2022-04-27

Pască de Paște. Calendar recreativ

O legendă despre pască spune că pe vremea când Isus predica alături de apostoli cu toții au fost găzduiți de un om bun, darnic, care la plecare le-a pus în traistă, fără știrea lor, o pâine – să aibă pe drum.

Cândva, pasca era o pâine din aluat nedospit – azimă – și amintește (evreilor în special) de mana din deșert - evreii au trăit în deșert timp de 40 de ani și Dumnezeu a avut grijă ca oamenii să aibă ce să mănânce (între alimentele esențiale era și azima). În timp, creștinii au adăugat brânza oilor, arome, miere de albine, devenind astfel o prăjitură de Paște, o plăcintă cu brânză de formă rotundă, cu margine din aluat împletit și cu o cruce din aluat deasupra. Îmi place azima, dar mult mai mult îmi place plăcinta cu brânză. Nu știu să fac, așa că am rugat pe cineva să facă și pentru mine și numai pentru că este ca temă pentru Calendarul ReCreativ: Simboluri pascale. Dacă mama era acasă făcea ea.

Am avut o pască foarte gustoasă; mititică (cca 15 cm diametru), fără aluat împletit („sucituri”) pe margine – aluatul împletit simbolizează, se spune, coroana cu spini a lui Hristos.

Pasca se pregătește în ajun de Înviere, dar și în Joia Mare e la fel de „bine” - și mulți obișnuiesc să o ducă la biserică pentru a fi binecuvântată.
Nefiind sigură că vom avea pască pe masă, în casă, de Paște anul acesta – și că voi apuca s-o fotografiez! – am pregătit două poze pentru temă, dar nu aș fi înscris postarea în tabel (fără pască).

În coșulețul lucrat pentru tema doi din acest Calendar am așezat trei ouă roșii. Oul simbolizează viața; vopseaua roșie e simbolul sângelui care a curs lui Hristos pe cruce.


Nu prea le am cu pregătirea mâncărurilor în general, și cu atât mai puțin m-aș băga în seamă de sărbători (o mai fac, totuși, din când în când); prefer „cealaltă parte” a pregătirilor: curățenie, aranjat una alta, reparații – activități la care mă pricep. În discuții, care mai de care zicea câte ouă a vopsit, ce-a pregătit și așa mai departe. Cineva – văzând că sunt ignorată în discuțiile „tematice” – m-a întrebat câte ouă am vopsit. „Trei” – am răspuns fără să roșesc. Hohotele de râs s-au declanșat cu o întârziere de câteva minute. N-au vrut să creadă că numai trei ouă am vopsit! Dar chiar numai trei am vopsit: cele din coșulețul prezentat aici. Am uitat să cumpăr vopsea; când am constatat că nu am vopsea pentru ouă mi-a cam pierit cheful de vopsit. Important este că am avut și ouă roșii lângă pască. Sunt departe de a fi „genul minimalist”, dar se mai întâmplă – poate sunt, și nu știu (între altele, îmi plac miniaturile).

Pentru că lucrasem o cruce la începutul jocului postez fotografia acum.


S-o încadrez, crucea, într-un „ansamblu” nu mi-a reușit așa că i-am atașat un inel și o voi purta ca pandantiv (are șapte cm înălțime și e din piele sintetică).
Tiparul îl am de ceva timp, pentru că am mai confecționat câteva de-a lungul timpului, în diferite culori.
Cam atât am reușit să mă descurc pentru această temă. De fapt, altcineva m-a „descurcat” – n-aș fi avut pască să prezint, fără ajutor.

26 de comentarii:

  1. Celmai mult simai mult la tine imi place sinceritatea ta. Cum spuneam si la mine pe blog, nici eu nu amfacut pasca personal, a facut-o mama, iar cozonacul l-a facut domnisoara mea cea mare. De cativa ani ma cam dau deoparte fetele de la facut cozonacii.
    Imi place cruciulita si cosuletul cu oua. Felicitari! SI multumesc de participare la provocarea asta. Te astept si la urmatoarea care sper sa-ti placa la fel de mult.
    O saptamana frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc, Niko! 💕
      Daaa, dar banuiesc ca tu stii sa faci. Uau! Domnisoara ta cea mare este, inca, "puisor" (asa am dedus) si cu atat mai mult e de admirat! O singura data (am incercat de mai multe ori) mi-a reusit un chec pufos - inainte de pufos si mai apoi desi am respectat instructiunile in amanunt a iesit ceva potrivit sa-mi bat cuie-n talpa... :(
      Multumesc pentru apreciere!
      Si eu iti multumesc! N-ai idee cat de fain m-am distrat mesterind! "Operatiunile" cu ata au fost... dementiale! :))) N-am facut poze la toate "bazaconiile" pe care le-am incercat. 😊
      Abia astept sa aflu ce idei mai ai!
      Saptamana frumoasa sa fie si pentru tine!

