2023-05-14

Hercule Poirot se simte manipulat. Citate favorite

Se schimbă, cu adevărat, esența? Progresul tehnologic e o schimbare evidentă, dar mentalitatea omului s-a schimbat cu adevărat?! Sunt altele dorințele, crezurile, față de acum... 80-90 de ani, să zic? Sau față de acum două mii de ani?

Sunt făcute studii care dovedesc faptul că mulți oameni, puși într-un anumit context, vor face exact ce au făcut unii cândva într-un context asemănător (sau identic) și pe care azi îi blamează inclusiv cei care le repetă acțiunile la o distanță, uneori, de zeci de ani.

romanul O supradoza de moarte, de Agatha Christie, editura Litera, 2021
În romanul O supradoză de moarte scris de Agatha Christie,...

ca la un joc de cărți, Poirot are sentimentul că i se forțează mâna într-o anumită direcție a investigației.

Domnul Morley din roman era dentistul la care mergea Hercule Poirot, dentist care a fost ucis la un moment dat. Sora dentistului, cea care avea grijă de gospodărie, contrar fratelui ei,...

Considerase întotdeauna guvernul o instituție cât se poate de utilă, indiferent cine deținea puterea. Prin urmare, îi ceru fratelui ei să-i explice exact de ce actuala politică a guvernului era neconvingătoare, idioată, imbecilă și de-a dreptul sinucigașă.

Aflăm că dentistul își exprimă în detaliu argumentele, dar autoarea romanului nu ni le împărtășește – probabil pentru că oricare cititor, din orice epocă, are argumentele lui pentru o părere sau alta.

În derularea acțiunii romanului, polițiștii – și nu doar ei – ajung la concluzia că uciderea dentistului ar fi legată de politică și, probabil, acesta ar fi fost solicitat să ucidă pe finanțistul cel mai detestat din Anglia (care îi era pacient) și pentru că nu a vrut a fost ucis, să nu se afle despre complot.

Un fost lucrător la Serviciile Secrete își dădea și el cu părerea, îmbinând niște piese care au legătura între ele (...):

- Noi, britanicii, suntem teribil de enervanți. Suntem conservatori, dar nu oricum, ci conservatori până în măduva oaselor. Bombănim mult, însă de fapt nu vrem să zdrobim guvernarea democratică și să încercăm diverse experimente recent scornite. Tocmai asta e atât de insuportabil pentru agitatorul străin care nu precupețește niciun efort! Singura problemă este – din punctul lor de vedere – faptul că noi chiar suntem, ca țară, relativ solvabili. Aproape nici o altă țară din Europa nu e solvabilă la acest moment. Pentru a dezechilibra Anglia, pentru a o dezechilibra serios, trebuie să-i arunci în aer finanțele – la asta se reduce totul! Și nu poți să-i arunci în aer finanțele când la cârma lor se află oameni precum Alistair Blunt. (...) El nu vede nici un motiv pentru care o țară nu s-ar putea comporta (...) fără experimente costisitoare, fără cheltuieli frenetice pe potențiale utopii...

Fostul angajat la Serviciile Secrete continuă:

- Să îndepărtăm violent vechea ordine! Conservatorii, democrații tradiționaliști, oamenii de afaceri corecți trebuie eliminați. Poate că acești radicali au dreptate – nu știu, dar ceea ce știu e că trebuie să ai ceva pregătit pentru a înlocui vechea ordine, ceva care să și funcționeze, nu doar să pară o idee bună.

