2023-08-27

Trenurile cu hidrogen

Nu credeam să spun vreodată ceva bun despre indivizii din Guvernul României și iată că scriu!

În 2021, ministrul transporturilor de atunci dădea din gură că vrea să se experimenteze și în Ro trenuri cu hidrogen – alte state (Germania, Franța, Canada și altele) o făceau (și o mai fac, unele). Așa că... de ce să nu ne jucăm cu focul și în România?

Când cu ratarea licitației pentru 12 trenuri cu hidrogen se jeluiau unii că nu vom avea trenuri civilizate în RO. Intai să fie civilizate trenurile cu locomotivă electrică, apoi mai vorbim. De ce-aș vrea să călătoresc într-o bombă pe roți?

Aici laud incompetența politrucilor din Ro. Cică, din cauză că cei de la ministerul transportului au ratat licitația (în urmă cu câteva luni) pentru cumpărarea unor trenuri pe hidrogen e pus în pericol tot programul european în valoare de 30 de miliarde euro. Licitația a fost anulată pentru că nu s-au înghesuit producătorii. Mă bucur nu s-au înghesuit producătorii, și mă mir, pentru că nu știu dacă pe producători îi interesează infrastructura feroviară de aici - modul de alimentare cu hidrogen, producerea și transportul hidrogenului. Oricum, în domeniu e vid legislativ.


Infrastructura feroviară

Cerințele pentru infrastructură – în cazul trenurilor cu hidrogen – sunt unele speciale...

Trenuri cu hidrogen pe căile ferate din România?! Uau! Bombe pe roți!

Sunt suficient de sigure șinele de cale ferată pe care se ciocnesc parcă tot mai des diferite trenuri?

Stațiile de alimentare sunt complicat de construit și extra-foarte scumpe. Transportarea hidrogenului nu-i ușoară și nu-i ieftină.

Autonomia stațiilor de alimentare depinde de mai mulți factori, inclusiv de greutatea încărcată (astfel, în transportul feroviar de călători ar fi potrivită o anumită stație, dar nu și la marfă – marfa fiind net mai grea decât încărcătura de pasageri); trenul ar consuma prea mult și n-ar mai renta (dar specialiștii cercetează în continuare, caută soluții inclusiv pentru automobile propulsate cu hidrogen).

Intervențiile în caz de accident – când e vorba despre hidrogen – sunt mult mai dificile și periculoase; cei care intervin în astfel de cazuri trebuie pregătiți temeinic, să știe unde să taie (descarcereze) dacă e cazul, să nu taie vreo conductă (asta în cazul în care conducta nu e distrusă la impact și-atunci trenul face bum! pe loc). Salvatorii, în astfel de cazuri, trebuie să fie dotați cu ceva camere termice – dacă e zi – pentru a detecta eventuale flăcări...


Când și unde se justifică trenurile pe hidrogen

Specialiștii afirmă că trenurile cu hidrogen se justifică mai ales în cazul distanțelor mari cu densitate mică de călători. Se justifică și în cazul zonelor/statelor care nu au rețea feroviară electrificată, să zic așa.


Soarta trenurilor cu hidrogen în România

Să zicem că Ro va cumpăra cele 12 trenuri cu hidrogen... Ce va face cu ele?! Vor fi lăsate să ruginească în depouri? Are Ro producție de hidrogen suficient de mare pentru a acoperi consumurile? Sau... va importa? Cât ar costa producerea cantității necesare de hidrogen? Cât ar costa importurile de hidrogen pentru aceste trenuri?! Cât costă construirea stațiilor pentru realimentare și câți oameni ar vrea să locuiască în apropierea acestora? Doar întreb.


Caracteristici hidrogen

Hidrogenul e un gaz super-extra inflamabil – în contact cu aerul explodează, iar flacăra de hidrogen e invizibilă pe timp de zi (hidrogenul e un gaz incolor, inodor, insipid).


Cum se produce hidrogenul

Depinde din ce vrei să-l obții... Deocamdată, în cea mai mare parte, producerea hidrogenului nu e tocmai curată, pentru că tot petrolul e baza – e nevoie de alte surse (energia solară și/sau electroliza apei).

