2022-01-05

Dune. Părerea mea despre ecranizări

În anul 2020 mi-a pierit de tot cheful de-a vedea filme, dar după ce am descoperit blogul lui Jo, încetișor, mi s-a redeschis apetitul. În 2020 aș fi avut timp – nu glumă – să tot văd filme, dar aveam senzația că trăiesc într-un an care ilustrează o lume distopică (senzația se menține) – un gen de filme care-mi place pentru că arată unde ar putea ajunge omenirea dacă unii oameni nu încetează cu exagerările în orice.

Pe blog la Jo, FilmSerial, sunt amănunte despre filmul Dune din 2021, despre actori, regizor etc..

Filmul Dune este realizat după romanul cu același nume al lui Frank Patrick Herbert (n. 08.10.1920 – d. 11.02.1986). Romanul Dune (1965) a mai avut cinci „continuări” (am pus ghilimele pentru că fiecare roman poate fi citit separat și se poate înțelege despre ce e vorba): Mântuitorul Dunei (1969), Copiii Dunei (1976), Împăratul-Zeu al Dunei (1981), Ereticii Dunei (1984) și Canonicatul Dunei (1984). Am citit numai Dune, Mântuitorul Dunei și Copiii Dunei, dar cel mai mult și mai mult mi-a plăcut Dune. Autorul s-a documentat timp de șase ani pentru acest roman și greu a găsit o editura mică pentru a-l publica. A fost un roman premiat, dar a devenit bestseller prin 1968.

Nici în cazul cărților și nici în cel al filmelor SF nu m-aș putea numi fan, dar am citit și văzut multe – și mi-au plăcut multe. Romanul Dune – în special – are ceva care m-a atras iremediabil: a dat viață, cu mult realism, unei alte lumi; a inclus, armonios, istorie, psihologie, filosofie, religie, discursuri intelectuale și – evident! - intriga țesută excelent. S-a spus despre Dune că este primul roman science fiction ecologic major – probabil că este, dar la acest aspect (ecologie) m-am gândit doar după ce am citit asta despre Dune.

Pentru a înțelege un pic mai mult de ce îmi plac aceste romane ale lui Frank Herbert și nu savurez ecranizările în mod deosebit las mai jos câteva link-uri spre citate scrise de Zina cu ocazia jocului Citate favorite: Dune (vol 1); Dune; Mântuitorul Dunei.

Ceea ce urmează e departe de a fi recenzie.

Prima ecranizare pentru Dune aparține lui David Lynch, în 1984. Am încercat să-l văd, prima dată, cândva în anii 1990, dar nu am rezistat mai mult de o oră, pentru că... nu-mi plăcea actorul care „dă viață” lui Paul Atreides, personajul central, să zic așa. Kyle MacLachlan mi se pare nepotrivit pentru rol și pentru că are un chip cam efeminat pentru un (viitor) „om al deșertului” și nu e deloc aproape de cum mi l-am imaginat pe Paul Atreides în descrierea schițată de Frank Herbert. Ceilalți actori din film reușesc mult mai mult „să intre în pielea personajelor”. Să nu uit: în rolul lui Feyd-Rautha, nepotul favorit al baronului Vladimir Harkonnen (dușmanul Casei Atreides), e interpretat de Sting. Știu asta acum deoarece am insistat să văd filmul pentru a face comparația cu filmul Dune apărut în 2021, în regia lui Denis Villeneuve, cu Timothee Chalamet în rolul lui Paul Atreides.

Filmul prezintă povestea unui tânăr prezis a fi Kwisatz Haderach, cel care va elibera planeta Dune. Acest Mesia e anunțat din vechime și Fremenii, aprigii locuitori ai planetei deșertice, îl tot așteaptă și „urmăresc semnele”.

În Dune din 2021 îmi pare că actorii sunt personajele! Cine a ales distribuția s-a orientat super, din punctul meu de vedere. Totuși, nu înțeleg de ce a fost necesară „schimbarea sexului” ecologistului care „umblă în două lumi”: Liet-Kynes e femeie în Dune din 2021.

