2002 |
In 21
ianuarie 2001, nemtoaica Jutta Kleinschmidt devine prima femeie (si
pana azi singura) care castiga Raliul Paris-Dakar. Avand copilot pe Andrea
Schulz, a castigat cu Mitsubishi Pajero.
N-a fost prima data cand a concurat la acest raliu, dar a
fost prima data cand a castigat cursa.
In anul 2002, Jutta Kleinschmidt semneaza pentru trei ani cu
Volkswagen si in anul 2003 termina Dakar-ul pe locul 8. Cat timp a fost pilot
oficial al constructorului din Wolfsburg ,
Jutta a avut-o ca navigator pe Fabrizia Pons. In 2004, ele au castigat prima
etapa de Dakar
cu un Race-Touareg, iar in 2005 au dus masina pe treapta a treia a podiumului.
Acesta este primul automobil Turbo Diesel care reuseste sa termine cel mai
dificil rally-raid al lumii in Top 3, iar cele doua au obtinut cea mai buna
clasare a unui echipaj integral feminin in Dakar .
Jutta Kleinschmidt, s-a nascut in 29 august 1962 in
Dakar 2001 |
Raliul Dakar – cunoscut si sub denumirea de Paris -Dakar – e o competitie
automobilistica si de motociclism off-road si e organizata de Amaury Sport
Organization (ASO). Cea mai importanta competitie de anduranta din lume. O
cursa pe cat de fascinanta pe atat de periculoasa, pentru concurentii de la
toate categoriile: moto, auto, camioane. La fiecare editie desertul si-a luat tributul in vieti omenesti.
Cursa a debutat in 1979, la un an dupa ce
miliardarul Thierry Sabine, in timpul unui raliu s-a ratacit in desert si
a fost pe aproape sa-si piarda viata. Prin aceasta aventura, Thierry Sabine a
descoperit potentialul sportiv al acestui peisaj, oferind o aventura interesanta
pentru iubitorii adrenalinei.
Raliul a debutat pe traseul Paris, Franta - Dakar, Senegal
(intrerupta de un transfer peste M. Mediterana) dar din cauza amenintarilor
teroriste din Mauritania (2008, an in care nu s-a organizat) s-a mutat,
incepand din anul 2009, in America de Sud. Pana in anul 1994 competitia avea ca
punct de start Champs-Elysees din Paris dar, in urma numeroaselor plangeri
primite la primaria capitalei ASO a fost nevoita sa inceapa si sa termine
competitia la Euro-Disney. Mai apoi, punctul de plecare al raliului a tot fost
schimbat.
Sursa foto: http://www.jutta-kleinschmidt.de/
Raliul Dakar 2013
s-a desfasurat in perioada 5 – 20 Ianuarie, pe o distanta de 8000 km, cu start
in Lima (Peru) cu final in Santiago (Chile) traversand Argentina ( a 5-a oara
consecutiv in America de Sud). In 13 Ianuarie a fost singura zi pentru odihna.
Competitia a avut 14 etape, au fost inregistrate 62 abandonuri la categoria
auto, 57 la categoria moto, 12 la quad-uri si 14 la camioane (scrie “promotor.ro”)
Pe langa praf, pietre, noroi, probabile si posibile defectiuni tehnice,
concurentii au avut de infruntat si pericolul animalelor.
Pilotul francez David Casteu (Yamaha), lider la clasa moto a
Raliului-raid Dakar , s-a lovit de o vaca in
etapa a 9-a a cursei, dintre San Miguel de Tucuman
si Cordoba , in Argentina si a suferit un
traumatism la umar.
Francezul Thomas Bourgin (nascut pe 23 Decembrie 1987) a
murit intr-un accident de circulatie in Chile . Tanarul de 25 de ani a
intrat in coliziune cu o masina a carabinierilor chilieni, care venea din sens
invers. Se afla pe locul 68 in clasamentul general al categorie moto si era prima participare la Dakar .
Alte doua persoane si-au pierdut viata pe timpul Raliului Dakar, in Peru , in urma
unui accident de circulatie in care a fost implicat un vehicul de asistenta.
Persoanele decedate sunt conducatorul si pasagerul unui taxi, dupa ce masina in
care se aflau a fost lovita frontal de vehiculul de asistenta de la raliu.
Castigatorii din 2013
Clasa auto: Stephane Peterhansel (Mini) nu a avut rival in 2013, francezul
trecandu-si in cont al 11-lea succes din cariera la celebra competitie (de sase
ori la clasa moto si de cinci ori la auto). Copilot: Jean-Paul Cottret. Cu un
timp total de 38h32:39, cei doi, membri ai echipei private Monster Energy
X-raid din Trebur (Germania), au trecut linia de sosire de la Santiago de Chile
cu un avans de 42 de minute si 22 de secunde fata de cei mai apropiati urmritori
in clasamentul general;
Clasa moto: Cyril Despres (KTM) s-a impus la categoria moto. A fost succesul cu
numarul cinci pentru sportivul francez. Despres a mai castigat Dakar-ul in
2005, 2007, 2010 si 2012;
(Dakar
e greu la volanul masinii si indescriptibil la ghidonul unei motociclete)
Clasa truck: Eduard Nukolaev (Kamaz);
Clasa quad: Marcos Patronelli.
