2023-08-06

Tombucula. Carte reconditionata

Dintre cărțile deteriorate – mai mult sau mai puțin – am ales să recondiționez una la care mă gândesc de ceva timp dar... nu a fost momentul (erau altele de făcut, nu aveam chef, nu aveam materiale, nu aveam... inspirație).

Cu ocazia jocului Salvăm cărți, am ales să pun coperți unei cărți cu o poveste în versuri: Tombucula, scrisă de Ion Calovia (nu știam titlul cărții, autorul, editura când am început să lucrez – doar data apariției îmi era cunoscută: 1957).

coperta confectionata pentru cartea Tombucula, de Ion Calovia - coperta alba cu desen in creion: plante luxuriante, cactusi

Tombucula e un copil curajos care trăiește într-un ținut ciudat...

Copilul, numit Tombucula, impleteste un cos langa coliba familiei

(...) Uite, după cât se știe, / Toată țara-i o câmpie / Galbenă - / De bună seamă / Ca o tavă de aramă. / Căci pământul, gol și-uscat, / De călduri e-mpresurat.

Deci degeaba dorul duce / Gândul către umbra dulce. / N-ai să nimerești, cât pare, / Într-o plasă de răcoare. / Sunt și-aici copaci, vezi bine, / Care m-au uimit pe mine: / Palmieri atât de-nalți / Ca-ntr-o țară de giganți. / Au în vârf un pămătuf / Ce stă moale în zăduf, / Iar de-acolo frunza sumbră / Nu aruncă pic de umbră. (...)

Puteam să nu copiez descrierea țării, dar noh, să fie atmosferă. Nu mai scriu și despre cele numai două anotimpuri și despre colibe sau despre dihănii mari și mici care se strecoară pe ici-colo mai ales noaptea, și nici de omul alb și de omul negru pe care primul îl vrea sclav – doar am amintit.

cativa colonisti albi il captureaza pe tatal lui Tombucula cu intentia de a-l vinde ca sclav

Confecționare copertă

Cartea e cam de dimensiunea unei coli A4, are 70 de pagini și ilustrații alb-negru (în creion, să zic așa). De pe unele pagini am reușit să șterg semnele făcute cu creionul (de mine? de alții?), dar nu de pe toate și nici cu petele de pe prima pagină n-am prea avut ce face, așa că... le-am lăsat.

Pentru coperți am folosit o filă de carton – ambalaj al unei lenjerii de pat; a trebuit să tai din carton doar un centimetru (circa). L-am îndoit la jumătate și am făcut mulajul” cotorului cărții, apoi am făcut trei găuri, pentru a prinde coperțile cu un șnur portocaliu subțire și lucios – adezivul pe care-l am (prenadez) nu e tocmai potrivit și coperțile s-ar desprinde destul de repede când cartea e citită (nu e ca și cum ar mai citi cineva, prea curând, această carte, dar dacă tot fac un lucru să-l fac bine – laudă-te gură că de nu te strici).

etapele confectionarii copertei: potrivirea cartonului, lipirea hartiei albe si a celei decorative galbena, schitarea desenului

Pentru că avea ilustrație și scris pe o față, cartonul pentru coperț
i l-am acoperit cu câte o coală A4 albă peste care am lipit hârtie galbenă, cu dungi fine – ambalaj de la un buchet de flori. Să fi lipit numai coala albă nu era ok pentru că se vedeau și scrisul și ilustrația de pe carton.

După ce-am lipit ce era de lipit am montat coperta și am imitat una dintre ilustrațiile din carte folosind creion chimic, să nu se curețe prea ușor (aș fi folosit lac transparent, dar nu mai am).


Despre cartea recondiționată

Zis și făcut coperți dar... Poantă bună! Cum se numește cartea și cine a scris-o?! Lipsindu-i coperta-față (și prima pagină) habar nu aveam ce am recondiționat. Dă-i și caută pe marele internet! A fost destul de complicat, dar am reușit să culeg câteva informații despre autor. Habar nu aveam că există acest autor! Mdeh! Și pentru că am aflat, transcriu aici informațiile.

Tombucula (1957) se numește cartea (știu, mă repet) și e scrisă de Ion Calovia, pseudonimul literar al actorului Ion Marinescu (apare și ca Jean Marinescu, așa cum anul nașterii apare a fi 1919 - într-un număr al Revistei literare din octombrie 1971).


Date biografice Ion Calovia

Ion Calovia s-a născut în Călărași, la 14 octombrie 1929, în familia unui avocat. Liceul îl termină în orașul natal, apoi urmează cursurile conservatorului Regal de Artă Dramatică din București, pe care le termină în 1942. Din anul 1950 începe să scrie, și să traducă (din limba rusă), literatură pentru copii și tineret. Scrie câteva volume, colaborează la diverse reviste literare scriind adaptat vremurilor și condițiilor ideologice (epoca lui Gheorghe Gheorghiu-Dej). În câteva proze temele sunt copiii și vietățile mici, dar și în acestea se simte propaganda specifică vremii. În Tombucula se simte mai puțin, pentru că e despre eliberarea sclavilor, despre libertate și egalitate pentru toți, indiferent de culoarea pielii.

