2022-01-10

Buburuza. Mărțișor și felicitare

Se spune că omul gospodar își face iarna car și vara sanie. Nu sunt om gospodar, dar ideea de a pregăti, din timp, mărțișoare și felicitări menite lunii martie m-a prins când am citit la Niko articolul Mărțișor. Provocare Calendar ReCreativ. Nu e concurs, este o "șezătoare" unde se întâlnesc cei cărora le place să meșterească și cei cărora le place să privească ce meșteresc alții.

Îmi era dor să mă joc în acest fel. Rux, pe blogul Provocări Verzi mi-a trezit pofta de a-mi exersa talentul. Talentul! Este un fel de a spune. Aș fi ipocrită să neg că mă pricep la câte ceva, dar prea puțin, spre deloc, la pictură, la desen și la multe altele. Îmi cam lipsește și imaginația artistică – e o realitate, nu falsă modestie. Mai mult copiez (mă inspir) din lucrările altora și îmi iese ceva original pentru că nici să copiez cum trebuie nu mă pricep.

De nu ar fi lansat Rux, atunci, provocările, azi nu cred că m-aș fi încumetat.
Pentru săptămâna 3 - 9 ianuarie tema jocului Calendar ReCreativ este mărțișoare și felicitări pictate. (amănunte pe blog la Niko)

Am ales gărgărița – sau buburuza, cum mai este numită – pentru că mi s-a părut mai ușor de desenat (de copiat modelul-desen) și nu am nevoie de prea multă imaginație la colorat.

Sunt mai multe feluri de buburuze, dar buburuza roșie cu șapte puncte negre apare în legende și superstiții.
Roșul este o culoare vie, veselă, care simbolizează forța, pozitivitatea și norocul.
Buburuza apare des ca motiv pentru mărțișoare, în special, probabil pentru că este un simbol al norocului în viață, în legendele și superstițiile din mai toată lumea. Uite-o buburuză! Vei avea noroc! - de câte ori am auzit exclamația! Și cifra șapte (numărul bulinelor negre de pe spatele gărgăriței) este asociată cu norocul. Cine vede o gărgăriță va avea noroc, și cu cât mai mult timp buburuza va rămâne așezată, cu atât mai mare va fi norocul.

Felicitarea are 10,5 cm – cu cât mai mic e desenul cu atât mi-e mai ușor să mă descurc, dar chiar și atunci mă împiedic. Am greșit încărcarea pensulei cu vopsea și „iarba” (în colțul stânga-jos) a ieșit prea accentuată. Asta e; n-am putut „dilua” pentru că nu ar fi rezistat cartonul și m-am ales cu o felicitare mai încărcată decât aș fi vrut.

Am colorat-o cu vopsea, dar am folosit și creioane colorate și marker roșu – marker-ul în încercarea de-a estompa conturul g
ărgăriței pe care am transpus-o pe carton cu ajutorul unei foi de indigo (și-am apăsat prea tare).

Mărțișorul este confecționat dintr-o scoică și un bumb pufos – scoica albă am pictat-o cu vopsea, bumbul pufos și roz (capul) cu markere.

Am greșit la spatele buburuzei – „triunghiul negru” – dar am remediat între timp (poză n-am mai făcut, dar arată mai firesc acum).

Gărgărița este și simbol al fericirii, al iubirii. În folclorul românesc (dar și în altele) se spune că femeia nemăritată care găsește o gărgăriță se va mărita curând. Gărgăriță Riță, zboară-n poieniță! / Unde vei zbura, acol’ m-oi mărita! O superstiție asiatică spune că cine prinde o gărgăriță și apoi o eliberează aceasta va zbura direct către persoana iubită și-i va șopti numele "expeditorului", ceea ce va determina acea persoană să vină repede la "expeditor". În Norvegia se credea că un bărbat și o femeie care zăresc în aceeași clipă o buburuză se vor îndrăgosti.

În alte legende se spune că buburuza aduce noroc și bunăstare copiilor și e bine să aibă atașat de hăinuțe o gărgăriță, sau sa aibă o jucărie sub formă de gărgăriță etc.

Deși mititică, buburuza se apară cu succes de prădători și, probabil, e motivul pentru care a devenit și un simbol al victoriei binelui asupra răului, victoriei asupra dușmanilor dar și asupra bolilor (de exemplu, în vechime, medicii recomandau celor care sufereau de dureri de oase – reumatism – să poarte haine roșii).

Într-o legendă care datează din Evul Mediu (spun cunoscătorii) buburuza este asociată Fecioarei Maria. Se spune că țăranii ajunseseră la un moment dat în pragul disperării din cauza pagubelor pe care le produceau afidele mâncând frunzele grânelor. Au cerut ajutor Fecioarei Maria și aceasta a trimis mii de gărgărițe care au distrus afidele. Se presupune că acesta e motivul pentru care englezii au numit insecta „ladybug” (gândacul Doamnei). Se mai spune că, tot în Evul Mediu, creștinii considerau că punctele negre de pe spatele buburuzei reprezintă cele „șapte dureri ale Fecioarei Maria”: 1. profeția bătrânului Simeon; 2. fuga în Egipt; 3. pierderea Lui Isus în templu; 4. drumul Lui Isus pe Golgota; 5. răstignirea; 6. coborârea de pe cruce; 7. îngroparea.

