Călărește tigrul este o expresie chinezească derivată dintr-un proverb străvechi: celui care călărește tigrul îi este greu să descalece (îi e greu sau îi e frică – motivul e evident: tigrul îl răpune).
Originea expresiei călărește tigrul
Se spune că expresia ar aparține lui Wen Jiao, guvernatorul unei provincii din timpul dinastiei Jin (începutul secolului al XIII-lea). Wen Jiao a convins pe guvernatorul unei provincii vecine să adune împreună o armată pentru a lupta împotriva unui general care a uzurpat puterea împăratului cucerind capitala și ținând pe împărat și pe soția lui prizonieri în palat. Coaliția s-a luptat cu rebelii timp de câteva luni. La început, progresele au fost semnificative, dar asediul prelungit a epuizat luptătorii, proviziile erau tot mai puține și înfrângerile pe care le suferea armata de coaliție tot mai dese. Guvernatorul aliat i-a spus lui Wen Jiao că intenționează să își retragă trupele și să se întoarcă în provincia lui. Wen Jiao l-a avertizat că ar putea fi dezastruoase consecințele acestei retrageri:
Interpretări ale expresiei călărește tigrul
Când călărești un tigru e greu să descaleci... S-ar mai putea zice și altfel:
În cazul începerii unor acțiuni riscante, periculoase, este adesea mai ușoară (mai indicată) finalizarea decât renunțarea.
Un tigru poate fi călărit?
Nu. Felinele nu au constituția necesară (conformația coloanei vertebrale, labelor) pentru a putea fi călărite precum caii sau alte animale pe care omul le călărește. Poate că ar duce un copil dar... de ce să încerce cineva să călărească, la propriu, un tigru? Ar descăleca numai dacă ar ucide tigrul – și nu s-ar mai numi descălecare.
Cartea Călărește tigrul, de Julius Evola
În afara Italiei, Franței și Germaniei, Evola a început să devină cunoscut în jurul anului 1990, când cărțile lui au început să fie traduse în engleză și apoi în mai multe limbi, deși omul în sine – nu doar ceea ce a scris – este controversat (unii spun că... nu e înțeles cum trebuie).
Concepută la începutul anilor 1950, apoi adaptată evoluției situației sociale și publicată pentru prima dată în 1961, cartea Călărește tigrul are ca subtitlu: Un manual de Supraviețuire pentru Aristocrații Sufletului” adică, pentru toți cei care, considerându-se cumva încă legați spiritual de lumea Tradiției, sunt obligați să trăiască în lumea contemporană modernă și coruptă.
În viziunea lui Evola, Tradiția este o cunoaștere eternă supranaturală, cu valori absolute de autoritate, ierarhie, ordine, disciplină și ascultare – a scris Paul Furlong, profesor de studii europene. Julius Evola era un admirator al fascismului – care nu-l satisfăcea la fel de mult ca nazismul (admirația lui pentru ordine și ascultare mergea până la extrem).
Autorul cărții identifica tipul de om capabil să călărească tigrul: cel care ar putea transforma procesele distructive în eliberare interioară – un astfel de om dă speranțe celor care doresc să reîmbrățișeze Tradiția.
Călărește tigrul (1961) oferă un manual de supraviețuire celor care – cum am mai scris – sunt obligați să trăiască în lumea modernă pe care autorul, profund influențat de hinduism și teoria Yuga, o percepe ca fiind epoca întunecată (Kali Yuga), sfârșitul acestei civilizații, declin și descompunere.