Scena în care Paul Atreides este supus, de Cucernica Maică Gaius Helen Mohiam (din Școala Bene Gesserit) unui „test al fricii”, nu e suficient accentuată - părerea mea.

Filmul din 1984 mi se pare mai aproape de ideea romanului: intriga o consider mai clar conturată, „discursurile intelectuale” nu sunt total ignorate, și sunt mai puține efecte speciale ca-n filmul din 2021 pe care-l consider un super fain film SF de aventuri/război, dar cam atât. Poate va fi altfel în partea a doua, regizorul având în plan o parte a doua (in 2023); și o parte a treia (Mântuitorul Dunei) - prima parte se termină cam ciudat chiar și pentru cei care nu au citit romanul și nu au văzut filmul din 1984 sau miniserialele din 2000 (Dune) și 2003 (Copiii Dunei combinat cu Mântuitorul Dunei) – trei episoade fiecare.

Nici în Dune din 2021 nu aș fi înțeles care-i treaba cu aterizarea forțată, în deșert, a lui Paul Atreides și a mamei lui, Jessica, dacă nu aș fi citit romanul (e suficientă și descrirea), pentru că e prea „pe repede înainte” redată și supraviețuirea lor în deșert și întâlnirea cu Fremenii. E lungită scena cu zborul (efecte speciale reușite, e adevărat) și scurtate scenele în care ar trebui ilustrate anumite „schimbări”, adaptări ale lui Paul Atreides la noua viață. Evident, mă prindeam că e o aterizare forțată din cauza furtunii în care au trebuit să intre pentru a scăpa de urmăritori, dar lipsește „filosofia” prezentă în roman. Da, știu, e film nu-i roman! Deh! Nu pot scrie despre film fără să mă raportez la roman.

Realitatea este că e greu să „prinzi” în film esența romanului, care nu e doar despre ecologie, cucerirea unor lumi etc. s.a.m.d. Ar trebui să fie un serial cu multe episoade (și chiar sezoane). Evident, e doar părerea mea. Cine nu a citit romanul și este fan SF va fi super încântat de film. Cei care doresc să înțeleagă ideile din spatele intrigii (un fel de a spune) ar trebui să citească descrierile apărute despre Dune (2021). Nici intriga nu mi se pare excepțional accentuată - analizând tot prin prisma romanului.

Despre serialele amintite (din 2000 și 2003) nu scriu mai nimic pentru că mi-e imposibil să le urmăresc – am încercat de curând, din nou. Paul Atreides (interpretat de Alec Newman) este blond! Efectul de ochi „albastru în albastru” dat de mirodenie (melanj, „spice”) este mai nereușit decât în filmul din 1984. Rolul surorii lui Paul Atreides, Alia, e interpretat de o actriță care pare că mai mult pozează decât interpretează – nu cunosc numele actriței, nu m-a interesat.

Despre regizori, scenariști, actori etc. nu cunosc prea multe. În general, nu mă interesează cine regizează, cine joacă etc. atunci când aleg un film, pentru că, oricum, nu rețin numele pe termen lung. Îmi plac filmele în care actorii interpretează, nu pozează, filmele în care „acțiunea” curge lin și rapid – fără „scene de umplutură” - și are logică. Sunt mulți actori (și câțiva regizori și producători) al căror nume l-am reținut, în timp, și știu că, de cele mai multe ori, când aud/văd/citesc numele lor voi vedea un film care-mi va plăcea.

În anii 1970 au mai încercat și alți regizori să ecranizeze romanul Dune, dar am dedus că au rămas la stadiul de idee.

Cum am zis: sunt fan roman Dune, nu fan filme, romane, nuvele, povestiri SF și / sau fantezie, în general, dar sunt multe din acest gen care mi-au plăcut sau mi-ar plăcea să le văd / citesc. Mi-a plăcut „Urzeala Tronurilor” (Games of Thrones)! Mi-a plăcut chiar foarte mult și am „prins ideile” fără a citi vreo descriere sau romanele, dar a fost un serial, nu un film; adaptare după seria de cărți fantastice ale lui George R. R. Martin: „Cântec de foc și gheață”. Am citit o singură nuvelă scrisă de GRRM (cel puțin, doar de aceasta îmi amintesc acum): Un cântec pentru Lya.