Un agitator, Raikes, un tip care îi face curte nepoatei blamatului Alistair Blunt, îi spunea lui Hercule Poirot (...):

- Trebuie să existe o nouă ordine; sistemul financiar vechi și corupt trebuie înlăturat, la fel și rețeaua asta blestemată de bancheri care se întinde ca o pânză de păianjen în lumea întreagă. Trebuie neapărat să fie eliminate. Nu am nimic împotriva lui Blunt personal, dar e genul de bărbat pe care-l urăsc. E mediocru și ingamfat. (...) E genul de om care spune: nu poți zdruncina temeliile civilizației. Și totuși, chiar nu poți? Lasă că o să vadă el! E o piedică în calea progresului și trebuie înlăturat. Azi nu mai e loc pe lume pentru oameni ca Blunt – oameni care rămân încleștați în trecut, oameni care vor să trăiască așa cum au trăit tații lor, sau chiar cum au trăit bunicii lor! Sunt o mulțime ca ei în Anglia, bătrâni încăpățânați și prăfuiți, simboluri inutile, uzate, ale unei era decăzute. Ăștia trebuie să dispară! Trebuie să se creeze o lume nouă. Pricepi ce zic? O lume nouă, înțelegi?!

Ce credea Blunt despre dorința unora pentru o lume nouă:

- E întotdeauna același lucru: idealiști cu părul lung și mintea încețoșată și fără urmă de cunoștințe practice. Eu nu sunt un tip prea deștept, nu am fost niciodată, dar pot pur și simplu să citesc și să scriu și să fac aritmetică. (...) Dacă citesc ceva scris în engleză, pricep ce înseamnă – nu mă refer la chestii ezoterice, formule sau elucubrații filosofice, ci la simpla engleză concretă. Iată însă că majoritatea oamenilor nu pot! Dacă vreau să scriu ceva, pot să-mi exprim gândurile – am descoperit că destul de mulți oameni nu pot face nici asta! (...) Pot să înțeleg aritmetica simplă. Dacă Jones are opt banane, iar Brown îi ia zece, câte îi vor rămâne lui Jones? Ăsta e genul de calcul despre care oamenilor le place să pretindă că ar avea o soluție simplă. Refuză să recunoască, în primul rând, că Brown nu poate să facă asta și, în al doilea rând, că răspunsul nu va fi un plus de banane!

- Preferă ca răspunsul să fie un truc magic? (întreabă Poirot)

- Exact. Politicienii sunt la fel de răi. Dar eu am fost întotdeauna un susținător al bunului-simt. Nimic nu îl poate întrece, în final. (...)

- Dacă dv. ați fi... înlăturat, ce s-ar întâmpla? vru Poirot să știe. (...)

- O mulțime de neghiobi blestemați ar încerca o mulțime de experimente foarte costisitoare. Și atunci s-ar duce pe apa sâmbetei stabilitatea – și bunul-simt și solvabilitatea.

Hercule Poirot credea cu tărie în solvabilitate și, un moment, s-a temut de ceea ce s-ar putea alege de țara lui adoptivă dacă cei ca Blunt ar dispărea.

Fragmentele din roman sunt publicate aici în contextul jocului Citate favorite găzduit de Suzana (Floare de colț), joc inițiat în colaborare de Ella și Zina.

Romanul scris de Agatha Christie, One, Two, Buckle My Shoe, a apărut pentru prima dată în anul 1940. În românește a apărut și la editura Litera în anul 2021, cu titlul O supradoză de moarte, tradus de Alina Rogojan.

Se spune că cine dorește să știe istoria cât mai aproape de adevăr ar trebui să citească romanele (cărțile) scrise într-o epocă sau alta... Cred că există cel puțin un sâmbure de adevăr în această afirmație.

34 de comentarii:

  1. iubesc povestile cu Poirot! Minunat alese citatele!
    Agatha Christie este o mare maiastra in formulari literare, in plus, o iubim toti pentru ca este regina romanului politist!
    Diana draga, trimit pupici si ganduri bune, de la trio pentru trio ♥♥♥

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie-mi plac. Ma bucur de fiecare data cand am ocazia sa citesc un roman (politist) scris de ea - inca sunt multe pe care nu le-am citit (si am recitit cateva citite cu multi ani in urma).
      Imi place mult si cum creeaza atmosfera. :-)
      Multumesc, Carmen draga! Imbratisari si pupici cu drag si de la noi pentru voi! ♥ ♥ ♥

