2020-02-17

Conjuraţia imbecililor. Citate favorite

- Doctore, scapă-mă de ăsta! spune directorul unei închisori unui psihiatru despre un deţinut imposibil, Quentin, care vorbea atât de mult și fără şir incât reuşise să bage la infirmerie cinci deţinuţi, pentru că aceștia îl atacau ȋncercând să-l facă să tacă și el se apăra, scoţându-i din circulaţie un timp. Internează-l la azil!

- Nu pot! Azilul e pentru nebuni, nu pentru idioţi. Ar trebui să se construiască unul şi pentru idioţi, dar vă daţi seama ce mărime ar trebui să aibă construcţia…

Filmul “Tais-toi!” (2003, tradus în româneşte “Ciocu’ mic!”, cu Jean Reno și Gerard Depardieu) - la care am râs de la prima scenă și până la ultima și din care am citat dialogul de mai sus - mi-a amintit de cartea lui John Kennedy Toole: “Conjuraţia imbecililor” (Ed. Nemira, 1995, traducere de Lidia Ionescu), pentru care autorul a primit, postum, Premiul Pulitzer. Ignatius, personajul central, nu e idiot, cum e Quentin (G. Depardieu), unul dintre personajele filmului, dar tare seamănă cu unul.

Am râs citind romanul deși nu e tocmai de râs, dar îmi imaginam persoane din realitatea pe care o trăim: politicieni, polițai, funcționari publici, “patroni”…

Mi-a venit în minte cartea și-am zis să scriu un paragraf, dar nu mă hotăram pe care să-l scriu, pentru că sunt atât de bine “legate” între ele încât un singur fragment devine ceva fără cap și coadă… Așa că am deschis cartea la întâmplare - Ignatius, ca medievalist, credea în rota Fortunae, roata norocului, o concepție centrală în De Consolatione Philosophiae, lucrarea filosofică a lui Boetius, ce pusese bazele gândirii medievale - și unde-am pus degetul arătător de acolo am copiat.

Ignatius Rilley e un tip de vreo 30 de ani, masiv spre obez, care trăiește cu mama lui, din pensia ei și scrie - de vreo cinci ani - ceea ce numește el o “capodoperă”, un tip care nu are o părere tocmai bună despre oameni (critică spiritul decadent al societățîi contemporane) și nici despre muncă, și la muncă a fost trimis de un polițist care a fost pe cale de a-l aresta, bănuindu-l că e vreun atentator, pentru că o coardă de lăută ȋi atârna din punga-ambalaj; tot acest agent a sfătuit-o pe mama lui să-l trimită la muncă, să nu-l aresteze pentru vagabondaj. Fusese acum pus faţă în faţă cu perversitatea de a trebui să MEARGĂ SĂ MUNCEASCĂ - a scris el despre unul dintre personajele capodoperei la care muncea de cinci ani, după zece ani de facultate care o ruinaseră pe maică-sa.

Citate favorite, ȋntȃlnirea săptămȃnală găzduită de Zina, gȃndită ȋmpreună cu Ella, la care poate participa oricine scrie o postare cu citate care i-au atras atenția ȋntr-o carte sau în altă parte și pe care o ȋnscrie în tabelul ȋntȃlnirii de luni.

Paragrafe din romanul Conjuratia imbecililor

În timp ce Dorian deschidea cătuşele cu o cheie pe care o luase de deasupra uşii, Ignatius spuse:
- Știi, cătuşele și lanţurile au în viaţa modernă o anumită funcție pe care n-au avut-o în vedere inventatorii lor, într-o epocă mai veche și mai simplă. Dacă aș fi un antreprenor de construit suburbii, aș face să se monteze cel puţin o pereche de lanţuri cu cătuşe pe pereţii fiecărei vile de cărămidă galbenă. Când locatarii s-ar sătura de televiziune și ping-pong, sau orice fac ei în micile lor case, ar putea să se lege pe unul pe altul în lanţuri pentru un timp. Toți ar fi încântaţi. Soţiile ar spune: “Soţul meu m-a pus în lanţuri noaptea trecută. A fost minunat! Soţul tău ţi-a făcut aşa în ultimul timp?” Și copiii s-ar grăbi să vină de la şcoală acasă, la mamele lor, care i-ar aștepta ca să-i pună în lanţuri. I-ar ajuta pe copii să-și dezvolte imaginația frânată de televiziune și ar scădea în mod considerabil delincvenţa juvenilă. Când tatăl s-ar reîntoarce de la muncă, întreaga familie ar tăbărî pe el și l-ar lega pentru motivul că este destul de tâmpit să muncească ziua întreagă să-i întreţină. Rudele bătrâne și cicălitoare ar fi legate în lanţuri în garaj. Li s-ar dezlega mâinile doar o dată pe lună ca să poată semna cecurile de la asigurările sociale. Cătuşele şi lanţurile ar oferi tuturor o viaţă mai bună. Trebuie să comentez pe larg acest lucru în însemnările și notele mele.
- O, Doamne, suspină Dorian. Nu-ţi mai tace gura niciodată? […]