16 comentarii:

  1. Mulțumesc pentru detaliile pe care nu le știam. Am citit cărțile atunci când au apărut. Colecția Nemira a anilor de început are două rafturi în bibliotecă. Cam degeaba, acum.
    Și pe mine m-a convertit Jo să mă uit la filme. Nu și la Dune. Îmi amintesc, însă, un joc Dune realizat excepțional. Îmi plăcea să mă uit, nu să joc. Încă îl caut printre CD-uri.
    Mă bucură ideea de a aprecia SF-urile. În ultimul timp s-au înmulțit scrierile/filmele gen fantezie, adică fără niciun suport științific. Mai ușor de abordat. Trăim într-o lume tot mai superficială.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu multa placere. Eu iti multumesc pentru interes.
      Atunci cand am la indemana informatii despre filme le savurez - aleg mai usor ce mi-ar placea, ce pot "refuza" din prima etc.. 😊 Fara Jo cine stie cand as fi aflat ca e in lucru un nou film din seria Batman! 😊 Ador filmele cu supereroi (dar nu-mi plac chiar toate - depinde care supererou si depinde cum e realizat filmul si cum interpreteaza actorii)! In astfel de filme Binele e invngator in aproape 100% dintre cazuri.

      Banuiesc ca e un joc fain, Dune. Sa ma uit la jocuri imi place si mie, dar singurul care "m-a prins" rau de tot a fost Need for Speed - curse de masini. A trebuit sa-l dezinstalez 'ca nu ma mai desprindeam de computer! In fiecare minut liber (luam inclusiv din timpul de somn) eram la joc! Acum poate fi jucat si online, dar mi-a trecut - oricum, nu-mi tentez "dependenta" si stau departe. 😊

      Unele filme SF si fantezie au si ceva ce poate fi "aplicat" in realitate - sa zic asa. Daca Dune ar putea fi facut urmarind romanele cat mai fidel ar fi mai mult decat un film SF. Filmele - si romanele - care nu-s decat cafteala cu super masinarii de razboi si costume sofisticate sunt, azi, practic, jocuri pe computer - actorii au un rol minim in aceste filme, si nu ma atrag. Atunci cand "latura umana" e aproape total ignorata mai bine joc... fotbal pe maidan decat sa stau la film 2-3 ore. 😊
      Observatia ta e justa: din ce in ce mai superficial... :(

      Ștergere
  2. Mulțumim pentru recomandare. În ultima vreme, am urmărit doar filme soft, de vacanta. Am început sa urmăresc '' Don't look up'', dar m-am oprit.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere! Inca nu am reusit sa vad filmul cu Brooke Shields si castelul din Scotia, dar nu am uitat de el.
      Poate-ti va placea Clifford the Big Red Dog - e dragalas. 😊
      Am vazut Don't look up, dar ma asteptam la mai mult. Totusi, ca satira mi-a placut mult.

      Ștergere
  3. După ce am citit mai sus și am revăzut citatele de pe blogul Zinei, cred ca voi cumpara primul roman din seria Dune ce îmi va ieși în cale.
    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dune ar fi cel mai cel, din punctul meu de vedere. M-au bucurat "continuarile" dar Dune mi-ar fi fost de ajuns. 😊 Poate ca e motivul pentru care nu am mai insistat sa cumpar si celelalte volume din serie.
      Cu placere!

      Ștergere
  4. Oo, wow, m-ai făcut celebră. :) Mi-a făcut plăcere să citesc părerea despre filme a unei persoane care a citit romanele. Troglodita de mine nu le-a citit, nici n-a văzut filmul din 1984, dar scena cu „testul fricii” mi s-a părut destul de scary, tensionantă în orice caz. Deși, evident, am bănuit că Paul nu pățește nimic. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oooo! Esti o amabila, si iti multumesc pentru compliment. ❤️ Mi-ar placea sa fie asa!
      Esti in castig: ti-a facut placere sa vizionezi filmul. Citind romanul poate ca ai fi "patit" ca mine, si nu te-ai fi bucurat de film la fel de mult. 😊
      E tensionata scena in cauza, dar ii lipseste "esenta" - e pur fizic, practic, testul. Ca si in cazul altor scene mi s-a parut ca s-au grabit. Nu prea mi se pare ca e accentuata interactiunea dintre oameni si regizorul a sarit si peste o parte (la inceput) importanta (consider) din "schema", dar, probabil, in adaptarea lui va fi altfel atins scopul sau nu va fi deloc.