      Ștergere
  2. Nu am citit cartea asta, insa parca e... rupta din realitatea prezentului.
    Eu cred ca orice tara este aruncata in bezna prin distrugerea finantelor, nu doar Anglia. M-am intrebat la un moment dat, daca prezenta ei un 'ue' nu a fost ca un cal troian. Nici acum nu sunt sigura care este raspunsul.
    Oricum, bunul simt mi se pare un criteriu minunat si de conduita si de legiferari.
    Din pacate insa...
    Multumesc, Diana draga pentru recomandare. Chiar mi-e dor sa o recitesc pe Agatha! Pupici si o saptamana usoara.😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Un argument in plus pentru teoria ca nimic nu se schimba in profunzime, indiferent unde ajunge progresul... tehnologic. :-)
      E o regula universal valabila: oricare stat e aruncat in bezna cand ii sunt subminate finantele... U.E e un mijloc - asa pare.
      Cred ca englezii au fost, de la inceput, eurosceptici si in timp s-a dovedit ca "uniunea" nu-i avantajeaza (nu degeaba au refuzat categoric sa accepte moneda Euro in locul Lirei sterline"). Pentru unele state - cum ar fi Ro - e un avantaj sa fie in UE; pentru state precum Norvegia, Elvetia, nu pare avantajos. ;) Chestia asta cu UE e pentru a controla mai usor comertul/finantele (si a "internationaliza" ilegalitatile - o consecinta nedorita, dar la care se asteptau artizanii UE si profita pentru a "strange surubul" pentru toti in ideea "diminuarii infractionalitatii"). Altfel spus: bun-simt mai putin in legiferare pentru ca nu aduce suficient de multi bani nesatuilor (o "analiza" extra-simplista a motivului existentei UE). Sigur, populatiile se bucura de unele avantaje pe care altfel nu le-ar avea = praf in ochi.
      Cu placere! Multumesc pentru interes.
      Saptamana usoara si pentru tine, Suzana draga! Pupici! 😘❤️

      Ștergere
    2. Dupa cum observ avantajele au cam disparut! A ramas 'praful in ochi'...
      Pup. Zile usoare, Diana draga.💖

      Ștergere
    3. Cred ca avantajele au fost o iluzie pentru populatii, in general. Acum, cam oriunde am fi pare ca se tinde spre o aceeasi "linie de conduita" impusa (in unele state e mai vizibil, in altele mai putin vizibil, dar numai gandindu-ne la asa-numita "amprenta de carbon" pe care o lasam cu activitatile si comportamentele noastre (culinare si nu numai) cand (nu daca) va fi "implementat" portofelul digital e posibil ca cei care au amprenta de carbon prea mare sa li se interzica sa cumpere carne sau... li se poate interzice unora sa iasa din casa (cel putin un timp, pana se micsoreaza amprenta de carbon). Pentru adescoperi aceste "amprente" vor cerceta ce fel de centrala electrica ai in casa, cum e izolata casa, daca esti pe consum de gaz, ce fel de auto conduci, de cate ori "te-ai dat cu avionul"... Asa-numitele "orase de 15 minute" e doar incpeutul.
      Multumesc, Suzana draga! La fel si pentru tine! <3 Pupici!

      La mine a inceput bine saptamana: a fost marti (in capul meu) si, cumva, trei actiuni care ar fi trebuit sa fie intreprinse luni au fost amanante (nu din cauza mea!) pentru marti! Ca sa vezi coincidenta! :))) si se vor inghesui peste cele de marti, dar cele de marti nu s-au vrut luni, asa ca azi va fi mare inghesuila pe aici. :-)))) Nimic nou sub soarele meu. :-) Ceva-mi spune ca, undeva, in ultimii trei ani, am luat o curba gresit si am pierdut drumul... Prea nu-mi iese nimic asa cum trebuie, cand trebuie, cum vreau, cand vreau... Culmea e ca au inceput sa observe si unii dintre cei apropiati - inca se distreaza pe seama mea. :-)))