14 comentarii:

  1. Nu am citit cartea si nu cred ca am avut-o vreodata in mana. Mi se pare extrem de ciudata! :)Te admir ca ai reusit sa o parcurgi.
    Imaginatia scriitorilor este cu totul iesita din comun. Sau poate realitatea inconjuratoare este si mai ciudata! :)
    Multumesc, draga Diana! Pupici! O saptamana in care sa descoperi doar oameni minunati!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E destul de greu de citit, e drept.
      Realitatea este, cred, asa cum o vede fiecare: normala, ciudata, nasoala... :) iar unii au o imaginatie de te miri de unde scot ceea ce scriu!
      Cu placere!
      Multumesc, Suzana draga! La fel iti doresc si eu tie! Sa iti fie bine! Pupici! <3

      Ștergere
    2. Pe mine nu m-a amuzat deloc, pur si simplu m-a enervat atata prostie, e ca ceva care iti sta in spate si de care nu te poti elibera... asta a fost trairea mea... nu am reusit sa o termin .. a fost peste puterile mele de a ma detasa in lectura de starea de neputinta in fata prostiei

      Ștergere
    3. Anonim, initial, mi s-a parut si mie imposibil s-o citesc, dar cand am "asimilat" idiotii din carte unor personaje din realitate a mers destul de usor - si nu prea aveam cum sa nu ma amuz.
      Mi s-a parut un exercitiu bun, chiar daca tot nu voi reusi sa inteleg anumiti oameni. :) Despre Ignatius n-as spune ca e chiar prost.

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. O secunda am crezut ca ai vazut filmul "Conjuratia imbecililor" si-am zis: "ups! nici nu stiam ca e si film". :)

      Ștergere
  3. Trebuie neapărat să citesc cartea asta. Îmi plac cărțile ciudate. :))

    Săptămână excelentă, dragă Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inseamna ca ai muuulta rabdare! :) E faina cartea.

      Multumesc, Zina draga! Numai de bine!

      Ștergere
  4. Nu am vazut nici filmul si nu am citit nici cartea!
    Cred ca am sa ma controlez cand vorbesc mai mult … nu vreau sa ajung la "Azilul pentru idioti" ! 😅 LOL
    Noroc ca nu m-am apucat sa scriu "marea opera" pe foi rupte din blocnotes (pe care apoi sa le baga sub pat!) si nici nu mi-am terorizeaza mama … Doamne freest!
    Sa ai o saptamana placuta, Diana draga!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haha! Nu toti cei care vorbesc mult sunt idioti! :)
      Filmul mi-a placut foarte mult! E o comedie spumoasa, si "atinge" realitati cotidiene".
      Pentru marea opera mai e timp! :))
      Multumesc, Ella draga! La fel iti doresc si eu tie! Pupicios! <3

      Ștergere
  5. Nu am citit cartea asta, nici nu am auzit de ea. Nici coperta asta nu imi amintesc sa o fi vazut pe undeva!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu o comandasem (cu ani in urma) de la o editura, am rasfoit-o si nu mi-a trezit interesul. Dupa ce au citit-o cativa amici care au cam aceleasi gusturi literare cu mine, am citit-o si eu; am citit-o destul de greu, si m-a amuzat, desi e mai mult tragica. Pe scurt: mi-a placut. :)

      Ștergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.