2023-10-21

Inele pentru etalat esarfe

Trece timpul și se schimbă anotimpul, și-am rămas în urmă rău cu joaca tuburilor din carton. Dintr-o mie de probleme am rămas cu 999 – legate de tehnologie! Să înfășor în ață aurie inele din carton de la un set de pahare e bagatelă, pentru că nu-i nevoie de laptop și tastatură, sisteme și-alte cele...

Din șase inele de carton (late de un centimetru, cu diametru de cinci și-un pic) am găsit doar patru; le-am legat câte două și pe toate de un mini-umeraș de la șosete pentru a realiza un mini-suport pentru a depozita eșarfe.

un suport din inele de hartie invelite in ata aurie, pentru esarfe

Patru inele sunt prea puține pentru câte eșarfe am, dar câteva și-au găsit locul potrivit – inele pot fi adăugate oricând.

Pentru umeraș am folosit și staniol, să nu mai rămână vârfurile albe, cum am pățit la clamele pentru perdea. Și pentru că la mijloc, îmbinarea dintre cârlig și tijă, nu prea am reușit o înfășurare dichisită am prins un mărțișor-broșă care simbolizează zodia Pești. Unde am legat inelele de umeraș am mascat cu câteva zale dintr-un lanț auriu – zalele sunt fine, nu se agață eșarfele în ele.

etape confectionare suport pentru esarfe, din 4 inele de carton si un mic umeras din plastic

Am amânat esențialul: am lucrat acest suport pentru tema doi (9-15 octombrie) la jocul
Transformări creative – octombrie 2023, care este despre realizarea unui obiect decorativ / util din inele d
e hârtie.


Din istoria eșarfei

Eșarfa este cunoscută din cele mai vechi timpuri – vreo 3000 de ani în urmă. Prima dată a fost identificată într-un portret al reginei Nefertiti, în Egiptul antic; regina e înfățișată purtând, sub podoaba de pe cap, o eșarfă strâns legată. O statuie din secolul al IX i.Hr. înfățișează un împărat asirian purtând un șal.

În jurul anului 500 i.Hr. femeile din Atena purtau eșarfe pentru a-și spori farmecul în timp ce femeile indiene – în aceeași perioadă – le purtau pentru a-și acoperi capul.

În China antică le purtau soldații – dovada ar fi statuile descoperite de arheologi și care înfățișau soldați. În jurul anului 230 i.Hr. eșarfele erau parte a uniformei militare pentru a arăta gradul.

În Roma antică, în jurul anului 10 d.Hr eșarfa era folosită mai mult în scop igienic, pentru a șterge transpirația de pe gât și de pe față – au fost purtate inițial de bărbați, în luptă sau când prestau munci obositoare; le aveau la gât, peste umăr sau înnodate în jurul taliei ca o centură.

În Croația, în jurul secolului al XVII-lea, soldații de toate gradele purtau eșarfe: ofițerii aveau eșarfe de mătase, alte grade aveau eșarfe de bumbac.

În timpul Revoluției Franceze și bărbații și femeile purtau eșarfe în culori diferite pentru a-și afișa afilierea politică la principiile democratice: Libertate, Egalitate, Fraternitate.

Napoleon Bonaparte a adus / a trimis pentru prima sa soție o eșarfă egipteană (unele surse spun indiană); se spune că ei i-a plăcut atât de mult încât a comandat 400 în următorii trei ani. Cam în același timp, al treilea duce de Cracovia ar fi creat prima eșarfă tricotată.

Accesoriul a devenit popular cu adevărat odată cu ascensiunea reginei Victoria, în anii 1800 – se zice că purta eșarfe de mătase ca accesoriu, popularizându-le în rândul nobilimii.

În timpul primului război mondial tricotarea de mănuși, șosete și eșarfe (fulare) devenise un fel de "datorie patriotică" – tone din aceste obiecte au fost trimise celor care luptau pe front.

