2015-10-18

Clubul cinefililor: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Dupa desenele animate cel mai mult imi plac filmele western - poate pentru ca in cele mai multe binele triumfa sau, oricum, totul se termina cu bine pentru personajele mele preferate. In filmul despre care scriu azi e altfel, dar e de asteptat: si legenda vie isi gaseste la un moment dat sfarsitul pentru a deveni… legenda pura.

afisul filmului
sursa
The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) este un film in regia australianului Andrew Dominik. Titlul este asa de lung deoarece Brad Pitt (Jesse James in film) a dorit sa fie pastrat titlul original al romanului semnat de Ron Hansen, dupa care a fost facut filmul.
In rolul lui Robert Ford (Coward) este Casey Affleck (fratele lui Ben, da).

Despre Jesse James s-au scris multe articole in ziare, multe carti si au fost facute filme in care fictiunea se impletea - mai mult sau mai putin - cu faptele reale, acest film fiind versiunea cea mai recenta. Actiunea incepe in anul 1881, cand Jesse James era deja o legenda, si prezinta intr-un ton melancolic ultimele luni din viata banditului. Filmul impleteste crima, faima si legenda acestui om care a devenit bandit nu neaparat pentru ca asta si-a dorit.
Nu e tocmai un film de actiune, dar aceasta nu lipseste.

Izbucnirea razboiului civil a avut o influenta importanta, daca nu determinanta asupra destinului lui Jesse James. Dupa mai multe campanii militare si batalii intre armatele conventionale, petrecute in 1861, Missouri a devenit scena unor incursiuni de gherila. Jesse avea varsta de 16 ani cand s-a alaturat fratelui sau si celorlalti in grupul de gherila confederat, asa-numitii “bushwhackers” care infruntau deseori militiile locale unioniste, si s-a remarcat prin fapte deosebite.
“Asasinarea lui Jesse James de catre lasul Robert Ford” ofera o noua perspectiva asupra vietii legendarului Jesse James, prezentand si unele aspecte ale vietii sale private: despre cum a ajuns sa lupte, despre casatoria sa, intre altele. Pe cat de necrutator era cunoscut ca bandit, pe atat de tandru sot si bland tata era.

In anul 1881 Jesse James avea 34 de ani si era cautat de potera, pe capul lui era pusa o recompensa si il vanau si altii. Din banda lui n-au mai ramas multi: unii au fost ucisi, altii inchisi si altii au fugit din Missouri, statul de granita unde activa banda lui Jesse. In timp ce planuieste o noua lovitura continua sa lupte impotriva celor care-l urmaresc pentru a obtine banii de recompensa. Robert Ford si fratele acestuia sunt cei care-l ajuta acum in planificarea jafului. Robert, un tanar in varsta de 19 ani, se compara cu idolul sau in aproape orice face si vrea sa ii semene cat mai mult, sa fie ca el, plangandu-se ca este un anonim, pe cand faima lui Jesse James depasise granitele statului. Robert Ford vrea sa devina celebru. Si devine: in 3 aprilie 1882 il impusca pe Jesse James si ajunge sa fie cel mai cautat ucigas. Dar Robert Ford avea sa fie impuscat la randul lui, pentru ca Jesse James mai avea simpatizanti si dupa moarte. Ucigasul lasului Robert Ford a fost condamnat la inchisoare pe viata dar a fost eliberat in urma unei petitii semnate de 7000 de oameni.

portret Jesse James
sursa
Jesse Woodson James s-a nascut pe data de 5 septembrie 1847 in Clay County, statul Missouri, ca fiu al unui fermier care era si preot baptist in Kentucky. A avut o copilarile linistita si fara lipsuri. Tatal sau detinea sase sclavi negri si o ferma. Jesse a fost foarte legat de fratele sau, Alexander Franklin. Dupa moartea tatalui, mama sa s-a recasatorit de două ori. In anul 1855 familia lui Jesse s-a implicat in cultivarea tutunului in Missouri, iar afacerea le mergea din plin. Apoi a intervenit razboiul si nu doar familia lui a avut de suferit…

Jesse James este unul dintre acele putine personaje reale ale caror vieti s-au ridicat la inaltimea faimei. Intruchipare a unui razvratit al campiilor nesfarsite, haituit si vanat, Jesse a trait viata la cote greu de atins chiar si pentru celelalte figuri emblematice ale nelegiutilor care cutreiereau Vestul Salbatic. A fost printre putinii care s-au ridicat concomitent la rangul de eroi populari si ucigasi fara scrupule.
*
Noua intalnire la Clubul cinefililor: membrii - prezenti si viitori - se intalnesc pe pagina la Carmen.