      Ștergere
  2. Mulţumesc, Diana! Sincer, nu ştiam legenda asta frumoasă.
    Eu am cumpărat pasca, şi să vreau nu ştiu să fac şi nu e cazul să risc chiar înainte de sărbători. Poate încerc cândva o plăcintă cu brânză şi stafide. Dacă iese aia, încerc şi cu pasca :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag! Si eu iti multumesc!
      Am aflat zilele trecute despre legenda cu painea din traista. 😊 (in fapt, imi suna foarte cunoscuta, dar cred ca multe seamana intre ele - legendele, zic).
      La fel imi zic si eu: nu risc. Mama zice ca de-i placuta la gust si nu se sparg dintii in aluat e buna de mancat. 😊 Am "riscat" cu altele - ce-i cu dospit si/sau copt imi iese, de regula... tare ca piatra.
      Bafta, Potecuta! 😊

      Ștergere
  3. Cand apar culorile sub forma de pulbere, iau cateva pliculete, ca sa nu risc sa uit.
    Asa nu mai ratez. Am primit o pasca si noi. Insa nu am facut poze. Initial ma hotarasem pentru o felicitare, dar gasind acele bucati, m-am razgandit cam imprudent. Imi place mult cruciulita din piele. Banuiesc ca e un material mai rigid. Nu sunt sigura, ce culoare este?
    Ma intreb ce ne mai pregateste Niko...
    Sper ca aceste zile ti-au fost frumoase, Diana draga! Pupici!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu aveam de la mama o rezerva serioasa de plicuri cu vopsea, dar de unde iei si nu "pui la loc" se termina. 😊
      Pasca lucrata de tine este foarte reusita! Uneltele pentru sculptura abia asteptau sa fie luate in seama din nou. 😊
      E maro inchis; materialul nu e foarte gros, dar am "dublat" - sunt doua, lipite "spate-n spate".
      Si eu sunt tare curioasa, si nerabdatoare sa aflu ce ne pregateste Niko!
      Multumesc, Suzana draga! ❤️ Da, au fost frumoase dar! De sambata pana azi parca a trecut doar o zi, asa de repede a zburat timpul! :)) Azi am avut sentimentul ca e duminica!
      Pupici! 😘 Seara frumoasa!

      Ștergere
    2. Nu 'din nou'. Nu le-am folosit pana acum. Ma mir si eu ce cuminti au fost!😊
      Cam asa si la mine. Inca nu m-am dezmeticit. Nu-mi intru in ritm...
      Noapte buna! Pupici!❤️😘

      Ștergere
    3. Nu-mi vine a crede ca ai rezistat tentatiei de a le "incerca"! 😊 Au fost cuminti, da, si pentru prima data s-au descurcat foarte bine.
      La mine e mai simplu: ritmul meu e... haotic. 😊
      Pupici de noapte buna! 😘 ❤️

      Ștergere
  4. În satul meu natal sătmărean păștile - trei bucăți alături de ouă, vin, miel cârnat, șuncă, lumânare - erau duse pentru sfințire la biserică în Ziua de Paști dimineața devreme. Practic, după slujba de Înviere nu prea dormeam, deoarece ne găteam și ne grăbeam să prindem un loc central în curtea bisericii unde ne făleam cu coșurile frumos aranjate...
    Revenind în actualitate, trebuie să mă laud că de când suntem în capitalism mie îmi revine sarcina de-a aproviziona păștile și lichidele.
    Felicitări pentru postare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se spune ca in noaptea Invierii nu trebuie sa se doarma. 😊 Nu mai stiu exact care e superstitia. 😊
      Acum parca sunt prea grabiti oamenii - ca si cum ar fi nerebdatori sa "bifeze" ceva pe "ordinea de zi" si sa treaca mai departe.
      In copilarie simteam altfel aceasta sarbatoare (chiar si in "prima tinerete"), desi nu mergeam la biserica - mergea tata, duminica in zori si aducea pasca si vin. In satul de unde era tata (la un pas de mun. Bv) una dintre pastile sfintite era impartita acolo (nu mai stiu cate se duceau).
      Cred ca e faina sarcina pe care o ai. 😊 Un timp, dupa ce a murit tata, mergeam si eu dimineata, pentru pasca si lichid. 😊 Apoi m-am luat cu altele.
      Iti multumesc (si pentru ca mi-ai deschis "calea" spre cateva amintiri frumoase)! Zile senine iti doresc!

      Ștergere
  5. Oi, Diana!
    Gostei da sua postagem, não conhecia essa lenda, mas cada país tem seu jeito único de comemoração.
    Antes, na semana da Pascoa tinha um sentido mais religioso, jejuar era como penitência e virgilia de adoração na noite da ressurreição.
    Hoje em dia o povo tem uma vida de correria com trabalho, estudo e muitos afazeres.
    Está tudo mudado, até as celebrações mudaram.

    Obrigada pela partilha desse lindo post.

    Beijinhos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Olá, Fatyma!
      Você tem razão, tudo parece estar acontecendo às pressas, com mais pompa e menos piedade. A fé a partir de alma é importante.
      Eu também agradeço!
      Beijinhos 💐

      Ștergere
  6. Me dio ganas de probar el pan de pascua y los huevos. Felices pascuas. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
  7. Me dio ganas del pan de pascua . Felices pascuas. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
  8. Me dio ganas de pan de pascua y de los huevos. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oh! :) Significa que se ve bien. Gracias.
      Te mando un beso.