      Ștergere
    4. Acum sunt pe calculator, asa ca mai adaug ceva. Dupa atatia ani, imi batucesc primele impresii pe care daca le-as fi rostit, probabil s-ar fi zis ca sunt un pic defecta. Acum insa, imi iubesc instinctul din ce in ce mai mult. Se vad efectele atat de limpede... Ca daca nu se observa nici acum, chiar raman fara cuvinte...
      Nu este bine cand se rostogolesc subiectele in afara programarii. Motivele doar tu stii daca pot fi corectate. Insa te-am tot auzit si nu suna bine. Poate stai linistita intr-o zi si doar observa evenimentele, ca poate descoperi si cum sa indrepti liniile curbe...
      Pupici si inpiratii, Diana draga!😘❤️

      Ștergere
    5. "Incurcaturile" de care tot am parte nu pot fi controlate. Exemplu: inainte de Pasti stabilim cu niste prieteni sa ne intalnim la Mangalia - in 20 ar fi fost plecarea. In 19 aprilie suna un verisor si ne zice ca mama lui a murit, vineri e inmormantarea. Numai chef de distractie n-am mai avut. (de gen au mai fost; nu chiar de fiecare data a intervenit moartea, ci boala, accident etc. - planurile s-au dat peste cap). Exemplu banal: stabilim sa mergem in padure la Timisu de Jos... Cu juma' de ora (cca si ceva) inainte sa plecam incepe ploaie torentiala si tine ceva timp, apoi ploua toata ziua (ploua si la Timisu de Jos, ne-au anuntat cei care ne-au sugerat iesirea si locuiesc in zona)... Teoretic, :-) pe mine nu m-ar fi oprit ploaia, dar i-a oprit pe ceilalti. Maruntisurile cu amanarile unora nu le mai pun la socoteala... (pe cei care si-au facut regula din amanare i-am indepartat, dar parca tot mai multi amana aproape orice - si la ei, probabil, e vreun tavalug prin zona) :-)
      Sunt doar cateva exemple.
      Noh! Da-mi o idee: cum sa indrept ceea ce nu depinde de mine da-mi da aproape totul peste cap?
      Multumesc, Suzana draga! <3 Seara frumoasa iti doresc! Pupici! <3

      Ștergere
    6. Acum daca e sa spun, noi nu prea avem programe comune cu alte persoane. Ne luam programul in maini si e strict decizia noastra si de a actiona si de a anula. Subiectele grave nu se discuta, fac parte din alta sfera. Nu pot fi evitate, din pacate. Cat priveste vremea, iarasi nu stiu ce sa zic. Banuiesc ca prognoza meteo ar merita urmarita pentru excursii montane. Acolo e mare diferenta fata de B.
      Oricum, mai cuget, ca ma intereseaza subiectul...
      Pupici si zile usoare, Diana draga! 😘❤️

      Ștergere
    7. Au fost si multe subiecte grave - care m-au cam bulversat, pentru ca au venit in valuri...
      De cele mai multe ori si noi mergem pe "noi hotaram ce si cum", dar parca e mai fain cand sunt mai multi...
      In cazul meu mai e si chestiunea legata de munca - colaborez cu multi oameni, am de facut multe drumuri si orice mic "hop" imi poate da peste cap programul - iar cand se "intercaleaza" ceva in plus (care nu tine de munca) "distractia" e si mai mare.
      De-ar fi sa ma iau dupa prognoza meteo de pe vreun site... ar trebui sa aleg care site sa-l iau de bun... Si mai e ceva... Scrie: ploaie in Brasov (dar ei se refera la judet, nu la municipiu) sau "ploaie la munte" (care munte?!) Ar trebui sa fac o adevarata cercetare si sansele de-a lua plasa sa fie mari... :-)
      Multumesc, Suzana draga! Daca-ti vine vreo idee te rog sa-mi zici. Am jonglat atat de mult cu fel de fel de variante incat s-ar putea sa nu mai vad padurea din cauza copacilor. :-)
      La fel si pentru tine! Pupici! 😘❤️

