2021-04-29

Ouăle roșii de Paști

Oul se numără printre cele mai vechi simboluri ale omenirii. În esența sa, oul conține toată diversitatea ființelor și este întâlnit în aproape toate culturile ca simbol al vieții, fecundității, perfecțiunii, prosperității, renașterii - un simbol universal, altfel spus, și nu apare doar în mitologia popoarelor ci și în alchimie. Oul este și cel mai cunoscut simbol al Paștelui.
Între altele, oul ascunde una dintre enigmele existenței: Cine a fost primul: Oul sau Găina?
Profesorul universitar Dominuț Pădurean (n.11.07.1947 - d. 07.04.2021) spunea că, în creștinism, ouăle simbolizează stânca ce închidea mormântul lui Isus, dar și învierea și reînnoirea vieții. Culoarea roșie semnifică sângele vărsat de Hristos. Oul e nelipsit de pe masa de Paște. La creștini simbolizează recrearea Luminii, începută prin jertfa supremă a lui Isus pe Golgota și de sângele scurs, în urma răstignirii, peste ouăle de lângă cruce. La evrei, oul simbolizează ofranda făcută în zilele Templului.
În cultura populară, Joia Mare este ziua în care se înroșesc ouăle. Se crede că ouăle înroșite sau încondeiate în această zi nu se strică tot anul și cele înroșite care sunt îngropate „la moșie” o feresc de piatră.
Legende despre ouăle roșii. Există mai multe legende (sau variante a unei legende) despre ouăle înroșite. În una se spune că, întâlnindu-se cu fariseii, Maria Magdalena le-a spus că Hristos a înviat. Ei au zis că atunci când va învia Hristos se vor înroși ouăle din coșul ei - și imediat ouăle s-au făcut roșii. O altă variantă vorbește despre cum, după Înviere, fariseii aruncau cu pietre în Maria Magdalena și pietrele se prefăceau în ouă roșii. Legenda pe care o cunoșteam este despre cum Maria Magdalena a pus un coș cu ouă sub crucea pe care a fost răstignit Hristos și acestea s-au înroșit de la sângele care curgea din rănile Lui (în altă variantă Maica Domnului așezase acolo coșul cu ouă).
În altă legendă se spune că în noaptea de sâmbătă spre duminică, după Vinerea Patimilor, Pilat din Pont a organizat un ospăț la care au participat înalți demnitari romani și mai marii Sinedriului. La un moment dat, un centurion speriat intră în sală și strigă că Hristos a înviat. Pilat, ținând în mână un ou, a zis: „Va învia Hristos când se va înroși oul acesta”. Oul s-a înroșit pe loc, spre mirarea și spaima tuturor celor prezenți.
oua vopsite in rosu asezate in iarba
Culoarea ouălor.
Ouăle se vopsesc azi și în alte culori (albastru, verde, galben, combinații etc. folosind diverse tehnici) și simbolizează bucuria revenirii naturii la viață (bucuria primăverii). Culoarea albastră a ouălor simbolizează cerul infinit, universul, viața veșnică; verde simbolizează revenirea naturii la viața; galben e culoarea belșugului, a recoltei, a grâului copt, a pâinii euharistice. Unii vopsesc și în negru ouăle - simbol al chinurilor și durerea suferite de Hristos pe cruce.
Ouăle încondeiate (închistrite) sunt simbolul Mântuitorului și se mai numesc „ouă muncite” (sau „ouă necăjite”) - dedicând patimilor lui Hristos efortul depus pentru a le face atât de frumoase.
Cine nu reușește să înroșească ouăle în Joia Mare (și nu face pasca și cozonacii tot atunci) ar trebui să o facă în Sâmbăta Mare, dimineața, nicidecum în Vinerea Mare, deși sunt zone în care se înroșesc vinerea - vopsitul (numai în roșu) simbolizează jertfa de pe cruce a Mântuitorului (alții spun să fie vopsite cel mai târziu în Vinerea Mare). Unii folcloriști spun ca în Vinerea Mare trebuie să fie făcute numai pasca și cozonacii, nimic altceva. Preoții ortodocși spun ca ouăle pot fi înroșite în oricare dintre aceste zile - important este să fie vopsite. În timp ce se vopsesc ouăle trebuie spusă o rugăciune - de regulă „Tatăl nostru”.
În noaptea de Înviere (Sâmbăta Mare) se duce la biserică un coș cu ouă roșii, pască și cozonac pentru a fi sfințite. După slujbă, dar și în zilele următoare, obiceiul este să se ciocnească ouăle; în general, cel mai vârstnic bărbat de la masă e primul care ciocnește capul oului de capul oului ținut în mână de un comesean și se rostește „Hristos a Înviat!”, la care se răspunde „Adevărat a Înviat”. Oul a cărui coajă crapă e oferit celui care l-a spart. În unele zone exista credința că cei care ciocnesc ouă se vor vedea unii cu alții și în viața de dincolo. Ciocnitul ouălor simbolizează jertfa lui Hristos și e permis numai după noaptea de Înviere și până la Înălțare. Se spune că e bine să fie aruncate cojile ouălor pe pământ (pentru fertilizarea holdelor) sau pe ape curgătoare, pentru a da de veste Blajinilor că a sosit Paștele.
La Înălțare se repetă înroșirea ouălor ca readucere aminte ca Hristos, Cel ce Se înalță la cer, va reveni pe pământ la Judecata de apoi.