În primul și în al doilea război mondial, piloții avioanelor de vânătoare purtau eșarfe pentru a-și proteja gâtul de frig la altitudini mari.

În timpul primului război mondial, mătasea a început să apară în vest, și multe firme care produceau îmbrăcăminte au început să producă accesorii din mătase. Unul dintre primele grupuri care a produs eșarfe de mătase după război a fost Liberty of London, care folosea imprimeuri strălucitoare, în contrast puternic cu cenușiul din timpul războiului..

Succes răsunător, însă, a avut, în 1937, Thierry Hermès, de la Hermès International (casă de modă de lux înființată în 1837) – a creat eșarfe din mătase după modelul purtat în luptă de soldații lui Napoleon. Compania a achiziționat mătase brută din China, și a fost prelucrată în atelierele proprii, incluzând în design și modele pictate manual. Au devenit extrem de populare și dorite, dar erau foarte scumpe și nu și le permitea oricine.

În momentul în care a fost inventată vâscoza (material semisintetic supranumit "mătase artificială"), eșarfele au devenit un accesoriu accesibil tuturor.

Eșarfele din in, bumbac, lână au început să apară în timpul celui de-al doilea război mondial, când femeile au fost încurajate să ocupe locurile de muncă lăsate libere de bărbații plecați la război. Nu le purtau în jurul gâtului, ci pe cap, pentru a evita să-și prindă părul în vreun angrenaj, dar și pentru a se proteja de frig când era cazul.

De atunci, eșarfa a devenit atât element de bază în modă cât și unul funcțional, pentru bărbații și femeile din toată lumea.

Azi, eșarfele sunt confecționate din tot felul de materiale, toate culorile și combinațiile de culori și modele, pictate manual sau imprimate, decorate cu mărgele și fel și fel de împletituri și franjuri, țesute sau dantelate; sunt lungi, scurte, late, înguste, pentru plajă, pentru fiecare anotimp; se poartă la gât, pe cap, legate în talie sau de toarta genții, ca accesorii de păr s.a.m.d. și pot fi legate în multe moduri (fiecare cu ideea lui).

16 comentarii:

  1. Mulțumesc pentru istoria eșarfei, uite acum am înțeles de ce in anii 50 se purta batic pe cap.
    Felicitări pentru suportul de eșarfe, ți-a ieșit foarte bine. Cu ani în urmă am făcut și eu unul mai mare, undeva pe blog apare dar s-au adunat deja multe și la mine. Încă îl folosesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere!
      😊 Dupa ce le-au popularizat "la greu" vedetele timpului din cinematografia americana, in special, fiecare a inceput sa caute "originalitatea". Am aflat cu aceasta ocazie ca ceea ce numim fular era numit (mai este) "esarfa de timp friguros" - si tot asa cu celelalte de gen.
      Multumesc pentru apreciere! In mintea mea e unul mai mare (incepusem unul, la un moment dat), dar atatea inele am avut acum, pe repede inainte. Foarte practic - nu-i asa?! 😊

      Ștergere
  2. Uite, asa ceva am nevoie si eu... Momentan am esarfele impaturate- incolacite, puse pe culori, in mini-rafturi care se "agata" in dulap, de polita din lemn a dulapului ( au doua "clame" ghidaje, care se prind sub polita, practic ocupand spatiul superior al urmatorului raft, in directia de sus-in jos. Offf... Habar nu am cum sa explic, probabil va trebui sa fac o poza, oricum vreau sa prezint candva, colectia mea de esarfe😜 Am asa muuulte, insa nu prea port. Insa imi cumpar pentru ca imi plac, mi ar place sa port 😂😅 Nu port deasemenea margele cu toate ca am tot felul de coliere in toate culorile.... Multe le am sacrificat, folosind bilutele la diverse jocuri hand-made 😂
    Dar iata.... M am lungit si scopul meu principal , cand am intrat aici, a fost sa iti cant LA MULTI ANI 🎉🎊🍀🐞🦋🎂💐
    Sanatate, bucurii, vise implinite si mult noroc in noul an de viata Diana draga 💕❤️🤗
    Ce m am bucurat ieri, cand v am auzit vocile, tie si mamei tale ❤️💕💖 sunteti trei dragute 💕💖❤️
    Va imbratisez virtual si trimit pupici 😍💕💞 Sa petreceti minunat si sa aveti o zi superba!
    Pupici si de la baietii mei, bineinteles, pentru intregul familion 😘😘😘🐾

