2020-02-24

Atenție la mașini. Citate favorite

Zigzagul norocului și alte povestiri este o carte polițistă scrisă de E. Braghinski și E. Reazanov, apărută la Editura Univers, București, 1972, și tradusă de Dan Demetrescu. Am cumpărat-o de curând, de la un anticariat stradal - o căruță plasată într-o zonă intens circulată din Oradea. Nu m-am gândit să fotografiez anticariatul. Am luat o poză de pe pagina lor de FB:
https://www.facebook.com/salvatoriidecartioradea/?ref=page_internal
Nu e spectaculoasă cartea, dar e scrisă cu umor (cu ironie la comunismul din Rusia anilor 1960, cartea fiind publicată prima dată in 1969, cu ironie la anchetatori si infractori, la adresa oamenilor, in general); cititorul are șanse egale cu scriitorul de a deduce cine este infractorul. Am ales câteva dintre citatele care m-au amuzat în prima povestire (scrise cu albastru).
₪₪₪
Citate favorite, ȋntȃlnirea săptămȃnală găzduită de Zina, gȃndită ȋmpreună cu Ella, la care poate participa oricine scrie o postare cu citate care i-au atras atenția ȋntr-o carte sau în altă parte și pe care o ȋnscrie în tabelul ȋntȃlnirii de luni.
₪₪₪
Cititorii se dau în vânt după romane polițiste. E plăcut să citești o carte, când știi dinainte cum o să se sfârșească. Și, în general, te unge la inimă să te simți mai deștept decât autorul…
Așadar, era beznă adâncă. Cernea o ploaie măruntă. Rarele felinare licăreau anemic - de ce să mai luminezi un oraș oricum în întuneric? De o parte și de alta a străzii se înălțau, multe, blocuri gemene, cu ferestrele ca niște hăuri întunecoase. Era un mister cum își găsesc casele fericiții proaspeți locatari, mai ales noaptea. […] Era o noapte atât de neagră, tăcută și pustie, încât fără să vrei îți venea să comiți un delict.
*
Proprietarul de autoturism n-are timp liber. Când nu-l repară, nu-l lustruiește, nu-i umple rezervorul cu benzină, nu-i umflă cauciucurile, nu cutreieră orașul căutând piese de schimb, nu transportă pe la casele lor pe cunoscuții săi sau pe cunoscuții cunoscuților, e sub tensiunea fricii. Obișnuita frică animalică - să nu i se fure mașina. Fiecare proprietar e convins că pe hoț îl ademenește numai averea lui mobilă. Ciudată ȋngȃmfare!
*
Vecina se vântură toată ziua prin bloc, cerând o ceapă, un piramidon, o linguriță de ceai, doi morcovi, o ceșcuță de zahăr sau o felie de pâine. Totdeauna îi lipseau lucrurile strict necesare - din celelalte avea prea destule. Mutarea dintr-o locuință cu dependințe comune într-una separată fusese pentru ea o adevărată tragedie.
- Mulțumesc, ți-o dau înapoi, zise vecina, care suferea de amnezie permanentă.
*
Sâmbătă și duminică, milioane de cetățeni sătui de mirosul benzinei dau năvală afară din orașul iubit. Peste mii de ani, arheologii vor dezgropa așezările sălbaticilor contemporani și vor studia de-a fir-a-păr nivelul industriei de conserve și băuturi alcoolice de la mijlocul veacului al douăzecilea. Orășenii cu unul sau mai mulți copii sunt siliți să ia contact cu natura în tot sezonul caznelor de vară, întrucât vor ca scumpele lor odrasle să zburde la maximum printre rarii mesteceni păstrați ca prin minune. Aceeași arheologi ai viitorului vor mai avea de furcă să descifreze monumentul martirului necunoscut, încărcat cu sacoșe de bronz și cu copii de bronz, pe fondul unui trenuleț de vacanță abstracționist, în basorelief. Monumentul cu pricina n-a fost încă ridicat, dar la prima ocazie îl va realiza vreun membru zaharisit al Uniunii artiștilor plastici.
₪₪₪
Fragmentele sunt din povestirea “Atenție la mașini!”,  despre un hoț de mașini marca “Volga”.