      Ștergere
  3. Oh... dar Agatha le spune cam prin toate cartile ei. si le spune bine de tot. Recent a citit Mami din ultima carte pe care am luat-o (Doamna McGinty a murit - si va trebui sa o citesc si eu la un moment dat cap-coada, numai sa prind cateva ore pentru mine) si la un moment dat s-a oprit - spunea ceva de genul ca doctorii sunt prescriptori de retete :)))). E tare Agatha. Mereu va fi.
    Cartea mea preferata este cea care are loc in Egipt (Moartea vine ca un final). Mi-a placut tot ce am citit pana acum, desigur, dar asta a detronat pana si 10 negri mititei :)).
    Cartea despre care ai scris (vai ca era sa scriu cine e criminalul.. hahahaha), iar mi s-a parut foarte interesanta. am vazut si ecranizarea (reusita). Nu este prima in care ataca subiectul politic (parca in seria Cu Tommy si Tuppence are o carte cu ceva mai mult politic in ea ).
    Ceea ce a scris Agatha aici... s-a dovedit cu varf si indesat, nu? :) Desigur, nu e nevoie sa fie neaparat pletosi... pot sa fie si .... oameni care sunt petru progres si investitii :)))). In ce, in ne ce, sa fie.... dar cand te uiti in jur...

    Foarte tare cartea... :D
    Puuup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Doamna McGinty a murit nu am citit, dar am vazut episodul din serialul Poirot - sunt destule diferente intre ecranizare si povestirile/romanele A.C. (prefer romanele/povestirile) ;)
      In privinta unor medici are dreptate... Bine ca n-a prins "vremurile noastre"! :-)) La cate "formulare" au de completat (si) medicii...
      Moartea vine ca un final nu-mi amintesc... Doar "Moarte pe Nil" stiu ca am citit si "actiunea" se petrece in Egipt.
      Din seria T&T nu am citit nimic! Abia acum cativa ani am auzit ca exista! Stiu ca am vazut un episod, in serialul Poirot (sau a fost film...?) Ups! Ma lasa rau memoria. :-)))
      Bineinteles ca pot lipsi pletele si pot avea "gulere albe" radicalii (liberi!) :-)

      E unul dintre romanele in care am "gasit" ceva ce mi-a atras atentia (paragrafele notate) - dincolo de intriga, evident.
      Pupici! <3

      Ștergere
    2. In vremurile noastre, prin excelenta. Chiar vorbeam cu Mami ca daca incerci sa intrebi altceva decat despre medicamente nu prea mai ai pe cine :O. Bine noi vorbeam de veterinari atunci. Dar si la ceilalti... Vechea garda s-a cam subtiat.... si tot pe ei e inca tot greul ...

      Da, am citit Moarte pe Nil si am vazut si ecrenizarea (cea din serial). Este alta carte. :) Cea de care spuneam este in vremurile de demult (fara Poirot, fara Miss Marple, fara T si T).
      T si T sunt separati - cred ca 4 carti sunt. Atat.

      Imi pare rau acum ca nu am notat la momentul respectiv dar stii cum e cand citesti din Agatha te prinde .. plus ca eu ii citeam lui Buni (Si comentam, haha). Chiar le spune in multe locuri.. taxeaza la greu.
      Pup cu drag :D

      Ștergere
    3. Ups! Deci "Moartea dnei McG..." e fara Poirot?! Inseamna ca am confundat cu acel episod in care o femeie vine la Poirot si-i spune ca are credinta ca cineva o otraveste... El e sceptic, dar merge totusi, dupa cateva zile, si afla ca femeia a murit si sotul e considerat vinovat.

      Da! E clar! T&T vazut de mine a fost film... Ce ziceam?! Cred ca ma lasa memoria?! Ar trebui sa scriu: ma lasa memoria. :-)

      Ai dreptate: cartile ei "ne prind" - abia la a doua citire mi-a retinut (cu adevarat) atentia si altceva in afara de intriga. :-) Dada, taxeaza.

