2013-01-28

Dezmostenitul (El Desdichado)

de Gerard de Nerval (1808-1855)

Gerard de Nerval a fost pasionat de ocultism; stau marturie Les Illumines (Iluminatii), unde evoca, printre altii, figura lui Cagliostro, si Voyage en Orient (Calatorie in Orient), unde  ofera o continuare a legendei lui Hiram.
Nerval a presimtit – si toata opera sa sta marturie – asemanarile intre demersul propriu si acela al alchimiei si chiar al tarotului. Stabilind aceste similitudini, prinzandu-le in scrierile sale – si El Desdichado incheie o indelungata cautare – si-a exprimat secretul esential, simbolistica intima.
Georges Le Breton releva corespondentele intre unele fragmente ale faimosului si mereu misteriosului poem El Desdichado si, pe de alta parte, alchimie si tarot:

Eu1 sunt Tenebrosul, Vaduvul, Neconsolatul,
Printul de Aquitania la Turnul abolit;
Singura Stea a murit, iar lauta mea constelata2
Poarta Soarele negru3 al Melancoliei4.

In bezna Mormantului5, Tu care m-ai consolat,
Da-mi inapoi Pausilippul si marea Italiei6
Floarea7 ce-i placea atat inimii mele dezolate
Si bolta de vita unde Pamprul se insoteste cu Trandafirul8.

Sunt Amor eu, ori Phoebus?... Lusignan sau Biron?
Fruntea inca mi-e rosie9 de sarutul Reginei10;
Am visat in Grota unde pluteste Syrena11

Si de doua ori12 invingator am trecut peste Acheron,
Acompaniind rand pe rand cu lira lui Orfeu13
Suspinele Sfintei14 si strigatele Zanei.

Unde:
1) Cel ce se numeste “Eu” este, se pare, Pluton al alchimiei, care reprezinta pamantul ascuns aub culoarea neagra. Aceasta “negreala” se intalneste la inceputul operei alchimice Este “moartea”, “melancolia”…
2) Primele trei versuri corespund arcanelor XV (Diavolul), XVI (Turnul trasnit) si XVII (Steaua) din tarot.
3) “Soarele negru” apare in numeroase texte alchimice;
4) “Melancolia” simbolizeaza “putrefactia materiei”;
5) Alchimistii spuneau ca “un rege trebuie inmormantatpentru ca apoisa fie inviat din propria cenusa”’
6) Pausilippul e piatra (filosofala) la rosu. Iar marea e mercurul;
7) E vorba despre “floarea alba” a Proserpinei din mitologie;
8) Pamprul reprezinta culoarea ruginie, deci pe Marte; trandafirul o desemneaza pe Venus. Din unirea lor ia nastere soarele filosofic;
9) Oare nu s-ar putea spune ca primul catren al sonetului este negru, al doilea alb iar prima terțina rosie?
10) Sulful este regele filosofic iar apa mercuriala regina;
11) Sirena este Melusina; grota – vasul alchimic;
12) Versul face aluzie la cea de-a doua etapa a operei;
13) Dom Pernety scrie: “Ca poet, Orfeu este Artistul, cel care povesteste alegoric ceea ce se petrece in operatiile Magisteriului (compozitie chimica avand, pentru cei din vechime, proprietati miraculoase)”;
14) Sfanta este Fecioara alchimica, aceea care va da nastere “materiei inteleptilor”.

(Extras din rev. Fontaine, nr. 44-45)
(Maestrii Ocultismului, Andre Nataf, p.334, Ed. Enciclopedica Bucuresti, 1995, traducerea: George Anania si Matilda Banu)

Traducerea mai des intalnita:
Sunt sumbrul, văduvitul - sunt cel nemângâiat, / Sunt prințul Aquitaniei, cu turnu-n praf căzut:
Mi-e astrul mort - lăuta-mi, cu ceru-i înstelat, / Un negru Soare poartă - Melancolia - scut.

În noaptea mormântală, tu, ce m-ai mângâiat, / Redă-mi un țărm italic, Posilipul pierdut
Și floarea dragă mie, în duhul cel uscat, / Și bolta unde vițe măceșul a-născut.

Sunt Amor sau sunt Phoebus. Sunt Lusignan? Biron? / Mi-e fruntea de-al reginei sărut împurpurată; / Visam în grota unde sirenele înoată... //

De două ori trecut-am glorios prin Acheron. / Cântând fără-ncetare, pe orfica mea strună, / Când gemete de sfântă, când strigăte de zână.

Nota: nu stiu cine a tradus versurile; daca stie cineva si vrea sa-mi spuna... Multumesc.

10 comentarii:

  1. Diana nu te supara.. sunt pusa pe sotii azi!
    Pai cum naiba sa nu fie omul "mângâiat" daca ia cazut "turnu-n praf" si "Mi-e astrul mort"?
    Zau si eu asi plange cu capul pe masa! :))

    Vii sa ma culegi de sub masa? :)))))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))
      Zi-mi unde-i masa sub care vrei sa cazi si vin!!

      Ștergere
    2. La mine acasa, vii? :))

      Ștergere
    3. Cu placere, doar ca aeroportul din BV nu e inca gata! :))

      Ștergere
  2. aici e ca in papusile "matriosa": cate straturi de intelesuri gasim?
    asta e de citit cu hartia pe masa, creionul langa ea si cana cu vin fiert in mana...
    ai salvat-o pe Minnie?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarat: multe intelesuri ii putem da... Asa e, insa, cu multe poeme - si nu numai - ale multor scriitori/poeti... Cred ca din acest motiv nu prea mi-a placut - la scoala - sa fac "analize literare" de genul "ce a vrut sa spuna autorul?" Pentru mine, autorul a spus exact ceea ce citesc in momentul acela... Dar sunt unele poeme "hermetice" carora le putem afla alte si alte intelesuri fara a avea certitudinea ca "nimerim" exact ce a dorit autorul sa dezvaluie...

      :)) Nu, inca n-am ajuns la Minnie! S-a salvat singura!

      Ștergere
  3. Imi declar oficial propria incompetenta :))
    Nu am pricep deloc la nimic legat de ocultism :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))
      Mai degraba as zice ca e simbolism si mai putin ocultism... :)

      Ștergere
  4. doborator de deprimant...sper ca masa sun care a cazut Minnie e suficient de primitoare ca sa ma primeasca si pe mine :))

    striagt de durere versurile lui...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca te primeste si pe tine, si pe mine! :) CHair de masa nu-i suficient de... sub-incapatoare are Minnie sufletul destul de mare! :)

      **
      Deprimant, adevarat...

      = Cor subpământean =
      În adânci tenebre,
      Care zac funebre,
      Să dăm în destin:
      Şi, ca răzbunare
      Toţi, cu-ndemânare,
      Moartea s-o gătim!

      Plecam în umbră;
      O pânză sumbră
      Pe cer da zor:
      Când totul doarme,
      Cătuşe-şi sfarme
      Cel veghetor!
      (Gerard de Nerval)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.