2013-01-21

Regina Dakar-ului

Portretul pilotului
2002
In 21 ianuarie 2001, nemtoaica Jutta Kleinschmidt devine prima femeie (si pana azi singura) care castiga Raliul Paris-Dakar. Avand copilot pe Andrea Schulz, a castigat cu Mitsubishi Pajero.
N-a fost prima data cand a concurat la acest raliu, dar a fost prima data cand a castigat cursa.
In anul 2002, Jutta Kleinschmidt semneaza pentru trei ani cu Volkswagen si in anul 2003 termina Dakar-ul pe locul 8. Cat timp a fost pilot oficial al constructorului din Wolfsburg, Jutta a avut-o ca navigator pe Fabrizia Pons. In 2004, ele au castigat prima etapa de Dakar cu un Race-Touareg, iar in 2005 au dus masina pe treapta a treia a podiumului. Acesta este primul automobil Turbo Diesel care reuseste sa termine cel mai dificil rally-raid al lumii in Top 3, iar cele doua au obtinut cea mai buna clasare a unui echipaj integral feminin in Dakar.

Jutta Kleinschmidt, s-a nascut in 29 august 1962 in Cologne, Germania. A studiat Fizica la Politehnica din Isny si a lucrat ca inginer la compania Mitsubishi. In 1988 a concurat pentru prima oara la Raliul Paris-Dakar pe o motocicletă BMW. In 2007 a concurat cu BMV X3.
momentul premierii dupa castigarea cursei la Dakar, 2001
Dakar 2001
Raliul Dakar – cunoscut si sub denumirea de Paris-Dakar – e o competitie automobilistica si de motociclism off-road si e organizata de Amaury Sport Organization (ASO). Cea mai importanta competitie de anduranta din lume. O cursa pe cat de fascinanta pe atat de periculoasa, pentru concurentii de la toate categoriile: moto, auto, camioane. La fiecare editie desertul si-a luat tributul in vieti omenesti.
Cursa a debutat in 1979, la un an dupa ce miliardarul Thierry Sabine, in timpul unui raliu s-a ratacit in desert si a fost pe aproape sa-si piarda viata. Prin aceasta aventura, Thierry Sabine a descoperit potentialul sportiv al acestui peisaj, oferind o aventura interesanta pentru iubitorii adrenalinei.
Raliul a debutat pe traseul Paris, Franta - Dakar, Senegal (intrerupta de un transfer peste M. Mediterana) dar din cauza amenintarilor teroriste din Mauritania (2008, an in care nu s-a organizat) s-a mutat, incepand din anul 2009, in America de Sud. Pana in anul 1994 competitia avea ca punct de start Champs-Elysees din Paris dar, in urma numeroaselor plangeri primite la primaria capitalei ASO a fost nevoita sa inceapa si sa termine competitia la Euro-Disney. Mai apoi, punctul de plecare al raliului a tot fost schimbat.
Sursa foto: http://www.jutta-kleinschmidt.de/

Raliul Dakar 2013 s-a desfasurat in perioada 5 – 20 Ianuarie, pe o distanta de 8000 km, cu start in Lima (Peru) cu final in Santiago (Chile) traversand Argentina ( a 5-a oara consecutiv in America de Sud). In 13 Ianuarie a fost singura zi pentru odihna. Competitia a avut 14 etape, au fost inregistrate 62 abandonuri la categoria auto, 57 la categoria moto, 12 la quad-uri si 14 la camioane (scrie “promotor.ro”) Pe langa praf, pietre, noroi, probabile si posibile defectiuni tehnice, concurentii au avut de infruntat si pericolul animalelor.

Pilotul francez David Casteu (Yamaha), lider la clasa moto a Raliului-raid Dakar, s-a lovit de o vaca in etapa a 9-a a cursei, dintre San Miguel de Tucuman si Cordoba, in Argentina si a suferit un traumatism la umar. 

Francezul Thomas Bourgin (nascut pe 23 Decembrie 1987) a murit intr-un accident de circulatie in Chile. Tanarul de 25 de ani a intrat in coliziune cu o masina a carabinierilor chilieni, care venea din sens invers. Se afla pe locul 68 in clasamentul general al categorie moto si era  prima participare la Dakar.

Alte doua persoane si-au pierdut viata pe timpul Raliului Dakar, in Peru, in urma unui accident de circulatie in care a fost implicat un vehicul de asistenta. Persoanele decedate sunt conducatorul si pasagerul unui taxi, dupa ce masina in care se aflau a fost lovita frontal de vehiculul de asistenta de la raliu.

Castigatorii din 2013
Clasa auto: Stephane Peterhansel (Mini) nu a avut rival in 2013, francezul trecandu-si in cont al 11-lea succes din cariera la celebra competitie (de sase ori la clasa moto si de cinci ori la auto). Copilot: Jean-Paul Cottret. Cu un timp total de 38h32:39, cei doi, membri ai echipei private Monster Energy X-raid din Trebur (Germania), au trecut linia de sosire de la Santiago de Chile cu un avans de 42 de minute si 22 de secunde fata de cei mai apropiati urmritori in clasamentul general;
Clasa moto: Cyril Despres (KTM) s-a impus la categoria moto. A fost succesul cu numarul cinci pentru sportivul francez. Despres a mai castigat Dakar-ul in 2005, 2007, 2010 si 2012;

(Dakar e greu la volanul masinii si indescriptibil la ghidonul unei motociclete)
Clasa truck: Eduard Nukolaev (Kamaz);
Clasa quad: Marcos Patronelli.