Hidrogenul e produs în mare parte din produse petroliere sau biometan, procedeu numit SMR – la fel de poluant ca procedeul rafinării benzinei.

Se mai poate obține prin procedeul numit gazificare – producerea hidrogenului din cărbune sau biomasă; procedeul emite dioxid de carbon în natură.

Producerea eco a hidrogenului (dați-mi voie să zâmbesc strâmb) se mai poate face din energie regenerabilă (nucelară sau eoliană) dar... acest sistem (deocamdată, cel puțin) nu are capacitatea de a face față unei cereri serioase.

(v. autolatest.ro)

Teastarea trenurilor cu hidrogen

State precum Anglia, Germania, Franța au experimentat trenuri cu hidrogen începând de prin anul 2018...

Pentru a ajunge la o concluzie cât mai corectă în ceea ce privește avantajele hidrogenului pe post de combustibil este de preferat – evident – să fie testate cât mai multe trenuri, pe rețele feroviare cât mai diferite.

Fapt divers 1. Mai nou, cercetătorii (inginerii și nu numai) par a se orienta spre amoniu pe post de combustibil – ar fi mai ieftin decât alimentarea cu hidrogen, zic ei.

Fapt divers 2. Germania renunță la ideea trenurilor cu hidrogen. Acolo se testează de prin 2018 aceste trenuri. În august 2022, în landul Saxonia Inferioară au fost introduse 14 garnituri de tren cu hidrogen, în circulația comercială. Anul acesta, însă, reprezentanții companiei au decis să cumpere locomotive cu baterii electrice – investițiile în infrastructură pentru trenurile pe hidrogen sunt mult prea mari, și nu merită.

Landul Baden-Württemberg a analizat alternativele ecologice pentru garniturile diesel și cei care au putere de decizie nici n-au clipit când au respins ideea trenurilor pe hidrogen, care ar fi cu 80% mai costisitoare decât trenurile pe baterii. (v. wall-street.ro)

De ce-ar mai vrea unii, în România, trenuri pe hidrogen, din 2026 începând? Doar pentru a se sifona vreo 800 de milioane de euro, cât ar fi un astfel de contract (care va include și service pentru 30 de ani, cu o parte de bani care vin prin Programul Național de Redresare și Reziliență)? Doar întreb.

Mare lucru să nu cumpere guvernanții din Ro trenurile la care vor renunța alții din cauză că nu-s rentabile (doar zic).

8 comentarii:

  1. Uy ojala no les pase como en mi pais que hasta ahora pagamos un metro que ni siquiera utilizamos y tiene falla y se demoraron muchos años en hacer. Te mando un beso.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Espero que nunca tengamos trenes de hidrógeno en el ferrocarril!
      Ooo! Con nosotros nos ha pasado muchas veces que pagamos algo y no lo tenemos... También pagamos carreteras y al año están rotas, y volvemos a pagar...
      Te mando un beso.

      Ștergere
  2. Am plecat la mare cu trenul. Am mers 20 minute si am staționat 40 min din cauza șinelor care sunt foarte foarte vechi, plus alte restrictii de viteza, ca aproape pierdusem legătura din București. Daca nu ar fi intarziat, aveam la dispozitie o ora si putin de stat in Bucuresti pana venea trenul care trebuia sa mearga la Constanta.
    M-a amuzat putin articolul...oare cum ar fi circulat un tren cu hidrogen pe ruta Craiova-Bucuresti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pfoaaaa! Ce neplacere! Nu e ca si cum n-as sti ce "viteza" au trenurile pe caile ferate din Ro si cat de des ne lasa-n camp...
      E pur si simplu incredibil cat de nesimtiti sunt "factorii de decizie", cum nu vor sa "miste" ceva...
      Oriunde am merge prin tara - cu trenul sau autoturismul - am ajuns sa zicem (dupa ore de neplaceri) "bine ca am ajuns cu bine"...
      Ar fi mers foarte incet, dar cred ca ar fi avut prioritate. Nu stiu insa inima cator calatori ar fi rezistat la "pornit-oprit" din 20 in 20 de minute din cauza de "sine umflate de caldura" sau alte bazaconii... Plus ca s-ar fi consumat si combustibilul prea repede...

