In 1930 Ellen Church (22 septembrie 1904 - 22 august 1965) a devenit prima stewardesă din lume. Viorica Elena este prima stewardesă româncă - are prima diplomă acordată unei românce, de foruri internaţionale, la Bruxelles.
Date biografice Viorica Elena Huţan
Viorica Elena Huţan s-a născut în 26 august 1923, în Gura Humorului, judeţul Suceava. Este sora aviatoarei din Escadrila Albă (al doilea război mondial), Stela Huţan-Palade (14/27 martie 1921 - 15 august 2010).
A terminat liceul in 1938, la Cernăuţi, iar in 1940, după alipirea Bucovinei de Nord la U.R.S.S., familia se refugiază la Bucureşti. In 1941, pentru a-şi ajuta financiar familia, se angajează ca secretară la Şcoala de Zbor fără Motor CFR (secretară de pistă la şcoala de planoare), unde şi zboară prima dată. Un an mai târziu se angajeaază la Direcţia Generală a Aviaţiei Civile (Comandamentul Tineretului Aviatic).
După ce războiul se termină (comandamentul se desfiinţează), se înfiinţează şi in România prima şcoală de stewardese. Între altele, deoarece cunoştea mai multe limbi străine (rusa, engleza, franceza, germana) şi avea un aspect fizic plăcut i se propune să se înscrie. In 21 aprilie 1955 susţine examenul şi devine prima stewardesă cu diplomă din România. La vârsta de 32 de ani începe să activeze ca însoţitoare de bord, la TAROM (1955 - 1974).
Timp de 20 de de ani (mii de ore de zbor) a inspirat siguranţă pasagerilor. A parcurs, printre nori, opt milioane de kilometri (Europa, China, Vietnam, India, Pakistan, Liban, Katar, Israel, Arabia Saudita, Japonia, Siberia, Thailanda, Hawai, Mexic sau America) a avut parte şi de peripeţii - unele sunt povestite de aviatoarea-scriitoare Elena Şenchea-Popescu in cartea sa Oameni ai înălţimilor senine, Editura Militară, 1980; despre altele aminteşte chiar doamna, într-un interviu publicat de Editura Mateescu (http://edituramateescu.ro/2010/09/povestea-vietii-primei-stewardese-romance/).
In ziua de 24 februarie 1962, aeronava aterizează forţat, pe burtă, in Cipru - cele patru motoare ale aeronavei s-au oprit rând pe rând la opt mii de metri deasupra Mediteranei (pericolul prăbuşirii in mare părând a fi iminent).
Avioanele RAF (Royal Air Force - Forţele Armate Britanice) urmăreau traiectoria avionului românesc care a aterizat pe o plajă din sectorul (atunci) englez.
Presa străină a scris articole elogioase la adresa echipajului din care făcea parte şi Viorica Elena (media românească a tăcut). Cu acea ocazie, totuşi, a primit Medalia Muncii. In 1966 a primit Ordinul Muncii pentru întreaga activitate. Pentru fiecare milion de kilometri parcurşi a primit câte o medalie. In anul 1971 a ocupat locul I (după Franţa) pentru şapte milioane de kilometri (record european) parcurşi ca stewardesă - inginerul Henri Coandă a trimis cu acea ocazie o lungă telegramă de felicitare. A primit distincţii şi după anul 1989: Ordinul Muncii clasa I, pentru merite deosebite în aviaţia civilă Română, o diplomă de onoare oferită de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, alături de medalia de onoare pentru 30 de ani de la Marele Raid (ocolul Pământului in 80 de ore).
Marele Raid aerian
efectuat de compania TAROM a început la 11 decembrie 1969 şi s-a încheiat in 7
ianuarie 1970 - au fost parcursi 51.857 km in 76,25 ore. Au fost traversate
atunci trei oceane (Indian, Pacific, Atlantic), patru continente (Europa, Asia,
America - intre 28-30 decembrie 1966
TAROM a efectuat primul zbor peste Atlantic*,
* Zborul peste Atlantic. Aeronava (Ilyushin Il-18) a zburat
pe ruta Bucureşti Băneasa - Shannon (Irlanda) - Gander (Canada) - Havana
(Cuba), la bord aflându-se ansamblul de balet al Operei Române. La retur,
avionul a reuşit performanţa de a zbura fără escală între
Modelul de aeronavă Ilyushin Il-18 a decolat pentru prima dată pe 4 iulie 1957.(aeronews.ro)
Dintre toate minunatele invenții moderne, problema care mă preocupă mai mult este, desigur, transportul aerian. Zborul este, probabil, cea mai dramatică invenție a cercetătorilor științifici. Într-o perioadă scurtă, de 30 de ani, lumea a văzut visul inventatorului – materializat în primul rând de frații Wright din Kitty Hawk – devenind o realitate de zi cu zi (A.E.)
Mi-a placut intotdeauna fizionomia ei. Mi se pare deosebita.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru aceasta postare, Diana draga. Astfel de oameni inspira mereu cai, abordari, visuri!
Un weekend placut si... continua-ti telul... Pupici! <3
Cred ca a fost foarte frumoasa - eu de curand am "descoperit-o". :)
ȘtergereCu multa placere, Suzana draga! :)
Multumesc! Iti doresc sa ai o saptamana lina. :) Pupici! <3
o surpriză plăcută - frumoasă femeie !
RăspundețiȘtergeremă bucur că am reuşit să citesc postarea ta - nu ştiam nimic despre această doamnă !
felicitări pentru idee şi tot ceea ce ai scris !
îţi doresc o duminică minunată !
pupic !
Multumesc pentru apreciere si urare.
ȘtergereRelativ de curand am aflat numele ei si am cautat informatii. :)
Iti doresc sa ai o sapamana frumoasa! Pupici!
Bună Diana!
RăspundețiȘtergereȘi-a ales o meserie pe măsură,este foarte frumoasă și distinsă!
Îți doresc o duminică pe placul inimii și o săptămână ușoară!
Te pup cu drag,îmbrățișez și mulțumesc de vizită!
Buna, Elena!
ȘtergereSi eu consider ca i s-a potrivit meseria. :) Si ma bucur ca am "descoperit-o".
Multumesc, la fel, Elena!
Seara frumoasa si saptamana la fel iti doresc, cu drag. Pupici si imbratisari! Cu placere. :)
Multe femei interesante despre care nu stiam nimic
RăspundețiȘtergereAsa mi se pare si mie. :) Pe masura ce mi le amintesc sau aflu despre ele, le "colectionez" aici.
ȘtergereGrozav articol! Mulțumim pentru informații. Sunt atâtea lucruri și personalități autohtone despre care nu se vorbește, deși merită toate laudele.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere, Bianca. Cu multa placere. :)
ȘtergereUnele dintre aceste personalitati au fost chiar uitate... Nu de mine, care am mari lacune. :)