12 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. E altfel decat altele din genul western, dar fain. :)

      Ștergere
  2. Bună Diana!
    Nu l-am văzut,dar după cum povestești sigur o să-mi placă!
    Îți doresc o după-amiază superbă cu soare și căldură-n suflet!
    Pup cu mare drag și mulțumesc de vizită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ELena!
      Sper sa reusesti sa il vezi si sper sa iti placa.
      Multumesc! Noapte buna!
      Sa ai o saptamana super-minunata iti doresc!
      Imbratisari cu drag! Cu placere! Si eu multumesc. :)

      Ștergere
  3. mai întâi am vrut sa vad filmul si abia dupa, sa vin sa-mi spun aici parera.
    Este un film trist, o poveste care copleseste si-ti lasa un gust amar, un film din timpurile în care s-a nascut coruptia si vendetismul... "The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford" ☺ intr-adevar un titlu lung pentru un film! Am descoperit in soundtrackul filmului o melodie sperba "There Is A Ship"... Multumesc pentru recomandare! O duminica seara cât mai placuta <3 Pupici si îmbratisari de la duo pentru trio ♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere! :)
      Tare trist mi s-a parut si mie filmul... In mintea mea se impletesc scene din mai multe filme cu si despre Jesse James. :) Si le tot rasuceam in minte aceste scene diverse, dar el tot mort ramanea.
      Fapt divers: abia dupa catva timp de la terminarea filmului mi-am dat seama ca actorul e Brad Pitt :) Mi se parea cunoscut dar... nu prea ma interesa sa aflu de ce imi e asa de cunoscut. :)) Asa se intampla cand nu ma intereseaza distributia decat daca descopar un actor care-mi place si vreau sa aflu cine este. :) Mie Brad Pitt nu prea imi place, desi am vazut cateva filme cu el. Pe cat de putin imi place el pe atat de mult imi place Angelina Jolie. :)
      Cred ca e cantecul The Water is Wide... dar nu stiu in care varianta. :) Mi-au placut cam toate melodiile - cele mai multe fiind (si) ale lui Nick Cave, unul dintre favoritii mei. :)
      Va dorim o saptamana minunata!
      Pupici si imbratisari cu drag, de la trio pentru duo! <3 :)

      Ștergere
    2. melodia se numeste "There Is A Ship" si o câta fetita lui Jesse James în curte, înainte ca acesta sa fie împuscat - sau sa se lase împuscat...
      Mie Brad Pitt imi place, si nu ma refer la fizicul lui ci la interpretare. Il consider un actor deosebit de talentat! Pe Angelina Jolie nu o plac deloc :))) nici fizic, nici ca actrita si nici ca om - stiu ca suna absurd, nu am vazut-o decât în poze si în filme si totusi ...
      pup. Noapte buna!

      Ștergere
    3. E posibil… Atunci cand am vazut filmul stiu ca am cautat melodia (voiam sa o ascult pe YT de cate ori as fi vrut) si tot ce am gasit “pe coloana sonara” (pe IMDb) a fost cantecul The Water is Wide, in care erau versurile. Oricum ar fi, melodia cantata de Mary James mi-a placut si mie.
      :)) Exact ca tine zice si sora mea, si zic si altii despre Angelina!
      Sa ai o zi super! Pupici! <3

      Ștergere
  4. Nu sunt într-o pasă care să-mi permită să văd un film trist, dar îl rețin pentru viitor. Mulțumesc pentru recomandare, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      Il consider trist prin modul in care e ucis Jesse James... Scapa de potera, de vanatorii de recompense si de altii si e ucis de... prieten! O viata care ar fi avut alt curs e data peste cap de razboi...

      Ștergere
  5. Tot am „dat ocol" filmului ăsta... poate o să ajung să dau „play" mai repede :)
    Mă pasionează la maximum (dacă mi se permite expresia) poveştile reale din filme - eu una îţi mulţumesc pentru inserarea datelor istorice în recenzie.
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      :) Si eu l-am ocolit mult timp, dar in final a castigat Jesse James.
      Oh, da! Si mie imi plac - cel mai mult - filmele care au povesti reale! :) Desigur, cam tot ce se intampla prin filme se intampla si in realitate [mai putin cele SF - desi unii zic ca si multe sf-uri se intampla in realitate :)) ], pentru ca filmele sunt "fragmente din realitatea cuiva" dar atunci cand stiu de la inceput cine a trait cele ce urmeaza sa vad in film parca e altfel. :)
      Sa ai o zi frumoasa, Ioana!

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.