În anii 1960, Evola credea că entitățile de dreapta nu vor mai putea inversa corupția civilizației moderne. E.C. Wolff a remarcat că acesta ar fi motivul pentru care a scris Călărește tigrul, alegând să se distanțeze complet de angajamentul politic activ, fără a exclude posibilitatea unei acțiuni în viitor. El a susținut că trebuie să rămână ferm și gata să intervină atunci când tigrul modernității se va sătura să alerge. Goodrick-Clarke notează: Evola stabilește idealul nihilismului activ - e pregătit să acționeze cu violență împotriva decandenței moderne. În viziunea lui, Evola imaginează un stat condus de o elită spirituală care trebuie să domnească cu o supremație incontestabilă asupra populației sale – și amintește două modele de elite: SS-ul nazist și Garda de Fier Română, cunoscute pentru violența lor. Într-un text politic postbelic pe care l-a scris împotriva fascismului național pleda pentru o... Comunitate Europeană modelată conform principiilor Waffen-SS a naziștilor (Waffen-SS = SS înarmat - ramură militară - de luptă - a organizației paramilitare Național-Socialiste SS, Schutzstaffel). În concepția sa despre o Europă neofascistă, Evola credea că ar putea fi cel mai bine implementată de o elită de oameni superiori care operează în afara politicii normale; el visa că o astfel de Nouă Ordine a aristocrației ar putea prelua puterea în timpul unei crize democratice.
Nicholas Goodrick-Clarke istoric englez, profesor de ezoterism occidental la Universitatea din Exeter, scriitor) afirma că Evola a considerat apariția creștinismului ca o eră a declinului fără precedent, deoarece egalitarismul și accesibilitatea creștinismului au subminat idealurile romane de datorie, onoare și autoritate în care credea Evola.
Călărește tigrul este ultima lucrare majoră a lui Evola. Examinează dizolvarea și subversiunea într-o lume în care Dumnezeu era mort (Evola l-a cunoscut pe Nietzsche - de care a fost influențat). Decât să susțină o întoarcere la religie, cum făcuse René Guénon, Evola a conceptualizat ceea ce el considera un manual apolitic pentru supraviețuire și, în cele din urmă, transcederea Kali Yuga. Această idee a fost rezumată în titlul cărții, o metaforă tantrică. Evola considera că existențialismul, democrația / liberalismul, arta au eșuat.
Evola se considera parte a unei caste aristocratice care fusese dominantă într-o Epoca de Aur antică, spre deosebire de Epoca Întunecată contemporană, a poftelor materialiste dezlănțuite (Kali Yuga).
În această carte, Călărește tigrul, s-a adresat celor din aceeași castă cu el, pe care i-a numit oameni diferiți. Omul care a devenit diferit a făcut-o prin ereditate și inițiere, a reușit să depășească veacurile. Evola considera istoria omenirii ca fiind, în general, decadentă și a văzut modernitatea drept succesul temporar al forțelor dezordinii asupra Tradiției. Asigurarea triumfului ordinii de către Tradiție asupra haosului, în viziunea lui Evola, necesită supunerea (populației) față de aristocrație.
În opinia lui Franco Ferraresi, gândirea lui Evola este unul dintre cele mai consistente sisteme antiegalitariste, antiliberale, antidemocratice și antipopulare din secolul al XX-lea. Scrierile lui conțin misoginism, rasism, antisemitism și atacuri la adresa creștinismului și Bisericii Catolice.
Printre interpreții occidentali ai tantrismului, Evola aparține mai cu seamă celor care, sub pretextul tradiției, înclină spre inițierea unei supremații a bărbatului asupra femeii (Metafizica sexului - 1958, Călăreste tigrul)
Două citate din cartea Călărește tigrul
Nici plăcerea și nici durerea nu ar trebui invocate ca scuze atunci când cineva trebuie să facă ceea ce trebuie făcut.
Este un semn de regres când plăcerea începe să fie considerată drept cel mai înalt principiu.
Sună bine, dar scrierile lui le-aș citi numai prin prisma a cine a fost și ce a făcut Julius Evola.
Cine a fost Julius Evola
Giulio Cesare Andrea Julius Evola s-a născut la Roma, în 19 mai 1898, și a decedat în 11 iunie 1974 din cauza unei insuficiențe cardiace. În primul război mondial a servit ca ofițer de artilerie. A devenit artist dada, dar la vârsta de 20 de ani a renunțat la pictură; în anii 1920 s-a adâncit în ocultism, a scris despre ezoterismul occidental și despre misticismul oriental, dezvoltându-și doctrina numită idealism magic, care susținea că Eul trebuie să înțeleagă că tot ceea ce pare să aibă o realitate independentă de el nu este altceva decât o iluzie cauzată de propria s-a deficiență. În lucrarea Eseuri despre idealismul magic (1925) Evola afirmă că Dumnezeu nu există. Ego-ul trebuie să-l creeze făcându-se divin.