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va multumesc, Carmen draga! 💕 Si va multumim! pentru gandurile bune! 💞 Si de la noi pentru voi ganduri de bine, imbratisari si pupici! 😘 💕 🐾 🤗
      Un mic tort si pentru voi: 🎂 Sa fim sanatosi si voiosi!
      A fost o zi interesanta (sigur ca si foarte placuta) 😊 de dimineata pana seara! Desi nu "organizasem" ceva s-a intamplat sa "organizam" ad-hoc - cea ce, cred, a dat un farmec mai "altfel" intalnirilor (am avut cativa musafiri "in reprize") 😊 Noroc cu mama, care pregatise diverse - "sa fie!" 😊 - pentru ca, altfel, as fi fost luata ca din oala. 😂 Daca una-alta aveam, dulciuri prea putine - dulciurile nu rezista in aceeasi casa cu mine.

      De-mi amintesc bine, ai scris pe undeva ca ai "colectie" de esarfe - multe ne-ai adus si noua (si fulare).
      Am inteles (cred) cum vine cu "suportul" pentru esarfele tale - am vrut sa-mi iau, la un moment dat, dar ma incurca "in raft". 😊 Mi-a tot fost lene sa lucrez un suport care sa se potriveasca si le-am tinut pe te miri unde: ba intr-un "organizator" asemanator celor pentru pantofi, ba facute sul, asezate in cutii pe care le-am dedicat special, dar am nevoie sa fie "la vedere si la indemana" - port esarfe, cred, de cand eram copil (atunci mi le asorta mama) 😊
      Mai am o prietena care cumpara esarfe la greu, dar nu prea poarta. 😊 E tot in zodia Balantei! 😊 (nu e o "legatura", dar ca idee).
      Margele port mai rar acum - siraguri lungi, pentru ca pe cele scurte, la baza gatului, inca le port cu placere. Din cele lungi (unde a fost posibil) am facut "seturi": cercei, bratari, sirag "la baza gatului".
      Pupici cu drag! 💕

      Ștergere
  3. Ce idee ai avut! Mi-ar prinde bine si mie un astfel de suport. Imi place foarte mult cum ti-a ieșit! Felicitări!
    Istoria eșarfei! Nu m-am fi gândit să caut să aflu detalii, îți mulțumesc pentru informații! Te pup! Duminică frumoasă să ai.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc! Ideea cu inelele-suport nu-mi apartine - cu infasuratul in ata, nu stiu. 😊
      Cu placere! Pana zilele trecute nici eu n-am cautat sa aflu ce si cum cu esarfele, desi sunt "fan".
      Saptamana cu bine iti doresc! Pupici! ❤

      Ștergere
  4. Si mie imi plac esarfele si un astfel de suport este practic. Nu m-as fi gandit sa le pun in configuratia asta, ci una langa alta. Insa asa cum atarna esarfele tale, cred ca stau confortabil. Imi place iddeea si realizarea. Felicitari multe.
    Si multumesc pentru istoricul dspre esarfe. Se spune ca atunci cand dansezi cu ochii inchisi si peste care pui eventual o esarfa, conectarea cu sinele se face mai
    bine.
    Pupici, Diana draga si un weekend frumos in continuare!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte practic suportul - si abia acum m-am hotarart sa "rezolv" (am vazut diverse suporturi in comert, dar din diferite motive n-am cumparat). Incepusem, candva, unul cu sase inele legate de un umeras cu "betze" mai lungi (habar n-am ce-am facut cu el; acolo aveam cele mai multe inele de gen), dar mai apoi tot asa erau prinse inelele - se vad toate esarfele si pot fi introduse si scoase fara sa cada celelalte.
      Multumesc! Cu placere! 😊
      Daaa! (chiar cred asta, fara gluma) Cu un "amendament": cine danseaza cu ochii inchisi (cu ochii acoperiti) trebuie sa stea foarte bine cu... echilibrul. 😊
      Iti multumesc, Suzana draga! ❤ Iti doresc sa ai o saptamana cu bine! Pupici! 😘

