2020-02-17

Marocco, un joc de dexteritate

jocul cu betisoare din plastic: marocco

Alunecată pe panta amintirilor mai greu cu frâna! Dacă e o iarnă fără zăpadă…!

Căutând abacul, despre care am scris inspirată de articolul Potecuței pe care l-am amintit aici, am găsit și câteva dintre jocurile vechi. Unul dintre acestea este Marocco (amintit in comentariile de la Potecuță), un joc cu bețișoare. În cutie mai sunt numai 39 de bețișoare, de 18 cm lungime - probabil că au fost 41, cum ar trebui să fie în Marocco clasic; mini Marocco are 31 de bețișoare (punctaj maxim 145 puncte) și Marocco uriaș are 26, lungi de 93 cm (punctajul maxim e de 200 de puncte).

Jocul se mai numește Mikado - am aflat ieri, căutând pe net unele informații despre joc. N-am uitat cum se joacă, dar am uitat valoarea bețișoarelor (am găsit informații pe wikipedia). În jocul meu, bețișorul verde valorează 20 de puncte, fiind numai unul verde; cele albastre, 5 la număr, valorează fiecare 5 puncte; și aici mă opresc cu “adaptarea punctelor” pentru că diferă și numărul de bețișoare - și culorile - față de cele aflate în tabelul de pe wiki. În funcție de numărul lor au valoare: cu cât sunt mai puține cu atât sunt mai bine punctate - totalul de puncte trebuie să fie 170. Cred că jucătorii pot alege ce valoare să aibă bețișoarele.

Se poate juca cu doi până la șase jucători (copii sau adulți). Nu e interzis jocul de unul singur! Bețișoarele se țin mănunchi, vertical pe masă (sau oriunde pe o suprafață dreaptă sau nu), și sunt lăsate să cadă, să se încurce. Pe rând, fiecare colectează bețișoare până când mișcă unul dintre cele aflate în grămadă. Câștigă, evident, cel care are cel mai mare număr de puncte. Jucătorul care a extras bețișorul Mikado (noi nu-i ziceam așa), de exemplu, se poate folosi de acesta pentru a extrage altele. Ultimul bețișor ridicat nu se calculează la punctaj. Jucătorii se pot ridica in timpul jocului, dar nu au voie să părăsească locul în care s-au poziționat la început.

betisoarele jocului marocco imprastiate pentru joaca

Între copiii din gașca de la bloc acest joc nu s-a bucurat de mare succes pentru că e destul de lent și jucând-ul afară, de regulă, pe masa de ping-pong, mai adia vântul, mai suflau răutăcioșii în bețe…

Din istoria jocului Marocco

Cu mult timp înainte să apară fel și fel de jocuri de îndemânare, mai apoi jocurile video, jocul acesta cu bețișoare era util copiilor să-și dezvolte coordonarea mâna-ochi. Probabil că din același motiv a rămas, totuși, popular. E un joc care se învață ușor și este extrem de provocator.

Mikado este un joc originar din Europa. În Ungaria, de unde, în 1936 a ajuns în S.U.A., zic unii, se numea Marokko. Bețișoarele au nume japoneze: Mikado (împărat al Japoniei) se numește - în cazul jocului din poză - bețișorul verde, pentru că este unicul verde - și are cel mai mare punctaj.

Lungimea bețișoarelor variază. Bețele pot fi confecționate din diverse materiale.

Habar nu am de ce se numește și Mikado - nu am găsit informații online.

De-a lungul timpului, ridică bățul a cunoscut mai multe denumiri. Cercetătorii au constatat că este amintit și într-un cântec, pentru copii, care datează de pe la sfârșitul secolului al XVIII-lea, începutul secolului al XIX-lea.