24 de comentarii:

  1. Nu m-am intersectat cu titlul acestei carti, desi cautam numai politiste la biblioteca scolii! :) Si chiar ca e simpatica si cu multe adevaruri despre masini si proprietarii lor. Ideea de inversare de roluri ar fi amuzanta. Masina insufletita este 'proprietarul' nostru. oare cum s-ar comporta?

    Multumesc pentru titlu, Diana draga. Si recunosc ca mi-a placut mult si locul de unde ai luat-o. Iarasi o idee faina! Pupici si o saptamana frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La scoala generala unde am invatat nu prea erau carti politiste, desi era o biblioteca vasta. Oare, scolile mai au azi biblioteci?
      :)) Sub influenta animatiei "Cars" as zice ca ne-ar lasa in parcare cand se duc la vreun spectacol de... lupte intre masini. Poate ca ar refuza sa-si deschida portiera unuia sub influenta alcoolului - sa nu ii fie sifonata caroseria... :) Sau, poate, n-ar avea nevoie de noi.

      Cu drag! Si mie imi place acel loc al cartilor. Fiecare carte e 5 lei (am avut parte si de o promotie: doua carti la 5 lei). Cateva le-am citit, nu mi-au placut in mod deosebit, si le-am dus inapoi (le-am donat). :)

      Multumesc, Suzana draga! Saptamana minunata iti doresc sa ai si tu! Pupici! <3

      Ștergere
  2. Excelente citatele, m-au amuzat tare! Cel cu vecina amnezică e delicios :D
    O zi bună, Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur sa stiu ca ai zambit. Unele citate sunt si mai hazlii dar nu am notat pagina la care le-am citit si... am ales ce mi-a iesit "in cale". :)
      Daaa...! Vecine ca aceea mai sunt si azi, dar mai rar ca inainte.
      Multumesc, Potecuta! Zi buna iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  3. Suna un pic a ultimii ani inainte de revolutie :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Incepand cu vreo 10 ani inainte de revolutie.

      Ștergere
    2. E drept ca n-am prins mult din dinainte...cred ca trecusem in clasa a2a cand se întâmplase .. :) am amintiri putine de atunci

      Ștergere
    3. Norocoaso! :) Ce bine ca ai prea putine amintiri de cosmar (unele). :)

      Ștergere
  4. O carte scrisă cu umor e întotdeauna binevenită! M-au amuzat pasajele alese și m-a întristat că e o carte veche, cu șanse reduse de a fi găsită. Dar... cine știe, anticariate mai sunt destule în București.

    Săptămână excelentă, dragă Diana!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie-mi plac cartile scrise cu umor! Oricat "tragism" ar avea, umorul reprezinta "speranta" ca nu e totul cenusiu pe veci. :)

      Sansele reeditarii tind spre zero, indraznesc sa afirm, mai ales ca sunt atatia autori noi care scriu bine romane politiste. Dar, cine stie?!
      In anticariatele din Bv (erau 3 acum vreo doi ani) nu prea am gasit carti politiste (cred ca trebuie informatii "din interior" pentru a cumpara unele de acolo) :))

      Multumesc, Zina draga! Saptamana excelenta iti doresc sa ai si tu!

      Ștergere
  5. Da, simpatica cartea …
    Parca vad "vecine" cu ceasca la cesit sau "propitarul" de autoturism la ceavata si mirosind a benzina si plin de vaselina! Ani traiti intens in "epoca de aur"! 😅
    Sa ai o saptamana placuta, draga mea Diana!
    Muah! 😊 Pupicios! 😘😘😘

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haha! Imi amintesc si eu cateva vecine care veneau la mama pentru una-alta, dar nu cred ca veneau pentru ca nu aveau, ci pentru ca voiau sa discute. :))

      Cele mai vii amintiri cu masinile de atunci sunt capotele ridicate si oameni care mesteresc si transportul cunostintelor pe la casele lor. :)) Si cozile la benzina, cand oamenii isi impingeau masinile sa inainteze!