      E o realitate cu "vechea garda"... Si la medicii pentru oameni si la cei pentru animale... Si la farmacisti! E cam trist ceea ce se intampla... Cei care chiar profeseaza din placere par a fi din ce in ce mai putini... Si apoi, cum sa crezi ca un medic e priceput atunci cand auzi studenti la medicina care se lauda ca au copiat la examene?! Daca ai parte fix de unul ca asta?! Pfuuu!

      Pupici cu drag! <3

      Ștergere
    4. Nu nuu.. :))) Moartea vine ca un sfarsit e fara Poroit. Cel cu Egiptul antic :D.
      Ah... cea cu otrava e alta.. Dar nu imi amintesc acum numele. :))) Ceva cu o asistenta tanara si cu un tip sarlatan...nu? :D

      Ohh va trebui sa ma uit si eu dupa filme - mi-ar placea sa vad o ecranizare si dupa ei. sunt chiar curioasa pe are ai vazut-o. E o carte cu ei la inceputuri, tineri, cand e rapita o tanara care primise niste documente pe un vas si tanara mima acum ca este amnezica. :)). Apoi mai este unul cu o matusa (Ada parca) si un tablou si o casa care se vedea cand mergeai cu trenul :))). Mai este unul cu o alta casa unde ajungeau tot felul de personaje si se presupunea ca sunt ceva spioni pe acolo si ei doi merg in misiune (de fapt Tommy merge si ea nu se ooate abtine si isi creaza deasemenea o identitate falsa) si in fine este ultima carte cand se muta ei intr-o casa care are o biblioteca interesanta (si cineva incearca sa o omoare pe Tuppence.
      :)))))

      In plus toata info vine via concernuri Ph. Ce poti sa zici cand ceri un sfat la un vet pentru mancare si iti zice doar branduri.. Ca nu toti stapanii sunt dedicati... ca e mai simplu asa. Dar poate ca unii chiar vor sa stie.. :O. Si pentru orice chestie baga antibiotic sau ceva sedativ (asta am patit-o cu Do... eu chiar credeam ca ii face bine injectia aia cand mergea in cerc - in schimb il pleostea si cam atat adica punea paie peste foc. cand am intrebat daca e chiar nevoie .. imi zice f senin.. ah nu dar ca sa va inisitim pe dumneavoastra.. multumesc pt linistire.. prefer sa va dau banii si sa nu ma linistiti pleostindu-l si mai rau... bine asta am zis in gand.. pe el l-am intrebat daca nu pot inlocui chestia aia cu un masaj ca vad ca il linisteste. Ah ba da sigur ca da... daca nu va deranjeaza... pfooooa pai asa a ramas si Dodo venea sigur cum calca stramb sau il deranja ceva si mi se punea sa il masez.. dragul :))).

      E intr-adevar pacat. Dar majoritatea asta invata in facu. Am vazut la generatiile mai tinere (colegii lui Ra) ca sunt numai cu diverse firme (care probabil ca sponsorizeaza pe acolo).... Stiu ca ma enervasem la un moment dat cu o pasta de dinti. si am intrebat si eu „bine dar e absolut groaznica, de ce o recomanzi?” (tocmai ce fusese si implicata respectiva pasta intr-un scandal referitor la ingrediente) - raspunsul a fost ca asa sunt invatati ca e cea mai buna :)))).

      Vai ce m-am lungit. :)))
      Pup cu drag :D

      Ștergere
    5. PS: moartea dnei McG e in seria 11 - episorul 1. :) - nu l-am vazut inca.
      Cel cu tipa otravita e seria 4 ep 2. M-am uitat acum :D

      Ștergere
  4. Es un buen libro . Lo lei hace tienpo te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A mí también me gustó. Lo releí hace poco.
      Te mando un beso.