      Ștergere
  9. 6 ouă am vopsit (cu turmeric), au ieșit un galben frumos, natural. Chiar nu ma privește ce fac alții, pot vopsi 10 ori 30 de ouă. Eu am vopsit cât am crezut ca putem consuma fără risipă. Mamaia, de exemplu, vopsea un coș plin de oua de toate felurile (de rata, de gașca, de găină), dar avea 3 fete cărora le făcea un pachet generos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite ca la turmeric nu m-am gandit! Am folosit sfecla rosie din... salata (cumparata) :)) - apoi am aflat ca puteam folosi sunatoare, sa fie rosii (desi nu-mi dau seama cum s-ar intampla) Au iesit mai mult rozii decat rosii, dar aratau bine.
      E de inteles! Cand eram multi la masa de Paste si mama vopsea multe oua; de bunici nu mai zic! Si nu se risipea nimic. :)

      Ștergere
  10. Nu știam ce semnifică pasca. Nu am făcut pana acum. La noi în zonă se face cu lapte, orez, stafide. Un alt preparat specific: deliciosul cozonac. De asemenea, femeile mai făceau și drob. Nu venea iepurașul, dar copiii primeau haine noi. Mamaia ne făcea cozonac în căni mari de aluminiu și aveau aspectul unor briose uriașe. Cuptorul ei era imens, din lut (în curte) și tradiția (copiilor) era sa mănânci cozonac proaspăt scos din cuptor, fierbinte, pana ți se făcea rău. :) Ce vremuri!

    Curtea era învăluită în mireasma florilor de primăvară.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E delicioasa si pasca de la voi! Nu stiam ca e pasca, dar am mancat des orez cu lapte si cu stafide! E un preparat care-mi place foarte mult!
      Si mama face drob; in timp, pentru ca noi, copiii, nu mancam nimic din miel a inceput sa faca folosind carne de porc sau pui - imi place mult, si-mi place cum arata ouale in el, cand se feliaza. :)
      Frumoasa ta amintire despre cozonaci mi-a amintit de cozonacii pe care-i facea o matusa a mamei - tot in cuptor imens, in curte, intr-o comuna de pe malul Dunarii. E faina ideea cu cozonacul in cana! Imi amintesc cel mai bine scovergile cu branza! Mancam pana - vorba ta! - mi se facea rau; mancam cu struguri si nu ma puteam satura!! :)))
      Chair asa: ce vremuri! Ooof. Amintiri frumoase.

      Ștergere
  11. Olá, Diana, passando par te desejar um feliz e abençoado fim de semana.

    Beijinhos

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Obrigado, Fatyma!
      Desejo a você uma semana maravilhosa!
      Beijinhos 💐

      Ștergere
  12. Oi querida Diana, passando para desejar um feliz mês de Maio e uma excelente semana.

    Beijinhos

    RăspundețiȘtergere
  13. Când eram în țară făceam pască, dar aici, în Florida, nu găsesc brânză dulce. Adică am găsit, dar este "sărată" destul de tare. Am încercat, dar nu mi-a plăcut gustul obținut. Cu ouăle roșii am și eu o problemă: nu găsesc vopsea bună. Le vopsesc cu acuarele, adică le pictez mai mult.
    Mi-a plăcut legenda, dar și ceea ce tu ai lucrat!
    Spor în toate!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi se pare atat de interesant cum se deosebesc "obiceiurile culinare" de la o țară la alta! 😊 E cat se poate de firesc sa fie astfel dar partea "interesanta" este ca in unele țări nu gasim ceea ce ni se pare atat de... firesc! 😊
      Ouale pe care le vopsesti sunt adevarate opere de arta, as zice, pentru ca-s convinsa ca nu doar le colorezi! De-as avea talentul tau la pictat/desenat as face la fel cu ouale.
      Iti multumesc! Spor in toate si pentru tine, si numai de bine!

      Ștergere
  14. Ce frumoasa este cruciulita pe care ai lucrat-o!!!
    Imi plac si ouale. Nu am mai vopsit de mult timp - eu am crosetat hainute rosii :))). Ultima data am vopsit cu foi de ceapa si au iesit tare dragute. In copilarie imi placea sa le vopsesc in ciorapi fini, cu frunzulite. Fugeam special sa cautam frunzulite, culmea pe atunci gaseam chiar in spatele blocului - acum nu as mai avea curaj :))).Dar atunci era chiar ok. Alti oameni, alte vremuri. Nu se arunce orisice... si aveam si meri, chiar mici gradinute in spatele blocului (in jurul lui mai precis).
    Pasca am facut de mai multe ori - in ultima vreme nu prea:))). Dar cum eu fac Pizza zilnic. Pizza mea este ca o Pasca fara zahar si cu suc de rosii deasupra.
    Cosuletul este foarte dragut - abia astept sa vad articolul despre el.
    Pupici

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.