      Ștergere
  3. Tot am auzit de masini sau biciclete electrice care au luat foc. Nici nu imi pot imagina trenuri cu hidrogen pe cararile patriei. Oricum, imaginatia lor in sifonari este uriasa, asa ca nu putem fi siguri niciodata...
    O saptamana usoara, Diana draga! Pupici! ❤️😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Era inerent, as zice, sa nu se intample incendii la astfel de "auto"...
      De fiabile ce sunt... VW a anuntat in vara asta ca reduce productia de masini electrice (si concediaza mai mult de un sfert dintre angajatii care lucreaza in uzinele care produc masini electrice). Mdeh.
      Sper, totusi, sa nu avem parte de trenuri cu hidrogen mai ales ca in Ro e o retea foarte mare de cai ferate "electrificate". In plus, a trebui sa-i creada pe germani: nu merita costurile.
      Iti multumesc, Suzana draga! La fel sa fie si pentru tine! Pupici! ❤ 😘

      Ștergere
  4. Finalul pare a fi asa.. retoric. Ca nu ar fi nici prima si nici ultima data, nu?
    Tot retorica e si intrebarea :)).

    Citind despre ce le mai coace unora prin minte (noroc cu tine ca mai aflu si eu.. nu ca as fi tinut neaparat sa aflu despre asa ceva.. numai ideea de pericol de explozie si .. in fine), mi-am amintit ca am vazut niste poze cu autobuze dinainte de anii 80 care aveau ceva tuburi de gaz pe ele.. :O. Din fericire, nu am avut onoarea sa merg cu asa ceva (Sau oroarea).
    Cred ca unii oameni nu au ce face, nu prea stiu ce face cu banii.. sua na. Adica numai investitii aberante. Ce nevoie avem noi de asa ceva nu stiu...
    Ah.. si energia nucleara e eco mai nou? brrr frumos.

    Cu tot subiectul neplacut, articolul l-am citit cu placere - ca ai tu un dar apartea de a prezenta datele problemei, care te fascineaza :) - pe scurt am ramas doar cu ceea ce mi se pare, de altfe, si important: informatii despre ce este, ce presupune, o imagine de ansamblu, ce se mai intampla prin lume.. :)
    Pupici cu drag :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cred ca se va sari faza punerii in circulatie a trenurilor pe hidrogen (dar nu si peste cea a cumpararii lor) 😃 Le lasa sa rugineasca, le vand la fier vechi si impart banii pentru domenii in care e nevoie, desigur.
      Cred ca unii oameni vor si ei bani - multi! "Cercetatorii"/ inventatorii insista ca sunt fiabile - sa justifice fondurile cheltuite pentru cercetare, indemnizatii/salrii, prime etc.; cei care le produc vor, si ei, o bucata de cascaval si tot asa... Ca, doar, guvernele au bani, 'ca au de la cine incasa! ;)
      Autobuze din acelea au circulat si in Bv, dar nu pentru mult timp... Culmea e ca orasul era "electrificat" aproape total (pe mai toate traseele erau troleibuze, dar cum opreau "curentul" prea des...) Oricum, nu i-a tinut mult cu buteliile de GPL pe autobuze. Erau si camioane cu astfel de butelii, si unii isi adaptasera (si atunci) autoturismele...
      Sigur ca e eco energia nucleara! (deseurile nu-s, intre altele) 😃 De eco ce e, Germania a renuntat la centralele nucleare (sau era pe cale sa termine de inchis cand a "sosit" "criza" energetica - au redeschis unele mine de carbuni, daca nu ma insel).

      Iti multumesc pentru cuvintele de apreciere, draga Rux! 💕
      N-am spor la scris la cate se intampla in lume, venind si spre Ro. 😃
      Pupici cu drag! 💗

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.