A fost un filosof italian de extremă dreaptă, un gânditor excentric în Italia fascistă, având legături cu Germania nazistă (era un admirator al lui Himmler, între alții); în epoca postbelică a fost mentor ideologic pentru dreapta neofascistă.
A susținut că statul ar trebui să reflecte comanda de sus și diferențierea ierarhică, consecventă, a indivizilor în funcție de performanța lor organică”; prin performanța organică înțelegea ceea ce acumulează, păstrează și rafinează talentele și calificările cuiva pentru anumite funcții.
Evola își consideră valorile aristocratice, masculine, eroice, tradiționaliste și sfidător reacționare.
A pledat pentru legile rasiale ale Italiei fasciste și a sfârșit devenind principalul filosof rasial al Italiei. În 1943, când regimul fascist italian a căzut, a fugit în Germania nazistă. Când a fost fugit în Austria, in Viena obișnuia să se plimbe în timpul atacurilor aeriene ale Aliaților – în 1945, în timpul unei plimbări, a fost rănit de un fragment de obuz sovietic și a rămas paralizat de la brâu în jos. A revenit în Italia postbelică în 1948. În timp ce încerca să se distanțeze de nazism, în 1955 a scris că procesele de la Nurenberg au fost o farsă.
După al doilea război mondial scrierile lui Evola au continuat să influențeze multe mișcări politice, rasiste și neofasciste europene de extremă-dreaptă și au fost traduse pe scară largă în franceză, spaniolă, mai puțin în germană; cele mai multe opere ale sale au fost traduse în maghiară.
(info biografie Evola pe larg: wikipedia)
Imagine de Hung Duong de la Pixabay
No conocía esa expresión. Es muy interesante todo lo que has contado. Te mando un beso.
RăspundețiȘtergereMe alegra que encuentres interesante lo que escribo.
ȘtergereTe mando un beso.
Wow... Un articol superb, care te plimba prin istorie, zoologie, filozofie, literatura si te readuce lin la viata de toate zilele.
RăspundețiȘtergereUn articol care cu siguranta ti a luat mult timp sa il concepi, sa structurezi ideile, sa l faci atat de placut pentru cititori. Asta inseamna dragoste pentru bloggerit ❤️🤗🥰😍
Multumim Diana draga pentru munca pe care o depui 🌹
Pupici si imbratisari de la Trio pentru Quattro 🐾😘🤗💞
Carmen draga, iti multumesc pentru cuvintele de lauda. ❤ 😘 ☕
ȘtergereImi place ceea ce fac, si mi-ar placea sa am mai mult timp. Si acest text este unul inceput cu mai mult timp inainte, ramas in ciorna si la care am mai "lucrat" cand am avut mai mult timp - nu stiu ce fac cu timpul! 😃 Inainte vreme parca aveam mai mult timp - sau mai mult spor?! 😊
Cu mult placere!
Imbratisari si pupici cu drag si de la noi pentru voi! ❤ 💕 💖 🐾 🤗
Nu cunosteam nici expresia, nici cartea și deci nici autorul. Îmi place principiul de la care a plecat expresia, este de reținut.
RăspundețiȘtergereDar cu cartea și concepțiile lui Evola nu pot fi de acord. Dar nu-mi pot da cu părerea prea mult din moment ce nu amcitit cartea. Cele două citate prezentate pot fi folosite și în alt context, nu doar cel cu vederile extremiste ale lui.
Merci pentr că am mai învățat ceva din articolele tale.