      Ștergere
    2. Vezi, uite tocmai de aceea este importantă părerea celor care au citit romanele. Poate Villeneuve trebuia să facă cinci filme, nu trei din Dune. Dar să așteptăm cu încredere partea a doua. Poate rezolvă cumva porțiunile lipsă din roman.

      Ștergere
    3. Si eu cred ca mai multe filme i-ar fi "oferit spatiu de joaca" mai larg. 😊 A ales, probabil, sa accentueze "latura razboinica" (si efectele speciale la greu) pentru ca e ceva ce asteapta cei mai multi fani filme SF.
      Si Star Wars si Star Trek am sentimentul ca au atins "nivelul" de prea multe efecte speciale - o parere perfect subiectiva 😊 dar e motivul pentru care am renuntat sa mai urmaresc "evolutia" acestor francize. (poate mai incerc)
      E posibil sa rezolve - cred ca va gasi ideea potrivita pentru ca este vorba despre un fapt cu urmari fara de care s-ar schimba multe (sau ar fi total excluse actiunile viitoare).
      Am uitat sa scriu in text: si costumele sunt foarte reusite, nu doar masinariile. 😊

      Ștergere
  5. Sunt în urmă tare de tot. Şi cumva mă feresc de filmele astea, nu aş putea explica de ce.
    Zi bună, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De cele mai multe filme de gen ma feresc si eu; caut sa le vad pe cele care sunt mai mult decat SF sau fantezie - multe dintre aceste filme nu sunt superficiale si mai au, din cand in cand, cate o "morala" - povesti cu morala, altfel spus. 😊 Daca in max primele 30 de minute un film - oricare ar fi! - nu "atinge" ceva in constiinta mea, in sufletul meu etc., daca nu-mi place cum interpreteaza actorii din rolurile principale, daca un actor cade-n mocirla si se ridica aratand ca scos din cutie etc. renunt sa-l vad. 😊
      Multumesc, Potecuta! Seara frumoasa!

      Ștergere
  6. Nu cred ca am citit cap coada vreo carte din serie. Un film am vazut, dar nu stiu care. Si nici nu am inteles vreodata de ce nu m-au atras cu adevarat. Multumesc pentru detaliile scrise. Poate imi revizuiesc atitudinea. Nu stiu daca mai imi aduc aminte corect, dar cred ca am vazut filmul prima data si cred ca n-am devenit fan!
    Multumesc mult pentru entuziasmul prezentarii, Diana draga! Pupici si vizionari si lecturi placute!😘 💕

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In romane - scrise cu alte cuvinte - sunt multe idei care apar in scrieri de genul "dezvoltare personala / spirituala". E atinsa si latura psihologica a personajelor - inclusiv a celor care ajung sa aiba prea multa putere... In filme, aceste "amanunte" nu prea apar - poate pentru ca nu pot fi redate pe repede inainte, poate pentru ca nu sunt comerciale...
      Pentru mine, anumite romane/filme SF/fantezie sunt un fel de continuare a "povestilor nemuritoare", a legendelor si desenelor animate care-mi plac si acum la fel de mult ca si in copilarie/adolescenta.
      Cu placere. Iti multumesc pentru interes si urare, Suzana draga! ❤️ Pupici! 😘 Seara frumoasa!

      Pufff! :)) Tocmai mi-am dat seama ca am uitat sa cumpar o carte noua!!! Stiam eu ca ceva am uitat, cand am fost pe afara, dar abia acum (citind urarea ta) mi-am dat seama ce! 😂

      Ștergere
  7. Ecranizarea din 2021 mi-a scapat... Trebuie vazuta, chiar daca nici eu nu prea mai am chef de filme.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E fain, mai ales daca n-ai citit romanul - sau poti face abstractie de acesta. 😊

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.