Despre buburuză sunt multe legende, povești, superstiții, dar pentru o postare care are, de fapt, alt subiect, cred că e mai mult decât suficient.

22 de comentarii:

  1. Ce scumpa este felicitarea! Dar si buburuza din scoica. Experienta martisoarelor facute serios de mine nu o am. Mi-ai dat cumva un impuls. Obisnuiesc sa iau acele felicitari cu martisoare lipite, ce le pot trimite prin posta. Poate ca a venit timpul sa incerc. Imi plac buburuzele si multumesc pentru ideile despre ele. Am salvat cateva din balcon, chiar nu stiu cum au ajuns. S-au strecurat cumva!
    Multumesc pentru placerea lecturii, Diana draga! Pupici!!❤️😘 Noapte buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca iti place felicitarea, dar dezamagirea-mi e inca in cap. 😂 Am vrut sa fie accentuata buburuza - mi-e tare drag de ea! 😊 - si-am estompat-o, cu petele alea aiuristice de vopsea. Dupa ce am gresit cu verdele mi-a cam pierit entuziasmul. :( Puteam sa colorez cu creioane, dar am vrut sa fiu "smechera" si sa folosesc vopsea. Sa-mi fie invatatura de minte! 😊

      Cand incerci, tu reusesti ceva elegant! ❤️ Si mie imi plac acele felicitari, dar mai mult imi plac martisoarele - nu e an in care sa nu agat unul "la rever". Cand o fi sa nu mai primesc voi agata unul vechi! 😊
      La noi, cele mai multe gargarite ajung in bucatarie, si de acolo prin casa. Gargarita e singura insecta de care nu mi-a fost câh vreodata! (ca am avut un câh cu insectele, in general) 😊

      Cu placere! Iti multumesc si pentru apreciere.
      Noapte buna, Suzana draga! Pupici! ❤️ 😘

      Ștergere
  2. Draga mea, ti-am scris si pe blog la mine, ti-am raspuns si ce s-a intamplat cu formularul pentru link. |Si felicitarea si martisorul sunt superbe. Acele greseli de care vorbesti le stim doar pentru ca ai pomenit tu de ele. Le-ai mascat foarte bine, nici nu par greseli. Ti-am mai spus, si eu aveam aceeasi tendinta, sa vad doar imperfectiunile. Apoi, am inceput sa studiez lucrari handmade f[cute de altii. Nimic, dar absolut nimic nu iese 100% perfect. Dar facute de altcineva mereu pareau mult mai frumoase, perfecte fata de ale mele. La fel gandesc acum despre ale tele comparativ cu ale mele. De Provocari verzi am mai auzit, le-am mai urmarit pe fete. La inceput parca erau trei, cei trei R, dar cumva nu reuseam sa fim active in acelasi timp. Mi-ar fi placut sa particip la provocarile lor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu tabelul si link-ul sa nu-ti faci probleme. Important e sa ne jucam, din punctul meu de vedere. 😊
      Iti multumesc pentru compliment, Niko draga!
      Eeee! Ochiul de artist vede imediat "disturbarile" - le amintesc ca sa stie lumea ca le vad si eu (nu pentru ca am ochi de artist!!! daca un novice le vede...)- in sensul ca nu-mi place "compozitia" 😊 Poate reusesc sa evoluez... Cat despre perfectiune... Uau! Nici in vis n-o caut! De-as fi perfectionista as sta departe de astfel de provocari.
      Inca un compliment mi-ai facut! ❤️ Ale mele mai frumoase ca ale tale?! Nuuu!
      Cand am vazut la tine Calendarul de Advent, apoi Calendarul ReCreativ mi-a fugit gandul urgent la Rux (cei trei R, da) 😊 Cred ca mai mult de un an am tot urmarit "provocarile" de acolo pana cand m-am incumetat sa intru in joc. Altfel spus, daca nu o intalneam atunci pe Rux as fi urmarit mai mult de-un an postarile tale, pana sa ma incumet, eventual. :))

      Ștergere
    2. Niko, ți-am vizitat blogul și m-am minunat de ideile minunate pentru mărțișoare și de talentul celor care le-au pus în practică. Am vrut să-mi anunț nepriceperea manuală, dar blogul tău nu mă lasă să comentez decât dacă am cont gmail. N-am! Ar trebui să modifici cumva asta. Nu știu cum că sunt bâtă la IT. :)

      Ștergere
    3. Jo, iti multumesc de vizită. Mi-a spus Diana de mesajul tau si de problema cu comentariile. Am modificat, sper ca acum daca ma mai vizitezi sa nu mai intampini probleme daca vrei sa-mi lasi un mesaj.
      Multumesc și tie Diana pentru sfat si pentru atentionare