Nici eu nu pot fi de acord cu cele mai multe idei ale lui Evola... In primul citat dintre cele doua "se simte" extremismul... La placere putem "renunta" pentru a face ceea ce e de facut, dar cu durerea e mai greu - e mai mult decat o alegere. Oamenii care si-au facut (sau care-si pot face) din placere un scop in viata sunt putini, deci nu ar fi tocmai un "semn de regres" - daca nu ne referim si la... comoditatea pe care "modernismul"/tehnologia ne-au "oferit-o". 😊
ȘtergereEsti o draguta! ☕ Cu placere! Si eu iti multumesc! ❤
Fascinant articol. Bineinteles ca mi l-am salvat!
RăspundețiȘtergereCitatul acesta ”Este un semn de regres când plăcerea începe să fie considerată drept cel mai înalt principiu.” mi se pare ca .. ilustreaza intr-un mare fel ce se intapla acum in lume.
Extremele sunt intotdeauna problematice...
La origini, legionarii au avut o ideologie buna.. Si multi oameni valorisi, sau pur si simplu patrioti (dar nu in sensul extremist). Ca in astfel de organizatii oricand pot sa intre anumite personaje cu probleme (ca sa nu zic altfel) si sa deturneze o idee buna, asta e altceva. Miscarea de rezistenta... in fine.
Istoria scrisa, istoria traita.. istoria povestita... cea subiectiva, cea obiectiva. Mi se pare fascinant sa citesc ceea ce ai pregatit - cred ca mi-ar placea sa stiu si cum a fost cu adevarat (desi in unele cazuri mai bine nu... nu?).
Cred ca as vrea sa citesc ca idee cartea. De curiozitate. Daaaaar lunga-i lista de asteptare :))).
Pupici cu drag si multumesc pentru inca o fila super interesanta si minunat structurata :D
🤗💗
Iti foarte multumesc, draga Rux! 💗
ȘtergereMmmm... Nu prea se intampla ce pare ca vrea sa dea de inteles Evola. E multa comoditate si dorinta de-a "avea", dar pana la "placere ca scop in viata" cred ca e cale destul de lunga. Multi dintre cei care fac ceea ce fac o fac mai mult din alte considerente decat din placere pura. Scriam mai sus ca sunt putini cei care isi fac sau isi pot face din placere un scop in viata. Da, imi face placere sa conduc un... Bugatti, dar n-o sa-mi vand sufletul - sau casa 😊 - pentru un astfel de autoturism. Hedonisti exista mai multi in teorie si putini in practica (raportand nu neaparat la populatia Terrei, ci doar a Europei sau a Ro).
In parte, au avut ideologie ok... - mai mult ca teorie. Gandind pe repede inainte doar lupta lor impotriva comunistilor mi se pare bine.
E destul de usor de inteles de ce unii intelectuli de seama au cazut in "plasa" lor: vorbeau despre patriotism si nationalism. A fi patriot si a fi nationalist e perfect ok, dar pana la punctul in care orice e strain (om, carte etc.) devine "rau" si trebuie distrus. Cand au inteles despre ce e vorba cu adevarat multi intelectuali - si nu numai - au facut muti pasi inapoi... mai ales cand a aparut H. Sima, care voia (intre altele) "prietenie" cu nazistii, cand multi altii sperau la "Aliati". Asa cum perfect observi, istoria e... de mai multe feluri. 😊 Destui dintre cei care au format "rezistenta anticomunista din munti" au fost din randul legionarilor - aceia care nu se lasasera corupti de putere.
Am si eu pe "lista de asteptare" o multime de carti (si am multe alte "liste de asteptare") 😃
Cu multa placere! Multumesc si eu! Pupici cu drag! 💗 🤗
De când cu războiul ruso-ucrainean este din nou dificil în România să se discute principial despre doctrinele politice. Pe de altă parte, deoarece se aruncă dintr-o parte în alta cu tot felul de nazisme, fascisme, legionarisme... trebuie cumva clarificate noțiunile.
RăspundețiȘtergereFelicitări și pentru acest articol interesant!
Cred ca in Ro e dificil cu doctrinele politicie incepand, mai ales, cu anul 1990, cand totul s-a amesecat si singura ideologie a partidelor politice din Ro pare a fi "banul cu orice pret". :-( Nu mai sunt partide politice, ci partide cartel...
ȘtergereMultumesc pentru apreciere!