      Ștergere
  5. Mulțumesc pentru recomandare! Această carte încă nu am citit-o sau am citit-o când eram la liceu și nu-mi mai amintesc! Interesante citatele alese și zic eu sunt de actualitate, chiar dacă această carte a fost scrisă acum mulți ani!
    Să ai o zi ușoară și o săptămână plină de bucurii și realizări! Pupici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      Din cate romane a scris (ma refer doar la cele politiste) am citit foarte, foarte putine - si-am aflat asta doar prin anii 1990 (pana atunci am crezut ca am citit multe romane semnate de ea!) :-))
      Asemanarea cu prezentul m-a determinat sa copiez aici fragmentele.
      Iti multumesc, Mihaela! La fel sa fie si pentru tine! Pupici! <3

      Ștergere
  6. Eu n-am citit nici măcar o carte de acestă autoare celebră.😁
    Cel puțin acum știu ce materiale să aleg, când le va veni vremea, mai ales că datorită vouă, am descoperit o mulțime de romane super, super bune.
    O săptămână frumoasă îți doresc, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La cate carti sunt in lume...! :-) Timpul ne lipseste.
      Daca-ti place genul politist usor de citit romanele ei sunt excelente. Sunt, cumva, relaxante - desi pare ciudat sa pun in aceeasi fraza "omor" si "relaxare". :-)
      Iti multumesc, Stef! Saptamana frumoasa sa ai si tu! :-)

      Ștergere
  7. Parca a fost si un serial fain. O zi buna, Diana! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, serialul "Poirot".
      Multumesc, la fel, Cristi! :-)

      Ștergere
  8. Olá Diana!
    As instituições governamentais só pensam em si próprios em todos os lugares.
    Lema deles: é dominar para não ser dominado. Infelizmente o povo é massa de manobra.
    esse livro deve ser muito bom.
    Tenha sempre luz em seu caminhar.
    Abraços loiva

    RăspundețiȘtergere
  9. Un final de saptamana linistit, Diana draga! Pup.😘❤️

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc, Suzana draga! ❤️ Duminica frumoasa iti doresc!
      Pupici! .😘

      Ștergere
  10. Niciodata în istoria cunoscuta a omenirii, nici un imperiu nu a reusit sa modifice cultura, si credintele mostenite genetic al vreunui popor, decât prin asimilarea (amestecarea) culturilor si credintelor, astfel încât credintele si cultura cea mai puternica, prin manipulare (gen)etica, sa predomine si sa stapâneasca viitoarele gene(ratii) fara ca acestea sa constientizeze siretenia seculara/milenara... :)
    Binecuvântari supreme, eterne, perene, în orice spatiu-timp si orice vreme, draga Diana!

    RăspundețiȘtergere
  11. Un personaj îndrăgit pe care l-am "întâlnit" în filme și cărțile citite ale Agathei Christie ❤️
    Se spune că totul se repetă, nu învățăm nimic din istorie...🤔
    Pupici ❤️

    RăspundețiȘtergere
  12. How ate you my friend? That's a very thought provoking analysis dear Di. Always inspired by your blog posts and wonderful commentaries.

    Much love and hugs. xoxo
    Stay well, stay beautiful.

    RăspundețiȘtergere
  13. Da, istoria o putem afla de la scriitori. Am observat, inclusiv la scriitorii români, cu câtă pasiune discută la tv ideile politice.
    Mulțumesc că mi-ai amintit de Poirot și de Agatha Christie. Mi-am petrecut ani buni cu ei. Mai nou, la televizor...
    Weekend plăcut!

    RăspundețiȘtergere
  14. Sa-ti fie saptamana linistita, Diana draga! Mai e putintel si incepe varaaaa! Pup. ❤

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru gandurile-ti bune, Suzana draga! ❤
      Azi e Ziua Copilului! 😊 La multi ani!
      Pupici! 😘

      Ștergere
  15. Total acord cu acea ultimă afirmație! Dar ce ne facem cu aceia care nu citesc cărți?... Sunt din ce în ce mai mulți. :(

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.