      Ștergere
  5. Vai cat de tare imi place suportul creat!!! initial am crezut ca este din sfoara (asta pentru ca la inelele mele vreau sa folosesc sfoara si numai sfoara vizalizez - macar de as reusi sa si pun in practica...). Cat de frumoasa este combinatia. Cred ca vreau si eu... :D Si mie imi plac mult esarfele si tare mult mi-a placut partea a doua a articolului - foarte foarte foarte interesant :D Iti multumesc :*
    Sper ca cele 999 de probleme sa se rezolve cat mai repede. Eu ajung cam tarziu sa iti urez si aici la multi ani (abia ce am reusit pe blog :D in timp util ) . Sa fie sanatosi si frumosi si luminosi si cu multe proiecte creative
    Puuuuupici si de la pitic care dea doame.. ceea ce voi incerca sa fac si eu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc, draga Rux! 💗 Si trimit pupici si pentru pitic! 💕 La fel sa fie si pentru voi!
      Pe mail Y! nu reusesc sa ajung pentru ca-mi tot "da" ceva cu "guce" - o chestie prin care, cica, te obliga aia de la Y! sa accepti toate conditiile lor de reclama si alte balarii... Deocamdata ma abtin sa accept - si nu prea stiu cum sa rezolv (exista metode doar ca... n-am priceput nimic) 😃
      Vrei sa folosesti sfoara pentru a imbraca in ea inelele?! Sa te orientezi spre sfoara "fina", sa nu fie "afectate" esarfele fine...
      Se vor rezolva, in mod sigur - si la fel de sigur vor urma altele. 😃
      Imbratisari cu drag! 💖

      Ștergere
  6. Te quedo muy bonito y me gusto conocer su historia. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte, foarte interesant. Și suportul, și istoria eșarfei. Am căutat acum despre baticuri, un fel mai special. Îmi place pe la tine și voi folosi ideea de eșarfe făcute sul. Pe suporturi le-aș afuma. :( Mulțumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iti multumesc pentru compliment! ❤
      Din paginile de istorie a esarfei, pe care le-am citit, am dedus ca toate aceste accesorii pentru gat, cap, umeri etc. s-au numit (un fel de a spune) "esarfe" si pe masura ce a trecut timpul s-au tot brevetat diferite forme, marimi etc.. Mi se pare fascinanta istoria unui obiect pe care il consider atat de... obisnuit. 😊 Nu ma asteptam.
      Din acelasi motiv (afumarea) le-am avut sul, fiecare in punga ei, apoi in cutie 😊 doar ca... pana gaseam esarfa potrivita... Acum am scos sifonierul, din camera unde se afuma, pe un hol de trecere unde "afumatul" ajunge putin spre deloc - si am esarfele "la vedere", pe interiorul usii. 😊
      Cu placere. ❤

      Ștergere
  8. Felicitări pentru suportul de esarfe. Ce fir auriu ai avut? Cât de fin că pare pictat nu înfășurat.
    Mulțumesc și pentru informațiile despre eșarfă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am dat de acest mesaj abia acum... :-(
      E fir pentru crosetat - un fel de matase; e un fir foarte rezistent (se rupe extrem de greu)
      Cu placere. Multumesc si eu si scuze pentru reactia intarziata. <3

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.