Ion Calovia a mai scris între altele: Moș Gerilă (1956), Cocostîrcul galben (1958), Întîmplări de peste zi (1963), Cîntecul dimineții (1965), Drumul cu primăveri (1966); Cărăbușul, Bătrîna, Ce a povestit strungul, Lingura uriașă, Uniforma, Poveste de toamnă, Pusculita cîntătoare, Porumbelul călător (nu cunosc anii publicării acestor scrieri pentru că autorul articolului de unde am cules informațiile nu i-a amintit):

http://ce-am-mai-citit.blogspot.com/2015/08/ion-calovia-intamplari-de-peste-zi.html
Alte surse pentru info:
http://www.bibliotecadeva.eu/periodice/romlit/1971/10/romania_literara_1971_10_41.pdf
https://grafimetria.ro/scriitor/calovia-ion/

P.S.
Am uitat să rog o prietenă să scrie titlul și autorul pe copertă, dar mai e timp. Scrisul meu e tare... nereușit.
N-am respectat întocmai regulamentul jocului: am uitat sa fotografiez mesagera Vivi...

12 comentarii:

  1. Ma intreb daca nu am avut ceva prin Abecedar de acest autor. Imi suna cumva cunoscut numele lui si cateva dintre titlurile scrise imi par familiare.. Dar nu stiu sigur.
    Ma bucur ca ai restaurat cartea si am savurat intreg articolul cu o bucurie.. nu iti poti imagina. Dar e bucuria aceea ca incepe scoala, cu toamna (eu ma bucuram, cel putin pana incepea ma bucuram - carti, caiete, rechizite.. hahaha).
    Foarte interesant!
    Imi place mult cum ai restaurat-o si imi place desenul. Sa stii ca acum mi-am amintit ca m si eu cateva carti vechi, cu coperta adagata (din hartie sau ce a avut Mami cand le-a reparat).
    Si ma bucur (stiu ca am mai zis, dar chiar asta simt) ca ai reusit sa faci proiectul :*.

    Puuuup

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu sunt prea sigura ca ar fi putut fi in Abecedarele noastre vreo povestioara de-a lui, chiar si numai pentru faptul ca ce era bun pe vremea lui Dej n-a prea mai fost bun pe vremea lui Ceausescu. Dar, cum am scris: bezna totala in mintea mea cu privire la acest autor.
      Dupa cum cred ca stii, mie nu mi-a placut la scoala (decat dupa ce am terminat liceul) 😃 dar imi placea sa merg cu parintii "la cumparat de rechizite" (si mai apoi singura) pentru ca daca tot eram la scoala... deh, sa am tot ce-mi trebuie (macar in ghiozdan daca nu si-n cap). 😊
      Ma bucur ca-mi scrii ca-ti place ce am reusit. De data asta nu carcotesc cu privire la ce-am facut... 😊 Mi-a placut sa lucrez coperta si-mi place cum a iesit (mai trebuie scris titlul si autorul). Fara jocul "Salvam carti" e mai mult ca sigur ca nu as fi facut prea curand aceasta restaurare. 😊 Altfel spus: multumesc pentru ocazie. 😊
      Imbratisari cu drag! 💗

      Ștergere
  2. Me gusto la historia de Tombucula y lo que hiciste para renovar el libro. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gracias por la apreciación, J.P.!
      Te mando un beso.

      Ștergere
  3. Ce noutate ne prezinti! Cu siguranta nu am auzit vreodata de cartea asta.
    Insa este posibil sa aiba pe coperta aceasta imagine.
    Am spus de carte, insa trebuia sa spun de autor nu am auzit.
    Cred ca de acum se va simti muuuult mai bine, asa protejata. Si la fel si tu, ca ai salvat-o.
    O seara frumoasa, Diana draga! Sper sa nu gresit linkul...
    Pupici!❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, am vazut mai multe desene de coperta dupa ce am terminat coperta. 😊 Oricum, ar fi fost prea complicat - pentru mine - desenul vazut pe link-ul de la tine. Am ales cel mai simplu desen din carte - simplu pentru ca nu am desenat sarpele boa si pe Tombucula aruncand cu o sulita in el. 😊
      Avea un loc al ei, protejata din multe puncte de vedere - mai ales ca... nu se inghesuia cineva s-o citeasca, dar eu am mai linistit un pitic de pe creier. 😃
      Iti multumesc, Suzana draga! Saptamana buna iti doresc! Pupici! ❤ 😘

      Ștergere
  4. Olá Diana!

    Gostei da capa que criou.
    O conhecimento e as histórias são muito importantes.
    Parabéns pela restauração.
    Tenha uma semana repleta de luz
    abraços Loiva

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Olá Loiva!
      Obrigado pelo seu apreço.
      Eu penso o mesmo: o conhecimento é importante.
      Desejo uma semana repleta de luz!
      Abraços.