      Iti multumesc, Ella draga! Minunata sa fie si saptamana ta! Pupicios! <3

      Ștergere
    2. Trebuie sa controlez ce scriu ca e grav … si îsi mai baga coada si Google!
      "Parca vad "vecina" cu ceasca la cersit sau "propitarul" de autoturism la cravata si mirosind a benzina si plin de vaselina!"
      Aveam un prieten care era însurat si avea copii de seama cu ai nostrii dar era asa mai "tanar si nelinistit" si se lasa condus de ce ascundea prohabul!😅
      Mereu ramanea "în pana" pe undeva si ca sa motiveze acasa se stropea cu benzina si se murdarea pe maini … de la schimbatul rotii! 😅 Toata strada stia cine era cauza "penelor", numai nevasta lui nu! Acum traieste cu "pana" de vre-o 25 de ani în Italia!
      Pupici si scuze! <3

      Ștergere
    3. Cel mai adesea, eu recitesc si tot public cu "greseli". Cine te cunoaste stie ca-i de la tastare si/sau "corectarea automata" (tare ma "enerveaza" corecturile lor! am dezactivat pe unde s-a putut). Si-apoi, important este ca se intelege. :)

      In final, gascanul si-a gasit pana! :) Ce idei au unii pentru a-si ascunde infidelitatea.
      Pupici!

      Ștergere
  6. Primul citat imi aminteste de patania surorii mele care s-a mutat la Cluj si si-a cumprat un dulpex si un caine.Intr-o seara cand venea cu cainele de la plimbare vorbea cu prietenul ei la telefon si a trecut de casa ei. Noroc cu cainele care s-a oprit in fata casei si a inceput sa latre.

    Al doi-lea citat ma face sa ma gandesc la toti romanii detinatori de autoturisme care daca ar putea, ar parca in scara blocului sa le fie rablele aproape.

    Al trei-lea citat imi aminteste de mine ca merg la magazin si uit sa cumpar chestii elementare dupa care imi sun vecina sa ma imprumute. Singura chestie e ca eu o recompensez cu flori si tare se mai bucura.

    Ultimul citat tot de romani imi aminteste, romanii astia care din lipsa autostarzilor umplu durmul Brasov Fagaras. Eu asa m-am saturat de ei de le-as impune sa stea acasa sau sa se duca pe Brasov Cluj ca e mult mai liber...

    Faina cartea fi foarte inspirate citatele alese!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hahaha! Faina patanie! Si... imi amintesti, cu amintirea ta, de o prietena care nu-si mai gasea masina in parcarea de la un magazin! Majoritatea erau argintii si ea, grabindu-se pe locul gol, nu si-a mai batut capul in ce zona e! Cred ca un sfert de ora am cautat atunci masina ('ca nu avea "beep-beep")! :))

      Nu-mi mai zi! :((
      La unele blocuri (noi) au facut parcari la doi metri de geamurile oamenilor (si legea zice cel putin 5 m).

      Daaa, dar, banuiesc, magazinul nu e "la parter", sa ajungi acolo in papuci de casa. :)

      Si Calea Poienii e super aglomerata, in cele mai multe weekend-uri, si in Poiana abia ai unde sa arunci un ac - ca numai placere nu-mi face sa ma inghesui. De DN1... nu mai zic, e celebru pentru aglomeratie.

      Ma bucur ca ti-au placut citatele. M-a amuzat amintirea ta hazlie. :)

      Ștergere
    2. Nici nu stiam ca legea zice 5 m. La Fagars, la parinti parcarea e la 2 m de bloc. Au tot facut parcari pentru ca s-au inmultit masinile si nu mai aveau unde sa parcheze desi dintr-un bloc de 14 apartamente mai ocuiesc 7 familii si nu toti au masini. Aici intre blocuri primaria, mai demult, a vandut spatiul dintre blocuri si si-au construit unii casa. Eu bataioasa cum sunt, m-am mirat cum au stat proprietarii din blocurile respective fara sa faca nimic sa il opreasca pe ala sa isi faca casa la geamul lor. Am vazut ca oamenii in Romania sunt prea nepasatori, prea indolenti. Nu le pasa de nimic. Eu nu stiu cum pot fi asa. Acum acei oameni care nu mai au parcare intre blocuri pentru ca e o casa acolo, vin si parcheaza la noi in parcare.
      Cand a fost vorba ca fac parcare am facut sesizare si am reclamat ca noi avem destule locuri de parcare numai ca foarte multe blocuri de aici au cabinete stomatologice si dentistii au cerut locuri de parcare sa poata parca stirbii care vin sa isi repare dintii la ei. NU as fi de acord sa se mai faca nici un cabiet stomatologic sau de alt fel. Nu inteleg cum se dau autorizatiile astea. Ca la noi le nimeni!

      Magazinul e departe, trebuie sa iau masina si cateodata coana lene e atat de mare de mai bine sun vecina dar nu cred ca se supara ca ne intelegem bine.

