Lacul lebedelor necesita o dansatoare care sa poata intruchipa atat inocenta lebedei albe cat si senzualitatea lebedei negre… Rolul lebedei albe i se potriveste perfect pentru ca este o tanara gratioasa si inocenta, dar nu reuseste sa intre in rolul lebedei negre, care reprezinta senzualitatea si viclenia.

Situatia se schimba cand apare o noua balerina, Lily, dezinhibata, gratioasa, senzuala, frumoasa, potrivita in rolul lebedei negre. Intre cele doua exista o prietenie ciudata si Lily pare a fi singura care o poate ajuta pe Nina sa se muleze si rolului lebedei negre, desi aparent sunt rivale.
Perfecta in rolul inocentei si fragilei lebede albe, Nina lucreaza din greu pentru a se potrivi si in rolul lebedei negre. Incepe sa isi exploateze senzualitatea reprimata si sa-si exploreze latura intunecata.

Drama se contureaza destul de lent dar ajunge la intensitate maxima. Black Swan e un film palpitant si oribil in acelasi timp. Scenele variaza intre alb si negru, semnificand binele si raul, lumina si intunericul psihicului uman, faţetele personalitatii sunt simbolizate prin reflectarea fizicului in oglinzi.
Filmul abunda in scene despre care nu esti sigur ca sunt reale sau sunt reprezentarile gandurilor si efectele vizuale sunt subtile, accentuand misterul. Povestea Ninei si a Lacului Lebedelor ajung sa se imbine.
Un exemplu in care arta il consuma pe artist – asa as caracteriza filmul, pe scurt.

In anul 2011 Natalie Portman a castigat premiul Oscar pentru cea mai buna actrita in rolul principal – in opinia mea il merita cu prisosinta!

Filmul a castigat Globul de Aur pentru cea mai buna actrita (drama): Natalie Portman, Trofeul Marcello Mastroianni (Mila Kunis) in cadrul Premiilor de la Venetia (2010) si multe alte premii. A fost nominalizat la Premiul Oscar pentru cel mai bun film, pentru cel mai bun montaj, pentru cea mai buna imagine si pentru cel mai bun regizor. Institutul American de Film l-a considerat unul dintre cele zece cele mai bune filme ale anului. (info premii si distributie: ro.wikipedia.org)

8 comentarii:

  1. Frumos film, roluri complexe si deosebit de bine interpretate, pe o temai foarte foarte tirsta!
    l-am vazut... nu in anul in care a aparut ci mai târziu - culmea, exact în perioada când lumea vuia, toate ziarele si toate televiziunile au mentionat tragedia de la Bolschoi-Ballett (2013). Probabil ca iti amintesti - o balerina a aruncat acid sulfuric pe fata unuia din sefii corpului de balet, o razbunare bolnava, pentru ca rolurile nu au fost distribuite asa cum si-ar fi dorit ea! Asa ca sub influenta acestei drame, am vazut filmul "Lebada neagra" si am intrepretat subiectul ca foarte real... chiar daca stiu ca scenariul este fictiune!
    Te pup draga mea. Noapte buna! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Artistii sunt pasionali! Unii - precum balerina pe care o amintesti - frizeaza nebunia... si asta nu mai e sanatos. :( Sub o astfel de influenta - sa zic asa - cred ca a fost mult mai dramatic pentru tine filmul "Lebada neagra". Cand l-am vazut, de vreo doua ori am vrut sa renunt la a-l urmari pana la final, dar ceva ma tinea langa monitor. :) Si nu-mi pare rau! E un film care mi-a lasat o impresie puternica.
      Pupici cu drag! <3
      Vacanta frumoasa sa aveti!

      Ștergere
  2. Un film care m-a impresionat, o poveste în care munca și ambiția efectiv distrug artistul ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si pe mine m-a impresionat. Artistii au tendinta de a da totul pentru arta lor dar unii prea exagereaza (parerea mea); acest film cred ca e o "ilustrare exagerata" a "furtunilor" care pot avea loc in sufletul si/sau mintea unui artist perfectionist.

      Ștergere
  3. Am reusit sa vad doar jumatate din acest film, chiar de curand... acum stau sa ma gandesc ca trebuie sa-l vad, totusi, integral! Iar, Natalie Portman este o artista a noului val, bine cotata...
    Un inceput de saptamana bun!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ezitari am avut si eu cand am vizionat filmul. :) Trebuie sa recunosc ca mi-a lasat un "gust amar". Mai mult pentru Natalie Portman am perseverat (dar si ceva curiozitate). :)
      Multumesc. Sa ai o saptamana minunata!

      Ștergere
  4. A, bine ca mi-adus aminte de acest film, a fost atat de laudat si un timp m-am tinut sa il vad, apoi am uitat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Influentata de laudele celorlalti am insistat sa vad filmul... :) Am si ezitat daca sa-l vad pana la capat, dar nu regret ca l-am vazut. :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.