      Ștergere
  5. dragut! NU am auzit niciodata despre acest Tombucula... Mos Gerila am si eu cartea ♥ sau e pe la Mama... Imi pare rau ca fetele mele nu mai citesc carti românesti. Si eu citesc foarte rar, nici nu am asa acces la literatura româneasca. Dar ce mi-am adus aici, cartile mele de suflet, le am si le iubesc. Iar pe Mircea Eliade l-am cumparat si tradus in germana, sa il ademenesc pe Helmut. Acum ca ar ava timp berechet pentru citit, are probleme mari cu ochii, asa ca... Mda.
    Ce am mai citit eu pe romaneste sunt cateva romane, pe care le-am primit de la MIhaela, on-line. MI-au placut mult carztile pe care mi le-a recomandar si mi-a placut si ca am citit româneste ♥
    Eu daca as "salva" o carte, ar fi Sanda Marin, Carte de bucate, ediatat 1963! Pe care am primit o de la Mama, cand m-am maritat. MI a fost tare de folos... însa generatiiile astea, de dupa noi, cauta retete in internet. Nimeni nu mai are carti de bucate sau caiete cu retete... ba eu sunt si mai cu mot, am chiar doua dosare groase, cu sine ☺☺☺ pline cu retete!!! Hmmm nu mai are nimeni nevoie de ele, dupa mine... Poate doar asa, ca amintire de suflet... HM!
    Oare e trist sau este corect ce se intampla?! Nu mai e nevoie de carti... Chiar si scolile vor trece in curand pe manuale digitale... E mare criza de energie (electrica si de toate altele) dar vrem totul electro!!!! Foaia e negru-pe -alb, chiar si la lumina lumanarii sau a lanternei sau lampii!
    Te pup draga mea. Pupici si imbratisari, de la trio pentru quattro ♥♥♥♥ (Greta a plecat acum cateva ore si Chico a plecat azi dimineata pe la 10)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai "Mos Gerila"! Tot ai ceva de Ion Calovia. 😊 Eu n-am auzit (!) de el, dar aveam o cartulie in biblioteca (de la parinti) si habar n-aveam! 😃 Noroc cu jocul Salvam carti.
      E de inteles ca accesul la cartile in limba romana nu iti este usor... Si pentru dragalasele tale e de inteles... Sunt in Germania de mici si cred ca e mai greu sa inteleaga/guste "spiritul" unor carti scrise de autori romani. Mircea Eliade (si altii, cativa) ar fi ceva dar... e si chestiune de gust. 😊 Dar ele citesc, deci... e de bine! 😊 Lui Helmut ii poti citi tu, daca vrea. 😊 Imi pare tare rau sa aflu ca are probleme cu vederea... Oooof! E greu, mai ales pentru cineva care obisnuia sa citeasca de placere...
      Sanda Marin! 😊 Mama avea un dosar intreg cu retete, dar carte de bucate nu are si n-a avut (acum nici nu-i mai trebuie, se descurca fara foarte bine) 😊... Sora mea, cat a locuit in Bucuresti a avut una de Sanda Marin, o editie foarte veche, dar cand a revenit in Bv a mai dat cheia apartamentului unuia-altuia care avea treaba prin Bucuresti si cartea a facut picioare... (nu doar cartea de bucate) Foarte trist, dar.... pe cine sa banuim?! Hotul cu un pacat, pagubasul cu o mie! 😃
      Eu nu stiu sa gatesc, dar din cand in cand mai incerc una-alta, si folosesc retetele adunate de mama, de sora mea... Ha! Cu ani in urma, o vecina varstnica de pe palier (ea si sotul ei ne-au fost ca o a treia pereche de bunici) 😊 isi impartea cartile, lucrurile... Zicea ca nu au cui ramane dupa ce ea nu mai e... Eram mai multe pustoaice la ea, la impartit de carti si avea o agenda cu retete culinare pe care o "ravneau" toate, laudandu-se ca ele stiu sa gateasca... Si ea mi-a dat mie agenda, spunand ca am nevoie de ea mai mult decat celelalte. 😊 ❤ In final am convins-o ca ar fi pacat sa nu se bucure de retete o persoana careia ii place sa gateasca.
      Imi place sa cred ca de carti va fi nevoie - de carti pe hartie. Totusi, nu sunt oamenii chiar asa de... tampitei incat sa nu-si dea seama ca ar putea ramane fara carti "electro"... Sau, poate, peste ani nici nu-i va mai interesa pe aia sa stie de ceva daca au ce baga sub nas si au ce butona. :(
      Personal, mi-e greu spre imposibil sa citesc... 100 de pagini pe un ecran luminos. Cica sunt lumini de nu stiu care, ce nu afecteaza ochii... Asa o fi, dar nu cred ca e ok. Vorba 'ceea: vederea e afectata si la cei care citesc multe carti tiparite!
      Saptamana cat mai... relaxata iti doresc, Carmen draga! ❤ Dupa un weekend in care ai copilarit serios - si ti-ai incarcat bateriile ❤ - sa urmeze un altul in care sa poti copilari! 😊
      Imbratisari si pupici cu drag de la quattro pentru trio! 💞 💖 🐾

      Ștergere
  6. Nu am auzit nici de carte nici de autor, dar te felicit pentru recondiționarea ei!

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.