      Ștergere
    3. E un ordin de la ministerul sanatatii. Si in Bv, la un bloc, au vrut sa strice zona verede si sa faca parcarea aproape sub gemurile celor de la parter, dar oamenii s-au opus,cu legea in brate, si au scapat. Altii nu au fost la fel de norocosi. Si la noi au vrut, acum vreo 10 ani, acelasi lucru, dar si aici s-au impotrivit oamenii.
      Sa stii ca oamenii se opun, in general, dar nu prea au sanse de izbanda. Un exemplu este noua cladire a CEC - s-au opus oamenii cat au putut, dar degeaba. Unii - cei care au ramas aproape total fara lumina zilei - au primit ceva despagubiri (si sunt nevoiti sa aprinda lumina de pe la pranz!) :( Mai sunt si alte cazuri... Depinde cine isi ridica acea casa. Intre blocuri, cred ca sunt cam prosti cei care-si fac o casa pentru ca nu au deloc intimitate, dar se vor prinde mai tarziu. Autorizatiile de construire se dau, in principal, cand se respecta distantele intre cladiri (in planurile pe hartie mereu sunt respectate - ce e pe teren...)
      Inca se mai dau autorizatii pentru cabinete stomatologice in blocuri?! Acum cativa ani se discuta despre interzicere, pe mai multe motive. Cei care aveau cabinet au fost obligati sa aiba intrare separata, sa se delimiteze de restul, cum s-ar zice. No! N-am urmarit ce s-a intamplat cu vorbaria pe tema. :(
      Si in zona e un cabinet stomatologic si masinile celor care merg acolo sunt parcate fix intre stalpii pe care scrie "parcarea interzisa". Dar nu doar acei clienti isi parcheaza masinile aiurea, multe ocupand si locurile celor care au platit pentru locurile lor de parcare.

      Stiam eu! :)) Sigur ca nu se supara vecinii buni cand le ceri ceva, din contra, sunt bucurosi sa ajute.

      Ștergere
    4. Eu nu ii vad pe oameni atat de implicati cum ii vezi tu. Cel putin nu pe la Fagaras! De avut intrare separata, au dar tot e nasol si nu inteleg de ce oamenii sunt de acord ca eu nu as fi sa dau aprobarea sa se faca la noi nici un cabinet de nici un fel. Sa iti dau un exemplu: acum cativa ani vecinii au pus cot la cot si au izolat si au zugravit blocul. A venit reprezentantul asociatiei si a intrebat lumea ce culoare vor la bloc si tata a zis ca pe al nu il intereseaza. Pana la urma majoritatea a decis ca blocul sa fie ROZ. Arata tiganesc. Noroc ca soarele si ploaia si-au facut datoria si blocul e acum mai degraba alb decat roz. Nepasarea asta...ce ne-am face fara ea?

      Ștergere
    5. Cred ca si in Fagaras se implica multi, doar ca nu sunt mediatizate cazurile - sa nu dea idei si altora, sa afle ca se pot opune unor aberatii.
      Nici mie nu-mi place ideea cabinetelor / birourilor / camerelor inchiriate in regim hotelier etc. prin blocuri dar cand majoritatea vorbeste cei care se gandesc la linistea lor n-au sanse. (de ceva ani cred ca cei "afectati" direct - vecinii de sus, jos, stanga, dreapta ar trebui sa-si dea acordul si unii pot fi "mituiti") La noi, la parter, au inchiriat o magazie unora care vand legume si fructe in nu stiu ce piata! Uneori miroase a putred, alteori a... carnati (ca-si mai gatesc pe acolo)! Pute uneori pe holuri de-ti cade parul din nas, dar pentru ca banii din chirie sunt utili pentru toti... majoritatea vrea magazie de legume si fructe.

      Oooo! Blocul in care are sora mea o garsoniera tot in roz a fost zugravit! :)) Si tot soarele si ploaia l-au adus la o culoare decenta.

      Ștergere
  7. Am participat si eu la cautarea masinii unei cunostinte. Nu-si amintea strada...

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc pentru ca sunteti aici. Comentariile sunt moderate deoarece e singura metoda pe care o stiu sa nu pierd vreun mesaj si sa evit mesajele nepotrivite. Le public imediat ce accesez blogul. Multumesc pentru intelegere.