Data inventării acestui joc e incertă, dar sunt cercetători care au documentat jocul din vremea nativilor americani când S.U.A. era cunoscută, încă, drept “Cele 13 colonii” (secolele 17 și 18). Nativii americani jucau cu paie de grâu și au transmis jocul coloniștilor englezi de atunci. Din generație în generație, jocul a evoluat; de regulă, erau 25 de bețișoare confecționate din bucăți subțiri de lemn care fie erau vopsite în șase culori, fie erau făcute din șase nuanțe diferite de lemn.

Care e originea jocului, de ce se numește Mikado (și chiar Marocco) n-am idee. Știu doar că mi-a plăcut foarte mult să-l joc.

12 comentarii:

  1. Ce amintire frumoasa … Care copii? Eram oameni in toata firea si ne jucam cu Marocco! Iesea scandal cand "se misca" un betisor si toata lumea striga in cor … "Gata! Ai pierdut!"
    Cum sa pierd?! Trebuia sa se darame toata gramada ca sa pierd! :)))
    Cred ca si acum mai am pe undeva prin pod in cutia cu jucarii cateva betiosoare de la Marocco! Nici eu nu stiu de ce are doua denumiri si care este originea jocului!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur tare mult ca ai facut si tu o scurta calatorie in trecut, la acest joc. :)
      Ca adulta, nu stiu daca am jucat cu altcineva... Poate, o data... E, asa, o nebuloasa... Singura m-am jucat de mai multe ori, dar cu muuulti ani in urma. Zilele trecute am regasit jocul. :)
      Maaama, ce-mi mai placea sa apas pe varful betisoarelor, sa le ridic din gramada fara a misca altul! :))
      Pupicios! <3

      Ștergere
  2. Ce surpriza placuta! Dacă despre abac, doar am auzit,Marocco e sinonim cu jocul drag al copilăriei. Cate bețișoare n-am rupt la nervi, câtă concentrare, cate lacrimi, cate contradicții. M-ai făcut o mare bucurie amintindu-l. 😘
    Ne certăm și pentru puncte, continuam ziua următoare..
    Multumesc. Pupiciii

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Suuuper! Suntem trei care am dat o fuga in trecut, la un punct comun: pasiunea pentru Marocco! Sunt tare bucuroasa ca si tie si Ellei v-a placut (va place) jocul. :) Zambesc de placere citind ca ti-am facut o bucurie amintindu-l. Multumesc.
      Cu drag!
      Pupici!

      Ștergere
  3. Tare simpatic jocul. Mi se pare util si acum. Cred ca am o cutie cu bete din plactic, dar nu e la fel ca lemnul!
    Multumesc pentru reamintire, draga mea Diana! Pupicei! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iupiiiii! :) Inteleg ca suntem patru carora le place Marocco.
      Cred ca jocul cu betisoare din plastic este ceva mai simplu. :)
      Cu drag!
      Seara frumoasa iti doresc, Suzana draga! Pupici! <3

      Ștergere
  4. Nu ma enerva, aveam rabdare dar nu prea aveam cu cine sa-l joc:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Nu te enervez, nu te enerva! :)
      Cand am depasit faza adolescentei am cam ramas si eu fara parteneri de joc. M-am mai distrat singura.
      Mai avem nevoie de un jucator si vom fi sase, dar putem juca si-n cinci. :)

      Ștergere
  5. De jocul asta imi amintesc cumva. Nu mai stiu daca l-am avut si eu sau am jucat pe altundeva!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu toate ca mi-a placut sa-l joc, il uitasem; mi-a amintit de el un comentariu de la postarea Potecutei. :)

      Ștergere
  6. Interesant este faptul că fiecare Wikipedie spune altceva. Germanii şi englezii afirmă că ar fi un joc inventat în Europa, cunoscut chiar de romani, francezii spun că provine de la budişti dinainte de era noastră.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Probabil ca toti au dreptate. :) Sau toti gresesc: l-au inventat dacii, si-l jucau cand nu erau ocupati sa cucereasca si sa civilizeze lumea. :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.