Image by Sofie Zbořilová from Pixabay

6 comentarii:

  1. Sâmbătă le fac şi eu, azi nu mai apuc. Şi în coji de ceapă, tradiţional şi simplu :)
    Frumos şi interesant articol!
    Zi bună, draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu n-am reusit sa le vopsesc - doar le-am fiert. 😊
      Ies fain vopsite asa! Intr-un singur an am folosit coji de ceapa rosie - au avut o culoare tare placuta, desi nu au iesit rosu-visiniu, cum mi s-a spus (erau mai mult rozalii). Cu coaja de ceapa galbena am vopsit candva o perdea de nailon (arata super).
      Iti multumesc, Potecuta. ❤️
      Zi buna iti doresc, cu drag, sa ai si tu!

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Asa stiam si eu, dar am aflat cu aceasta ocazie ca... e in functie de zona.

      Ștergere
  3. Tocmai am terminat cu vopsitul, asa ca vin in vizita cam tarziu.
    Doar rosu am folosit, fara experimente in acest an...
    Multumesc pentru toate ideile din postare. Anul acesta nu am curaj sa fac cozonac. Poate la iarna. Cred ca am si uitat. Cea mai complicata reteta pentru mine. Tot imi spun sa fac cu jumatate de kilogram de faina, sa mai experimentez, insa nu mai ajung!
    Pupici si noapte buna, Diana draga! ❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti o harnicuta! (repet ce am constatat si cu alte ocazii) 😊
      Eu am reusit doar sa le fierb! In timp ce fierbeau pregateam vase pentru vopsea... Neee! A intervenit altceva asa ca am lasat vopseaua pe mai tarziu, si pe mai tarziu si... am doar oua fierte. :))
      Despre ouale rosii se mai spune ca sunt "paznicii casei". 😊 Altfel spus, ai exact ce trebuie.
      Cozonaci! N-am incercat niciodata! Daca nu-mi iese painea... Am facut o singura data paine - era buna la gust, pufoasa, dar avea coaja alba si... tare ca piatra! :)) Am dat "vina" pe cuptor, desigur. 😊 Ah! De doua ori am facut! A doua oara a iesit un fel de lipie atat de tare ca puteam bate cuie cu ea...
      Multumesc, Suzana draga! ❤️ Noapte buna! Pupici! 😘

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.