Fapt divers:
Doi ani la rand a participat ARO in raliul Paris-Dakar, insa echipajele erau alcatuite doar din francezi. Si in 1984 (piloti: Gérard Sarrazin si Michel Guégan) si in 1985 (piloti: Christian Avril si Pierre Rousseau) ambele echipaje au inregistrat abandonuri. Modelele la bordul carora francezii au ales sa traverseze dintr-un continent in altul, s-au numit ARO 240, erau an de fabricatie 1983 si aveau sub capota “bestii” de provenienta romaneasca – de 2,5 litri, L4 (83 CP)
(topgear.ro)
In 1984 ARO-Chrysler (ARO 242), pilotat de Christian Avril, a castigat Raliul Faraonilor, din Egipt. Atunci ARO a fost declarat "cel mai bun autoturism de teren din lume".

12 comentarii:

  1. wow super... nu am stiut asta :D :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ieri am aflat si eu, cautand altceva! :)
      Dar ca ARO a castigat Raliul Faraonilor in 1984 si a fost numit la acea vreme cel mai bun autoturism de teren din lume stiai? :) Asa scria in presa vremii... Dar putem fi siguri ca era pe bune si nu era cumparata publicitatea?!

      Ștergere
  2. ma fascineaza desertul dar nu desertul acela populat de turisti....mi-ar place a sa-l vad asa cum e el fara a fi "comestizat"...mi-e si foarte teama,recunosc...
    articolul tau e interesant,i-am admirat mereu pe cei care s-au inscris in aceasta competitie dar ca a fost castigata si de o femeie nu am stiut...bravo ei!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fascinatia desertului...! Da, "aceldesert" pustiu, cand ziua se ingana cu noaptea, cand se lasa frigul si nu stii daca trenuri de frig sau de teama :)
      Si mie imi plac temerarii. Mi-ar placea sa ma pot lauda cu ceva de gen! ;) Intamplator am dat de aceasta informatie... A fost o vreme cand ma interesa acest raliu dar n-a fost sa am bafta sa ajung acolo nici ca spectator.. Mai sunt ani! :) Cel putin,asa imi place sa cred.

      Ștergere
  3. Jutta Kleinschmidt a castigat inca asa-numitul raliu Dakar... Dar acum, daca s-a mutat peste ocean cum se mai numeste? M-ai facut curioasa si m-am uitat pe net. E organizat prin Argentina mai nou.
    O nemtoaica pasionata de masini si foarte curajoasa. In plus, atipica pentru Germania. Slabuta si frumusica :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 8000 km in America de Sud (Peru, Argentina, Chile), dar tot “Raliul Dakar” se numeste. In 2001 a fost pe traseul dintre Paris si Dakar.

      Cautam altceva pe net cand am dat de aceasta informatie despre prima femeie - si singura - care a castigat raliul (traseul Paris-Dakar e de vreo 10 mii de km) Si nu puteam rata ocazia de a nota aici informatia :) Apoi, mi-am amintit ca ARO a castigat Raliul Faraonilor in 1984 (nu mai stiam anul, dar stiam ca aveam lipit pe geanta de scoala un abtibild cu acel tip de ARO) si am completat postarea.

      Si curajoasa dar si puternica, nemtoaica! Dar daca deja se "daduse" cu moto la Dakar,la volan... era floare la ureche - si-a avut si noroc.
      Zi frumoasa sa ai!

      Ștergere
  4. Vad ca fata asta a castigat Dakarul cand avea varsta pe care o am eu acum. Oare sa imi sfidez si eu norocul, incercand sa particip la Dakarul juniorilor, pe trotineta? :))
    Incerc sa glumesc. Ai scris un articol bine documentat si foarte interesant.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri!
      La cat cred ca te-am intuit ai putea reusi daca-ti propui cu adevarat! :)

      Ștergere
  5. Wow, nu ştiam că o femeie a căştigat Dakar-ul. Vravo ei, este o competiţie foarte dură.
    Ştiaţi că în 2008 s-a organizat şi în zona Ungaria-Maramureş? Dar a avut parte de organizare slabă, mediatizare puţină şi apoi s- amutat în America de Sud? Păcat căci Maramureşul ar fi câştigat mult din punct de vedere al imaginii şi turismului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe mine m-a surprins fooorte placut sa aflu ca si o femeie a castigat! Asta da pasiune pentru motoare! :)
      Acum aflu de cursa organizata in zona Ungaria-Maramures... Uau! Ce pacat! Cum de-au reusit sa piarda o astfel de sansa numai ei stiu! Poate vom afla si noi, candva ;)
      Multumesc pentru informatie! Voi incerca sa mai aflu cate ceva... :)

      Ștergere
  6. Documentat articolul tau si foarte interesant ! Se vede ca esti pasionata de automobile ! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri!
      Imi plac motoarele, da! Sa le repar ma pricep putin spre deloc dar sa le conduc ma descurc - insa nu pentru raliuri :) Din pacate am fost o maaare ghinionista! Cand, prin 1979 (nu sunt sigura) am vrut sa ma inscriu la karting (la Palatul Pionierilor) nu primeau fete... Apoi am vrut sa ma inscriu la un liceu cu profil auto dar... nu primeau fete (in anul urmator au primit, dar nu m-am mai deranjat - dovada ca nu ma mai ispitea asa tare) iar in timpul liceului, in ultimul an, am vrut sa ma inscriu la clubul auto al unei intreprinderi - dar... nu primeau fete... Probabil ca nu mi-am dorit suficeint de tare! Deh! :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.