      Ștergere
  3. Adoro las mariquitas. Me gusto conocer la leyenda d e la virgen. Te mando un beso

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Me gustan tambien.
      Me alegra que hayas disfrutado leyendo sobre simbolismo.
      Te mando un beso

      Ștergere
  4. Cred că singura greșeală este că buburuza din felicitare arată ca un clown. :) Creepy! :) Glumesc. Sunt uimită de talentul tău. Sincer! În plus, acum sper să primesc un mărțișor-buburuză pe 1 martie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahahaha! Exact, exact, dar exaaaact la clown m-am gandit cand am vazut cum se intinde culoarea pe chipul gargaritei! :)) M-am incruntat - de ciuda! - apoi mi-am zis ca or avea si gargaritele clovnii lor! Plus ca-mi plac clovnii. 😊
      Multumesc pentru compliment, Jo!
      Iti doresc sa primesti! ❤️

      Ștergere
    2. Îți plac clovnii???!!! Hmm... :) OK! Atunci nu mai zic nimic. Mulțumesc de urare. Te anunț dacă se întâmplă, deși nu primesc prea multe mărțișoare. Mai mult flori și alte prostii...

      Ștergere
    3. Daaaa, imi plac. 😊 Ma amuza fețele lor triste (sau jumate triste, jumate vesele) in contrast cu nasul caraghios, cu pantofii carahiosi, actiunile caraghioase etc.
      Am vazut filme thriller si horror cu clovni, dar tot imi plac clovnii.

      Cei din apropierea ta stiu ca-ti plac martisoarele? Cand vor afla ca le preferi in locul florilor... 😊

      Ștergere
  5. Ieeeei, semne de primăvară! Şi ce semne! Tare, tare drăgălaşă e! Îmi place mult!

    RăspundețiȘtergere
  6. Niko are perfecta dreptate si cred ca ti-am spus si eu asta. Ceea ce nu-TI place sau ceea ce crezi ca nu e bine, este doar perceptia TA si nimic mai mult. De multe ori ceea ce ai punctat, eu nici nu observasem!😊 Tu chiar crezi ca ceea ce tie ti se parea frumos la felicitarile din noiembrie era chiar asa din punctul meu de vedere? Au fost multe stangacii, dar eu le vedeam ca pe noi experiente pentru alte variante mai bune. Orice creatie are un frumos special. Nu trebuie sa fie perfect. Si pana la urma, am ajuns la concluzia ca perfectionismul dureaza prea mult si anuleaza multe alte exercitii mult mai utile. Si vorba aia, in loc de o idee geniala nematerializata, mai bine 100 de experiente practice care cine stie cat de departe ar putea ajunge
    ... Pup si o seara frumoasa. Voi da drumul la MFC peste circa si ceva. ❤️ 😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-ai mai spus da. 😊 Cand "marchez" greselile (ceea ce stiu eu ca e greseala) o fac si pentru a-mi "descarca" ciuda ca nu sunt atenta, ca nu gandesc mai mult pana sa fac ceva. Si, intr-un fel, "iau notite", sa nu repet greselile - mai bine n-as mai lua notite pentru ca la fel fac, cu prima ocazie. 😊
      Nu tind spre perfectiune! Oh, nu! E prea obositor si n-am rabdare. 😊 Dar sa fiu mai atenta poate ca ar trebui.
      Vreau sa revin la MFC, dar "tehnica" mea e impiedicata rau... Poze iau de pe FB si atat de greu "merge" laptopul acolo incat imi vine sa-i dau branci pe fereastra. Nici pe bloguri nu se misca prea repede, dar macar nu se opreste din 5 in 5 minute sa-mi scrie "Of! Nu mai merge"; da-mi da mesaje de genul "pagina nu raspunde". Eeeeh! Am urmat toate sfaturile care mi s-au dat si am ajuns la concluzia ca ar putea fi din cauza sistemului de operare. :(( Sper ca nu, pentru ca uneori "ia viteza".

      Multumesc, Suzana draga!❤️ Seara frumoasa sa fie si pentru tine! Pupici! 😘

      Ștergere
  7. Coccinella septempunctata - mi-a ramas in minte de la biologie,

    Si mai tin minte din copilarie ca trebuie scoasa imediat afara dintr-o incapere, ca sa ai noroc. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uau! Putine "amintiri" am eu de la biologie! :))

      Asta, cu scos din casa, n-o stiam, dar o faceam pentru ca voiam sa traiasca in mediul ei. 😊

      Ștergere
  8. Salut, mi-a placut sa treaca blogul tau si deja iti urmaresc blogul. Te invit să-mi vizitezi blogul și să cunoști și tu puțin.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si apreciere.
      Am vizitat blogul tau - imi place, il urmaresc acum.

      Ștergere
  9. Așa cum spunea și Potecuț, aceste buburuze parcă te duc cu gândul la primăvară. 😁
    Mi-a plăcut ideea !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Drept e: cu gandul. 😊 Ieri, pe la ora 19, a nins aici; nu mult, dar cat sa "purifice" cenusiul. 😊
      Ma bucur ca iti place.

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.