2013-01-15

Ceasul lui Mihai Eminescu

In 15 Ianuarie 2013 s-au implinit 163 de ani de la nasterea poetului Mihai Eminescu (15 Ian 1850, Botosani – 15 Iunie, Bucuresti), poet, prozator si jurnalist roman, socotit de cititorii romani si de critica literara ca fiind cea mai importanta voce poetica din literatura romana. Este al saptelea fiu (dintre cei 11) ai lui Gheorghe Eminovici - un caminar provenit dintr-o familie de tarani romani din nordul Moldovei – si al Ralucai Eminovici, nascuta Jurascu, fiica de stolnic din Joldesti.
Pe linie paterna familia cobora din Transilvania, de unde emigreaza in Bucovina din cauza obligatiilor militare, a exploatarii iobagesti si a persecutiilor religioase. Unii autori au gasit radacini ale Familiei Eminovici in satul Vlad, din Tara Fagarasului, unde azi mai exista doua familii Iminovici.
(sura: ro.wipipedia.org)
Ceasul pe care l-a avut poetul este azi expus in Casa Pogor, parte integranta a Muzeului Literaturii Romane – Iasi.

Poetul a primit ceasul de la tatal sau, Gheorghe Eminovici, care in anul 1881 a venit la Bucuresti sa isi vada fiul. Cu aceasta ocazie i-a daruit un ceas de aur cu lant, despre care se spune ca era in valoare de 40 galbeni (de un galben se putea cumpara o pereche de boi)
Acest ceas este marca Breguet, un ceas cu cheie de 77 grame si un diametru de 46 mm.

De-a lungul timpului, Mihai Eminescu a amanetat acest ceas de cateva ori. O dovada ar putea fi si ceea ce scria Veronicai Micle, la un moment dat: ...si inca sa mai stii una. Mi-am scos ceasornicul meu de aur de unde sedea cu chirie la parintele Strul Avram si ma fudulesc cu el. Stii tu ca el e pururea posibilitatea imediata de-a te aduce la Bucuresti cu nepusa-n masa, caci el reprezinta oricand capitalul necesar pentru transportul celui mai scump odor ce-l am eu in Iasi...

De la Matei Eminovici (fratele poetului, despre care se presupune ca a sustras ceasul dupa moartea poetului) unele obiecte au ajuns in posesia Aglaei, dupa moartea acestuia. Recasatorita cu un capitan austriac, Heinrich Gareiss, bunurile ei au ramas (in 1900, la data decesului) acestuia. Capitanul, la randul sau, s-a recasatorit si a avut un fiu: Heinrich Gareiss, care a devenit medic chirurg si doctor emerit in Campulung Moldovenesc. Acest medic a donat ceasul si inelul cu monograma (care apartinusera lui Mihai Eminescu) complexului muzeal din Iasi, in schimbul obtinerii unui pasaport pentru Germania, unde se stabilise fiul sau.

6 comentarii:

  1. interesant!
    noapte bună, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Azi am aflat si eu ca poetul a avut un ceas atat de valoros
      O zi frumoasa!

      Ștergere
  2. nu cunoasteam aceste informatii,imi pare bine ca le-am aflat...
    o noapte frumoasa iti doresc Diana! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Azi (in 15) :) am aflat si eu! Ajunsesem prea tarziu pentru a mai pregati ceva cu ocazia zilei de nastere a poetului si atunci mi-am zis sa caut ceva inedit! Si am "dat" de ceasul lui.
      O zi minunata sa ai!

      Ștergere
  3. Foarte interesante informatiile despre Eminescu si ceas. Nu stiam nimic despre asta. Cel mai interesant mi se pare cat de scump era acel ceas. Poate ca nu ar trebui sa ne mai minunam de ceasurile de foarte multe de mii de euro...cu care se lauda cei cu bani pe la tv...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vorba ta: cat de scump era acel ceas! Am trait cu impresia ca au fost oameni saraci parintii lui! Poate ca n-o fi fost asa sau, poate, stiam altceva inainte vreme dar... timpul trece si prin mintea mea si ia cu el multe informatii!
      Uau! Da! Ceasurile de mii de euro! Probabil ca unii ar spune ca "fac pe nebuna" insa oricati bani as avea nu cred ca i-as da pe astfel de ceasuri! Mai ales ca nu mai port ceas de ani de zile! Fara ceas am senzatia ca ziua e mai lunga! :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.