Fanatismul religios al primelor secole ale erei noastre a
distrus sansele ca sufletul egipteanului antic sa fie cunoscut, a distrus
sansa de a putea fi ridicat vălul si de pe mileniile care au precedat formarea
“Regatului Unit”, pana la contactele egiptenilor cu civilizatia sumeriana, prin
mileniul al IV-lea i.e.n..
Religia anticilor egipteni, ritualurile sunt cunoscute azi
mai mult din imnuri, din textele religioase, in general, dar in aceeasi masura
sunt de neinteles desi au fost traduse papirusurile, stelele, hieroglifele de
pe pietrele mormintelor pe care sunt explicate ceremoniile religioase, descrise
vesmintele preotilor, ierarhia sacerdotilor; au rezistat timpului textele
cântărilor sacre din timpul procesiunilor, descrierea dansurilor rituale s.a.
dar marile biblioteci ale antichitatii au fost distruse de bigoti, de capetenii
barbare inculte, de intoleranta cuceritorilor care nu aveau capacitatea de a
intelege ceea ce insemna tot ce era adunat acolo si astfel s-a distrus si sansa
de a sti mai multe despre sufletul egipteanului antic.
Cel mai important mit egiptean este cel legat de Osiris,
zeul-om, cel care sta la baza misteriilor*, cel care domina, alaturi de sora
si, totodata, sotia sa, Isis, intreaga teologie esoterica a Egiptului. El a
fost creat de catre Demiurg, e fiul sau, dar, inainte de toate, Osiris este
stapanul oamenilor, este sacru, el nu este numit. Osiris este marele conducator
ancestral al poporului egiptean. Osiris este zeul celor vii si al celor morti,
este conducator de popoare, e o zeitate benefica si inspaimantatoare in acelasi
timp, zeu venerabil, mare si binefacator prinţ al eternitatii, cum e numit intr-un imn. El e temut in inima lor
de oameni, de cei iluminati si de morti.
Ceremoniile exoterice si esoterice aveau loc in temple - templul era lacasul zeului si fiecare
localitate avea o zeitate a sa, cu templul aferent unde puteau fi intalnite
biblioteci, pravalii, sali diverse si sanctuarul propriu-zis, unde se afla
Sfanta Sfintelor, naosul care adapostea statuia divina. Multimea nu avea acces
in Sfanta Sfintelor – doar i se aratau zeii pentru a-i adora.
Horus, Osiris, Isis sursa: wikimedia.org |
Un lung pasaj din Textele Sarcofagelor (148) se refera la
nasterea lui Horus, la teama mamei lui, Isis ,
ca Seth va urmari sa ii omoare pruncul care e “samanta divina”. Isis le striga
zeilor ca samanta pe care o poarta in pantece este protejata de Atum, zeul
suprem, care o sfatuieste sa se ascunda pana ce va da nastere – mitul spune ca Isis va sta ascunsa in malstinile de la Chemmis**. Zeul
Thot*** este cel care a protejat mama si pruncul harazit sa fie regele
regilor, impotriva urii lui Seth.
Zeii egipteni au ajuns in lumea greco-latina, pana la Roma.
In jurul anului 105 i.Ch., la Pompei a fost ridicat un Iseum (templu inchinat
zeitei Isis , considerata patroana marinarilor
si al carei cult era raspandit de marinarii egipteni si greci). Osiris-Apis a
fost adoptat sub numele Sarapis,
serapeumul din Alexandria ,
fondat de Ptolemaios Soter, a fost centrul unui cult care avea sa se raspandeasca
si in lumea greco-latina. Grecii nu au inteles prea bine ce era cu Osiris si
Apis si au creat un zeu nou: Sarapis, elenizand cuvantul Osor-Hapi, prin care
era desemnata una dintre manifestarile lui Osiris dupa moarte: boul Apis.
Doctrinele egiptene cucereau lumea, fiind raspandite de
marinari, calatori, carturari. Libertii si sclavii din Roma au adoptat rapid
noua religie. Autoritatile de la Roma au incercat in zadar sa puna stavila
cultului zeilor alexandrini (Isis, Osiris, Horus - familia divina), cu tot mai
multi adepti. De cinci ori au incercat, in anii 59, 58, 53, 50 si 40 i.Ch.,
cand Senatul a ordonat sa fie rasturnate altarele si statuile din templele
acestor zei, dar fara spor: raspandirea credintelor a fost mai puternica decat
interdictiile, la fel cum s-a intamplat mai tarziu cu crestinismul, care a
triumfat in faţa rezistentei opuse de puterile publice.
Traditiile si textele sacre egiptene cele mai vechi il
identifica pe Mesia cu “Stapanul Anului” si “Stapanul Piramidei”. Mai tarziu, preotii
l-au identificat pe Osiris cu Mesia si considerau ca misiunea acestuia era
simbolizata prin monumentul lui Khufu (cunoscut sub numele de Marea Piramida),
considera G. Barbarin (in Secretul Marii
Piramide sau Sfarsitul lumii adamice). W. Marsham Adams, recurgand tot la
textele sacre egiptene, considera ca Marea Galerie a piramidei simbolizeaza
“Drumul Nou al Adevarului in Lumina”, deschis prin suferinta lui Osiris.
Faptul ca doctrinele esoterice egiptene se adresau unor
elite si nu erau cunoscute publicului - preotii fiind aceia care explicau populatiei ce doreau zeii - a condus, in urma tulburarilor profunde care
au zguduit Egiptul si lumea mediteraneana, la disparitia esoterismului
templelor. Cam in aceeasi perioada lua nastere
o religie noua, animata de o credinta vie si care castiga cu usurinta teren in randurile
oamenilor care nu fusesera initiati in invataturile subtile ale misteriilor.
Religia Bisericii Crestine nu atingea profunzimile filosofice ale cultelor
isiace, dar patrundea in masa poporului si aducea cu sine o spiritualitate, un
sens al divinului, o moralitate pe care vechile culte nu le ofereau.
***
Note:
* Misteriile erau
ceremonii cu un caracter special, destinate unor elite de preoti si de
initiati, care se celebrau in locuri izolate, la anumite date, prestabilite, la
alte ore decat ceremoniile destinate cultului obisnuit. Grecii si romanii
numeau aceste ceremonii misterii,
egiptenii aveau termenul seshtau si akhu (cu sensul de lucruri sacre,glorioase,
utile).
** Chemmis e
denumirea greceasca a anticului Akhbit, în Delta Nilului din nordul Egiptului
de Sus, care, potrivit unuia dintre mituri, este locul unde s-a nascut Horus,
ascuns de unchiul sau Seth care urmarea sa-l ucida. Mult mai tarziu, Herodot
spune ca Chemmis era o insula plutitoare pe lacul de langa templul zeitei Buto
si care, fiind mereu in miscare, constituia un loc perfect unde sa stea ascunsi
Isis si Horus.
*** Thoth, zeul
egiptean al Lunii, al aritmeticii, al vorbirii si inventatorul scrisului,
identificat de unii autori cu Hermes al grecilor, scribul zeilor, mesagerul lui
Zeus, patronul hermetismului. Unii gnostici identifica figura lui Hermes cu
aceea a lui Moise, a lui Isus sau a Sfantului Ioan.
Textul nu epuizeaza nici pe departe tema.
Surse: Mitologie
egipteana, Geraldine Pinch; Maestrii
ocultismului, Andre Nataf; The House
of the Hidden Places (1895), W. Marsham Adams
Vezi si:
Amenofis IV, intemeietorul primei religii monoteiste
frumos articol
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere.
Ștergere