Fapt divers:
Doi ani la rand a participat ARO in raliul Paris-Dakar, insa
echipajele erau alcatuite doar din francezi. Si in 1984 (piloti: Gérard Sarrazin
si Michel Guégan) si in 1985 (piloti: Christian Avril si Pierre Rousseau)
ambele echipaje au inregistrat abandonuri. Modelele la bordul carora francezii
au ales sa traverseze dintr-un continent in altul, s-au numit ARO 240, erau an
de fabricatie 1983 si aveau sub capota “bestii” de provenienta romaneasca – de
2,5 litri, L4 (83 CP)
(topgear.ro)
In 1984 ARO-Chrysler
(ARO 242), pilotat de Christian Avril, a
castigat Raliul Faraonilor, din Egipt. Atunci ARO a fost declarat
"cel mai bun autoturism de teren din lume".
wow super... nu am stiut asta :D :)
RăspundețiȘtergereIeri am aflat si eu, cautand altceva! :)
ȘtergereDar ca ARO a castigat Raliul Faraonilor in 1984 si a fost numit la acea vreme cel mai bun autoturism de teren din lume stiai? :) Asa scria in presa vremii... Dar putem fi siguri ca era pe bune si nu era cumparata publicitatea?!
ma fascineaza desertul dar nu desertul acela populat de turisti....mi-ar place a sa-l vad asa cum e el fara a fi "comestizat"...mi-e si foarte teama,recunosc...
RăspundețiȘtergerearticolul tau e interesant,i-am admirat mereu pe cei care s-au inscris in aceasta competitie dar ca a fost castigata si de o femeie nu am stiut...bravo ei!
Fascinatia desertului...! Da, "aceldesert" pustiu, cand ziua se ingana cu noaptea, cand se lasa frigul si nu stii daca trenuri de frig sau de teama :)
ȘtergereSi mie imi plac temerarii. Mi-ar placea sa ma pot lauda cu ceva de gen! ;) Intamplator am dat de aceasta informatie... A fost o vreme cand ma interesa acest raliu dar n-a fost sa am bafta sa ajung acolo nici ca spectator.. Mai sunt ani! :) Cel putin,asa imi place sa cred.
Jutta Kleinschmidt a castigat inca asa-numitul raliu Dakar... Dar acum, daca s-a mutat peste ocean cum se mai numeste? M-ai facut curioasa si m-am uitat pe net. E organizat prin Argentina mai nou.
RăspundețiȘtergereO nemtoaica pasionata de masini si foarte curajoasa. In plus, atipica pentru Germania. Slabuta si frumusica :)
8000 km in America de Sud (Peru, Argentina, Chile), dar tot “Raliul Dakar” se numeste. In 2001 a fost pe traseul dintre Paris si Dakar.
ȘtergereCautam altceva pe net cand am dat de aceasta informatie despre prima femeie - si singura - care a castigat raliul (traseul Paris-Dakar e de vreo 10 mii de km) Si nu puteam rata ocazia de a nota aici informatia :) Apoi, mi-am amintit ca ARO a castigat Raliul Faraonilor in 1984 (nu mai stiam anul, dar stiam ca aveam lipit pe geanta de scoala un abtibild cu acel tip de ARO) si am completat postarea.
Si curajoasa dar si puternica, nemtoaica! Dar daca deja se "daduse" cu moto la Dakar,la volan... era floare la ureche - si-a avut si noroc.
Zi frumoasa sa ai!
Vad ca fata asta a castigat Dakarul cand avea varsta pe care o am eu acum. Oare sa imi sfidez si eu norocul, incercand sa particip la Dakarul juniorilor, pe trotineta? :))
RăspundețiȘtergereIncerc sa glumesc. Ai scris un articol bine documentat si foarte interesant.
Multumesc pentru aprecieri!
ȘtergereLa cat cred ca te-am intuit ai putea reusi daca-ti propui cu adevarat! :)
Wow, nu ştiam că o femeie a căştigat Dakar-ul. Vravo ei, este o competiţie foarte dură.
RăspundețiȘtergereŞtiaţi că în 2008 s-a organizat şi în zona Ungaria-Maramureş? Dar a avut parte de organizare slabă, mediatizare puţină şi apoi s- amutat în America de Sud? Păcat căci Maramureşul ar fi câştigat mult din punct de vedere al imaginii şi turismului.
Pe mine m-a surprins fooorte placut sa aflu ca si o femeie a castigat! Asta da pasiune pentru motoare! :)
ȘtergereAcum aflu de cursa organizata in zona Ungaria-Maramures... Uau! Ce pacat! Cum de-au reusit sa piarda o astfel de sansa numai ei stiu! Poate vom afla si noi, candva ;)
Multumesc pentru informatie! Voi incerca sa mai aflu cate ceva... :)
Documentat articolul tau si foarte interesant ! Se vede ca esti pasionata de automobile ! :)
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru aprecieri!
ȘtergereImi plac motoarele, da! Sa le repar ma pricep putin spre deloc dar sa le conduc ma descurc - insa nu pentru raliuri :) Din pacate am fost o maaare ghinionista! Cand, prin 1979 (nu sunt sigura) am vrut sa ma inscriu la karting (la Palatul Pionierilor) nu primeau fete... Apoi am vrut sa ma inscriu la un liceu cu profil auto dar... nu primeau fete (in anul urmator au primit, dar nu m-am mai deranjat - dovada ca nu ma mai ispitea asa tare) iar in timpul liceului, in ultimul an, am vrut sa ma inscriu la clubul auto al unei intreprinderi - dar... nu primeau fete... Probabil ca nu mi-am dorit suficeint de tare! Deh! :)